Εφόσον η κυβέρνηση κρίνει ότι το υπουργείο Μετανάστευσης έχει ανάγκη από τα ονομαζόμενα “μυστικά κονδύλια”, που τόσες φορές τις τελευταίες δεκαετίες έχουν χαρακτηριστεί και καταγγελθεί ως “αμαρτωλά”, γιατί δεν θεσμοθέτησε τον έλεγχο των συγκεκριμένων κονδυλίων από την Βουλή;

Πολύ περισσότερο, γιατί συνολικότερα, δεν θεσμοθετεί τον έλεγχο των “απόρρητων κονδυλίων” όλων των υπουργείων και κρατικών υπηρεσιών που διαθέτουν τέτοια, από το Κοινοβούλιο;

Οι διακηρύξεις τόσο της κυβέρνησης της ΝΔ, όσο και πριν, του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών, περί “διαφάνειας” στο δημόσιο χρήμα, ηχούν τουλάχιστον ειρωνικά και υποκριτικά.

Τη στιγμή που η Ελλάδα, μετά την δεκαετή περιπέτειά της, με τα μνημόνια της λιτότητας, υφίσταται ένα νέο οικονομικό και κοινωνικό πλήγμα, εξαιτίας του κορονοϊού και της καραντίνας, η κυβέρνηση, και η κοινοβουλευτική πλειοψηφία της, εν μέσω του πανικού που εξακολουθεί να υπάρχει στην κοινωνία λόγω της επιδημίας, έσπευσε να δώσει το πράσινο φως για να διαθέτουν -και- στο υπουργείο Μετανάστευσης “μυστικά κονδύλια”.

Ενώ, δηλαδή, ο θεσμός των “απόρρητων κονδυλίων” και η εν κρυπτώ διαχείρισή τους αμφισβητείται εδώ και πολλά χρόνια, και αναζητούνται θεσμικοί τρόποι ελέγχου τους, ώστε να μην δίδονται όπου του “καπνίσει” του εκάστοτε υπουργού, η κυβέρνηση έρχεται να ενισχύσει αυτό το σύστημα αδιαφάνειας.

Ως γνωστόν, τυπικώς, “μυστικά κονδύλια” διαθέτουν τα υπουργεία Εξωτερικών και Άμυνας (το ΓΕΕΘΑ και τα Όπλα), η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, καθώς και το υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης.

Άραγε, τι τα χρειάζεται τα “απόρρητα” ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός Μετανάστευσης, Νότης Μηταράκης και Γιώργος Κουμουτσάκος; Το υπουργείο Εξωτερικών, για παράδειγμα, κατά πληροφορίες, δίνει κάποια σημαντικά χρηματικά ποσά στα Ορθόδοξα Πατριαρχεία, για ευνόητους λόγους. Υπάρχει μια λογική εδώ. Το υπουργείο Άμυνας και η ΕΥΠ, επίσης δικαιολογούνται, ως έναν βαθμό, να έχουν “μυστικά κονδύλια”, αν και, επανειλημμένως, έχουν καταγγελθεί για “αμαρτωλή διαχείριση”.

Το υπουργείο Μετανάστευσης τι τα χρειάζεται; “Είμαστε αντιμέτωποι με κυκλώματα λαθροδιακινητών απέναντι, με κυκλώματα μέσα στις δομές, με κυκλώματα που εμποδίζουν τις απελάσεις. Σε συνεργασία με τις διωκτικές αρχές είναι απαραίτητο να υπάρχει μια ευελιξία στην υποστήριξη των εθνικών συμφερόντων”, δήλωσε ο Ν.Μηταράκης.

Ουάου, που έλεγε και μια άλλη ψυχή! Να πάρουμε, όμως, την πιο “αθώα” εκδοχή. Εννοεί, δηλαδή, ο κ.Μηταράκης ότι θα διαθέτει “μυστικά κονδύλια”, προκειμένου να συγκεντρώνει πληροφορίες για τα δουλεμπορικά κυκλώματα, εντός και εκτός της χώρας και να τα … “διαβρώσει”; Κυκλώματα, τα οποία είναι συνήθως πολυεθνικά. Από πότε το υπουργείο Μετανάστευσης μετετράπη σε ΕΥΠ και ΕΛΑΣ μαζί, και δεν το γνωρίζαμε;

Όποιος στοιχειωδώς έχει ασχοληθεί με την “αστυνομική” πλευρά του Μεταναστευτικού ξέρει πάρα πολύ καλά ότι όλα αυτά τα κυκλώματα τα “χειρίζονται” η ΕΛΑΣ, η ΕΥΠ, το υπουργείο Ναυτιλίας (Λιμενικό), καθώς και, σε άλλα επίπεδα, τμήματα των υπουργείων Άμυνας και Εξωτερικών. Η απάντηση που έδωσε ο Ν.Μηταράκης είναι εκ του πονηρού και γεννά περισσότερα ερωτηματικά παρά απαντά σε εύλογες ανησυχίες.

Ας βγουν να μιλήσουν ξεκάθαρα, ο ίδιος και ο πρωθυπουργός, για ποιο λόγο εγκρίθηκαν “μυστικά κονδύλια” για το υπουργείο Μετανάστευσης. Διότι, η παρελθούσα “αμαρτωλή” ιστορία των “απορρήτων” κονδυλίων, γεννά έντονες υποψίες περί αδιαφανών χρηματοδοτήσεων. Να σημειωθεί ότι, ήδη σε μερίδα του τοπικού Τύπου στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, έχουν εμφανιστεί δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία έχουν χορηγηθεί χρήματα σε τοπικά ΜΜΕ με διόλου διαφανή κριτήρια.

Όλα τα “μυστικά” στη Βουλή

Με την ευκαιρία αυτής της απαράδεκτης εξέλιξης, εν μέσω κορονοϊού, όπως είναι φυσικό, επανέρχεται στην επικαιρότητα η αναγκαιότητα θέσπισης νέων μηχανισμών ουσιαστικού, θεσμικού ελέγχου των “μυστικών κονδυλίων”.

Και είναι απορίας άξιον γιατί σιωπά ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ως έναν βαθμό, βέβαια, είναι εξηγήσιμο. Την περίοδο της διακυβέρνησής του, ουδέν έπραξε, προκειμένου να δημιουργήσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο ελέγχου των “απόρρητων δαπανών”.

Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το υπουργείο Εξωτερικών, με επικεφαλής του τότε τον Ν.Κοτζιά, ο οποίος, το πιθανότερο, μάλλον κατόπιν προσωπικής πρωτοβουλίας του, κατέθεσε στη Βουλή πρόταση για να ελέγχονται τα “μυστικά κονδύλια” μόνο του δικού του υπουργείου από την Βουλή. Ουδέν άλλο υπουργείο (Προστασίας του Πολίτη, Άμυνας, Μακεδονίας – Θράκης, κ.ο.κ.) είχε την “ευαισθησία” να κάνει κάτι αντίστοιχο.

Αν ενθυμούμεθα καλά, μάλιστα, τότε, με αφορμή το “Μακεδονικό”, είχαν αφεθεί ιδιαίτερα έντονες αιχμές για “μυστικά κονδύλια” του υπουργείου Μακεδονίας – Θράκης (!), το οποίο βρισκόταν υπό τον έλεγχο των ΑΝΕΛ. Κατά ανεξήγητο τρόπο, τότε, ο υπουργός Εξωτερικών είχε δεχθεί σφοδρές επιθέσεις εκ μέρους του Π.Καμμένου για τα “μυστικά κονδύλια”.

Ως εκ τούτου, οι όποιες φωνές ακούγονται σήμερα από πολιτικούς του ΣΥΡΙΖΑ κατά της κυβέρνησης για τα “μυστικά κονδύλια” του υπουργείου Μετανάστευσης, μάλλον ηχούν υποκριτικά.

Η σημερινή κυβέρνηση, λοιπόν, και ο πρωθυπουργός, εάν πράγματι θέλουν να κάνουν μια ριζοσπαστική τομή προς την κατεύθυνση της διαφάνειας, επιβάλλεται να στείλουν όλα τα “μυστικά κονδύλια” στον έλεγχο της Βουλής. Όπως συμβαίνει με αυτά του υπουργείου Εξωτερικών. Εάν θεωρούν πλημμελή και αυτόν τον τρόπο, ας αναζητήσουν άλλον. Η κυβέρνηση, όμως, όχι μόνον δεν το κάνει, αλλά “φορτώνει” και άλλα υπουργεία με “απόρρητα”. Γιατί, άραγε;

Δεύτερη φορά

Η απόφαση για “μυστικά κονδύλια” στο υπουργείο Μετανάστευσης δεν είναι η πρώτη. Σύμφωνα με το CNN.gr, είναι η δεύτερη φορά μέσα σε δύο μήνες που η κυβέρνηση καταθέτει ρύθμιση για το χαρακτηρισμό δαπανών για το προσφυγικό ως απορρήτων.

“Η πρώτη φορά ήταν στις 5 Μαρτίου 2020, οπότε με τροπολογία που είχε κατατεθεί σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης προβλέφθηκε η δυνατότητα χαρακτηρισμού, με υπουργική απόφαση, ως απόρρητων, των δαπανών που σχετίζονται με την εκτέλεση έργων ανάπτυξης πληροφοριακών συστημάτων για τον έλεγχο της πρόσβασης και της διάθεσης παροχών στις δομές προσωρινής υποδοχής και φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών και των Προαναχωρησιακών Κέντρων Κράτησης Αλλοδαπών, καθώς και των απολύτως συναφών με αυτά τα έργα προμηθειών.

“Η ίδια τροπολογία προέβλεπε πως σε περίπτωση έκτακτης και απρόβλεπτης ανάγκης που επιβάλλει την άμεση λήψη και εφαρμογή μέτρων για την προστασία της δημόσιας τάξης ασφάλειας και υγείας, και μόνο στο μέτρο που είναι απολύτως απαραίτητο για την αντιμετώπιση των αναγκών αυτών, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη ή τα νομίμως εξουσιοδοτημένα από αυτόν όργανα, μπορούν να συνάπτουν νέες συμβάσεις έργων, υπηρεσιών και προμηθειών, όπως μίσθωσης και ναύλωσης πλωτών και χερσαίων μέσων, προμήθειας υλικοτεχνικού εξοπλισμού και εφοδίων, μετακίνησης προσωπικού, με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης, ανεξαρτήτως ποσού, κατά παρέκκλιση κάβε εθνικής, γενικής ή ειδικής, διάταξης περί δημοσίων συμβάσεων” (Βλέπε αναλυτικά το δημοσίευμα του CNN.gr: https://www.cnn.gr/oikonomia/story/218069/aporrites-oi-dapanes-toy-ypoyrgeioy-metanasteysis).

πηγή:antinews.gr

Φωτο: ΑΠΕ – ΜΠΕ

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις