Ο πρωθυπουργός παραδέχθηκε εμμέσως ότι η επιδότηση για τα καύσιμα και τα μέτρα κατά των ανατιμήσεων, είναι αυτά που επιβάλλουν τα δημοσιονομικά περιθώρια. Σταγόνα στον ωκεανό της ακρίβειας η κυβερνητική παρέμβαση.
“Ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος”: Η αρχαία αυτή ρήση έχει ουσιαστικά εφαρμογή και όσον αφορά στα μέτρα κατά της ακρίβειας, καθώς η επιδότηση στην τιμή των καυσίμων είναι μικρή σε σχέση με τις τεράστιες ανατιμήσεις με την κυβέρνηση να επικαλείται τα στενά δημοσιονομικά περιθώρια.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μάλιστα στο χθεσινό του μήνυμα εν όψει των λεπτομερών ανακοινώσεων σήμερα, αξύριστος και ταλαιπωρημένος από τον κορονοϊό, έσπευσε χθες να προκαταλάβει τυχόν κριτική της αντιπολίτευσης για “ψίχουλα”, δηλώνοντας ότι και ο ίδιος θα ήθελε να δώσει ένα μεγαλύτερο πακέτο στήριξης.
Τόνισε όμως ότι δεν μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη δημοσιονομική σταθερότητα και ότι δεν θα ξεπεράσει τις αντοχές της οικονομίας.
Πολύ λίγα, πολύ αργά
Σύμφωνα με πληροφορίες άλλωστε, στο οικονομικό επιτελείο είχαν επιφυλάξεις για τη δυνατότητα μέτρων στήριξης, καθώς δεν υπήρχαν περισσότερα χρήματα για να διατεθούν από το 1,1 δισ ευρώ που συνολικά θα δοθεί, ενώ το οικονομικό μέλλον είναι αβέβαιο. Η κυβέρνηση εξάλλου έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν θα προχωρήσει σε μείωση του φόρου καυσίμων όπως έκανε πχ η Πορτογαλία, καθώς αποτελεί ένα πολύ μεγάλο μέρος των δημοσίων εσόδων.
Επί της ουσίας ο κ.Μητσοτάκης εμμέσως παραδέχθηκε ότι τα νέα μέτρα προφανώς και δεν λύνουν το πρόβλημα, αλλά στην πραγματικότητα αποτελούν ένα μικρό βοήθημα, σταγόνα στον ωκεανό της ακρίβειας.
Είναι ενδεικτικό ότι η επιδότηση σε βενζίνη κλπ αναμένεται να φτάσει τα 0,20 ευρώ το λίτρο, που σημαίνει περίπου 15 ευρώ το μήνα, ενώ ο “κόφτης” των 180 λίτρων σε βάθος τριμήνου δεν καλύπτει ούτε την ανάγκη σε καύσιμα για ένα μέσο ΙΧ το μήνα.
Το πολιτικό μήνυμα του Μαξίμου λοιπόν είναι “κάνουμε ό,τι μπορούμε” και όχι τυχαία ο πρωθυπουργός κράτησε χαμηλούς τόνους στη χθεσινή του δήλωση. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι αναφέρθηκε στους ευάλωτους, αλλά και στη μεσαία τάξη, την οργή της οποίας φοβάται η κυβέρνηση. Αλλά και ότι δήλωσε πως “είναι η ώρα η πολιτική να θέσει κανόνες στις αγορές”, χωρίς να μπαίνει σε περισσότερες λεπτομέρειες επ’ αυτού. Ήδη άλλωστε ο πρωθυπουργός έχει κάνει λόγο για κερδοσκοπία στην αγορά καυσίμων και φυσικού αερίου.
Το βλέμμα στην ΕΕ
Ο κ.Μητσοτάκης στη δήλωση του χθες έδειξε επίσης ότι προσδοκά στην επικείμενη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 24 και 25 Μαρτίου να ληφθούν μέτρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να συγκρατηθούν οι τιμές του φυσικού αερίου, του ηλεκτρικού ρεύματος και των καυσίμων εν γένει, καθώς και για να δοθεί η δυνατότητα στα κράτη- μέλη να δώσουν περισσότερα.
Η προσδοκία αυτή “σκοντάφτει” όμως στις αντιρρήσεις της Γερμανίας, της Ολλανδίας και των λεγόμενων “φειδωλών” χωρών του Βορρά, που αντιδρούν και στο ευρωομόλογο, με το επιχείρημα ότι υπάρχουν ακόμη κονδύλια στο Ταμείο Ανάκαμψης. Το οποίο Ταμείο Ανάκαμψης όμως έχει τέτοιους όρους, που η εκταμίευση δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Το ζήτημα για την κυβέρνηση είναι επίσης ότι επικοινωνιακά περνά κάτω από τον πήχη που είχε θέσει η οριζόντια διάθεση 42 δισ ευρώ για μέτρα στήριξης την περίοδο της πανδημίας. Τότε βεβαίως, η δυνατότητα αυτή υπήρχε γιατί σε ευρωπαϊκό επίπεδο είχαν χαλαρώσει οι δημοσιονομικές πολιτικές. Ενώ τώρα, δεδομένου του μισοάδειου “κορβανά”, η κυβέρνηση επιλέγει πιο στοχευμένες δράσεις, προσπαθώντας όμως ταυτόχρονα να απευθυνθεί και στη μεσαία τάξη, έστω με μία μικρή επιδότηση για τα εισοδήματα μέχρι 30.000 ευρώ.
news247.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις