Τους τελευταίους μήνες περισσότερες από τις μισές εισαγωγές φυσικού αερίου της Ελλάδας προέρχονται από τη Ρωσία!

«Το φθηνό ρωσικό αέριο περιορίζει τη ζήτηση της ΕΕ, επιβραδύνοντας την ανάπτυξη της δυναμικότητας LNG της Ελλάδας», σημειώνει στον τίτλο ανάλυσής του για τις ενεργειακές εξελίξεις και την κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στο κομμάτι του φυσικού αερίου, το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu.

«Παρά τη φιλοδοξία της Αθήνας να γίνει βασικός προμηθευτής φυσικού αερίου για την Ευρώπη, η Ελλάδα συνάντησε την πραγματικότητα της έλλειψης ζήτησης για τις επανεξαγωγές της», είπε στο πρακτορείο η Ana Maria Jaller-Makarewicz, επικεφαλής ενεργειακή αναλύτρια για την ευρωπαϊκή ομάδα του Ινστιτούτου Ενεργειακής Οικονομικής και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης.

Η έρευνα της αναλύτριας επικεντρώνεται σε θέματα που σχετίζονται με το φυσικό αέριο και το LNG, καθώς και άλλα σχετικά ευρωπαϊκά ενεργειακά ζητήματα, οπότε η εμπειρία της είναι δεδομένη.

 

Μέσω δικών της δηλώσεων, αλλά και του Κωστή Σταμπολή, εκτελεστικού διευθυντή του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης, εξηγείται το γεγονός ότι «αυτή τη στιγμή, το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη είναι πολύ φθηνότερο από το LNG και πολλές εταιρείες επιστρέφουν για να χρησιμοποιήσουν το ρωσικό αέριο λόγω αυτής της τιμής».

Επίσης, ο κ. Σταμπολής σημείωσε κάτι πολύ σημαντικό: Τους τελευταίους μήνες, περισσότερες από τις μισές εισαγωγές φυσικού αερίου της Ελλάδας προέρχονται από τη Ρωσία, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την κατάσταση πριν από μόλις 18 μήνες. «Έχουμε λοιπόν πρόβλημα λόγω του κόστους. Αυτό είναι μεγάλη πρόκληση», σχολίασε.

Πού να πήγαν άραγε οι πολεμικές ιαχές και οι άναρθρες κραυγές του Έλληνα Πρωθυπουργού ο οποίος έχει σχεδόν… κηρύξει τον πόλεμο στη Ρωσία διαλύοντας ανερυθρίαστα τις ελληνορωσικές σχέσεις;

Η πλήρης υποταγή που έχει δηλώσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις Βρυξέλλες και στην Ουάσιγκτον, έρχεται να δεχθεί ένα ιδιαίτερα ηχηρό χαστούκι στο οικονομικό-ενεργειακό  κομμάτι, με την  πραγματικότητα να «ξυπνά» άπαντες απότομα.

«Η ζήτηση φυσικού αερίου και LNG αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με το εάν χρειάζονται ή όχι νέοι τερματικοί σταθμοί LNG», αναφέρεται ακόμη στο άρθρο σχετικά με τα ελληνικά σχέδια κατασκευής νέων τερματικών σταθμών.

Το σχέδιο της Ελλάδας να γίνει σημαντικός κόμβος υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Ευρώπη και να επεκτείνει τη χωρητικότητά της σε LNG έχει υπονομευθεί από τη μείωση της ζήτησης και τη χαμηλή τιμή ρωσικού αερίου, σύμφωνα με ειδικούς.

Η Αθήνα είναι μία από τις πολλές χώρες της ΕΕ που φιλοδοξούσαν να είναι βασικός προμηθευτής φυσικού αερίου για την Ευρώπη, δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, ενεργειακή αναλύτρια στο Ινστιτούτο Ενεργειακής Οικονομικής και Χρηματοοικονομικής Ανάλυσης (IEEFA), σε συνέντευξή της στο Anadolu.

«Αλλά (η Ελλάδα) αντιμετώπισε την πραγματικότητα της έλλειψης ζήτησης για τις επανεξαγωγές της», είπε η Jaller-Makarewicz.

Επικαλέστηκε στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας της ΕΕ Eurostat, τα οποία έδειξαν ότι παρόλο που η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 31% σε ετήσια βάση από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο, οι εξαγωγές φυσικού αερίου της χώρας μειώθηκαν.

«Αυτό οφειλόταν στο ότι η Βουλγαρία αύξησε τις εισαγωγές φυσικού αερίου από την Τουρκία, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να μειώσει τις εισαγωγές LNG κατά 38% από έτος σε έτος, το πρώτο εξάμηνο του 2024», εξήγησε η Jaller-Makarewicz.

Σύμφωνα με στοιχεία του ελληνικού φορέα εκμετάλλευσης δικτύου φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ, ο αριθμός των αφίξεων δεξαμενόπλοιων LNG στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας έχει μειωθεί περισσότερο από το μισό φέτος, με μόλις 12 πλοία να ελλιμενίζονται, σε σύγκριση με 26 την ίδια περίοδο πέρυσι.

Ο τερματικός σταθμός της Ρεβυθούσας, ο μοναδικός τερματικός σταθμός LNG στην Ελλάδα, έχει χωρητικότητα 7 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων (bcm) ετησίως, υπερβαίνοντας την κατανάλωση των 4,7 bcm φυσικού αερίου της χώρας το 2023, κατά 50%.

Οι εγκαταστάσεις του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη Ρεβυθούσα,10 Φεβρουαρίου 2023

Η Jaller-Makarewicz επεσήμανε ότι το μέσο ποσοστό χρήσης του τερματικού σταθμού φέτος ήταν 24%, το οποίο είναι αρκετό για να καλύψει την εγχώρια ζήτηση και εξακολουθεί να έχει πλεονάζουσα ικανότητα για εξαγωγές σε γειτονικές χώρες.

Σχετικά με την ανάπτυξη νέων τερματικών σταθμών LNG, ο Κωστής Σταμπολής, εκτελεστικός διευθυντής του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (IENE), με έδρα την Αθήνα, ανέφερε ότι δεν θα προχωρήσουν όλοι οι προγραμματισμένοι τερματικοί σταθμοί παρά το γεγονός ότι έχουν την απαραίτητη άδεια και έχουν περάσει από τη ρυθμιστική διαδικασία .

Στο πλαίσιο των σχεδίων της χώρας για την ανάπτυξη πέντε τερματικών σταθμών LNG με συνδυασμένη χωρητικότητα περίπου 25 bcm, η πρώτη πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης της Ελλάδας (FSRU), η Αλεξανδρούπολη, υποβάλλεται επί του παρόντος σε δοκιμές και αναμένεται να ξεκινήσει εμπορική λειτουργία μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου, σημείωσε ο Σταμπολής.

Η Jaller-Makarewicz είπε επίσης ότι το λανσάρισμα του FSRU Alexandroupolis, χωρητικότητας 5,5 bcm ετησίως, έχει καθυστερήσει από τα μέσα Ιουνίου έως περίπου τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.

Ο Σταμπολής ανέφερε ότι ενώ οι εισαγωγές LNG έχουν μειωθεί σε σύγκριση με ένα ή δύο χρόνια πριν, οι εταιρείες εξακολουθούν να ενδιαφέρονται να διατηρήσουν και να επεκτείνουν τις υποδομές για μελλοντική ανάπτυξη, ανάλογα με τις παγκόσμιες συνθήκες και τις τιμές.

Ωστόσο, ανέφερε ότι η τελική επενδυτική απόφαση για άλλες μονάδες της FSRU στη χώρα παραμένει αβέβαιη τους επόμενους μήνες. Πιστεύει ότι θα καθυστερήσουν και μερικές, ακόμη και θα ακυρωθούν.

Απέδωσε τις καθυστερήσεις του έργου στις «μη ρεαλιστικές» προσδοκίες της ύπαρξης πολλαπλών τερματικών FSRU σε λειτουργία. Επιπλέον, ανέφερε ότι η Ελλάδα στοχεύει να ενισχύσει τους τερματικούς σταθμούς LNG όχι μόνο για την κάλυψη των εγχώριων αναγκών, αλλά και για την εξυπηρέτηση της αγοράς της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

«Έτσι τώρα, με το ρωσικό αέριο να είναι τόσο φθηνό, υπάρχει έλλειψη ενδιαφέροντος», είπε, σημειώνοντας ότι είναι «προσωρινό».

Φωτογραφία από drone εικονίζει τη διαδικάσια μεταφόρτωσης του πρώτου φορτίου υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Πλωτό Τερματικό Σταθμό Αλεξανδρούπολης, Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου 2024.

Εταιρείες επιστρέφουν στο ρωσικό φυσικό αέριο λόγω τιμής

Επικαλούμενος την προθεσμία της ΕΕ το 2027 για να γίνει ανεξάρτητη από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, ο Σταμπολής είπε ότι αυτό θα ήταν δύσκολο λόγω της χαμηλής τιμής.

«Αυτή τη στιγμή, το ρωσικό αέριο στην Ευρώπη είναι πολύ φθηνότερο από το LNG και πολλές εταιρείες επιστρέφουν για να χρησιμοποιήσουν το ρωσικό αέριο λόγω αυτής της τιμής», εξήγησε.

Επιπλέον, πρόσθεσε ότι τους τελευταίους μήνες, περισσότερες από τις μισές εισαγωγές φυσικού αερίου της Ελλάδας προέρχονται από τη Ρωσία, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την κατάσταση πριν από μόλις 18 μήνες.

«Έχουμε λοιπόν πρόβλημα λόγω του κόστους. Αυτό είναι μεγάλη πρόκληση», δήλωσε.

Σύμφωνα με την Jaller-Makarewicz, αν και η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ αναμενόταν να σημειώσει ελαφρά ανάκαμψη φέτος, το αντίθετο συνέβη, καθώς οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη «συνεχίζουν να μειώνονται».

Εξήγησε ότι οι εισαγωγές LNG της Ευρώπης, οι οποίες περιλαμβάνουν αυτές της ΕΕ, καθώς και του Ηνωμένου Βασιλείου, της Νορβηγίας και της Τουρκίας, μειώθηκαν κατά 20% από έτος σε έτος σε 72,6 bcm, ενώ οι εισαγωγές μόνο της ΕΕ μειώθηκαν κατά 11% ετησίως- σε ετήσια βάση σε 60,1 bcm το πρώτο εξάμηνο του έτους.

«Η ζήτηση φυσικού αερίου και LNG αναμένεται να συνεχίσει να μειώνεται τα επόμενα χρόνια, γεγονός που εγείρει ερωτήματα σχετικά με το εάν χρειάζονται ή όχι νέοι τερματικοί σταθμοί LNG», πρόσθεσε.

«Μια έκρηξη στην παγκόσμια παραγωγή LNG και το ρωσικό φυσικό αέριο που προορίζεται να εξαχθεί στην Ευρώπη ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο την ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου στο εγγύς μέλλον», δήλωσε η Jaller-Makarewicz.

Φωτογραφία που δόθηκε στη δημοσιότητα το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022 και εικονίζει μανόμετρο από τις εγκαταστάσεις του Τερματικού Σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου της Ρεβυθούσας

«Η Τουρκία και η Ελλάδα μπορούν να ενισχύσουν την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης»

Ο Σταμπολής τόνισε ότι η επένδυση της Ελλάδας σε υποδομές LNG είναι στρατηγικά υγιής, δεδομένης της πρόβλεψης του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για αυξημένη χωρητικότητα LNG και αναμενόμενες χαμηλότερες τιμές μετά το 2025.

Ωστόσο, ο Έλληνας υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης εξέφρασε αμφιβολίες για την προτεινόμενη πλωτή μονάδα αποθήκευσης LNG στον Παγασητικό Κόλπο κατά τη διάρκεια κοινοβουλευτικής ομιλίας. Ανέφερε τις οικονομικές και πολιτικές προκλήσεις ως τους λόγους πίσω από την πιθανή οπισθοδρόμηση, όπως ανέφερε η ελληνική εφημερίδα Καθημερινή τον περασμένο μήνα.

«Η Ελλάδα έχει καλύψει – και με το παραπάνω– τις ανάγκες της σε LNG μέσω των σταθμών Ρεβυθούσας και Αλεξανδρούπολης», δήλωσε ο Σκυλακάκης.

Ο Σταμπολής διαφώνησε με τον Έλληνα υπουργό, υποστηρίζοντας ότι η Ελλάδα θα απαιτήσει περισσότερη χωρητικότητα LNG για να εξυπηρετήσει την περιφερειακή αγορά. Πιστεύει ότι η ύπαρξη πέντε τερματικών FSRU μπορεί να είναι «πολύ», αλλά προτείνει ότι δύο ή τρία θα ήταν απαραίτητα.

Σχετικά με τις δηλώσεις του Έλληνα υπουργού, η Jaller-Makarewicz σχολίασε ότι παραμένει «αβέβαιο» εάν θα προχωρήσουν πρόσθετα έργα.

«Αυτοί οι πρόσθετοι τερματικοί σταθμοί είχαν προγραμματιστεί για την παροχή φυσικού αερίου στην Ελλάδα καθώς και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Σλοβακία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία», πρόσθεσε.

Παρά τις οπισθοδρομήσεις στην επιδίωξη της Ελλάδας για βασικό ρόλο στο LNG, ιδιαίτερα στη νότια Ευρώπη, ο Σταμπολής πιστεύει ότι η ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας δεν είναι μόνο εθνική προτεραιότητα αλλά και κρίσιμη περιφερειακή.

Πρόσθεσε ότι η Τουρκία, σε συνεργασία με την Ελλάδα, μπορεί να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια για τη νοτιοανατολική Ευρώπη και την υπόλοιπη ήπειρο.

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις