Τέλος στην αναζήτηση μεταχειρισμένων ναρκοθηρευτικών βάζει το Πολεμικό Ναυτικό με την ηγεσία να στρέφει το βλέμμα της προς την υιοθέτηση νέων μέσων, με έμφαση στα υποβρύχια drones τα οποία θα μπορούν να διεξάγουν ναρκοθηρευτικές επιχειρήσεις.

Του Χρήστου Μαζανίτη

Οριστικό ναυάγιο στην υπόθεση προμήθειας των μεταχειρισμένων ναρκοθηρευτικών ALKMAAR για το Πολεμικό Ναυτικό, αφού ο πόλεμος της Ουκρανίας έχει προκαλέσει αυξημένες ανάγκες για τις χώρες της Βαλτικής αλλά και της Μαύρης Θάλασσας.

Και μπορεί η Ουκρανία να μην μπορεί να παραλάβει πλοία, τα οποία ήδη έχουν δεσμευθεί για λογαριασμό της, δεν συμβαίνει όμως το ίδιο για την Βουλγαρία και την Ρουμανία, που βάσει της διεθνούς σύμβασης για την διέλευση των στενών του Βοσπόρου επιτρέπεται να περνούν με τα πολεμικά τους πλοία. Και εκεί δίνει την μεγαλύτερη προτεραιότητα το ΝΑΤΟ, σε μία προσπάθεια αντιμετώπισης των χιλιάδων ναρκών που έχουν πλημμυρίσει τις ακτές της Οδησσού, του Μικολάιβ και της Κριμαίας.

Στις 27 Οκτωβρίου 2020 το Πολεμικό Ναυτικό πληγώθηκε από τον εμβολισμό του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ», με το φορτηγό πλοίο MAERSK LAUNCESTON, έξω από το λιμάνι του Πειραιά. Από καθαρή τύχη δεν θρηνήσαμε κάποιο θύμα. Όμως έκτοτε το ΠΝ μετρά μείον ένα πλοίο ενώ αποκαλύφθηκε η επείγουσα ανάγκη για την προμήθεια ναρκοθηρευτικών.

Το Καλλιστώ ήταν το ένα από τα 2 πλοία τύπου HUNT που προμηθεύτηκε το Πολεμικό Ναυτικό και η απώλειά του αποτελεί σίγουρα μία δυσάρεστη εξέλιξη. Η αντικατάστασή του θα ήταν χρονοβόρα αφού μιλάμε για πολεμικό πλοίο με ειδικές προδιαγραφές, που σημαίνει ότι ακόμη κι αν το παραγγείλουμε… αύριο, θα χρειαστούν σχεδόν 2 χρόνια για την ένταξή του στο Πολεμικό Ναυτικό. Εκτός κι αν προκύψει κάποια ευκαιρία σε μεταχειρισμένο πλοίο, το οποίο με τις κατάλληλες τροποποιήσεις να μπορέσει να ενταχθεί στην υπηρεσία του Στόλου.

Θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν ότι δεν βυθίστηκε διότι είναι σχεδιασμένο να αντέχει έκρηξη νάρκης, έχοντας στεγανά που το κρατούν στην επιφάνεια. Επί της ουσίας, όπως μας εξηγούσαν έμπειρα στελέχη, δεν βυθίστηκε διότι αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κατασκευάστηκε εξ’ αρχής. Είναι σαν να βίωσε μία πραγματική συνθήκη μάχης.

Έτσι το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε με ένα ναρκοθηρευτικό HUNT και 2 παλιά τύπου OSPREY.

Η ευκαιρία, λοιπόν, παρουσιάστηκε το 2021 και η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων την άρπαξε από τα «μαλλιά». Η Ολλανδία ανακοίνωσε τότε ότι αποσύρει 6 ναρκοθηρευτικά μέσης ηλικίας 30 ετών. Αν και τα Osprey (ΕΥΝΙΚΗ & ΕΥΡΩΠΗ) είναι ίδιας ηλικίας (ναυπηγήθηκαν το 1994). Τα 5 θα προορίζονταν για την ενεργό δράση και το ένα για προσπορισμό. Το κόστος αγοράς και των 6 υπολογιζόταν, μαζί με τις εργασίες και την μεταφορά τους, στα 20 εκατ. ευρώ.

Τα “Alkmaar” είχαν υποστεί το 2003 πρόγραμμα αναβάθμισης με sonar MK II και αναβαθμισμένο ηλεκτρονικό σύστημα εντοπισμού ναρκών, που εκτιμάτο ότι θα προσέδιδε επιπλέον πλεονέκτημα στον υποβρύχιο πόλεμο του Αιγαίου.

Τα Alkmaar είναι μήκους 51 μέτρων κι εκτοπίσματος 520 τόνων. Η παραλαβή τους θα είχε ολοκληρωθεί ως το τέλος του πρώτου 6μήνου του 2023. Όμως ο πόλεμος που ξέσπασε το 2022 στην Ουκρανία έφερε ανατροπή, με αποτέλεσμα τα ναρκοθηρευτικά να καταλήξουν ως δωρεά από την Ολλανδία στο Κίεβο και τα Βελγικά σε Ρουμανία και Βουλγαρία.

Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά από ανώτατες στρατιωτικές πηγές, ο Αρχηγός ΓΕΝ Δημήτριος Ελευθέριος Κατάρας φαίνεται να έχει ξεγράψει οριστικά την περίπτωση αναζήτησης μεταχειρισμένων ναρκοθηρευτικών από Ολλανδία και Βέλγιο ενώ οι μοναδικές περιπτώσεις διαθέσιμων πλοίων είναι τα HUNT του Βασιλικού Ναυτικού της Μεγάλης Βρετανίας, τα οποία όμως φαίνεται ότι θα είναι διαθέσιμα μετά το 2030.

Ο ίδιος ο Αρχηγός ΓΕΝ φέρεται να υποστηρίζει θερμά τη λύση των Μη Επανδρωμένων Υποβρυχίων για επιχειρήσεις ναρκοθηρίας και μάλιστα μέσω του Ελληνικού Κέντρου Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), το οποίο εκτιμάται ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα μπορεί να προσφέρει λύσεις για υποβρύχια drones, εγχώριας παραγωγής, που θα μπορούν να κυνηγούν νάρκες στο βυθό του Αιγαίου.

Μάλιστα ο Αντιναύαρχος Κατάρας έχει γίνει αποδέκτης και άλλων έξυπνων λύσεων, που θα μπορέσουν να προσδώσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα τις επιχειρησιακές λύσεις που απαιτούνται.

Αυτές οι πληροφορίες συμπίπτουν χρονικά με την δημοσίευση πληροφοριών από το ΝΑΤΟ για την προμήθεια υποβρύχιων ναρκοθηρευτικών drones τα οποία θα σταλούν για την ενίσχυση των δυνατοτήτων δύο χωρών, της Ολλανδίας και του Βελγίου. Πρόκειται για τις χώρες που έστειλαν τα ναρκοθηρευτικά τους σε Ουκρανία, Ρουμανία και Βουλγαρία.

Το υποβρύχιο drone που έχει επιλεχθεί είναι ένα ελαφρύ όχημα εξοπλισμένο με σύστημα καθοδήγησης που επιτρέπει την ακριβή στόχευση και μια ισχυρή φόρτιση, ικανή να καταστρέψει αποτελεσματικά όλους τους τύπους ναρκών.

Το drone μπορεί να λειτουργήσει από μια μονάδα διοίκησης και ελέγχου που βασίζεται εκτός του ναρκοπεδίου, είτε από ξηρά είτε σε πλοίο, και μπορεί επίσης να αναπτυχθεί αυτόματα από ένα μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας.

Τον τελευταίο χρόνο, το ΝΑΤΟ έστρεψε την προσοχή του στη δοκιμή μιας ποικιλίας μη επανδρωμένων υποβρύχιων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένων υποβρύχιων drones εξοπλισμένων με δυνατότητες επικοινωνίας 5G, σε διάφορες ασκήσεις για την καλύτερη σύνδεση επιφανειακών και υποθαλάσσιων πόρων.

Στο πλαίσιο της άσκησης Baltops 2024 της Βαλτικής, η οποία έλαβε χώρα τον Ιούνιο, οι δυνάμεις των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ διεξήγαγαν κοινές επιχειρήσεις κυνηγιού ναρκών και πυροδότησης ναρκών στη Βαλτική Θάλασσα, με αποκορύφωμα μια άσκηση πρόβας μάχης αντιμέτρων ναρκών στο τέλος.

Η άσκηση συνδύασε πάνω από 20 πλοία επιφανείας, 20 μη επανδρωμένα συστήματα που αποτελούνται από μη επανδρωμένα επιφανειακά και υποβρύχια σκάφη, καθώς και δύο ελικόπτερα MH-60S Seahawk.

 

enikos.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις