Ανάμεσα σε συμπληγάδες βρίσκονται οι επιχειρήσεις που προσπαθούν να προσαρμοστούν μεταξύ ισχυρής ζήτησης και υβριδικών μοντέλων λειτουργίας.
Επιχειρησιακό «χάος» σε μικρούς και μεγάλους του εμπορίου έχουν προκαλέσει τα μέτρα «ακορντεόν» και τα υβριδικά μοντέλα πωλήσεων που εισηγήθηκε η κυβέρνηση με σκοπό τον περιορισμό της πανδημίας, καθώς καλούνται σχεδόν ανά εβδομάδα, να επανεξετάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους.
Δεν είναι τυχαίο, πως πριν ακόμη τα νέα μέτρα της Παρασκευής, μεγάλες εμπορικές αλυσίδες έλαβαν εσωτερικές αποφάσεις περιορισμού της λειτουργίας τους, καθώς το «κομφούζιο» που προκαλούν από τη μια η ισχυρή ζήτηση και από την άλλη τα υβριδικά μοντέλα, κρίθηκε πως μεγαλώνει τα προβλήματα.
Ο όμιλος Inditex (Zara, Massimo Dutti, Stradivarius κ.α.), που κατέχει το imperium στην ελληνική αγορά ένδυσης, «έκοψε» από νωρίς το σύστημα «αγορών εντός», καθώς αντιμετώπισε υπερβολικό όγκο εντολών για ραντεβού, τέτοιο που ξεπέρασε κάθε πρόβλεψη. Ως αποτέλεσμα το σύστημα κατέρρευσε και ο όμιλος αποφάσισε να στραφεί μόνον στο click away. Σημειώνεται ότι πρόκειται για τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο ένδυσης παγκοσμίως, που πρόκειται να επενδύσει έως το 2022, 1 δις.ευρώ για την ενίσχυση των αυτοματισμών του και των (ήδη μυθικών) υποδομών logistics του. Σκοπεύει να φτάσει ως τότε το 25% των πωλήσεων του να γίνεται μέσω eshop, ωστόσο θα επενδύσει ακόμη 1,7 δις. ευρώ για την αναδιάταξη και επέκταση του φυσικού του δικτύου, γεγονός που υπογραμμίζει για μια ακόμη φορά, πως το εμπόριο στηρίζεται στη δια ζώσης επαφή με τον καταναλωτή.
«Άρνηση» λειτουργίας με μεσοβέζικες λύσεις επέλεξε – για μια ακόμη φορά- η αλυσίδα της Jumbo, η οποία αν και αρχικώς υπολόγισε την κρατική στήριξη που θα χάσει (αν κατέβαζε ρολά, ενώ μπορούσε να λειτουργήσει με υβριδικά μοντέλα), εν τούτοις από την περασμένη Πέμπτη έλαβε την απόφαση να μην ανοίξει τα καταστήματα της στις «κόκκινες περιοχές», επικαλούμενη τη σύγχυση στους καταναλωτές, αναλαμβάνοντας βεβαίως και το κόστος της απόφασης της.
Μέσα στην εβδομάδα που κύλησε οι υπόλοιπες επιχειρήσεις –μικρές και μεγάλες- τελούσαν υπό πλήρη αβεβαιότητα. Στελέχη μεγάλων αλυσίδων μετέφεραν αγωνία, δυσαρέσκεια και προβληματισμό για την κατάσταση που διαμορφώνεται. Ακόμη και μεγάλοι λιανέμποροι, που έχουν “εκπαιδευτεί” πλέον στο μοντέλο συνεχούς εναλλαγής των περιοριστικών μέτρων (ακορντεόν) και αντιδρούν πιο άμεσα στις αποφάσεις της κυβέρνησης, με έτοιμα μηνύματα και σποτ για τα social media και την τηλεόραση, την Παρασκευή βρέθηκαν σε δυσχερή θέση.
Οι μεγάλες προκλήσεις για τις εμπορικές επιχειρήσεις ξεκίνησαν ξανά από το Σάββατο, καθώς αναγκάστηκαν να θέσουν σε αναστολή εργαζόμενους σε συνέχεια της απόφασης για απαγόρευση λειτουργίας των καταστημάτων τους το Σάββατο και της απόσυρσης από τις «κόκκινες περιοχές» του click inside.
Οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι για άλλη μια φορά αιφνιδιάστηκαν από τις αποφάσεις και τονίζουν ότι χάνουν άλλη μια μέρα από την εκπτωτική περίοδο, που είναι έτσι κι αλλιώς περιορισμένη, ενώ η απώλεια του Σαββάτου (κατεξοχήν εμπορικής μέρας), βρήκε αντίθετο το σύνολο των επιχειρήσεων. Όλοι οι θεσμικοί φορείς της αγοράς με δηλώσεις τους αντιτάχθηκαν, θεωρώντας πως εν πολλοίς προτιμήθηκε «να κλείσει η αγορά και όχι τα σχολεία».
Το «κερασάκι στην τούρτα» ήταν δε οι παλινωδίες του υπουργού Ανάπτυξης, ‘Α.Γεωργιάδη το πρωί του Σαββάτου, όσον αφορά την απαγόρευση του take away από τα καταστήματα εστίασης τα Σαββατοκύριακα, μέτρο που πήρε πίσω λίγες ώρες αργότερα.
Η ταλάντωση της κατανάλωσης
Οι εμπορικές επιχειρήσεις διαθέτουν πλέον διάφορα στοιχεία τόσο όσον αφορά την κίνηση της αγοράς αλλά και τα επιδημιολογικά δεδομένα, και έχουν εκφράσει –οργανωμένα και μεμονωμένα- τις απόψεις και τις προτάσεις τους.
Οι περισσότεροι, επικαλούμενοι το γεγονός του ότι στον κλάδο των σούπερ μάρκετ δεν έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις υπερμετάδοσης του ιού, εκτιμούν ως παράλογο να μην λειτουργούν – υπό κανόνες και τηρώντας μέτρα προστασίας – και τα υπόλοιπα καταστήματα, χωρίς ωστόσο το επιχείρημα τους να εισακούγεται.
Όσον αφορά την κινητικότητα των πολιτών, ήδη κατά την πρώτη μέρα κλεισίματος το Σάββατο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, οι εμπορικοί δρόμοι ερήμωσαν μεν αλλά οι ουρές έξω από τα σούπερ μάρκετ ήταν εμφανώς αυξημένες. Πέραν της μετακίνησης των πολιτών στο δρόμο, που βοηθούντος του καλού καιρού, πλημμύρισαν κάθε ελεύθερο χώρο.
Στο οικονομικό πεδίο, οι επιχειρήσεις επικαλούνται αφενός τον κίνδυνο για την επιβίωση τους, και αντιπαρατάσσουν το «ελατήριο της κατανάλωσης», όπως αυτό αποτυπώθηκε κατά το β’ μισό του Ιανουαρίου, που η αγορά λειτουργούσε χωρίς περιορισμούς. Είναι χαρακτηριστικό πως η Jumbo, ανακοίνωσε πωλήσεις μόλις -0,60% τον Ιανουάριο του 2021 σε σχέση με τον περυσινό αντίστοιχο μήνα, όπου δεν υπήρχε καν η υποψία της καραντίνας. Το ίδιο σήμα έρχεται και από άλλους μεγάλους λιανεμπόρους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, καταδεικνύοντας πως υπάρχει προοπτική ενόψει, εφόσον οι συνθήκες επιτρέψουν ομαλοποίηση της λειτουργίας της αγοράς. Είναι δε χαρακτηριστικό πως το οικονομικό επιτελείο εκτίμησε ότι έλαβε «ανάσα» από την επανεκκίνηση του εμπορίου και την παύση κάποιων μέτρων στήριξης.
Οι προτάσεις, άλλες για ολιγοήμερη ή εκ περιτροπής λειτουργία των καταστημάτων με «αγορές εντός» , άλλες για εγκαθίδρυση ανεξάρτητων πρακτικών ανά περιοχή και ανάλογο με το φορτίο, έχουν προς το παρόν πέσει στο κενό, όπως εξάλλου συνέβη αρχικώς και με το click away, το οποίο υιοθετήθηκε τον Δεκέμβριο, αν και η εισήγηση εκ μέρους του λιανεμπορίου υπήρχε από τον Μάιο του 2020.
Σε αρκετές δε περιπτώσεις, οι προτάσεις ή οι επιλογές των επιχειρήσεων μέσα σε ένα «μπερδεμένο» καθεστώς έχουν προκαλέσει τον «εκνευρισμό» κυβερνητικών στελεχών. Εκτός από την γνωστή ρήση για την «παραλαβή των κλειδιών» επιχειρήσεων από τον ΥΠΑΝ, Ά. Γεωργιάδη, συχνά πυκνά στοχοποιούνται κλάδοι ή οργανισμοί ως «γκρινιάρηδες» ή ακόμη και με βαρύτερους χαρακτηρισμούς. Το σίγουρο πάντως είναι πως οι παλινωδίες όσον αφορά τη λειτουργία της αγοράς, όσο κι αν αποδίδονται στα πρόσημα που λαμβάνει κάθε στιγμή η πανδημία, δεν δικαιολογούνται πλέον αδιαμαρτύρητα από τις επιχειρήσεις, που ζητούν πλέον πιο πιεστικά ένα οργανωμένο και λειτουργικό σχέδιο για το άμεσο μέλλον.
news247.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις