Καμία ανάληψη ευθύνης από τον Βασίλη Σαμαρά – Τι υποστήριξε στην πρώτη κατάθεσή του ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας, σχεδόν ένα 24ωρο μετά το πολύνεκρο δυστύχημα
Ευθύνες στη διοίκηση του ΟΣΕ, που τον όρισε αν και ήταν άπειρος, αλλά και στον μακαρίτη μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας που οδήγησε στον θάνατο, έριξε στην πρώτη του κατάθεση ο 59χρονος σταθμάρχης Λάρισας, σχεδόν ένα 24ωρο μετά την τραγωδία.
Η πρώτη κατάθεση του Βασίλη Σαμαρά δόθηκε στους αστυνομικούς που τον είχαν συλλάβει στις 7 το απόγευμα της Τετάρτης 1 Μαρτίου, ενώ οι νεκροί είχαν φτάσει τους 37 και οι τραυματίες τους 127. Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης κατέθεσε ότι δεν ανέφερε προφορικά, ούτε έδωσε το γραπτό υπόδειγμα στον μηχανοδηγό του Intercity 62 για τη διπλή γραμμή ανόδου που θα ακολουθούσε, ενώ έφτασε στο σημείο να κατηγορήσει τον μακαρίτη μηχανοδηγό της μοιραίας επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Ερώτηση: Πριν αναχωρήσει η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας με τελικό προορισμό τη Θεσσαλονίκη αναφέρατε στον μηχανοδηγό της εν λόγω αμαξοστοιχίας πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
Σταθμάρχης: Όχι.
Ερώτηση: Στην προκειμένη περίπτωση, τι πιστεύετε πως δεν πήγε καλά και έγινε το ατύχημα;
Σταθμάρχης: Είμαι συντετριμμένος ψυχολογικά από το ατύχημα και πέραν όσων ανωτέρω ανέφερα επιφυλάσσομαι να ανασύρω στη μνήμη περισσότερες λεπτομέρειες.
Ερώτηση: Τι ακριβώς συνετέλεσε στην πρόκληση του ατυχήματος;
Σταθμάρχης: Δεν μπορώ να πω κάτι αυτή τη στιγμή, είμαι πολύ χάλια.
Ερώτηση: Η μη γραπτή και προφορική ενημέρωση του μηχανοδηγού της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας από μέρους σας συνετέλεσε στο ατύχημα;
Σταθμάρχης: Πιθανόν ναι. Αν όμως ο μηχανοδηγός είχε ενημερώσει ότι είχε μπει στη γραμμή καθόδου, θα τον είχα ενημερώσει ότι είναι σε λάθος γραμμή.
Ερώτηση: Θα μπορούσε αυτό να το είχε αντιληφθεί ο μηχανοδηγός;
Σταθμάρχης: Ναι, βεβαίως, καθώς ο μηχανοδηγός επιβαίνει μπροστά στην αμαξοστοιχία, έχει ορατότητα και θα μπορούσε να είχε αντιληφθεί ότι το κλειδί δεν ήτανε στην κύρια και έμπαινε από διαγώνιο σε γραμμή καθόδου.
(…)
Ερώτηση: Γιατί δεν δώσατε γραπτή ειδοποίηση υποδείγματος 1001 στον μηχανοδηγό της υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχίας, πληροφορώντας τον πως θα κυκλοφορούσε σε διπλή γραμμή ανόδου;
Σταθμάρχης: Ηταν αμέλειά μου, καθώς μέσα στον σταθμό υπήρχαν και άλλα τρένα και έπρεπε να διευθετηθούν πώς θα φύγουν και σε ποια γραμμή θα μπουν.
Tα μοιραία κλειδιά 117 και 118
Για το κλειδί που δεν γύρισε ποτέ, με αποτέλεσμα τα δύο τρένα να κινούνται σε πορεία σύγκρουσης, δεν παραδέχθηκε το δικό του λάθος, κάτι που αναίρεσε στη συνέχεια στην απολογία του στην ανακρίτρια. Στην πρώτη κατάθεση είχε ισχυριστεί ότι δεν θεωρεί πιθανό από λανθασμένο χειρισμό δικό του να γύρισε το κλειδί από την άνοδο στην κάθοδο.
Ερώτηση: Περιγράψτε μας ποιος ήτανε ο χειρισμός των κλειδιών αυτών από μέρους σας και ιδίως του κλειδιού 118, όταν αναχώρησε η υπ’ αριθμόν 62 αμαξοστοιχία από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας;
Σταθμάρχης: Μετά τη διέλευση της αμαξοστοιχίας 2597F το Κλειδί 118 που ήταν από την κάθοδο στην άνοδο και το 117 από την άνοδο στην τρίτη γραμμή επανέφερα τα κλειδιά στην κύρια και έδωσα εντολή με κλειδί 117 και 118 να έρθει το 62 στη κύρια γραμμή ανόδου. Από κει και μετά πώς έγινε και τι έγινε δεν το θυμάμαι καθόλου, αλλά εφησύχασα θεωρώντας ότι έχουν κλειδώσει ηλεκτρονικά τα κλειδιά, όπως υποδήλωναν και οι φωτεινές ενδείξεις των λυχνιών του πίνακα.
Ερώτηση: Μετά τον εν λόγω χειρισμό σας ελέγξατε προς βεβαιότητα τα υπ’ αριθμόν 117 και 118 ηλεκτροκίνητα κλειδιά της κύριας γραμμής, δηλαδή εάν όντως είχαν γυρίσει στην κύρια γραμμή;
Σταθμάρχης: Δεν το θεώρησα σκόπιμο, εμπιστευόμενος τις ενδείξεις.
Ερώτηση: Ποια είναι τα κλειδιά επιβεβαίωσης ως αναφέρατε παραπάνω και ποια η λειτουργία τους;
Σταθμάρχης: Τα κλειδιά επιβεβαίωσης είναι τρία. Το ένα είναι που γυρίζουμε από την κύρια σε παρακαμπτήριο, το δεύτερο είναι οι λυχνίες στον πίνακα οι οποίες αναβοσβήνουν και θα πρέπει να παραμείνουν μόνιμα αναμμένες ως ένδειξη ότι κλείδωσε το κλειδί κανονικά και το τρίτο κλειδί ασφαλείας είναι να δώσει εντολή ο σταθμάρχης στον κλειδούχο για να χειριστεί το κλειδί χειροκίνητα.
Ερώτηση: Υπάρχει κάποιο από τα κλειδιά αυτά επιβεβαίωσης που αναφέρατε παραπάνω, που επιβεβαιώνει το γύρισμα των λοιπών κλειδιών;
Σταθμάρχης: Υπάρχει το κλειδί επιβεβαίωσης στην πάνω μεριά του πίνακα καθώς και η λυχνία ένδειξης ή βλάβης, τα οποία επιβεβαιώνουν το γύρισμα του κλειδιού.
Ερώτηση: Παρατηρήσατε τις ενδείξεις επιβεβαίωσης γυρίσματος των κλειδιών;
Σταθμάρχης: Σίγουρα παρατήρησα το κλειδί επιβεβαίωσης (1), καθώς και το κλειδί επιβεβαίωσης (2). Για τον λόγο αυτό δεν χρειάστηκε να καταφύγω στο κλειδί επιβεβαίωσης (3), δηλαδή να στείλω τον κλειδούχο στο σημείο.
Ευθύνες στη διοίκηση για την απειρία του…
Ο 59χρονος σταθμάρχης παραδέχθηκε την απειρία του ως προς τον πίνακα κυκλοφορίας των τρένων, με ελάχιστη πρακτική εμπειρία λίγων ημερών, ρίχνοντας την ευθύνη στη διοίκηση του ΟΣΕ που τον άφησε μόνο του.
Ερώτηση: Θεωρείτε ότι γνωρίζετε επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών;
Σταθμάρχης: Με όση επάρκεια μπορούσα να λάβω κατά τον χρόνο της εκπαίδευσής μου.
Ερώτηση: Τότε πώς διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;
Σταθμάρχης: Αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από τη διοίκηση.
Ερώτηση: Στον πίνακα ελέγχου κυκλοφορίας πόσο χρόνο εκπαιδευτήκατε – μαθητεύσατε;
Σταθμάρχης: Ηταν μία βδομάδα μετά τη θεωρία, μία βδομάδα μετά το τέλος των εξετάσεων και της πρακτικής και μία μέρα πριν πιάσω βάρδια κανονικά.
«Τώρα η οργή να γίνει ανατροπή…»
Χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν χθες στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις για να διαμαρτυρηθούν για την τραγωδία στα Τέμπη, απαιτώντας δικαίωση για τα θύματα. Στην Αθήνα το συλλαλητήριο πραγματοποιήθηκε στο Σύνταγμα και ολοκληρώθηκε με πορεία μέχρι τα γραφεία του ΟΣΕ στο Μεταξουργείο. «Αυτός ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί ως την τελική δικαίωση» είναι το μήνυμα που έστειλαν οι ομιλητές από σωματεία και συνδικάτα στο μεγάλο συλλαλητήριο εργατικών κέντρων, ομοσπονδιών και συνδικάτων. «Δεν θα τους αφήσουμε σε χλωρό κλαρί. Αυτό το έγκλημα δεν πρέπει να παραγραφεί, δεν θα το αφήσουμε να ξεχαστεί. Εμείς όλοι θα γίνουμε των νεκρών μας η φωνή» δήλωσε ο γενικός γραμματέας της Κ.Ε. του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας. «Το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί, όλων των νεκρών θα γίνουμε φωνή», «Σήψη και μπόχα το σύστημα εκπέμπει, ποτέ δεν θα ξεχάσουμε το έγκλημα στα Τέμπη», «Εσείς μετράτε κέρδη και ζημιές, εμείς μετράμε ανθρώπινες ζωές», «ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, Νέα Δημοκρατία, το έγκλημα αυτό έχει ιστορία» και «Τώρα η οργή να γίνει ανατροπή, το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί» ήταν μερικά από τα συνθήματα που ακούστηκαν στο Σύνταγμα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΛ.ΑΣ., στη συγκέντρωση συμμετείχαν πάνω από 12.000 διαδηλωτές. Ομως, σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, ξεπέρασαν τους 20.000. Στην πλατεία Καραϊσκάκη στο Μεταξουργείο, κοντά στα γραφεία του ΟΣΕ, μικρή ομάδα αγνώστων πέταξε μάρμαρα, πέτρες και άλλα αντικείμενα εναντίον των αστυνομικών και προκάλεσε φθορές. Οι αστυνομικοί απάντησαν με χρήση χημικών και βομβίδων κρότου-λάμψης, ενώ προχώρησαν σε δέκα προσαγωγές και δύο συλλήψεις. Στη Θεσσαλονίκη, συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε στο άγαλμα του Βενιζέλου, ενώ ακολούθησε πορεία σε κεντρικούς δρόμους της πόλης, με τη συμμετοχή μελών σωματείων, οργανώσεων γυναικών, φοιτητών, μελών της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς και απλών πολιτών. Με σύνθημα «Το έγκλημα αυτό δεν θα ξεχαστεί», οι συμμετέχοντες στην κινητοποίηση απαίτησαν να μην επαναληφθεί ανάλογη τραγωδία και να αποδοθούν ευθύνες σε όλους τους υπαιτίους.
Πορείες εκατοντάδων ατόμων πραγματοποιήθηκαν στην Πάτρα και τη Λάρισα
Ανθρωποι όλων των ηλικιών έκαναν πορεία στους κεντρικούς δρόμους της Λάρισας, ενώ η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Λάρισας τύπωσε ένα εισιτήριο τρένου στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, «χωρίς επιστροφή», όπως σημειώνουν, με τα σήματα της Νέας Δημοκρατίας, του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ. Συγκέντρωση διαμαρτυρίας πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Ελευθερίας του Ηρακλείου, όπου εργαζόμενοι, φοιτητές, μαθητές και συνταξιούχοι επανέλαβαν την απαίτηση της κοινωνίας για απόδοση ευθυνών σε όσους ευθύνονται για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη. Οι συγκεντρωμένοι έστειλαν μήνυμα κατά των ιδιωτικοποιήσεων, ενώ κάλεσαν σε μαζική συμμετοχή στην απεργία της ερχόμενης Πέμπτης 16 Μαρτίου.
Ασφυκτικές πιέσεις από την αντιπολίτευση για απόδοση ευθυνών
Πολεμικό είναι το κλίμα ανάμεσα στην κυβέρνηση και την αντιπολίτευση, με επίκεντρο τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Ο ΣΥΡΙΖΑ επιμένει να κατηγορεί το Μέγαρο Μαξίμου για επιχείρηση απέκδυσης των ευθυνών, ενώ, με αφορμή αποστροφή του Στέλιου Πέτσα, καταγγέλλει πως ακόμη και οι «γαλάζιοι» υπουργοί διαφωνούν με το «όλοι φταίμε». Η Κουμουνδούρου καλεί τον πρωθυπουργό να αλλάξει στρατηγική και να εγκαταλείψει «την αποποίηση και διάχυση ευθυνών που οδηγεί στη συγκάλυψη», καθώς «και να σταματήσει επιτέλους να κρύβει τους τέσσερις υπουργούς που διοίκησαν τα 4 τελευταία χρόνια το υπουργείο υποδομών, και ιδίως τον κ. Καραμανλή που θα είναι εκ νέου υποψήφιος αλλά επιθυμεί να κριθεί κρυπτόμενος από τον ελληνικό λαό και από τις ευθύνες που τον βαραίνουν».
Πρέσινγκ ασκεί και η ήσσονα αντιπολίτευση, που ζητά απαντήσεις για το τραγικό δυστύχημα. Ο γενικός γραμματέας του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας δήλωσε από το συλλαλητήριο στο Σύνταγμα, στο οποίο συμμετείχε, πως «δεν θα τους αφήσουμε σε χλωρό κλαρί. Αυτό το έγκλημα δεν πρέπει να παραγραφεί, δεν θα το αφήσουμε να ξεχαστεί. Εμείς όλοι θα γίνουμε των νεκρών μας η φωνή». Την ίδια ώρα, η Ελληνική Λύση καταγγέλλει πως τα στελέχη της Ν.Δ., του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ «ξεχύθηκαν στα κανάλια με την επωδό της απόδοσης ευθυνών για το έγκλημα των Τεμπών». Tο ΜέΡΑ25 ζητά την παραπομπή όλων των άμεσα υπεύθυνων για την τραγωδία στη Δικαιοσύνη, και την παραίτηση της «απονομιμοποιημένης κυβέρνησης». Σημειωτέον πως όλοι οι προβολείς στρέφονται στη Βουλή, καθώς μέσα στην εβδομάδα συνεδριάζει η αρμόδια επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου με σκοπό την ενημέρωση από τον Γιώργο Γεραπετρίτη, ενώ παραμένει το αίτημα της πλειοψηφίας για κατ’ αντιπαράσταση συζήτηση με τον Χρήστο Σπίρτζη.
newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις