Ιπτάμενο «φέρετρο» το σοβιετικής κατασκευής αεροσκάφος, έχουν συντριβεί 134 από τα 1.248 αεροπλάνα – Κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας επισημαίνουν ότι ο κυβερνήτης έχασε πολύτιμο χρόνο κάνοντας «κύκλο» αντί να προσγειωθεί στο κοντινότερο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης – Στο σημείο της συντριβής παραμένει ο ειδικός λόγος βιολογικής άμυνας
Σύμφωνα με κύκλους του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ο κυβερνήτης του αεροσκάφους έχασε πολύτιμο χρόνο, αφού αντί να κατευθυνθεί αμέσως προς το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, το οποίο είχε ενημερωθεί για τη βλάβη που αντιμετώπιζε και τον περίμενε, κινήθηκε αρχικά προς τη θάλασσα φθάνοντας σχεδόν μέχρι την άκρη του όρους Άθως στη Χαλκιδική και εν συνεχεία έκανε στροφή 180 μοιρών προς την Καβάλα, χωρίς ποτέ ωστόσο να φτάσει εκεί, αφού κατέπεσε λίγο έξω από το Παλαιοχώρι.
Ο πιλότος είχε στη διάθεσή του 12 λεπτά και του πήρε σχεδόν 20 να κάνει αναστροφή
«Με βάση τον κατασκευαστή, το συγκεκριμένο αεροσκάφος από τη στιγμή που θα παρουσιάσει βλάβη στον κινητήρα του, ο πιλότος έχει στη διάθεσή του περίπου 12 λεπτά για να κατευθυνθεί στο κοντινότερο αεροδρόμιο και να το προσγειώσει. Στη προκειμένη περίπτωση όμως ο κυβερνήτης του Antonov, παρά το γεγονός ότι όταν του παρουσιάστηκε η βλάβη ήταν εντός των χρονικών ορίων για να κατεβάσει το αεροσκάφος στη Χρυσούπολη, επέλεξε να κάνει ένα σχετικά μεγάλο κύκλο με αποτέλεσμα να μην φτάσει ποτέ στο αεροδρόμιο και να συντριβεί. Εκτιμάται ότι ο κύκλος αυτός του κόστισε σε χρόνο, αφού από τη στιγμή που παρουσιάστηκε η βλάβη στον κινητήρα, του πήρε σχεδόν 20 λεπτά μέχρι να κάνει αναστροφή στην πορεία του για μπορέσει να προσεγγίσει την περιοχή του αεροδρομίου, κάτι το οποίο τελικά δεν κατάφερε να κάνει» τονίζουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι.
Από την άλλη πλευρά πάντως, έμπειροι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας επισημαίνουν πως το πλήρωμα του αεροσκάφους, έχοντας επίγνωση της έκτακτης κατάστασης που αντιμετώπιζε, δεν θα μπορούσε να λάβει μία τόσο άκαιρη απόφαση, να κατευθυνθεί δηλαδή προς τη θάλασσα και όχι προς το αεροδρόμιο, εκτός και εάν «μετέφερε κάτι το οποίο επειδή ίσως δεν είχε δηλωθεί, θα έπρεπε με κάποιον τρόπο να το πετάξει κάπου που δεν θα βρισκόταν ποτέ, δεδομένου ότι μετά την προσγείωσή του οι αρμόδιες αρχές θα έλεγχαν το φορτίου του…».
Στην περιοχή του δυστυχήματος παραμένει ο ειδικός λόγος βιολογικής άμυνας
Την ίδια στιγμή πάντως στην περιοχή εξακολουθεί και παραμένει η ομάδα του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου (ΕΔΛΟ) ΠΒΧ (Πυρηνικής – Βιολογικής – Χημικής) ‘Άμυνας (8 άτομα τμήμα ανίχνευσης, 4 άτομα τμήμα απολύμανσης, 2 άτομα ΥΓ), χωρίς πάντως μέχρι ώρας τουλάχιστον να έχει εντοπιστεί κάτι ανησυχητικό ή κάποια ουσία που θα μπορούσε να παραπέμπει σε κατασκευή σχετικού όπλου.
«Αν ήταν κάτι επικίνδυνο, κατά πάσα πιθανότητα θα είχε ήδη βρεθεί» σημειώνουν αρμόδιες πηγές του ΓΕΣ, συμπληρώνοντας ωστόσο πως τη ομάδα ΠΒΧ θα παραμείνει για λίγο ακόμη στην περιοχή. Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και η προσπάθεια των μονάδων εκκαθάρισης ναρκοπεδίων ξηράς του Ελληνικού Στρατού από Δράμα, Λιτόχωρο και Αλεξανδρούπολη, να εντοπίσουν, να περισυλλέξουν ή να καταστρέψουν τα πυρομαχικά που μετέφερε το αεροσκάφος. Να σημειώσουμε πως οι συγκεκριμένες μονάδες θα παραμείνουν στην περιοχή και τις επόμενες ημέρες και θα αποχωρήσουν μόνο εφόσον ολοκληρώσουν το έργο τους. Σύμφωνα με το μήνυμα που έλαβε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (ΕΣΚΕΔ) από τη σερβική εταιρεία όπλων και αμυντικών συστημάτων Valir – εντολέα της μεταφοράς του συγκεκριμένου φορτίο, με τα πυρομαχικά 11,5 τόνων- το Antonov μετέφερε τα εξής πυρομαχικά:
• εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 60mm M62,
• εκπαιδευτικά βλήματα όλμων 82mm M62 και
• φωτιστικά βλήματα όλμων 82mm M67.
Antonov -12 : Το σοβιετικό C-130
To Antonov -12 είναι ένα τετρακινητήριο μεταφορικό ελικοφόρο αεροσκάφος σχεδιασμένο στη Σοβιετική Ένωση. Για περισσότερες από τρεις δεκαετίες ήταν το τυπικό μεταγωγικό μέσης εμβέλειας της σοβιετικής αεροπορίας για τη μεταφορά φορτίου και αλεξιπτωτιστών. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1.248 αεροσκάφη. Το πρωτότυπο An-12 πέταξε τον Δεκέμβριο του 1957 και ανέλαβε δράση στις Ένοπλες Δυνάμεις της ΕΣΣΔ το 1959.
Το An-12 έχει μπορεί να μεταφέρει έως και 100 πλήρως εξοπλισμένους αλεξιπτωτιστές ή 20 τόνους φορτίου. Το Antonov 12 φημίζεται για την ικανότητά του στην έλξη. Τα φτερά του είναι τοποθετημένα ψηλά και οι τέσσερις κινητήρες δίνουν στο αεροσκάφος ισχυρή άνωση.
Από τα 1.248 αεροσκάφη, τα 134 (ποσοστό 10,74%) κατέληξαν στο έδαφος κατά τη διάρκεια αεροπορικών δυστυχημάτων, συμπαρασύροντας στο θάνατο εκατοντάδες μέλη πληρωμάτων! Από την αρχή της παραγωγής του φάνηκε ότι επρόκειτο για ένα τουλάχιστον… «προβληματικό» μοντέλο. Στις 28 Νοεμβρίου 1959, ένα ολοκαίνουριο Antonov 12 της Σοβιετικής Αεροπορίας συνετρίβη κοντά στο Ιρκούτσκ μετά από απώλεια ελέγχου στα 10.800 πόδια, σκοτώνοντας και τους δέκα επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος μεταφερόταν από το εργοστάσιο κατασκευής σε βάση της Σοβιετικής Αεροπορίας στο Βιτέμπσκ. Το Antonov 12 που κατέπεσε στην Καβάλα ήταν από τα τελευταία που κατασκευάστηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, είχε ενταχθεί σε υπηρεσία το 1971, έχοντας ήδη συμπληρώσει 51 χρόνια πτήσεων.
Όσον αφορά στη διαμόρφωση, το μέγεθος και τη μεταφορική ικανότητά του, το αεροσκάφος είναι παρόμοιο με το C-130 Hercules της Lockheed Martin που κατασκευάστηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες και χρησιμοποιείται ευρύτατα από τις αεροπορίες των δυτικών χωρών. Μέχρι το 1973, όποτε σταμάτησε η παραγωγή του, κατασκευάστηκαν πάνω από 60 παραλλαγές του An-12. Χρησιμοποιήθηκε σε διάφορους ρόλους, από επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης έως τη μεταφορά οπλισμού.
Γιώργος Διονυσόπουλος
protothema.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις