Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η ενίσχυση του ΕΚΑΒ, με τον νέο υπουργό Υγείας Μιχάλη Χρυσοχοϊδη να «τρέχει» άμεσα τις διαδικασίες.
Στο πλαίσιο αυτό, η νομοθετική “πυροσβεστική” παρέμβαση για την ενίσχυση των πληρωμάτων του ΕΚΑΒ αναμένεται εντός της ερχόμενης εβδομάδας.
Στη συνέχεια, προβλέπεται να ξεκινήσει η διήμερη εκπαίδευση των οδηγών που θα προέρχονται από το Πυροσβεστικό Σώμα και τις Ένοπλες Δυνάμεις και οι οποίοι θα ενταχθούν στις δυνάμεις του ΕΚΑΒ.
Η αποφασιστικότητα της ηγεσίας του υπουργείου Υγείας για την εφαρμογή του σχεδίου εκπορεύεται -δυστυχώς- μέσα από τα θλιβερά γεγονότα που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας και αποτυπώνουν με τον πιο τραγικό τρόπο τις τεράστιες ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, κυρίως στα νησιά.
Για «μεθοδεύσεις» κάνουν λόγο οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ
Οι εργαζόμενοι του ΕΚΑΒ, ωστόσο, αντιδρούν στους σχεδιασμούς χαρακτηρίζοντας τις εξαγγελίες ως “μεθοδεύσεις”, ενώ δεν θα ανεχθούν, όπως λένε, “οποιονδήποτε φανταστικό συνδυασμό στελέχωσης ασθενοφόρων, πλην προσωπικού με την ειδικότητα Διασώστης – Πλήρωμα Ασθενοφόρου”.
Η επιτάχυνση του σχεδίου των “μικτών πληρωμάτων ασθενοφόρων”, το οποίο αποκάλυψε με εκτενές ρεπορτάζ του το iatropedia.gr, φάνηκε ξεκάθαρα από την αιφνιδιαστική επίσκεψη του Μ. Χρυσοχοΐδη στο Συντονιστικό Κέντρο του ΕΚΑΒ στις 08.20 το πρωί της Πέμπτης (29/6).
Συναντήθηκε με τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ – ΚΕΠΥ, Νίκο Παπαευσταθίου και με εκπροσώπους του ΔΣ, ενώ η επίσκεψή του συνοδεύτηκε από πολύωρη ενημέρωση για τις δυσλειτουργίες, τα προβλήματα και την υποστελέχωση του Κέντρου.
Οι επόμενες κινήσεις
Το επιχειρησιακό σχέδιο των “μικτών πληρωμάτων” είναι σχεδόν άμεσα εφαρμόσιμο, καθώς απαιτεί την αναπροσαρμογή ενός υπάρχοντος νόμου, που ψηφίστηκε από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ το 2016.
Από τότε και μέχρι σήμερα, εφαρμόστηκε σε ορισμένα Κέντρα Υγείας και σε περιορισμένη κλίμακα.
Πρόκειται για τον Ν. 4368/2016 (ΦΕΚ Α 21/21-2-2016), ο οποίος στο άρθρο 78, προβλέπει την απασχόληση προσωπικού του πυροσβεστικού σώματος ή των Ο.Τ.Α. για την κάλυψη των κενών Οδηγών Ασθενοφόρων σε Κέντρα Υγείας που διαθέτουν μεν ασθενοφόρα, αλλά όχι και ικανό προσωπικό για την 24ωρη ομαλή λειτουργία τους.
Με την αναπροσαρμογή του νόμου που θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα, το “προσωπικό των ΟΤΑ” αναμένεται να αντικατασταθεί από το οδηγούς των “Ενόπλων Δυνάμεων”.
Το προσωπικό αυτό, πρέπει να διαθέτει επαγγελματική άδεια οδήγησης και να έχει εκπαιδευτεί ταχύρρυθμα σε βασικές γνώσεις παροχής πρώτων βοηθειών.
Η εκπαίδευση αυτή διαρκεί συγκεκριμένα μόλις 2 ημέρες, σύμφωνα με το πρωτόκολλο και τη σχετική εγκύκλιο που είχε εκδοθεί παράλληλα με τον νόμο του 2016, από τον πρώην πρόεδρο του ΕΚΑΒ Κωνσταντίνο Καρακατσιανόπουλο.
Με προσωπικό από τα Κέντρα Υγείας οι διακομιδές
Εκτός από τον οδηγό του ασθενοφόρου ο νόμος προβλέπει πως «η διακομιδή των ασθενών θα γίνεται με συνοδεία υγειονομικού προσωπικού από το αντίστοιχο Κέντρο Υγείας».
Αυτό σημαίνει πως στις διακομιδές στα απομακρυσμένα Κέντρα Υγείας των νησιών και παραμεθόριων περιοχών, θα συμμετέχει το προσωπικό των υγειονομικών δομών (γιατροί και νοσηλευτές).
Έτσι με την προσθήκη των οδηγών από τον στρατό και την πυροσβεστική, τα ασθενοφόρα θα είναι εφικτό να κρατούν τρεις 8ωρες βάρδιες.
Περαιτέρω λεπτομέρειες για την εκπαίδευση των πληρωμάτων αυτών αναμένεται να ρυθμιστούν με την εγκύκλιο του ΕΚΑΒ σε συνεργασία με το Αρχηγείο του Π.Σ. και του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας.
Αξίζει να σημειωθεί πως τα ασθενοφόρα με τα μεικτά πληρώματα ανήκουν στα Κέντρα Υγείας των νησιών, όμως το ΕΚΑΒ έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα διαχείρισης τους και ασκεί όλες τις ενέργειες ελέγχου και συντονισμού και ιδιαίτερα σε καταστάσεις εκτάκτων αναγκών και κρίσεων.
“Παλιά πληγή τα μικτά πληρώματα”
Οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν πως αυτές οι “καινοτόμες ιδέες” για το ΕΚΑΒ ξεκίνησαν το 2016.
Η τότε διοίκηση σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας (Υπουργοί: Ξανθός – Πολάκης) έστειλαν στο επιστημονικό συμβούλιο του ΕΚΑΒ, εντολή για γνωμοδότηση επί του θέματος.
Το επιστημονικό συμβούλιο “με μια απαράδεκτη γνωμοδότηση”, όπως λένε, απάντησε θετικά και στο Διοικητικό Συμβούλιο της 25ης Απριλίου 2016 με οριακή πλειοψηφία 4-3 (ψήφισαν θετικά μόνο τα διορισμένα μέλη από την τότε κυβέρνηση) άρχισε να ισχύει ο νόμος αυτός.
Το Σωματείο Εργαζομένων υποστηρίζει ότι από τότε είχε προειδοποιήσει για τους κινδύνους που εγκυμονεί για την δημόσια υγεία η εφαρμογή αυτής της “πρωτοπόρας ιδέας” και είχε καταφέρει να “παγώσει” την εφαρμογή του σχετικού άρθρου.
Ο πρόεδρος του Σωματείου των Εργαζομένων του ΕΚΑΒ, Γεώργιος Μαθιόπουλος, υποστηρίζει ότι θα παρέμβουν και πάλι εντός των προσεχών ημερών με επιστολή προς τον Υπουργό Υγείας αλλά και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, στην οποία θα αναφέρουν όλα τα επιχειρήματα και τις προτάσεις για την κάλυψη των διαχρονικών ελλείψεων προσωπικού στο ΕΚΑΒ, προβλήματα που “δεν επιλύονται με σπασμωδικές κινήσεις αλλά με προγραμματισμό, σχεδιασμό για ένα χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας”
Τέλος τονίζουν, πως η βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών του ΕΚΑΒ από την ημερομηνία ίδρυσης του έως και σήμερα σώζει χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο και “οποιαδήποτε προσπάθεια υποβάθμισης των υπηρεσιών του, θα έχει αντίκτυπο πρώτα στους ασθενείς”.
Γιάννα Σουλάκη
Iatropedia.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις