Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται και με 200 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
Η απειλή της απώλειας της χρηματοδότησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που προορίζονται για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) επιστρέφει ισχυρότερη ύστερα από την αναβολή της εκδίκασης των προσφυγών των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που αφορούν στις παρακάμψεις του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Παρά το γεγονός ότι την ευθύνη της αναβολής φέρει το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο δε κατέθεσε εγκαίρως στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας, τη δική του επιχειρηματολογία απέναντι στις αιτιάσεις των δύο δήμων, ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος από την Κρήτη την οποία επισκέφτηκε, ανέφερε ότι οι ενστάσεις των δήμων είναι λογικές εκφράζοντας μάλιστα την αισιοδοξία οι δύο πλευρές να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να βρουν λύση.
Αυτό, πάντως, δεν είχε γίνει μέχρι τώρα με αποτέλεσμα οι καθυστερήσεις που καταγράφει το έργο να είναι μεγάλες και να υπάρχει κίνδυνος απώλειας των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε αυτές ήρθε να προστεθεί και η καθυστέρηση της εκδίκασης των προσφυγών, η οποία μετατέθηκε για τον προσεχή Νοέμβριο, γεγονός που μεταθέτει τις αποφάσεις το νωρίτερο για τις αρχές του 2025.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται και με 200 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, πόροι για τους οποίους το χρονοδιάγραμμα είναι σφιχτό και αμετακίνητο καθώς το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% της αξίας του, κάτι το οποίο με τα νέα δεδομένα τίθεται εν αμφιβόλω.
Ο κ. Ταχιάος δεν έκρυψε ότι το έργο πρέπει να «τρέξει», ενώ καθησύχασε για τη χρηματοδότηση λέγοντας πως «ο ίδιος ο Πρωθυπουργος διασφαλίζει τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού».
Αναφερόμενος στις προσφυγές των δύο δήμων, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε πως: «Είναι μια δίκη που πήρε αναβολή, νομίζω για Οκτώβριο – Νοέμβριο. Έχω πει δημόσια ότι έχει μια λογική αυτό το αίτημα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κάτσουμε να συζητήσουμε και με τους δύο Δήμους μια τεχνική λύση, η οποία δε θα’ναι μαξιμαλιστική», ανέφερε ο κ. Ταχιάος προσθέτοντας πως το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι αποφασιστεί ένα τεράστιο έργο, το οποίο στη συνέχεια δε θα μπορεί να προχωρήσει.
Υποστήριξε ότι ο ΒΟΑΚ έχει περισσότερες τεχνικές παρά οικονομικές δυσκολίες διαβεβαιώνοντας ότι «οικονομικά το έργο είναι διασφαλισμένο, τεχνικά όμως, αυτή τη στιγμή στην Κρήτη, ζητάμε να γίνει μια πλειάδα έργων, να ανοίξουν άπειρα εργοτάξια, τα οποία δεν μπορούν να υποστηριχθούν πολύ εύκολα από τον κατασκευαστικό κόσμο». Σχετικά με αυτό ανέφερε ότι αυτήν τη στιγμή στην Κρήτη δεν υπάρχουν ούτε εργάτες ούτε τεχνίτες. Ο υφυπουργός εκτίμησε ότι «θα καθίσουμε πολύ σοβαρά να συζητήσουμε με τον Δήμο Ηρακλείου και τον Δήμο Μαλεβιζίου και θα βρούμε μια λύση η οποία είναι επιθυμητή για όλους».
Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος Ηρακλείου ζητά την υπογειοποίηση του ΒΟΑΚ σε συγκεκριμένα τμήματα του οδικού δικτύου που αφορούν τον αστικό ιστό, σημειώνοντας πως σε διαφορετική περίπτωση το έργο θα διχοτομήσει την πόλη.
Από την πλευρά του ο Δήμος Μαλεβιζίου ζητάει την μερικώς υπογειοποίηση του νέου δρόμου κατά μήκος του Γαζίου ή την δημιουργία υπόγειων διαβάσεων – συνδέσεων των πολεοδομικών ενοτήτων βορείως και νοτίως του ΒΟΑΚ.
Το κόστος των παρεμβάσεων αυτών – εφόσον λάβουν το πράσινο φως – όπως έχει εκτιμηθεί από τους δύο δήμους, φτάνει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.
ΣΥΡΙΖΑ: Πέντε χρόνια μετά θυμήθηκαν τον διάλογο
Την αρνηση του υπουργείου να συνομιλήσει με τις τοπικές κοινωνίες από το 2019 και μετά υπενθυμίζει ο Τομεάρχης Υποδομών & Μεταφορών Κ.Ο. ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, κατηγορώντας την ηγεσία του υπουργείου ότι θυμήθηκε αργά τον …διάλογο και μάλιστα την ώρα που δεν έχει κατασκευαστεί ούτε χιλιόμετρο στον ΒΟΑΚ.
«Πέντε χρόνια μετά και η κυβέρνηση της ΝΔ μιλάει για «τεχνικές δυσκολίες» στον ΒΟΑΚ, αφού τις οικονομικές της κάλυψαν μέσω… διοδίων! Πέντε χρόνια αβελτηρίας, πέντε χρόνια κωλυσιεργίας, πέντε ολόκληρα χρόνια κι ακόμα δεν έχουμε δει ούτε ένα κατασκευασμένο χιλιόμετρο στον ΒΟΑΚ. Είναι εξόχως υποκριτικό ο Υφυπουργός να έρχεται στην Κρήτη και να μιλάει για διάθεση του Υπουργείου να συζητήσει με τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου, όταν η ίδια η Κυβέρνηση απαξίωσε την τοπική κοινωνία και τους πολίτες, μέσω της άρνησής της να συζητήσει με τους Δήμους και τις Δημοτικές Αρχές από το 2019 μέχρι και σήμερα».
Ο κ. Μαμουλάκης σημειώνει πως η κυβέρνηση σπεύδει να συζητήσει τώρα με την τοπική κοινωνία επειδή είναι εγκλωβισμένη στις προχειρότητες και την αλαζονική της συμπεριφορά: «Θα ήταν απύθμενα υποκριτικό, αν δεν ήταν τραγικό για την ανάπτυξη του νησιού, για την ασφάλεια των πολιτών, για την προοπτική αυτού του τόπου» δήλωσε ο Χάρης Μαμουλάκης.
Κρίσιμο έργο για την Κρήτη
Το εν λόγω τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποτελεί το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, έχει μήκος 157,5 χλμ. και προυπολογιζόμενο κόστος ύψους 1,75 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Για τη χρηματοδότηση του έργου 600 εκατομμύρια ευρώ θα διαθέσει το Δημοσιο και 700 εκατ. θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος από δάνεια και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Πρόκειται για το τμήμα, στο οποίο έχει προβλεφθεί η λειτουργία διοδίων, αντίστοιχα με την πρακτική στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Στα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ δεν υπάρχει πρόβλεψη για διόδια, καθώς το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη υλοποιείται με ΣΔΙΤ και το Δημόσιο θα εξοφλεί με πληρωμές διαθεσιμότητας, ενώ το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος υλοποιείται ως δημόσιο έργο.
ethnos.gr
photo:neakriti.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις