«Παρά τα θλιβερά περιστατικά που έλαβαν χώρα, πριν ένα χρόνο περίπου, στα Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών Κορίνθου και Κω και τον τραγικό θάνατο δύο συνανθρώπων μας, η Κυβέρνηση συνεχίζει να κάνει κατάχρηση του απάνθρωπου και αναποτελεσματικού μέτρου της διοικητικής κράτησης», τονίζουν σε Ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων που κατέθεσαν προς τους υπουργούς Υγείας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης και Μετανάστευσης 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιώργου Ψυχογιού.
Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλούν, μεταξύ άλλων, τους υπουργούς να απαντήσουν σε ποια μέτρα αποσυμφόρησης και βελτίωσης των συνθηκών κράτησης έχουν προχωρήσει, σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί, ώστε η διοικητική κράτηση να μην υπερβαίνει το απολύτως απαραίτητο χρόνο και να εφαρμόζεται το γράμμα της σχετικής Οδηγίας, πώς θα αναπροσαρμόσουν την πολιτική τους, σε σχέση με τη λειτουργία των ΚΕΔΝ και την εφαρμογή των εγγυήσεων για τη διοικητική κράτηση, ώστε να μην υπάρξουν κι άλλες καταδικαστικές αποφάσεις τόσο από τα ελληνικά δικαστήρια όσο και από το ΕΔΑΔ και ζητούν να κατατεθούν αναλυτικά στοιχεία για το 2021.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης-ΑΚΕ
Παρά τα θλιβερά περιστατικά που έλαβαν χώρα, πριν ένα χρόνο περίπου, στα Προαναχωρησιακά Κέντρα Κράτησης Αλλοδαπών Κορίνθου και Κω και τον τραγικό θάνατο δύο συνανθρώπων μας, η Κυβέρνηση συνεχίζει να κάνει κατάχρηση του απάνθρωπου και αναποτελεσματικού μέτρου της διοικητικής κράτησης. Η αυτοκτονία του 24χρονου Κούρδου την 27η Μαρτίου 2021 στην Κόρινθο και ο θάνατος από περιτονίτιδα, εξ’ αιτίας αδράνειας των αρχών, του 44χρονου από τη Γουινέα, την 26η Μαρτίου 2021 δεν θορύβησαν όσο θα έπρεπε τους αρμόδιους Υπουργούς και σχεδόν ένα χρόνο μετά δεν έχει ολοκληρωθεί καν η διερεύνηση των περιστατικών.
Το μέτρο της διοικητικής κράτησης μετατρέπεται από έσχατη λύση σε κανονικότητα, κατά παράβαση των διατάξεων της οικείας οδηγίας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η κράτηση όχι μόνο δεν θα περιοριστεί αλλά θα είναι ο κανόνας για όσους φτάνουν στη χώρα μας ζητώντας άσυλο.
Ειδικά δε αν λάβουμε υπόψη την εκτός νομιμότητας Κ.Υ.Α.42799/2021 (Β’2425/7-6-2021) που απορρίπτει ως απαράδεκτα τα αιτήματα των αιτούντων με χώρες καταγωγής της Συρία, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το Μπαγκλαντές και τη Σομαλία, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις του νέου Συμφώνου για την Μετανάστευση και το Άσυλο, το οποίο η κυβέρνηση φαίνεται να αποδέχεται, μετατραπούν τα ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Εξάλλου, στην περίοδο της διακυβέρνησης της ΝΔ, έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί ΠΡΟΚΕΚΑ εντός όλων των Κλειστών Δομών των νησιών, φυλακή εντός φυλακής με άλλα λόγια, αλλά η επέκταση του ΠΡΟΚΕΚΑ του Φυλακίου, η οποία προκάλεσε αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία του Έβρου.
Οι επισκέψεις που πραγματοποιήσαμε πρόσφατα στο ΠΡΟΚΕΚΑ Κορίνθου (25/11/2021) και σε αυτό της Πέτρου Ράλλη (28/01/2022) μας επέτρεψαν να διαπιστώσουμε τόσο τους όρους και τις συνθήκες κράτησης όσο και τις μεγάλες ελλείψεις σε υγειονομικό και προσωπικό ψυχοκοινωνικής στήριξης.
Επιπλέον, έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια μία σειρά Εγκρίσεων Σχεδίων Υλοποίησης με δικαιούχο την Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας και συνδικαιούχους τις ΥΠΕ με τίτλο «Δράσεις θωράκισης της Δημόσιας Υγείας στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, μέσω πρόληψης, έγκαιρης ανίχνευσης και αντιμετώπιση της επιδημίας Covid-19 σε χώρους φιλοξενίας μετακινούμενων πληθυσμών, μεταναστών/προσφύγων» συγχρηματοδοτούμενες από τα Ε.Π. Περιφερειών ανά την Επικράτεια, εντός των δομών φιλοξενίας και κράτησης, δηλαδή και στα Προαναχωρησιακά Κέντρα (ΠΡΟ.ΚΕ.ΚΑ).
Ωστόσο τα συγκεκριμένα Σχέδια Δράσης:
α) δεν προβλέπουν ενίσχυση του ΕΣΥ και της ΠΦΥ, όπως αρχικά προβλεπόταν στα προγράμματα PHILOS
β) περιορίζονται σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό αποκλείοντας άλλες ειδικότητες που έχουν σχέση με την ψυχοκοινωνική φροντίδα του προσφυγικού πληθυσμού η οποία είχε συμπεριληφθεί στο αρχικό σχέδιο των προγραμμάτων PHILOS
γ) αναφέρονται, όπως υποδηλώνει ο τίτλος, μόνο στη συνθήκη της πανδημίας Covid-19 και όχι σε μία ολοκληρωμένη παρέμβαση για την προστασία της υγείας μιας κατεξοχήν ευάλωτης πληθυσμιακής ομάδας όπως οι πρόσφυγες-μετανάστες, οι οποίοι είναι γνωστό ότι διαβιούν στις πλέον ακατάλληλες συνθήκες και έχουν αυξημένες ανάγκες υγειονομικής φροντίδας.
Παράλληλα, οι ΚΕΔΝ που υποτίθεται ότι θα λειτουργούσαν ως ελεγχόμενες, και όχι κλειστές, για όσους δεν βρίσκονται σε καθεστώς κράτησης, μετατρέπονται σε φυλακές, με άδικες αποφάσεις απαγόρευσης εξόδου. Η Απόφαση (πρακτικού με αρ. 36 /17-12-2021) του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου, κατόπιν προσφυγής του ΕΣΠ, εκπροσωπώντας Αφγανό στον οποίο στερείται η έξοδος από την ΚΕΔΝ Σάμου, αποκαλύπτει τις μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης που μετατρέπουν τα νησιά σε απέραντες φυλακές και «διατάσσει την άρση απαγόρευσης εξόδου του αντιλέγοντος(Αφγανού)από την Κλειστή Ελεγχόμενη Δομή Ζερβού Σάμου».
Κατόπιν των ανωτέρω,
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1) Ποια είναι η πορεία διερεύνησης των εν λόγω περιστατικών σε Κόρινθο και Κω;
2) Σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί ώστε η διοικητική κράτηση να μην υπερβαίνει το απολύτως απαραίτητο χρόνο και να εφαρμόζεται το γράμμα της σχετικής Οδηγίας;
3) Σε ποια μέτρα αποσυμφόρησης και βελτίωσης των συνθηκών κράτησης έχουν προχωρήσει ώστε να μην έχουμε δυσάρεστα συμβάντα λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών και των ακραίων φαινομένων που παρατηρούνται;
4) Πως θα αναπροσαρμόσουν την πολιτική τους, σε σχέση με τη λειτουργία των ΚΕΔΝ και την εφαρμογή των εγγυήσεων για τη διοικητική κράτηση, ώστε να μην υπάρξουν κι άλλες καταδικαστικές αποφάσεις τόσο από τα ελληνικά δικαστήρια όσο και από το ΕΔΑΔ;
5) Με βάση ποια επιστημονική τεκμηρίωση αποφασίστηκε να μην συμπεριληφθούν στο νέο πρόγραμμα ειδικότητες που έχουν σχέση με την ψυχοκοινωνική φροντίδα του προσφυγικού πληθυσμού, σε πεδία όπου οι εργαζόμενοι/ες έχουν κάνει υπέρβαση όλα τα προηγούμενα χρόνια και τώρα βιώνουν καθημερινά την εξάντληση αλλά και το φάσμα της απόλυσης;
Αιτούμαστε να κατατεθούν:
Ο αριθμός αποφάσεων κράτησης αιτούντων άσυλο που εκδόθηκαν δυνάμει του αρ.46 Ν.4636/2019 το έτος 2021.
Ο αριθμός αποφάσεων απέλασης δυνάμει του Ν 3386/2005 και αποφάσεων επιστροφής δυνάμει του Ν.3907/2011 που εκδόθηκαν το έτος 2021.
Ο αριθμός αποφάσεων κράτησης με σκοπό την απέλαση που εκδόθηκαν δυνάμει του αρ.76 Ν 3386/2005 και αποφάσεων κράτησης με σκοπό την επιστροφή δυνάμει του αρ.30 Ν.3907/2011 το έτος 2021.
Ο αριθμός αποφάσεων απέλασης / επιστροφής και κράτησης αναγνωρισμένων δικαιούχων διεθνούς προστασίας σε συνέχεια εισήγησης των αρμόδιων αστυνομικών αρχών περί ανάκλησης του καθεστώτος διεθνούς προστασίας το έτος 2021.
Ο αριθμός ενημερώσεων της Υπηρεσίας Ασύλου για μη επιβολή ή συνέχιση της κράτησης το έτος 2021.
Ο αριθμός ενημερώσεων της Υπηρεσίας Ασύλου για επιβολή ή συνέχιση της κράτησης το έτος 2021.
Ο αριθμός αντιρρήσεων κατά της κράτησης που κατατέθηκαν δυνάμει του αρ.76, παρ.3 Ν.3386/2005 ανά Διοικητικό Πρωτοδικείο το έτος 2021.
Ο αριθμός αποφάσεων επί αντιρρήσεων κατά της κράτησης που εκδόθηκαν ανά Διοικητικό Πρωτοδικείο το έτος 2021, με λεπτομέρεια ανά κατηγορία απόφασης (αποδοχή, απόρριψη).
Ο αριθμός αποφάσεων αυτεπάγγελτου ελέγχου της παράτασης της κράτησης δυνάμει του αρ.46, παρ.5 Ν.4636/2019 ανά Διοικητικό Πρωτοδικείο το έτος 2021, με λεπτομέρεια ανά κατηγορία απόφασης (έγκριση της συνέχισης της κράτησης, μη έγκριση).
Ο αριθμός αποφάσεων αυτεπάγγελτου ελέγχου της παράτασης της κράτησης δυνάμει του αρ.30, παρ.3 Ν.3907/2011 ανά Διοικητικό Πρωτοδικείο το έτος 2021, με λεπτομέρεια ανά κατηγορία απόφασης (έγκριση της συνέχισης της κράτησης, μη έγκριση).
Ο αριθμός κρατουμένων ανά ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. στις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Ο αριθμός του υγειονομικού και προσωπικού ψυχοκοινωνικής στήριξης που υπηρετεί ανά ΠΡΟ.ΚΕ.Κ.Α. στις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Ο αριθμός κρατουμένων σε αστυνομικά κρατητήρια στις 31 Δεκεμβρίου 2021.
Ο αριθμός των ατόμων που τελούσαν υπό καθεστώς απαγόρευσης εξόδου από τις ΚΕΔΝ στις 31 Δεκεμβρίου 2021, ανά ΚΕΔΝ και ανά κατηγορία (αιτούντες άσυλο, απορριφθέντες αιτούντες άσυλο κ.ο.κ.)
naftemporiki.gr-bloko.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις