Η ελληνική κυβέρνηση επέλεξε τελικώς την αγορά γαλλικών φρεγατών αν και τη συγκεκριμένη προοπτική ουσιαστικά την είχε ακυρώσει με την ανάληψη των καθηκόντων της.

Η επιλογή της κυβέρνησης να συνάψει συμφωνία στρατηγικού χαρακτήρα με την Γαλλία η οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπει και την αγορά 3+1 φρεγατών τύπου Belhara για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού αποτελεί μία μάλλον λογική κίνηση.

Το ερώτημα είναι γιατί εν τέλει η κυβέρνηση προτίμησε να “ψωνίσει” από τους Γάλλους ενώ στα προηγούμενα δύο χρόνια της θητείας της δεν έδειχνε “ζεστή” γι’ αυτό το ενδεχόμενο, τουλάχιστον σε ότι αφορά τις φρεγάτες. Διότι, αν πράγματι δεν είχε σοβαρές αντιρρήσεις ή δεύτερες σκέψεις, θα μπορούσε να τελειώσει τη συμφωνία που είχε προετοιμάσει η προηγούμενη κυβέρνηση και προέβλεπε αρχικά την αγορά 2 Belhara.

Σύμφωνα με ανώτατες στρατιωτικές πηγές, η αγορά των 2 Belhara είχε πάρει την προέγκριση των Επιτελείων και αν η νέα κυβέρνηση “έτρεχε” τις ενέργειες χωρίς καθυστερήσεις, η αγορά θα μπορούσε να είχε “κλείσει” οριστικά στις αρχές του 2020. Ωστόσο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προτίμησε να μελετήσει και άλλες λύσεις, δείχνοντας από τις πρώτες κιόλας ημέρες, προτίμηση στις αμερικανικές φρεγάτες (αργότερα μπήκαν στο κάδρο Γερμανία και Ολλανδία).

Με την πανδημία να εισβάλλει ορμητικά στο προσκήνιο και την αλλαγή σκυτάλης στο Λευκό Οίκο να προκαλεί στάση αναμονής φαίνεται ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Η Ελλάδα, εφόσον είχε υπογράψει τα σχετικά συμβόλαια το 2020 (η αγορά δεν θα ξεπερνούσε τα 2 δις ευρώ), θα μπορούσε να είχε και μεγαλύτερη υποστήριξη από τη Γαλλία το καλοκαίρι του 2020 όταν η Τουρκία αποφάσισε να δοκιμάσει τις ελληνικές αντοχές με συνεχείς προκλήσεις στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο. Επίσης, με υπογραφές το 2020, η πρώτη φρεγάτα θα ερχόταν στο τέλος του 2023, τώρα θα έρθει το 2025.

Το γεγονός ότι δεν το έπραξε γιατί αναζητούσε άλλες λύσεις τελικά στοίχισε. Εν τέλει δύο χρόνια και δύο μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η κυβέρνηση όχι μόνο προτιμά τις γαλλικές φρεγάτες αλλά υπογράφει ένα “πακέτο” που προβλέπει εκτός από αγορά 3+1 φρεγατών και την αγορά 3+1 κορβετών Gowind.

Tι είχε προηγηθεί όμως τις προηγούμενες ημέρες; Η υπογραφή της συμφωνίας ΑUKUS μεταξύ των ΗΠΑ, της Μεγάλης Βρετανίας και της Αυστραλίας για δράσεις στον Ειρηνικό η οποία προκάλεσε την ακύρωση ενός τεράστιου συμβολαίου (αξίας 30 δις) που είχαν υπογράψει οι Αυστραλοί με τους Γάλλους για αγορά υποβρυχίων.

Εν συνεχεία, οι εξελίξεις έτρεξαν με ταχύτητα χιονοστιβάδας. Ο Εμανουέλ Μακρόν, έξαλλος, κατήγγειλε τη συμφωνία, προκλήθηκε διπλωματική κρίση μεταξύ Γαλλίας και ΗΠΑ, ο Τζο Μπάιντεν επιχείρησε να καθησυχάσει τον Γάλλο ομόλογό του και τα πράγματα έδειξαν να ηρεμούν.

Ίσως τα παραπάνω να μην έχουν σχέση-άμεση τουλάχιστον-με την ελληνογαλλική συμφωνία, όμως έχουν το δικό τους ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Για το τέλος θα θέσουμε δύο συγκεκριμένες απορίες που προκύπτουν από τη συμφωνία για την αγορά:

1ον: Οι 3+1 Βelhara θα εξοπλιστούν με τους πυραύλους Σκαλπ-Ναβάλ των οποίων το βεληνεκές φτάνει ακόμα και τα 1000 χιλιόμετρα;

2ον: Ποιον ρόλο θα έχουν τα ελληνικά ναυπηγεία στην κατασκευή των νέων φρεγατών αλλά και των κορβετών;

30ν: Τι θα γίνει με τη συντήρηση μέσης ζωής των φρεγατών MEKO;

Νίκος Γιαννόπουλος

news247.gr

NAVAL GROUP

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις