Σε κινούμενη άμμο θα κινηθεί και το 2021 ο τουρισμός στη Θεσσαλία και αποφασίστηκε να δαπανηθούν 420.000 ευρώ από την Περιφέρεια για την προβολή. Τα 180.000 ευρώ αφορούν την προβολή της Μαγνησίας.
Η φετινή χρονιά , του 2020, ήταν η χειρότερη τουριστικά των τελευταίων 100 ετών.
Η χρονιά ξεκίνησε για τη Θεσσαλία με τις καλύτερες προοπτικές για τα τελευταία 15 χρόνια και με overbookings σε πολλά καταλύματα αλλά και με κρατήσεις που αποδείκνυαν την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου σε όλους τους προορισμούς της Θεσσαλίας . Ήδη μέχρι τον Μάρτιο η Περιφέρεια είχε συμμετάσχει σε εκθέσεις και σε workshops ,με εξαιρετικά αποτελέσματα . Όμως από τον περασμένο Μάρτιο και μετά υπήρχαν μόνο αεροδρόμια κλειστά , τουριστικές επιχειρήσεις κλειστές , σύνορα κλειστά ,πανδημία σε όλο τον κόσμο
Το συμπέρασμα ,λοιπόν , είναι ότι δεν υπήρχε τουριστικό προϊόν για να «πουλήσει» η Θεσσαλία και ακυρώθηκε όλο το τουριστικό πλάνο του 2020.
Για τη Θεσσαλία γενικότερα το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για τον τουρισμό σύμφωνα με εκτιμήσεις επαγγελματιών της περιοχής. Η επιβολή ταξιδιωτικών περιορισμών ως απόρροια κυβερνητικών πολιτικών διαφόρων κρατών για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της νόσου και τα όσα ακολούθησαν όπως η εφαρμογή υγειονομικών πρωτοκόλλων, οι ακυρώσεις πτήσεων, αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, εκδρομών και πακέτων διακοπών, το αίσθημα ανασφάλειας των πολιτών, το αρνητικό ψυχολογικό κλίμα, ήταν μια νέα πρωτόγνωρη πραγματικότητα με την οποία ήρθαν αντιμέτωποι δημόσιος και ιδιωτικός τομέας. Παρόλα αυτά και τηρουμένων των αναλογιών, η δυναμική της εύκολης οδικής πρόσβασης στη Θεσσαλία φαίνεται να ενδυνάμωσε εν μέρει την επισκεψιμότητα των προορισμών.

Στο περιφερειακό συμβούλιο θα ληφθούν αποφάσεις για μέτρα στήριξης επιχειρήσεων , πίεση προς πάσα κατεύθυνση για στήριξη των επιχειρήσεων, ταχεία αναδιαμόρφωση στόχων και νέα στόχευση αγορών. Τη συνεχόμενη ανοδική πορεία του τουρισμού διέκοψε η εξάπλωση της νόσου covid-19 καθώς οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες και καταλυτικές με δυσμενείς επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.

Μετά από μια πάρα πολύ δύσκολη χρονιά , με το ¨κλείσιμο¨ του τουρισμού σχεδόν σε όλο το πρώτο εξάμηνο και υπολειτουργώντας στο δεύτερο εξάμηνο , οι δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας άφησαν ξεκάθαρα τα σημάδια τους στις τουριστικές επιχειρήσεις και έμμεσα σε όλο το επαγγελματικό και εργασιακό κοινό . Τα νέα τουριστικά προϊόντα για τα επόμενα έτη που δοθεί μεγάλη βάση είναι ο ποιοτικός θεματικός τουρισμός και συγκεκριμένα : Βιώσιμος τουρισμός, καταδυτικός τουρισμός με δίκτυο υποβρύχιων μουσείων, ποδηλατικός τουρισμός, γαστρονομικός τουρισμός με εκπόνηση αναλυτικού σχεδίου για τη διαμόρφωση και προβολή αναβαθμισμένης ποικιλίας πρώτων υλών και προϊόντων άριστης ποιότητας που διαθέτει η χώρα σε συνδυασμό με τη μεσογειακή διατροφή ως το βέλτιστο μοντέλο υγιεινής διατροφής που θα συμβάλλει στη βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης της Ελλάδας. Επίσης περιπατητικός τουρισμός .
Διεύρυνση της θερινής τουριστικής περιόδου
Εξέχοντα ρόλο όμως έχουν τα αποτελέσματα του Τουριστικού Βαρόμετρου 2018-2019 , ουσιαστικά του Παρατηρητηρίου για τον τουρισμό που δείχνει τις τάσεις και τους στόχους για τα επόμενα χρόνια
Η διεξαγωγή του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας” για το 2019, η καταγραφή των αποτελεσμάτων και η συγκριτική ανάλυση των ευρημάτων των δύο κυμάτων των ερευνών πεδίου (χειμερινή και θερινή περίοδος), συντελούν στη διαμόρφωση προτάσεων Τουριστικής πολιτικής, που ενδεικτικά αναφέρονται παρακάτω.
Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου είναι ένα από τα βασικά ζητούμενα, συνολικά για την ελληνική τουριστική βιομηχανία και η Περιφέρεια Θεσσαλίας δεν αποτελεί εξαίρεση. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας” έτους 2019 σε τουριστικές επιχειρήσεις, η εποχιακή λειτουργία αφορά κυρίως τη θερινή περίοδο (καταγράφεται κατά μέσο όρο στους 4,2 μήνες μεταξύ των καταλυμάτων που λειτουργούν εποχιακά). Με βάση τα στοιχεία αυτά, η επικοινωνιακή στρατηγική της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των φορέων που σχετίζονται με το τουριστικό προϊόν της περιοχής γενικότερα, πρέπει να προσανατολιστεί στη διεύρυνση της θερινής τουριστικής περιόδου.
Ένα από τα στοιχεία που προκύπτει από την έρευνα στους επισκέπτες της Θεσσαλίας, ως συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής και το οποίο μπορεί να επηρεάσει θετικά στην κατεύθυνση της διεύρυνσης της θερινής τουριστικής περιόδου, είναι ο συνδυασμός “βουνό – θάλασσα”, ένας συνδυασμός που έγκειται στην εγγύτητα δημοφιλών ημιορεινών και ορεινών προορισμών με τις δημοφιλείς παραλίες και τα νησιά της περιοχής και δημιουργεί συνθήκες διεύρυνσης της θερινής περιόδου, εκτός του “παραδοσιακού” τετράμηνου Ιούνιος– Σεπτέμβριος, τόσο στην περίοδο που προηγείται (Απρίλιος –Μάιος), όσο και στην περίοδο που έπεται (Οκτώβριος), με στόχο την αύξηση της περιόδου λειτουργίας των εποχιακών καταλυμάτων μέχρι και τους επτά (7) μήνες ετησίως (από τους 4 περίπου που καταγράφονται σήμερα).

Προορισμός Σαββατοκύριακου
Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας επισκεπτών χειμερινής περιόδου του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας”, σε συνδυασμό με τα στοιχεία διανυκτερεύσεων ημεδαπών και αλλοδαπών επισκεπτών (μηνιαία στοιχεία κάθε έτους από την Ελληνική Στατιστική Αρχή– ΕΛ.ΣΤΑΤ) προκύπτει ότι η Θεσσαλία, κατά τους μήνες της χειμερινής περιόδου, αποτελεί κυρίως προορισμό του Σαββατοκύριακου για Έλληνες επισκέπτες– κατοίκους άλλων περιοχών της χώρας, καθώς το ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών–στο σύνολο των επισκεπτών της Θεσσαλίας κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο– βρίσκεται σε πολύ χαμηλό επίπεδο (<10%).
Προτείνεται, συνεπώς, η εκπόνηση και υλοποίηση ειδικού πλάνου επικοινωνίας και προώθησης της Θεσσαλίας (Communication Plan), ως χειμερινού τουριστικού προορισμού στο εξωτερικό, με στόχο την σημαντική αύξηση της συμμετοχής των εκτός Ελλάδας επισκεπτών στην πελατειακή βάση των τουριστικών επιχειρήσεων της Περιφέρειας, κατά τη χειμερινή περίοδο.
Χωρίς συνεργασίες

Τόσο από την έρευνα επισκεπτών, όσο και αυτής των τουριστικών επιχειρήσεων του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας” προκύπτει, αφενός χαμηλή χρήση τουριστικών πακέτων από τους επισκέπτες των τουριστικών περιοχών της Περιφέρειας Θεσσαλίας και αφετέρου, χαμηλή αξιολόγηση των υφιστάμενων τουριστικών πακέτων από τους επιχειρηματίες του τουρισμού της περιοχής, σε σχέση με τουριστικά πακέτα άλλων τουριστικών προορισμών.

Προτείνεται, συνεπώς, να υπάρξει από την πλευρά της Περιφέρειας Θεσσαλίας και σε συνεργασία με τις τοπικές ενώσεις Ξενοδόχων, τα κατά τόπους Επιμελητήρια και τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς των τουριστικών επιχειρήσεων της περιοχής, συστηματική επαφή με τουριστικούς πράκτορες και γραφεία (στο εσωτερικό και εξωτερικό), για τη δημιουργία ανταγωνιστικών τουριστικών πακέτων για τους προορισμούς της Θεσσαλίας. Βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω, η δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών διαδρομών και πακέτων τουριστικής εμπειρίας για κάθε προορισμό της Θεσσαλίας, με πρωτοβουλία και υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

.Όπως προκύπτει, από την έρευνα στις τουριστικές επιχειρήσεις του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας”, η πλειοψηφία τους αποτελείται από επιχειρήσεις με μικρό αριθμό εργαζομένων και είναι κυρίως επιχειρήσεις οικογενειακής μορφής και εποχιακής λειτουργίας. Κατά συνέπεια, οι επιχειρήσεις αυτές αδυνατούν να απασχολούν εξειδικευμένα στελέχη με ειδικές γνώσεις μάρκετινγκ και προώθησης, αλλά και γνώσεις σχετικά με τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία προώθησης των τουριστικών επιχειρήσεων (digital marketing, social media management κτλ.).
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην υποστήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων στην περιοχή, όσον αφορά στην υιοθέτηση και χρήση σύγχρονων τεχνικών τουριστικού μάρκετινγκ και ψηφιακών εργαλείων προώθησης του τουριστικού προϊόντος, με τη χρήση του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Δράσεις όπως, η δημιουργία Κέντρου Υποστήριξης των τουριστικών επιχειρήσεων σε θέματα μάρκετινγκ και ψηφιακών εργαλείων προώθησης, καθώς και η εκπόνηση Προγραμμάτων Κατάρτισης, των ιδιοκτητών και των εργαζομένων στις τουριστικές επιχειρήσεις, σχετικών με τα παραπάνω αντικείμενα, θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικά των τουριστικών καταλυμάτων της περιοχής και συνακόλουθα, στην προσέλκυση εισερχόμενου τουρισμού, ιδιαίτερα τουριστών εκτός Ελλάδας.
Με βάση τα ευρήματα των ερευνών σε επισκέπτες της Θεσσαλίας, στο πλαίσιο του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας”, προκύπτει ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ερωτηθέντων αξιολογούν πολύ θετικά την εμπειρία από τη διαμονή τους (μέσος όρος αξιολόγησης 4.5/5.0 σε μια κλίμακα αξιολόγησης από το 1-Καθόλου ικανοποιημένος μέχρι και το 5-Πολύ ικανοποιημένος), ενώ θα σύστηναν τον προορισμό σε γνωστούς, φίλους και συγγενείς (96%). Ωστόσο, το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι είναι “Πολύ” πιθανό να επισκεφθούν ξανά την περιοχή βρίσκεται κατά μέσο όρο περί το 60%, τόσο στη χειμερινή, όσο και τη θερινή περίοδο, ενώ περί το 30% κατά μέσο όρο είναι το ποσοστό όσων δηλώνουν “Αρκετά” πιθανό να επισκεφθούν ξανά την περιοχή.
Αποβλέποντας στην ενίσχυση των επαναληπτικών επισκέψεων, η Περιφέρεια Θεσσαλίας θα ενσωματώσει στην επικοινωνιακή της στρατηγική για το τουριστικό προϊόν της περιοχής, την έννοια της ποικιλίας και της διαφορετικότητας των τουριστικών προορισμών εντός της Περιφέρειας Θεσσαλίας, με στόχο να περάσει το μήνυμα: “Κάθε επίσκεψη, μια διαφορετική εμπειρία” ώστε να μεγιστοποιήσει τον αριθμό των επαναληπτικών επισκέψεων (σε διαφορετικές μάλιστα περιόδους τους έτους) και πρωτίστως από τους αλλοδαπούς επισκέπτες.
Καταληκτικά, η καθιέρωση του “Τουριστικού Βαρόμετρου Θεσσαλίας”, αποτελεί ένα εργαλείο χάραξης πολιτικής από την Περιφέρεια Θεσσαλίας για τη διαμόρφωση της τουριστικής πολιτικής.

Σύμφωνα με τα παραπάνω , οι στόχοι διαμορφώνονται ως εξής :

– Δράσεις γύρω από τα παραπάνω θεματικά προϊόντα
– Αύξηση του μεριδίου της αγοράς του τουρισμού της Θεσσαλίας στο εσωτερικό και το εξωτερικό, με τη διατήρηση των παλαιών αγορών και την αναζήτηση νέων για την προσέλκυση Ελλήνων και ξένων τουριστών.
– Προώθηση των συνεργιών μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων και την ενίσχυση των προσπαθειών για τη δημιουργία ολοκληρωμένων τουριστικών δικτύων με βάση τους τουριστικούς προορισμούς της Θεσσαλίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
– Επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και άμβλυνση της εποχικότητας του τουριστικού επαγγέλματος, με διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
– Αξιοποίηση όλων των δεδομένων και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων των προορισμών της Θεσσαλίας, με ανάπτυξη όλων των μορφών τουρισμού.

Χώρες στόχευσης και κατηγορίες σε κάθε χώρα

Όλα θα εξαρτηθούν από την κατάσταση της πανδημίας και τα επίπεδα αυτής στη Θεσσαλία, ,ποιες χώρες θα έχουν ανοικτά σύνορα , ποιοι προορισμοί θα βρίσκονται στο χαμηλότερο επιδημιολογικό επίπεδο και ποιές πτήσεις θα μπορούν να έρθουν Ελλάδα . Αρχικά στοχεύει η Περιφέρεια –με συνθήκες κανονικότητας – στις παρακάτω κατηγορίες
• Γερμανία adults 50+
• Γερμανία youth
• Γαλλία adults 50+
• Ρωσία μαθητικά groups
• Ισραήλ youth + adults
• Κορέα – Ιαπωνία γενικού τουρισμού
• Ολλανδία εναλλακτικές μορφές
• Ελλάδα
ΚΑΤ. ΤΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ

e-thessalia.gr