Τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και η άνοδος των τιμών συνιστούν απειλή για το πιο εμπορικό τρίμηνο του έτους.

Το διπλό χτύπημα στην κατανάλωση – που προέρχεται τόσο από τη μείωση της βιομηχανικής παραγωγής προϊόντων όσο και από τις δυσθεώρητες αυξήσεις του μεταφορικού κόστους – είχε επισημάνει ήδη από την άνοιξη ο μεγαλύτερος Έλληνας εισαγωγέας καταναλωτικών ειδών από την Ασία, η αλυσίδα Jumbo.

Τους πρώτους καλοκαιρινούς μήνες και καθώς η αγορά διεθνώς έβγαινε σταδιακά από τις τοπικές καραντίνες, τα αποθέματα που έμειναν απούλητα εξαιτίας της αδυναμίας πρόσβασης στα καταστήματα αποτέλεσαν μια κάποια λύση. Όσο ωστόσο η ζήτηση προϊόντων άρχισε να αυξάνει, διαπιστώθηκαν και τα πρώτα προβλήματα εφοδιασμού της αγοράς.

Δεδομένου δε ότι έχουμε εισέλθει στο πλέον εμπορικό τρίμηνο της χρονιάς, οι πρώτες ελλείψεις έχουν γίνει αισθητές. Είναι χαρακτηριστική η αδυναμία εξεύρεσης (ή η μεγάλη καθυστέρηση στην παράδοση) ανταλλακτικών είτε αφορούν σε οικιακές συσκευές, είτε σε οχήματα, ακόμη και μηχανές βιομηχανικής ή βιοτεχνικής χρήσης.

Η αρρυθμία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα έχει ήδη επιφέρει πλήγμα στην παραγωγή ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, και οι Ευρωπαίοι λιανέμποροι προειδοποιούν ότι θα υπάρξουν ελλείψεις σε σειρά προϊόντων τεχνολογίας αλλά και οικιακής χρήσης. Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία στην Ελλάδα, παρατηρούνται ελλείψεις σε προϊόντα τεχνολογίας, φορητούς υπολογιστές, κινητά, καθώς και σε σειρές από τις κατηγορίες των λευκών και μαύρων συσκευών, δηλαδή ψυγεία, κουζίνες, τηλεοράσεις, κυρίως χαμηλής και μέσης τιμής. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις της αγοράς, μοιραία ο καταναλωτής θα οδηγηθεί προϊόντα ανάγκης υψηλότερης τιμής, καθώς η ζήτηση σε ορισμένες περιπτώσεις θα είναι ανελαστική. Τα παραπάνω ωστόσο φαίνεται ότι αποδυναμώνουν τις δυνατότητες των αλυσίδων να προβούν σε σημαντικές προσφορές κατά την περίοδο της Black Friday (26 Νοεμβρίου 2021).

Σε ότι αφορά τις ανατιμήσεις, στην Ελλάδα προς το παρόν συγκρατούνται καθώς οι μεγάλες αλυσίδες έχουν αποθεματοποιήσει ή προμηθεύονται από αγορές της Ευρώπης, ωστόσο, η τάση είναι σαφώς αυξητική και δεν φαίνεται πως θα ανακοπεί από το νέο χρόνο, εάν και εφόσον δεν υπάρξει ομαλοποίηση και πτώση στους ναύλους.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν οι μεγάλες αλυσίδες επίπλων και ειδών οικιακού εξοπλισμού, με τον επικεφαλής της ΙΚΕΑ να κάνει λόγο για ελλείψεις έως τον επόμενο Αύγουστο (αλλά και αύξηση κόστους προϊόντων). Στην Ελλάδα η αλυσίδα των ΙΚΕΑ, που διαχειρίζεται ο όμιλος Φουρλή καταγράφει ήδη από το καλοκαίρι ελλείψεις σε διάφορους κωδικούς προΪόντων (γεγονός που της στερεί πωλήσεις), ωστόσο έχει ενημερώσει πως δεν θα υπάρξουν ανατιμήσεις προϊόντων έως το τέλος του χρόνου. Μάλιστα η Φουρλής δεν επιβαρύνεται με το μεταφορικό κόστος άμεσα, καθώς η InterIKEA παραδίδει κατευθείαν στις αποθήκες, αναλαμβάνοντας τη διαχείριση και την πληρωμή των μεταφορικών. Ωστόσο, μοιραία οι σημαντικές αυξήσεις πρώτων υλών και μεταφορικών κάποια στιγμή θα μετακυλίσουν, αν δεν υπάρξει αποκλιμάκωση.

Εταιρείες όπως η H&Μ και το ηλεκτρονικό κατάστημα λιανικής πώλησης ρούχων Asos, έχουν ήδη προειδοποιήσει για βραδύτερη αύξηση των πωλήσεων και υψηλότερο κόστος προϊόντων, λόγω των διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα. Και ελληνικά μεγάλα πολυκαταστήματα προέβλεπαν ήδη από τις αρχές του 2021 πως η χρονιά θα κυλήσει «συντηρητικά», καθώς οι παραγγελίες τους για τις νέες σεζόν ήταν συγκρατημένες.

Η νέα κρίση δε στην αγορά αναμένεται να βλάψει και τα ίδια τα Χριστούγεννα και τα δώρα του Άγιου Βασίλη. Ανακοινώνοντας τα μεγέθη εννεαμήνου η Jumbo επισήμανε πως οι καθυστερήσεις ή μετακυλίσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων αυξάνουν τις ελλείψεις ειδικά σε προϊόντα με έντονο εποχικό χαρακτήρα, προσθέτοντας πως η κρίση στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα δεν παρουσιάζει σημάδια βελτίωσης.

Προκειμένου να ξεπεράσουν τον σκόπελο των ελλείψεων, μια σειρά από επιχειρήσεις, απομακρύνονται από την αγορά της Ασία και αναζητούν άλλες περιοχές ωστόσο ο όγκος των παραγγελιών δεν μπορεί να καλυφθεί από τα ευρωπαϊκά ή τα τουρκικά εργοστάσια σε τόσο σύντομο χρόνο.

Στελέχη της αγοράς λιανεμπορίου κάνουν λόγο για «δύσκολη εξίσωση» σε ότι αφορά αφενός την έγκαιρη προμήθεια της αγοράς αλλά και τη διαχείριση του διαρκώς αυξανόμενου κόστους προϊόντων. Σ’αυτό το πλαίσιο εκτιμούν πως νικητές θα βγούν όσοι έχουν μέγεθος, υψηλή ρευστότητα και προνομιακές σχέσεις με τους προμηθευτές τους, έναντι των μικρότερων επιχειρήσεων.

Πέννυ Κούτρα

news247.gr

eurokinissi

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις