Σε πλήρη λειτουργία είναι πάλι από χθες η βιομηχανία «Σοβέλ» στη βιομηχανική περιοχή του Αλμυρού Μαγνησίας, ύστερα από έναν μήνα αναστολής. Το εργοστάσιο επαναλειτουργεί κανονικά με τα απολύτως απαραίτητα μέτρα προσαρμογής, τα οποία λαμβάνονται, προκειμένου να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και να συνεχιστεί η πορεία της εταιρείας.

Στην ουσία άρχισε πάλι η παραγωγή, γιατί οι δραστηριότητες πωλήσεων διανομής και παραλαβής πρώτων υλών και σκραπ δεν σταμάτησαν. Σε συνέντευξή του στην «Καθημερινή της Κυριακής» ο γενικός διευθυντής του ομίλου «Σιδενόρ» κ. Ν. Μαρίου δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «διακόψαμε την παραγωγική λειτουργία με στόχο στο διάστημα αυτό να μειωθούν τα αποθέματά μας και παράλληλα να βελτιωθεί η ζήτηση, ούτως ώστε να μη χρειαστεί να ξεκινήσουμε πάλι με πολύ μειωμένη παραγωγή. Ο χάλυβας είναι πάρα πολύ ακριβό προϊόν, για να το αποθηκεύσεις. Η παραγωγή πρέπει να συμβαδίζει με τη ζήτηση. Φτάσαμε λοιπόν σε αυτό το σημείο. Πάμε σε πλήρη επανεκκίνηση, ακριβώς με την άρση των μέτρων από την πλευρά της πολιτείας, με την παραγωγή στο 50%-80% της προ πανδημίας παραγωγής μας. Και θα την αυξάνουμε σταδιακά, όσο αυξάνεται η ζήτηση». Για να προσθέσει ότι «η ζήτηση στον κλάδο μας έχει υποστεί μια πολύ σοβαρή μείωση της τάξης του 50% σε σχέση με την περίοδο πριν από την πανδημία, καθώς έχουν σταματήσει τα περισσότερα έργα. Και στις ξένες αγορές η εικόνα ήταν η ίδια». Ο όμιλος προσβλέπει σε αύξηση της ζήτησης, με μέτρα τόνωσης της ιδιωτικής και δημόσιας κατασκευαστικής δραστηριότητας, ώστε με τη βοήθεια ενός πακέτου χρηματοδοτικής στήριξης από τις τράπεζες, που θα διατεθεί με δίκαιο και σωστά κατανεμημένο τρόπο, να περάσουν σε φάση υλοποίησης μεγάλα έργα, που είναι ώριμα, όπως το Ελληνικό, το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, ο βόρειος οδικός άξονας Κρήτης, ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου, διάφορες μαρίνες.

Αναφορικά με τον ανταγωνισμό που έχει ο όμιλος, ο κ. Μαρίου αναφέρει πως «είμαστε μια εξαγωγική βιομηχανία, άρα, μιλώντας για κόστος, μιλάμε για διεθνώς ανταγωνιστικό κόστος. Σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, Ισπανούς, Γερμανούς, Ιταλούς, ξεκινούμε με ανταγωνιστικό μειονέκτημα σε ό,τι αφορά το κόστος χρήματος και το κόστος μεταφοράς, στην τιμολόγηση των μεταφορικών υποδομών (λιμάνια, τρένα κλπ.), και στο μη μισθολογικό κόστος. Και σε όλα αυτά προστίθεται και το υψηλό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχουν τα χρηματιστήρια ενέργειας και μπορεί ο οποιοσδήποτε να δει τις τιμές. Πληρώνουμε πολύ υψηλότερο κόστος ενέργειας από τους ανταγωνιστές μας. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε υπερεπενδύσεις και πρωταθλητισμό σε όλα τα άλλα επίπεδα, για να καλύψουμε το μειονέκτημα από τα προηγούμενα και να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Έχουμε από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια, αν όχι στον κόσμο, τουλάχιστον στην Ευρώπη». Για τη διακοψιμότητα δήλωσε πως «ο θεσμός είναι ένα σημαντικό μέτρο, που πρέπει να προχωρήσει άμεσα. Μας δίνει μια ελάφρυνση στην τιμή του ρεύματος. Αλλά από τις 6 Φεβρουαρίου που διεκόπη για τη Σιδενόρ και τις άλλες ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας, σημαίνει κόστος 800.000 με 1 εκατ. ευρώ επιπλέον τον μήνα για τη Σιδενόρ και τη Σοβέλ. Η κυβέρνηση κάνει κάθε προσπάθεια με την Ε.Ε., αλλά δυστυχώς δεν έχει λυθεί ακόμα το θέμα. Είναι αναγκαίο όμως τώρα να ληφθούν γρήγορα αποφάσεις. Στο θέμα της ενέργειας υπάρχουν ευκαιρίες, οι οποίες δημιουργούνται και μέσα από τις ΑΠΕ και μέσα από το σταδιακό κλείσιμο λιγνιτικών μονάδων. Γίνονται συζητήσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη και την Ε.Ε., που θα πρέπει να οδηγήσουν στη μείωση του ενεργειακού κόστους».

Αναδιάρθρωση εν όψει
Όπως είχε και παλαιότερα δημοσιοποιήσει η «Θ», ο κλάδος της χαλυβουργίας είναι υπερχρεωμένος, με συνολικές οφειλές άνω του 1,2 δισ. ευρώ. Η Alvarez και Marshal έχει παραδώσει εδώ και τρία χρόνια στις πιστώτριες τράπεζες τη μελέτη για την αναδιάρθρωση του κλάδου, και σύμφωνα με πληροφορίες μεταξύ άλλων προτείνεται η οριστική διακοπή λειτουργίας τουλάχιστον μιας παραγωγικής μονάδας, ενέργειες για την περαιτέρω μείωση των λειτουργικών δαπανών για τις υπόλοιπες μονάδες, συγχωνεύσεις, την είσοδο στρατηγικών επενδυτών που θα εισφέρουν κεφάλαια και τεχνογνωσία, αλλά και τη σημαντική απομείωση των υποχρεώσεων, προκειμένου το νέο σχήμα να καταστεί βιώσιμο.

Σημειώνεται ότι κεντρικό σημείο στη μελέτη είναι το νέο λειτουργικό μοντέλο να καταστεί ανταγωνιστικό σε διεθνή κλίμακα, κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί παρά μόνο με δραστική παρέμβαση της κυβέρνησης για τη μείωση του ενεργειακού κόστους. Αν δεν γίνει αυτό, τότε ο κλάδος είναι καταδικασμένος να παράγει ζημιές, που είναι αδύνατο πλέον να χρηματοδοτούν οι τράπεζες. Ο ελληνικός χάλυβας, ενώ σε ποιότητα είναι εφάμιλλος ή και καλύτερος του ευρωπαϊκού, δεν είναι ανταγωνιστικός, εξαιτίας του υπέρογκου λειτουργικού κόστους, που οφείλεται στις αυξημένες τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου που πληρώνουν οι Έλληνες χαλυβουργοί σε σχέση με τους Eυρωπαίους ομολόγους τους. Αποτέλεσμα είναι την τελευταία τριετία να έχει κλείσει το εργοστάσιο της Χαλυβουργίας Ελλάδος στον Ασπρόπυργο.

Ουσιαστικά σε σύνολο 5 εργοστασίων στην Ελλάδα, λειτουργούν τέσσερις μονάδες (μία της Χαλυβουργίας Ελλάδος στον Βόλο, η Χαλυβουργική στην Ελευσίνα που διατηρεί τους εργαζομένους και οι δύο μονάδες της Σιδενόρ σε Θεσσαλονίκη και Αλμυρό Βόλου, όπου επίσης διατηρούνται οι θέσεις εργασίας). Τα κόστη χρηματοδότησης είναι δυσβάστακτα και πολλές φορές μη εξυπηρετήσιμα. Οι εταιρείες έχουν προβεί σε κάποιες ρυθμίσεις και πληρώνουν μόνο τόκους. Το πολύ υψηλό κόστος ενέργειας (ηλεκτρικής και φυσικού αερίου) είναι το μείζον πρόβλημα των ελληνικών χαλυβουργιών έναντι των ανταγωνιστριών τους στη διεθνή αγορά, δεδομένου ότι, κατά τα άλλα, οι ελληνικές επιχειρήσεις διαθέτουν εγκαταστάσεις παραγωγής τής πλέον προηγμένης τεχνολογίας, έχουν τεχνογνωσία και οργάνωση πολύ υψηλού επιπέδου και τα προϊόντα που παράγουν μπορούν να συγκριθούν με τα ποιοτικότερα αντίστοιχα στην παγκόσμια αγορά. Την ίδια στιγμή η κατάσταση στο μέτωπο των εξαγωγών παραμένει λίγο-πολύ ίδια, με την Ελλάδα να έχει χάσει σημαντικά μερίδια σε αγορές-κλειδιά, όπως η Αλγερία, από ανταγωνίστριες χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία αλλά και η Πορτογαλία.

πηγή:e-thessalia.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις