Διεθνές κύκλωμα παράνομης διακίνησης πετρελαίου φέρεται να κρύβεται πίσω από την υπόθεση του πλοίου – φαντάσματος «Eirini 1», στο οποίο αν και είχε επιβληθεί απαγόρευση απόπλου από το λιμάνι της Ρόδου, τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου «απέδρασε» στην Τουρκία.

Διεθνές κύκλωμα παράνομης διακίνησης πετρελαίου φέρεται να κρύβεται πίσω από την υπόθεση του πλοίου – φαντάσματος «Eirini 1», στο οποίο αν και είχε επιβληθεί απαγόρευση απόπλου από το λιμάνι της Ρόδου, τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου «απέδρασε» στην Τουρκία. Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ», από την έκθεση ελέγχου που συνέταξαν οι τελωνειακές αρχές προκύπτουν ισχυρές ενδείξεις ότι το πλοίο, πριν καταπλεύσει στη Ρόδο, είχε φορτώσει στις δεξαμενές του πετρέλαιο από το λιμάνι Zuwara της Λιβύης. Η προσέγγισή του στις ακτές της Λιβύης υπολογίζεται ότι έγινε το διάστημα από 22 έως 24 Νοεμβρίου, στο οποίο το πλοίο είχε απενεργοποιήσει το σύστημα αναγνώρισής του (AIS). Η έρευνα για την πλοιοκτήτρια και εκμισθώτρια εταιρεία του πλοίου οδήγησε σε επιχειρηματία με έδρα το Λασίθι, που δραστηριοποιείται μεταξύ άλλων στο χονδρικό εμπόριο καυσίμων.

Κατέπλευσε στη Ρόδο στις 30 Νοεμβρίου

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στις δεξαμενές του φορτώθηκε πετρέλαιο από το λιμάνι Zuwara της Λιβύης.

Το δεξαμενόπλοιο κατέπλευσε στη Ρόδο στις 30 Νοεμβρίου με επίσημη αιτιολογία την παραλαβή ανταλλακτικών. Κατόπιν εμπιστευτικού σήματος της Επιτελικής Υπηρεσίας Τελωνειακών Ελέγχων (ΕΥΤΕ), ωστόσο, έγινε έλεγχος στις δεξαμενές και στα φορτωτικά έγγραφά του και προέκυψαν σοβαρές ανακολουθίες. Αν και ο απόπλους του απαγορεύτηκε, λίγο μετά τα μεσάνυχτα της 8ης Δεκεμβρίου το «Eirini 1» σήκωσε άγκυρα και με απενεργοποιημένο το σύστημα AIS κινήθηκε με ταχύτητα 9 κόμβων βορειοανατολικά προς τις ακτές της Τουρκίας. Εγινε αντιληπτό, όχι από το λιμενικό που είχε την ευθύνη για τη φύλαξή του αλλά από το στρατιωτικό παρατηρητήριο. Καταδιώχθηκε από σκάφος του λιμενικού, με το πλήρωμά του να κάνει χρήση βολών ακινητοποίησης, δίχως αποτέλεσμα. Για την υπόθεση ενημερώθηκε το υπουργείο Εξωτερικών, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών, ενώ ο επικεφαλής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής έκανε διάβημα προς τις τουρκικές αρχές ζητώντας τον εντοπισμό και τη δέσμευση του πλοίου.

Ερευνα για την υπόθεση πραγματοποίησε και η υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛ.ΑΣ., με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το σχετικό πόρισμα έχει ήδη υποβληθεί στην εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», από τον έλεγχο στο πλοίο προέκυψαν ότι και οι 8 δεξαμενές φορτίου περιείχαν ποσότητα πετρελαίου μεγαλύτερη από το επιτρεπόμενο όριο, ενώ πετρέλαιο βρέθηκε και στις δεξαμενές έρματος. Επιπλέον, πλεονάζουσα ποσότητα πετρελαίου βρέθηκε και στις τέσσερις δεξαμενές ιδιοκατανάλωσης του πλοίου. Σύμφωνα με τα φορτωτικά έγγραφα που παρουσίασε στους ελεγκτές του τελωνείου ο καπετάνιος του «Eirini 1», η φόρτωση του πετρελαίου έγινε κοντά στην Πάλμα ντε Μαγιόρκα από το πλοίο Anuket Sapphire, το οποίο όμως ουδέποτε προσέγγισε την περιοχή του Γιβραλτάρ, καθώς δραστηριοποιείται αποκλειστικά στη Λατινική Αμερική.

Στο διάστημα πριν από τον κατάπλου του στη Ρόδο, το δεξαμενόπλοιο κινούνταν στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, πραγματοποιώντας πλόες στην Τουρκία, στην κατεχόμενη Κύπρο, στη Μάλτα, ενώ αρχές Νοεμβρίου φέρεται να ξεφόρτωσε το φορτίο πετρελαίου που είχε στις δεξαμενές του στο υπό σημαία Μάλτας πλοίο Santa Marina στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Καλαμάτας. Οι τελωνειακές αρχές επισημαίνουν την ανάγκη για την υπόθεση να ενημερωθούν η Interpol, η Europol και η ευρωπαϊκή υπηρεσία καταπολέμησης της απάτης (OLAF), οι οποίες διαθέτουν αρμοδιότητα και τεχνογνωσία για την περαιτέρω διερεύνηση της υπόθεσης.

kathimerini.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις