Ένα δυσεπίλυτο κουβάρι σφαλμάτων, παραλείψεων και μοιραίων εντολών αποκαλύπτεται μέσα από τις συνομιλίες που αποθηκεύτηκαν στο καταγραφικό του ΟΣΕ, το οποίο θα αποτελέσει αντικείμενο έρευνας για να πέσει φως στα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη.
Τα τηλεγραφήματα που περιέχονται στην ογκώδη δικογραφία φανερώνουν αλληλουχία λαθών, που σε συνδυασμό με πολλούς άλλους παράγοντες οδήγησαν στη φονική σύγκρουση των τρένων το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου.
Ο κατηγορούμενος σταθμάρχης, βάσει της καταγραφής στο βιβλίο κυκλοφορίας, ενημερώνει με τηλεγράφημα με αριθμό 47 τον μηχανοδηγό του intercity 62 «περάστε φωτόσημο εξόδου έως είσοδο Νέων Πόρων», χωρίς να κάνει καμία αναφορά σε άνοδο ή κάθοδο.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το τηλεγράφημα μεταξύ σταθμάρχου και μηχανοδηγού δεν ήταν αυτό που έπρεπε, καθώς όταν ένας σταθμάρχης έχει φωτόσημα κόκκινα θα πρέπει να δώσει υπόδειγμα (το σχετικό έγγραφο) με κόκκινο φωτόσημο και να ενημερώσει – στην προκειμένη περίπτωση – πως το τρένο θα κινηθεί σε γραμμή ανόδου στη συγκεκριμένη περίπτωση μέχρι τους Νέους Πόρους.
Ακολούθησε το τηλεγράφημα 49 προς τους Νέους Πόρους στο οποίο αναφερόταν ότι η «αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε στις 23.04», δίνοντας μόνο την ώρα αναχώρησης, χωρίς και πάλι ο σταθμάρχης να κάνει αναφορά σε ποια γραμμή έπρεπε να κινηθεί το τρένο.
Η επόμενη καταγραφή είναι ακριβώς ένα λεπτό μετά στις 23.05 και αριθμό 50, που αναφέρει την αναχώρηση της εμπορικής αμαξοστοιχίας: «Αμαξοστοιχία 63503 αναχώρηση στις 23:05».
Χαρακτηριστική είναι η συνομιλία του κατηγορούμενου σταθμάρχη με τον συνάδελφο του στον Παλαιοφάρσαλο, όπου ο πρώτος στέλνει την αμαξοστοιχία 63, χωρίς να αντιλαμβάνεται ότι η γραμμή είναι μονή, με αποτέλεσμα ο συνάδελφος του να τον διορθώνει και να του αναφέρει ότι θα κρατήσει το intercity 62 μέχρι να φτάσει το 63.
Προβλήματα στον πίνακα
Περίπου 3,5 μήνες πριν τη φονική σύγκρουση είχαν εντοπιστεί προβλήματα στον πίνακα που χειρίζονται οι σταθμάρχες στον σταθμό της Λάρισας, με αποτέλεσμα να ζητείται η επισκευή του. Πρόκειται για τον πίνακα πάνω στον οποίο υπάρχει το μοιραίο κλειδί που δεν γυρίστηκε από τον 59χρονο σταθμάρχη. Από αυτόν τον πίνακα γίνονται οι αλλαγές τροχιάς των τρένων αλλά και η παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών για μερικά χιλιόμετρα (δεξιά και αριστερά του σταθμού).
Στις 19 Νοεμβρίου 2022, γυναίκα σταθμάρχης της Λάρισας, είχε συνάξει τηλεγράφημα, στο οποίο ανέφερε:
«Σας ενημερώνουμε ότι στη δοκιμαστική λειτουργία του πίνακα το κύκλωμα PR, μετά από είσοδο αμαξοστοιχίας, κοκκίνισε και παρέμεινε η χάραξη στο τμήμα 6-4 με συνέπεια τον μη χειρισμό των ηλεκτρονικών αλλαγών 115,116,117. Επίσης, προς το μηχανοστάσιο το κύκλωμα NH σε τακτά χρονικά διαστήματα παραμένει κόκκινο και μπλοκάρει τι αλλαγές 105 και 106 Α+Β. Παρακαλούμε να μεριμνήσετε για τη λύση των προβλημάτων για τη σωστή λειτουργία του πίνακα».
Στον ογκώδη φάκελο της υπόθεσης περιλαμβάνεται και το αλκοτέστ στο οποίο υποβλήθηκε ο 59χρονος σταθμάρχης, στο οποίο αναγράφεται η ώρα 04.21 (σημειώνεται ότι το δυστύχημα έγινε στις 11.20). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το αλκοτέστ έγινε περίπου πέντε ώρες μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων. Εκτός από το αλκοτέστ, ο σταθμάρχης υποβλήθηκε σε αιμοληψία και ουροληψία. Σύμφωνα με πληροφορίες, σε καμία εξέταση δεν ανιχνεύτηκε αλκοόλ ή κάποια άλλη ουσία.
Συνδικαλιστές της ΕΛ.ΑΣ. εξέδωσαν ανακοίνωση για το θέμα της καθυστέρησης στη διενέργεια αλκοτέστ σημειώνοντας: «Αν ψάχνετε για συγκάλυψη και δράκους στους κόλπους της Ελληνικής Αστυνομίας, τότε πορεύεστε αγκαλιά με τον Μορφέα! Αφήστε ήσυχους τους συναδέλφους του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας, που από την ημέρα του δυστυχήματος έως σήμερα δεν έχουν σηκώσει κεφάλι από το ογκοδέστατο έργο της προανάκρισης ενός τέτοιου πρωτοφανούς εγκλήματος!».
ieidiseis.gr
AP Photo/Giannis Papanikos
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις