Απομακρύνεται και επισήμως χρονικά από το αρχικό χρονοδιάγραμμα η Γραμμή 4 του μετρό, η ολοκλήρωση της οποίας αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το κυκλοφοριακό της Αθήνας αφού στη διαδρομή της από το Γαλάτσι μέχρι το Γουδή περνά από πολλούς αστικούς δήμους της πρωτεύουσας.

 

Υστέρα από τουλάχιστον 1,5 χρόνο καθυστερήσεων η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών χαρακτηρίζει πλέον «εξωπραγματικό» το χρονοδιάγραμμα των οκτώ ετών που τοποθετούσε την παράδοση της γραμμής τον Ιούνιο του 2029, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζει ένα νέο χρονικό ορίζοντα.

 

«Προφανώς η Γραμμή 4 δεν προχωράει με τους ρυθμούς του χρονοδιαγράμματος. Αυτό συμβαίνει όμως όταν η πολιτική υπεισέρχεται σε ένα έργο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου για τον ετήσιο απολογισμό του υπουργείου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, όταν σχεδιάστηκε αρχικώς ο διαγωνισμός έγιναν δύο λάθη – προ της κυβέρνησης Μητσοτάκη – όπως έσπευσε να διευκρινίσει. Εξήγησε πως το πρώτο λάθος ήταν πως για να φανεί ότι ξεκινά το μετρό ακολουθήθηκε το μοντέλο του διαχωρισμού των πρόδρομων εργασιών από την κύρια σύμβαση. Δε δούλεψε και αποδείχτηκε στην πράξη. Φτάσαμε οι δύο συμβάσεις να υπογραφούν σχεδόν μαζί. «Εάν αυτό άλλαζε, δεν θα υπήρχε σήμερα έργο, διότι θα χάναμε και τις εξασφαλισμένες πιστώσεις».

 

Το δεύτερο λάθος, στο οποίο επίσης ο κ. Ταχιάος απέδωσε πολιτικά χαρακτηριστικά, ήταν πως ο χρόνος των οκτώ ετών που δόθηκε για την περαίωση του έργου ήταν εκτός πραγματικότητας: «Ο χρόνος ήταν εξωπραγματικός. Είχε προβλεφθεί μόνο για πολιτικούς λόγους. Και οι δυο υποψήφιοι είχαν πει ότι θα έκαναν το έργο – βάσει πρόβλεψης που υπήρχε στον διαγωνισμό – σε 7 χρόνια, ευτυχώς αυτό απορρίφθηκε μετ΄επαίνων από την επιτροπή. Αλλά και ο χρόνος των 8 ετών για ένα τέτοιο μεγάλο και πολύπλοκο έργο ήταν εξωπραγματικός. Συμπιέστηκε ο χρόνος με πολιτική παρέμβαση, παρά την αντίθετη άποψη των υπηρεσιών της Ελληνικό Μετρό».

 

Τρία χρόνια μετά την υπογραφή της σύμβασης για τη Γραμμή 4, του μεγαλύτερου δημοσίου έργου που εκτελείται στη χώρα, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, το υπουργείο κάνει ξεκάθαρο λόγο για καθυστερήσεις με τον πλέον σαφή μάλιστα τρόπο, χωρίς ωστόσο να δίνει ένα νέο χρονοδιάγραμμα. Σε ερώτηση του «ethnos.gr» ποιο θα ήταν ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για το συγκεκριμένο εφόσον αυτό που επελέγη ήταν εξωπραγματικό, ο κ. Ταχιάος απέφυγε να απαντήσει «για να μη δοθεί άλλοθι στον ανάδοχο», όπως χαρακτηριστικά είπε.

Οι εκκρεμότητες

 

Μία από τις μεγαλύτερες εκκρεμότητες που εξακολουθούν να υπάρχουν, παραμένει η καθυστέρηση στη παράδοση των εργοταξίων αρκετών σταθμών από την ΕΡΕΤΒΟ που εκτελεί τη σύμβαση των πρόδρομων εργασιών. Βάσει της τελευταίας ενημέρωσης, εκκρεμεί ακόμα η παράδοση επτά σταθμών εκ του συνόλου των 14, που αναμένεται ως το τέλος του 2024.

 

Κατά τον υφυπουργό, τα δύο σοβαρότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει το έργο έχουν να κάνουν με τον σταθμό Εξάρχεια, που δεν έχει παραδοθεί στον ανάδοχο, «αλλά προχωρούν οι εργασίες κανονικά με τους ρυθμούς που επιβάλλει η συνθήκη στην περιοχή. Παρά τα όσα ακούγονται, δεν υπάρχουν πια προβλήματα με τον δήμο Αθηναίων».

 

Το δεύτερο ζήτημα αφορά το πάρκο της Ριζάρη όπου μετά τη δικαστική απόφαση ολοκληρώνεται τώρα η νέα τεχνική περιβαλλοντική μελέτη, ώστε με τη μικρότερη δυνατή επίπτωση στο πράσινο του πάρκου να προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού Ευαγγελισμός, όπως ανέφερε ο κ. Ταχιάος. Για την εμπλοκή που υπάρχει με τον σταθμό της Κυψέλης, ο υφυπουργός είπε ότι είναι τεχνικής φύσης και ο σταθμός θα παραδοθεί πολύ σύντομα στην ΑΒΑΞ.

 

Όπως, πάντως, προσέθεσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας, οι δύο μετροπόντικες, θα φτάσουν στη συμβατική τους ώρα εκεί που πρέπει να φτάσει ο καθένας, χωρίς καθυστερήσεις, καθώς η καταληκτική προθεσμία του καλοκαιριού του 2026 δεν έχει μεταβληθεί, ενώ τόνισε ότι στα έργα η ολοκλήρωση των οποίων υπερβαίνει την τετραετία, πάντα υφίσταται το ζήτημα των έκτακτων ζητημάτων.

Τα χαρακτηριστικά της γραμμής 4

 

Υπενθυμίζεται ότι το Τμήμα Α: «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελείται από 15 σύγχρονους σταθμούς και σήραγγα διπλής τροχιάς μήκους 12,8 χιλιομέτρων

 

Με τη λειτουργία του προβλέπεται να εξυπηρετήσει οικιστικές ζώνες στο πυκνοκατοικημένο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού, αλλά και σημαντικές υπηρεσίες, επιτρέποντας τη σύνδεση του Άλσους Βεΐκου με τα δικαστήρια σε διάστημα 5 λεπτών και με την Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά. Τα δρομολόγια θα εκτελούνται από 20 καινούριους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας.

 

Το έργο προβλέπει ένα νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) και ένα νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών στο Αμαξοστάσιο Σεπολίων καθώς επίσης και το απαιτούμενο τροχαίο υλικό – αυτόματα τρένα χωρίς οδηγό καθώς και όλα τα απαιτούμενα Ηλεκτρομηχανολογικά και Σιδηροδρομικά Συστήματα για τη λειτουργία της Γραμμής.

 

Με την έναρξη λειτουργίας του Τμήματος Α’ της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, η ημερήσια επιβατική κίνηση στο σύνολο του δικτύου Μετρό υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί κατά 340.000 επιβάτες, ενώ παράλληλα η χρήση αυτοκινήτου στην πρωτεύουσα εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά περίπου 53.000 ΙΧ οχήματα, με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 17.000 τόνους ανά έτος.

 

Η σύμβαση για την κατασκευή της Γραμμής 4 υπεγράφη στις 22.06.2021 και είναι συνολικής δαπάνης 1.158.600.000 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.), ενώ είχε συμβατική προθεσμία περαίωσης 2.920 ημερολογιακές ημέρες, δηλαδή έως τις 20.06.2029.

 

Οι 15 σταθμοί που θα προστεθούν στο δίκτυο είναι: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή. Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3. Το έργο υλοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027.

 

ethnos.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις