Σαφείς επιφυλάξεις εκφράζει ο Συνήγορος του Πολίτη για τη συμμετοχή του σε επιτροπές του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, θεωρώντας πως δεν συνάδει με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία της Αρχής
«Κατόπιν της από 5.9.2022 συγκρότησης δύο Επιτροπών από τον Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, με αντικείμενο την αξιολόγηση για την επιλογή του Υπευθύνου προστασίας θεμελιωδών δικαιωμάτων του Υπουργείου και την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με το πλαίσιο θεμελιωδών δικαιωμάτων στους τομείς των συνόρων και της χορήγησης διεθνούς προστασίας, ο Συνήγορος του Πολίτη εμμένει στις επιφυλάξεις που είχε εκφράσει με την από 29.7.2022 επιστολή του προς τον Υπουργό κατά πόσον η συμμετοχή ως μέλος σε διοικητικές επιτροπές συνάδει με τη συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξαρτησία της Αρχής και τις σχετικές κατευθυντήριες αρχές της Επιτροπής της Βενετίας του Συμβουλίου της Ευρώπης για τον θεσμό του Συνηγόρου (Ombudsman)».
Σημειώνεται, ότι η σύσταση των εν λόγω Επιτροπών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου έγινε με τροπολογία. Ο Συνήγορος, ως συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή με αποστολή την προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων, διατύπωσε τον προβληματισμό του για την σχετική τροπολογία που τον καθιστά μέλος των ανωτέρω διοικητικών επιτροπών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
«Ως θεσμική εγγύηση του συνταγματικού δικαιώματος αναφοράς, ο Συνήγορος διερευνά, μεταξύ άλλων, καταγγελίες για την παραβίαση θεμελιωδών δικαιωμάτων στα σύνορα από τη Διοίκηση, με εγγυήσεις λειτουργικής ανεξαρτησίας από κάθε φορέα της εκτελεστικής λειτουργίας. Ο Συνήγορος καλεί την πολιτική ηγεσία να επανεξετάσει τη συμμετοχή του στις επιτροπές αυτές προκειμένου να διασφαλίσει τον ρόλο και την φυσιογνωμία της Ανεξάρτητης Αρχής αλλά και των προαναφερόμενων επιτροπών» υποστηρίζει.
Η επιστολή του Συνηγόρου Ανδρέα Ποττάκη
Ο Συνήγορος του Πολίτη Ανδρέας Ποττάκης εξηγεί σε επιστολή προς τον υπουργό Μετανάστευσης Ν. Μηταράκη τους λόγους των ενστάσεων.
«Το αντικείμενο της επιτροπής αυτής, όπως περιγράφεται στο νόμο, είναι αόριστο, προβλέπεται, δε, με σχετική εξουσιοδοτική διάταξη, η εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων της επιτροπής με ΚΥΑ. Η συμμετοχή του Συνηγόρου του Πολίτη ως μέλους μιας διοικητικής επιτροπής, που θα λειτουργεί υπό και εντός του Υπουργείου σας, ελέγχεται ως προς το κατά πόσο συμφωνεί, κατά τα προαναφερθέντα, στη φύση και την αποστολή της Ανεξάρτητης Αρχής. Το, δε, γεγονός, ότι οι αρμοδιότητες και εξουσίες της εν λόγω επιτροπής θα καθοριστούν με ΚΥΑ καθιστά τη διάταξη έτι περαιτέρω προβληματική.
Οι ανωτέρω προβληματισμοί δεν περιορίζονται μόνο στη συμβατότητα των συγκεκριμένων διατάξεων με τη φύση και την αποστολή του Συνηγόρου, όπως περιγράφονται στο Σύνταγμα και στον εκτελεστικό αυτού νόμο, αλλά και στις «Αρχές της Βενετίας», τις ελάχιστες, δηλαδή, αρχές που θα πρέπει να εκπληρώνουν οι Συνήγοροι του Πολίτη προκειμένου να απολαμβάνουν υψηλά επίπεδα ανεξαρτησίας, αμεροληψίας και αποτελεσματικότητας. Αρχές που διαμορφώθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη Δημοκρατία μέσω του Δικαίου του Συμβουλίου της Ευρώπης («Επιτροπή της Βενετίας»), υπερψηφίστηκαν ομόφωνα από την Επιτροπή των Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης και υιοθετήθηκαν με σχετικό ψήφισμα και από τον ΟΗΕ, και προβλέπουν ρητές υποχρεώσεις της πολιτείας για ενίσχυση του θεσμού του Συνηγόρου και για σεβασμό της ανεξαρτησίας του» τονίζει.
Και καταλήγει: «Προς αποφυγή οιασδήποτε παρερμηνείας των ανωτέρω επισημάνσεών μου, επιτρέψτε μου να επαναλάβω την πάγια θέση του Συνηγόρου -και στοιχείο της εκ του Συντάγματος και του νόμου αποστολής του- για συχνή, ει δυνατόν τακτική, συνεργασία με όλα τα όργανα της διοίκησης που λειτουργούν στο -ευρύτατο, ομολογουμένως- φάσμα της εποπτείας του. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, η Ανεξάρτητη Αρχή επιδιώκει να εδραιώνει και να διατηρεί σταθερούς συνδέσμους επικοινωνίας (focal points) με όλες τις διοικητικές δομές, τόσο της κυβέρνησης όσο και της αυτοδιοίκησης. Ο ίδιος, εξάλλου, έχω εκφράσει με κάθε ευκαιρία την βούληση της συστηματικής και τακτικής συνεργασίας, τόσο με το Κοινοβούλιο όσο και με τις πολιτικές ηγεσίες ενός εκάστου Υπουργείου. Αυτή, ωστόσο, η συνεργασία, για να είναι αποτελεσματική, ουσιαστική και προς όφελος, εν τέλει, των διοικούμενων αλλά και του κράτους δικαίου στη χώρα, θα πρέπει να γίνεται στη βάση της αναγνώρισης του, διακριτού, ρόλου κάθε συμμετέχοντος θεσμού».
makeleio.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις