«Ούτε περίπτερο στην Ομόνοια δεν αγοράζει κανείς με τα λεφτά που προσφέρονται για την εξαγορά των Ναυπηγείων», αναφέρουν οι εργαζόμενοι στον Σκαραμαγκά.
Ο διαγωνισμός που, μετά βαΐων και κλάδων, είχε εξαγγελθεί, αλλά και οι προβλέψεις του υπουργού Ανάπτυξης, Άδωνι Γεωργιάδη, ότι σύντομα θα κλείσει -και (!)- αυτό το κεφάλαιο, αποδείχτηκαν εκτός πραγματικότητας.
Όπως είναι γνωστό, κατατέθηκε μια προσφορά ύψους μόλις 15 εκατομμυρίων ευρώ, και μια ακόμη πρόταση -την οποία ουδείς μπορεί να χαρακτηρίσει ούτε καν ως προσφορά- ενός εκατομμυρίου ευρώ. Κι’ αυτό, μόνο και μόνο για να έχει ο -στηριζόμενος από τις ΗΠΑ- όμιλος, ONEX, τη δυνατότητα να παρεμβαίνει στον διαγωνισμό. Η πρώτη κατατέθηκε από την Pyletech Shipyards, του Ομίλου North Star Group του Έλληνα εφοπλιστή, Θεόφιλου Πριόβολου.
Κοινή πεποίθηση είναι ότι ουδείς αρμόδιος κυβερνητικός παράγων θα τολμήσει να βάλει την υπογραφή του για το «ξεπούλημα» του Σκαραμαγκά έναντι αυτών των ευτελών ποσών.
Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι εδώ και μήνες έντονη ήταν η φημολογία, σύμφωνα με την οποία η αμερικανική πλευρά ήταν διατεθειμένη να αγοράσει «πακέτο» τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά.
Κατά τις πλείστες όσες «διαρροές» γίνονταν, όμως, η εξαγορά συνδυαζόταν με την αμερικανική «επιθυμία» κατά ορισμένους, «απαίτηση» κατά άλλους, να προμηθευτεί το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό τις αμερικανικές φρεγάτες, και όχι από άλλη χώρα.
Μάλιστα, ο Α. Γεωργιάδης μόλις φέτος τον Οκτώβριο, ανέφερε ότι «οι δύο πλευρές (η US International Development Finance Corporation -DFC- και η ONEX) εξετάζουν να συμμετάσχουν από κοινού στο διαγωνισμό παραχώρησης της εκμετάλλευσης των ναυπηγείων Σκαραμαγκά».
Πολύ περισσότερο, χαρακτήριζε κάτι τέτοιο ως «μεγάλη επιτυχία» της κυβέρνησης να κλείσει το ζήτημα αυτό μέσα σε 18 μήνες.
Σύμφωνα με τον ίδιο, μόλις προχωρήσει ο διαγωνισμός για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, θα έχει κλείσει ένα σημαντικός κύκλος εξυγίανσης της ναυπηγικής ζώνης της χώρας.
Προφανώς, οι έως τώρα εξελίξεις ουδόλως τον επιβεβαίωσαν. Αντίθετα, πρόκειται για «ναυάγιο», με συνέπεια να δίνουν και να παίρνουν τώρα οι πληροφορίες περί επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού.
Τι συνέβη, όμως, και όλα πήγαν άσχημα; Άκρως ενδιαφέρον είναι ότι ουδείς εκ των λαλίστατων αρμοδίων, έχει δώσει, μέχρι τώρα, κάποια απάντηση.
Στο μεταξύ, για τον Αμερικανό πρέσβη στην Ελλάδα, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι σαν να μην υπάρχουν. Κι’ ας μην διέψευσε ποτέ τον Α. Γεωργιάδη, όταν αυτός έλεγε ότι κλείνει οσονούπω το θέμα του Σκαραμαγκά, με αμερικανική πρόταση μάλιστα. Οι δυό τους, εξάλλου, πραγματοποιούσαν συχνά κοινές εμφανίσεις και οι δηλώσεις τους συνέπιπταν απόλυτα.
Μόλις χτες, λοιπόν, ο Τζέφρι Πάϊατ, σε ομιλία του στο 22ο ετήσιο φόρουμ, Invest in Greece, έκανε αναφορά μόνο στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και καμία στον Σκαραμαγκά. Άλλωστε, πάντα ήταν προσεκτικός σε αυτό το ζήτημα, κατά τις δηλώσεις του.
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θέλει να αποκτήσει η ΟΝΕΧ, και, όπως έλεγε ο Α.Γεωργιάδης τον Οκτώβριο του 2020, το θέμα θα έληγε σε ένα μήνα (!).
Ο Τ.Πάϊατ, λοιπόν, εξέφρασε την ιδιαίτερη ικανοποίησή του διότι το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ έχει πιστοποιήσει το Ναυπηγείο της Σύρου για τη συντήρηση στρατιωτικών σκαφών των ΗΠΑ, καθώς και τη σθεναρή υποστήριξή του στις προσπάθειες της αμερικανικής εταιρείας ONEX να ολοκληρώσει τις προσπάθειες για την απόκτηση του ναυπηγείου Ελευσίνα, σε συνεργασία με τον DFC.
Επιπλέον, είπε ότι, μέσω του επικείμενου προγράμματος εκσυγχρονισμού του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού και της κατασκευής νέων και αναβαθμισμένων φρεγατών, αυτές οι επενδύσεις (οι αμερικανικές) θα βοηθήσουν ώστε να δοθούν νέες και διευρυμένες δυνατότητες στις υπάρχουσες ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, καθώς και ώθηση στην εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία, στην οποία η Ελλάδα πλεονεκτεί παραδοσιακά.
Ολα δείχνουν ότι ο Αμερικανός πρέσβης επιμένει στην αμερικανική «πρόταση» να αγοράσει η Ελλάδα τις φρεγάτες της Lockheed Martin (τέσσερις τύπου MMSC, οι οποίες, ωστόσο, βασίζονται στα πλοία παράκτιων επιχειρήσεων, LCS).
Ομως, το ερώτημα που προκύπτει, μετά τις τελευταίες, δυσμενείς εξελίξεις στο «μέτωπο» του Σκαραμαγκά, είναι εάν πράγματι η αμερικανική πλευρά θα συνεχίσει να ενδιαφέρεται και για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ή έχει κιόλας αποχωρήσει, όπως ευρύτατα λέγεται.
Επίσης, εάν η άρνησή της για τον Σκαραμαγκά έχει να κάνει με την συνεχιζόμενη «απαίτηση» της να προμηθευτεί η Ελλάδα τα αμερικανικά πλοία. Και, κατά συνέπεια, εάν η Αθήνα συναινέσει σε μια τέτοια αγορά, ενδεχομένως να επιστρέψει στη διεκδίκηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.
‘Η, τέλος, έχει εγκαταλείψει οριστικά αυτό το σχέδιο και θα περιοριστεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπου, όπως αφήνει να εννοηθεί ο Τ.Πάϊτατ, θα ήθελε να πάρει κατασκευαστικό έργο. Είτε για τα αμερικανικά σκάφη, τα οποία ο ίδιος θα επιθυμούσε να αγοράσει η Ελλάδα, είτε και για αναβαθμίσεις άλλων παλαιών σκαφών του ΠΝ.
Στο μεταξύ, πάντως, η αμερικανική πρεσβεία στην Αθήνα φέρεται να έχει επιδοθεί σε έναν «παρασκηνιακό» αγώνα δρόμου, ακόμα και σε πολιτικά γραφεία κομμάτων, προκειμένου να αποσπάσει το μεγάλο «εξοπλιστικό ντηλ» του αμερικανικού σκάφους.
Να σημειωθεί, ωστόσο, πως έντονη φημολογία φέρει σημαντική μερίδα αξιωματικών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού να πιστεύει ότι το συγκεκριμένο σκάφος δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του ΠΝ.
Αντίθετα, όμως, υπέρ της αμερικανικής εκδοχής φέρονται να είναι άλλοι, υψηλόβαθμοι πολιτικοί και στρατιωτικοί κύκλοι, προτάσσοντας τα «διπλωματικά – πολιτικά οφέλη» που θα έχει η Ελλάδα από την αμερικανική αγορά..
Ανταγωνιστές του αμερικανικού πλοίου φέρονται να είναι το γαλλικό, το ολλανδικό, το γερμανικό και το βρετανικό.
Και, όπως είναι φυσικό, σε περιπτώσεις τέτοιων μεγάλων εξοπλιστικών προγραμμάτων, τα ανταγωνιστικά συμφέροντα συγκρούονται σφόδρα μεταξύ τους.
Κάτι αδιάφορο, στην προκειμένη, εάν ληφθεί υπόψιν ότι είναι ο ελληνικός λαός που δίνει από το υστέρημά του τα χρήματα για την εθνική άμυνα.
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις