Αναλυτές: Οι αεροπορικές επιδρομές στην Υεμένη δεν αναμένεται να προκαλέσουν πρόσθετο οικονομικό σοκ
Οικονομολόγοι και διεθνείς αναλυτές που επικαλείται το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu, δεν αναμένουν σημαντικές επιπτώσεις στα εμπορεύματα ή στις χρηματοπιστωτικές αγορές, από τις κοινές αεροπορικές επιδρομές στην Υεμένη που εξαπέλυσαν αυτή την εβδομάδα οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Την Πέμπτη, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο εξαπέλυσαν κοινά πλήγματα σε στρατιωτικούς στόχους που συνδέονται με την υποστηριζόμενη από το Ιράν ομάδα ανταρτών Χούθι της Υεμένης, η οποία έχει πραγματοποιήσει περίπου δύο ντουζίνες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα από τις 19 Νοεμβρίου.
Οι επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα ανάγκασαν τις εταιρείες logistics να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικές διαδρομές, αυξάνοντας τα ναυτιλιακά ναύλα και καθυστερώντας τις παραδόσεις.
Μιλώντας στο Anadolu, ο Σαντ Μανουκιάν, επικεφαλής του Τμήματος Επενδύσεων Διεθνών Αγορών της Is Bank, τον μεγαλύτερο ιδιωτικό δανειστή της Τουρκίας, είπε ότι ο αντίκτυπος αυτής της έντασης στις χρηματοπιστωτικές αγορές θα περιοριστεί, όσο το Ιράν δεν εμπλέκεται άμεσα, κάτι που είναι απίθανο.
«Το Ιράν δεν θα μπει στο κάδρο για να μην τους αντιμετωπίσει άμεσα», τόνισε ο Μανουκιάν.
Πρόσθεσε ότι εάν η ένταση πυροδοτήσει πετρελαϊκή κρίση λόγω πιθανής μείωσης της προσφοράς από το Ιράν, «ο μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου του ΟΠΕΚ, Σαουδική Αραβία, πιθανότατα θα ενισχύσει την παραγωγή για να περιορίσει τις αυξήσεις των τιμών».
Καθώς η περιοχή ήταν ήδη κλειστή για το θαλάσσιο εμπόριο, «το περιστατικό στην Υεμένη δεν θα προκαλέσει πρόσθετο σοκ», είπε ο Μανουκιάν, προσθέτοντας:
«Υπήρχαν πολλές αρνητικές θέσεις στο πετρέλαιο. Οι επενδυτές θα ένιωθαν άβολα [με την κατάσταση] και θα τις έκλειναν [τις αρνητικές θέσεις]. Αυτό δεν θα προκαλέσει νέο ράλι στις τιμές του πετρελαίου».
Το διεθνές πετρέλαιο αναφοράς Brent διαπραγματεύτηκε πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι την Παρασκευή, σημειώνοντας άνοδο 4% σε καθημερινή βάση.
Οι επιθέσεις των Χούθι και τα εμπορεύματα
Μετά τις επιθέσεις της Πέμπτης στην Υεμένη, οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν ελαφρώς, σημείωσε ο Zafer Ergezer, ειδικός στις αγορές εμπορευμάτων, προσθέτοντας: «Αυτό είναι αναμενόμενο επειδή η Υεμένη και η Ερυθρά Θάλασσα αποτελούν σημαντικό μέρος του παγκόσμιου εμπορίου».
Τόνισε ότι η περιοχή βρίσκεται ακριβώς στη διαδρομή διέλευσης και έτσι οι επιθέσεις εμποδίζουν τη διέλευση των πλοίων. «Ο αριθμός των πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ έχει μειωθεί και οι τιμές των ναύλων έχουν αυξηθεί», είπε.
Για αυτόν τον λόγο, «οι τιμές του παγκόσμιου εμπορίου έχουν ανέβει και αυτό ωθεί επίσης τις τιμές του πετρελαίου», εξήγησε.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει «πίεση ζήτησης στις τιμές του πετρελαίου λόγω της παγκόσμιας επιβράδυνσης, ειδικά στην Κίνα», σημείωσε.
«Στην πραγματικότητα, εάν δεν υπάρξει υπερβολική σύγκρουση βραχυπρόθεσμα, οι κίνδυνοι στο εμπόριο και στις τιμές των εμπορευμάτων και των ναύλων θα μειωθούν μετά από σύντομο χρονικό διάστημα», είπε.
Επειδή οι επενδυτές βλέπουν τις επιθέσεις στην Υεμένη ως «μηχανισμό για την προστασία των εμπορικών οδών», ο αντίκτυπος αυτών των επιθέσεων «θα είναι πιο ήπιος από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία», προέβλεψε.
Είπε επίσης ότι ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές διαδρομές «μπορεί να συνεχιστεί για λίγο λόγω συγκρούσεων και αυτό θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος και τη διάρκεια της μεταφοράς, αλλά θα περιοριστεί».
«Μπορούμε να περιμένουμε υψηλότερη (τιμή) αύξηση στα βιομηχανικά μέταλλα, ο μεγαλύτερος αντίκτυπος μπορεί να φανεί στον σίδηρο και τον χάλυβα, επειδή τα περισσότερα από τα πλοία που περνούν από εκεί σχετίζονται με σίδηρο και χάλυβα», πρόσθεσε.
Σε γενικές γραμμές, ο αντίκτυπος των επιθέσεων στην Υεμένη «θα είναι μικρότερος από αυτόν των επιθέσεων των Χούτι στους ναυτιλιακούς δρόμους», κατέληξε.
Ανοδική επίδραση στις τιμές των εμπορευμάτων
Το ότι αμερικανικές και βρετανικές δυνάμεις χτυπούν τους Χούθι, θα πρέπει να θεωρηθεί ως «ένδειξη ότι τα πράγματα έχουν γίνει πιο σοβαρά στην περιοχή, ειδικά για την αγορά πετρελαίου», δήλωσε ο σχεδιαστής στρατηγικής Οζγκούρ Χατίπογλου.
Σημείωσε, ωστόσο, ότι το περιστατικό έχει αντίκτυπο «όχι μόνο στο πετρέλαιο αλλά και στις τιμές όλων των ειδών των εμπορευμάτων που διακινούνται και μεταφέρονται με πλοία».
«Οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού θα έχουν αναγκαστικά ανοδικό αντίκτυπο στις τιμές των εμπορευμάτων», τόνισε.
«Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οικονομική Έκθεση του Ινστιτούτου του Κιέλου, ο πληθωρισμός στην Ευρώπη δεν αναμένεται να αυξηθεί λόγω αυτής της διαταραχής της εφοδιαστικής αλυσίδας», συμπλήρωσε.
Ο Χατίπογλου υπογράμμισε, ωστόσο, ότι «οι χρεώσεις για τα τυπικά φορτία σε πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα μεταξύ Κίνας και Βόρειας Ευρώπης έχουν αυξηθεί από 1.500 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο τον Νοέμβριο, σε 4.000 δολάρια τώρα»!
Στην περίπτωση αυτή, οι τιμές για τη μεταφορά αυτών των αγαθών στον τελικό χρήστη, θα αυξηθούν αναπόφευκτα. «Στην πραγματικότητα, σημαντικό μέρος της μεταφοράς φορτίου στην Ερυθρά Θάλασσα έχει μετατοπιστεί στη Βόρεια Θάλασσα, αλλά αυτό έχει τις δικές του προκλήσεις», τόνισε.
Είπε ακόμα, ότι λαμβάνοντας υπόψη πως τα αποθέματα «άρχισαν να πέφτουν τις τελευταίες εβδομάδες, το πετρέλαιο West Texas Intermediate μπορεί να ανέλθει στα 78-80 $ ανά βαρέλι».
Ο χρυσός, που θεωρείται «προστασία κινδύνου», σχετίζεται πλέον περισσότερο με τον δείκτη του δολαρίου ΗΠΑ και τα επιτόκια, σχολίασε ο Χατίπογλου.
Και πρόσθεσε ότι καθώς ο κίνδυνος πολέμου «παραμένει περιφερειακός», ο χρυσός «δεν θα πρέπει να αναμένεται να ωφεληθεί από αυτόν τον παράγοντα και περισσότερο θα πρέπει να ακολουθούνται τα στοιχεία των αμερικανικών επιτοκίων ομολόγων».
newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις