Με πρόσχημα θέματα ασφαλείας, επειδή οι Ρώσοι (εδώ και μήνες!) έχουν καταλάβει σταθμό διοχέτευσης αερίου στην Ανατολική Ουκρανία, το Κίεβο μόλις τώρα το «θυμήθηκε» και έτσι αποφάσισε να κλείσει το δίκτυο αγωγών που περνάει από τη χώρα και διοχετεύει ρωσικό αέριο στα Βαλκάνια
Με ενεργειακή ασφυξία κινδυνεύει η Ελλάδα, εξαιτίας της απόφασης του Κιέβου να κλείσει την «κάνουλα» του ρωσικού φυσικού αερίου προς τα Βαλκάνια. Έχει, άραγε, επεξεργαστεί η κυβέρνηση κάποιο εναλλακτικό σχέδιο ή παρακολουθεί ως παρατηρητής τις εξελίξεις;
Εκτιμάται ότι η απόφαση αυτή αποτελεί «πίεση» προς την ΕΕ, η οποία δε δέχεται να σταματήσει να προμηθεύεται ρωσικό φυσικό αέριο, ενώ υπάρχουν ισχυρές αντιδράσεις και σχετικά με την πρόταση κυρώσεων για απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου.
Έτσι, ως όλα δείχνουν, το Κίεβο αποφάσισε να στείλει «μήνυμα» ότι η ίδια η Ουκρανία, ως χώρα διέλευσης αγωγών, μπορεί να σταματήσει τη διοχέτευση ρωσικού αερίου προς την ΕΕ.
Άραγε, η απόφαση του Κιέβου, κατ’ αρχήν για μερικό κλείσιμο του δικτύου φυσικού αερίου, αποτελεί το πρώτο βήμα για το γενικότερο κλείσιμο της διοχέτευσης του ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ; Κοντός ψαλμός αλληλούϊα!
Εκ του πονηρού
Το θέμα ανέδειξε προχθές το Antinews, παραπέμποντας σε δημοσιεύματα του ουκρανικού και του ρωσικού Τύπου. Ως αναμενόμενο, βέβαια, εξαιτίας της ουκρανικής απόφασης, κάνουν «πάρτι» οι κάθε λογής διεθνείς ενεργειακοί κύκλοι που κερδοσκοπούν. Και βέβαια όσοι θέλουν να «σπρώξουν» αμερικανικό υγροποιημένο αέριο (LNG) στην ευρωπαϊκή αγορά.
Εκβιασμός Κιέβου; – Κλείνουν τη ροή φυσικού αερίου προς Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία
Να σημειωθεί ότι η ουκρανική εταιρεία – διαχείρισης του δικτύου αγωγών που διέρχονται από το έδαφος της χώρας προς την ΕΕ ανακοίνωσε ότι σταματάει να διοχετεύει αέριο μέσω αγωγών, επειδή οι Ρώσοι κατέλαβαν τον σταθμό στην περιοχή Σοχράνοφκα, στην Ανατολική Ουκρανία.
Βέβαια, η περιοχή είχε καταληφθεί με την έναρξη της ρωσικής εισβολής, αλλά τώρα οι Ουκρανοί το… «θυμήθηκαν»! Όλα δείχνουν ότι οι Ουκρανοί το «θυμήθηκαν» τώρα, επειδή στην Ευρώπη βρίσκονται σε εξέλιξη σοβαρότατες κόντρες για νέες κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας. Στον τομέα της ενέργειας – πετρέλαιο. Παράλληλα, ως γνωστόν, το Κίεβο επανειλημμένως έχει ζητήσει με μεγάλη επιμονή από την ΕΕ να σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου. Κάτι, όμως, που το σύνολο των Ευρωπαίων δεν το δέχεται.
Από τον σταθμό της Σοχράνοφκα και τους εν συνεχεία αγωγούς μεταφέρεται το ένα τρίτο του ρωσικού φυσικού αερίου που διακινείται μέσω Ουκρανίας προς την ΕΕ. Στην προκειμένη οι αγωγοί αυτοί μεταφέρουν αέριο προς τα Βαλκάνια (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία).
Τώρα, λοιπόν, το Κίεβο, μετά το κλείσιμο αυτής της διόδου, «προτείνει» να διοχετευθούν οι ποσότητες που θα κοπούν από τον «διάδρομο» της Σοχράνοφκα, μέσω ενός άλλου δικτύου αγωγών στην περιοχή του σταθμού, Σούτζα. Από τη Σούτζα διοχετεύεται στην ΕΕ το 70% του ρωσικού αερίου που διακινείται μέσω των ουκρανικών εδαφών.
Λουκέτο;
Το «επιχείρημα» του Κιέβου είναι ότι ο σταθμός της Σούτζα είναι ακόμα υπό ουκρανικό έλεγχο, ενώ ο σταθμός της Σοχράνοφκα είναι στα χέρια των Ρώσων και, ως εκ τούτου, το Κίεβο δε μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλεια στη λειτουργία του συστήματος.
Από τη μεριά του, ο ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου, Gazprom, απαντάει ότι τεχνικά είναι αδύνατον να εφαρμοστεί η ουκρανική «πρόταση» για διοχέτευση των ποσοτήτων μέσω της Σούτζα. Ως γνωστόν, εξάλλου, οι χωρητικότητες των αγωγών είναι συγκεκριμένες και είναι άγνωστο κατά πόσον το δίκτυο στη Σούτζα «αντέχει» επιπλέον ποσότητες.
Εύλογα, όμως, προκύπτει το εξής σοβαρότατο ερώτημα. Εάν οι ρωσικές δυνάμεις καταλάβουν και τον σταθμό στη Σούτζα, τότε το Κίεβο θα προφασιστεί και πάλι «λόγους ασφαλείας» και θα σταματήσει συνολικά τη διοχέτευση αερίου προς την ΕΕ;
Να σημειωθεί πως, παρά τον πόλεμο και τη διεθνή πολιτική, στρατιωτική και οικονομική αναταραχή, η Ρωσία δεν έχει σταματήσει την τροφοδοσία της ΕΕ με φυσικό αέριο. Τουναντίον έχει αυξήσει τις διοχετευόμενες ποσότητες. Ούτε και η Ουκρανία, μέχρι τώρα, είχε εγείρει κάποιες ενστάσεις. Οι μπίζνες, μπίζνες, άλλωστε!
Είναι οξύμωρο, μάλιστα, αλλά ούτε η Ρωσία έχει κηρύξει επίσημα πόλεμο -διά νότας- στην Ουκρανία, ούτε και η Ουκρανία έχει απαντήσει με κήρυξη του πολέμου -με διάβημα- κατά της Ρωσίας. Κάτι που, εάν γινόταν, θα «δικαιολογούσε» την παύση της μεταφοράς ενεργειακών πόρων προς την ΕΕ.
Άραγε, η τελευταία απόφαση του Κιέβου ελήφθη από το ίδιο ή υπαγορεύθηκε από άλλα, ξένα κέντρα, προκειμένου να πιεστούν οι χώρες – μέλη της ΕΕ να υϊοθετήσουν σκληρότερα μέτρα κατά της Ρωσίας; Όπως και να’ χει, οι αποφάσεις του Κιέβου μόνο «αθώες» δε δείχνουν. Πόσο μάλλον, μπορεί να προκαλέσουν σοβαρότατα προβλήματα συνολικά στην ΕΕ και ειδικότερα στη χώρα μας.
Βέβαια, η Ελλάδα δεν παίρνει ρωσικό αέριο μόνο μέσω των ουκρανικών «διαδρομών», αλλά και από τις ρωσικές ποσότητες που διοχετεύονται στην Τουρκία. Μένει να φανεί σε τι ενέργειες είναι διατεθειμένη να προχωρήσει η κυβέρνηση, προκειμένου να αποτραπούν τα χειρότερα.
Έλληνες εφοπλιστές
Ερώτημα, επίσης, είναι γιατί το Κίεβο αποφάσισε να κλείσει τους αγωγούς που διοχετεύουν φυσικό αέριο προς τα Βαλκάνια, και μάλιστα σε χώρες που κρατούν φιλική σχέση με την Ουκρανία.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι την ίδια στιγμή που μαίνονται ομηρικές μάχες εντός της ΕΕ για νέο πακέτο κυρώσεων προς τη Ρωσία, συνεχίζεται απρόσκοπτα η μεταφορά ρωσικών ενεργειακών πόρων με τάνκερ.
Και, βέβαια, ένα σημαντικό μερίδιο, αν όχι το μερίδιο του λέοντος, έχουν οι Έλληνες πλοιοκτήτες. Εκτιμάται ότι το μερίδιο των ελληνικών δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν πετρέλαιο από ρωσικά λιμάνια αυξήθηκε, από 37% που ήταν πριν το ξέσπασμα του πολέμου, σε 55% μετά τη ρωσική εισβολή (24 Φεβρουαρίου 2022).
Σε αυτό το σκηνικό, ενδιαφέρον παρουσιάζει η έκφραση δυσαρέσκειας του Κιέβου προς την Αθήνα. Κι αυτό, παρά τις κινήσεις της ελληνικής κυβέρνησης να στείλει οπλισμό στην Ουκρανία και να προγραμματίζει να στείλει και νέες παρτίδες (τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού).
Το Κίεβο διαμαρτύρεται διότι η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα μπλοκάρουν εντός της ΕΕ τη λήψη μέτρων κατά της μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου με τάνκερ. Ως γνωστόν, η ΕΕ έχει αποφασίσει να απαγορεύσει σε πλοία με ρωσική σημαία ή που ήταν ρωσικής ιδιοκτησίας για να πιάνουν σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Τώρα, η πρόταση της Κομισιόν για απαγόρευση σε ευρωπαϊκά τάνκερ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο έχει προκαλέσει αντιδράσεις στις χώρες μέλη της ΕΕ, όπως αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg.
Σε αυτό το σκηνικό, ενδεικτικό είναι το σχόλιο της Ουκρανής βουλευτίνας, Λέσια Βασιλένκο, η οποία γράφει σε ανάρτησή της στο Twitter: «Ενώ η ελληνική κοινότητα υποφέρει στη Μαριούπολη από τις ρωσικές βόμβες, η Ελλάδα συνεχίζει να κάνει business με τη Ρωσία. Η ελληνική κυβέρνηση διαμαρτύρεται για την απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου, αποδυναμώνοντας σαφώς το 6ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ. Αλήθεια, Ελλάδα;».
Πάντως, τον δρόμο για τη μεσοπρόθεσμη αντιμετώπιση του ενεργειακού ζητήματος έδειξε ο Μάριο Ντράγκι, ο οποίος κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στις ΗΠΑ εμφανίστηκε καθησυχαστικός δηλώνοντας ότι οι περισσότεροι από τους εισαγωγείς φυσικού αερίου έχουν ήδη ανοίξει λογαριασμούς σε ρούβλια με την Gazprom.
antinews.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις