Ανεκπαίδευτοι είναι οι Ουκρανοί πιλότοι των F-16, εξαιτίας του άκρως «ταχύρρυθμου» προγράμματος «εκπαίδευσής» τους σε Δυτικές χώρες, και γι’ αυτό το λόγο αποφασίστηκε η άμεση αναθεώρησή του, όπως αποκαλύπτει η Wall Street Journal. Τα πρώτα «καμπανάκια» ήχησαν μετά από την πρώτη πτώση ουκρανικού F-16 στο θέατρο του πολέμου, φέτος τον Αύγουστο. Στο πρόγραμμα, ως γνωστόν, μετέχει και η Ελλάδα, όπως πομπωδώς είχε ανακοινώσει ο Κ. Μητσοτάκης σε συνάντησή του με τον Β. Ζελένσκι.

Στις 17 Οκτωβρίου, στο περιθώριο της Συνόδου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, στις Βρυξέλλες, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, υπέγραψε με τον Βλαντιμίρ Ζελένσκι, συμφωνία για συνεργασία σε θέματα ασφάλειας Ελλάδας – Ουκρανίας. Οπως δήλωσε ο Ουκρανός πρόεδρος, «η Ελλάδα είναι έτοιμη να καλύψει τις πιο πιεστικές αμυντικές ανάγκες μας στο μέλλον. Θα παράσχει, επίσης, μέσα για την επίσπευση της προετοιμασίας των πιλότων μας και του τεχνικού προσωπικού για το αεροσκάφος F-16». Από τη μεριά του, ο Κ. Μητσοτάκης ανέφερε ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο η Ελλάδα εξασφαλίζει την συμμετοχή της σε έργα στη μεταπολεμική Ουκρανία, και ιδιαίτερα στην Οδησσό. Κάτι που σχετίζεται με ορισμένα μεγάλα ελληνικά, επιχειρηματικά συμφέροντα και ορισμένους Ελληνες «εργολάβους» – «μικρομεσάζοντες» που κατοικοεδρεύουν στο Κίεβο.

 

 

Συνολικά, έχουν υπογραφεί 27 διμερείς συμφωνίες με την Ουκρανία. Τον χορό άνοιξε η Βρετανία, και στη συνέχεια συμφωνίες – καρμπόν υπέγραψαν οι: Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Καναδά, Ιταλία, Ολλανδία, Φινλανδία, Λεττονία, Ισπανία, Βέλγιο, Πορτογαλία, Σουηδία, Ισλανδία, Νορβηγία, Ιαπωνία, ΗΠΑ, ΕΕ, Εσθονία, Λιθουανία, Πολωνία, Λουξεμβούργο, Ρουμανία, Τσεχία, Σλοβενία, Ιρλανδία και Ελλάδα. Οι συμφωνίες αυτές έχουν να κάνουν κυρίως με παροχή οπλικών συστημάτων, εκπαίδευση των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) της Ουκρανίας, και βέβαια χρηματοδοτήσεις για την οικονομία και για έργα στην Ουκρανία.

Ο μύθος των F-16

Εδώ και σχεδόν τρία χρόνια που διαρκεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, συστηματικά, το Κίεβο και μεγάλες Δυτικές πρωτεύουσες υπογραμμίζουν την ανάγκη της στρατιωτικής ενίσχυσης της Ουκρανίας, συχνά ακόμα και σε βάρος της εθνικής άμυνας. Η ελληνική κυβέρνηση ακολουθεί την ίδια πρακτική. Απαντες, δε, επαυξάνουν, υποστηρίζοντας ότι τα «ανίκητα» Δυτικά όπλα θα φέρουν το «νικηφόρο» τέλος του πολέμου. Τη μια διαφημίζουν τα αμερικανικά, βρετανικά, γερμανικά, κ.ο.κ. άρματα μάχης που στέλνονται, την άλλη τα αντιαεροπορικά συστήματα, και βέβαια τα λίγα μαχητικά αεροσκάφη F-16 που δόθηκαν στο Κίεβο.

Πέραν της διαφήμισης, η οποία συχνά γίνεται για να ωφεληθούν συγκεκριμένοι επιχειρηματικοί κολοσσοί της πολεμικής βιομηχανίας, που όμως η μετοχή τους πέφτει όταν -όπως είναι φυσικό σε κάθε πόλεμο- καταστρέφονται οπλικά συστήματά τους, υπάρχει και η αθέατη πλευρά: Ανθρωποι στέλνονται ανεκπαίδευτοι στη μάχη ως κρέας για τα κανόνια. Αυτό, ως όλα δείχνουν, συμβαίνει και με τους Ουκρανούς πιλότους που «εκπαιδεύτηκαν» στα F-16. Να σημειωθεί ότι σε αυτά τα προγράμματα μετέχει και η ελληνική Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) με στελέχη της.

 

 

Οπως αποκαλύπτει η Wall Street Journal, οι ΗΠΑ ήδη θέλουν να αναθεωρήσουν το ταχύρρυθμο πρόγραμμα εκπαίδευσης των Ουκρανών πιλότων, διότι απεδείχθη ότι ουσιαστικά τους στέλνουν ανεκπαίδευτους στον θάνατο. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης, παρατηρεί η WSJ, «έγινε αντικείμενο προβληματισμού, ειδικά μετά τον θάνατο ενός από τους καλύτερους Ουκρανούς πιλότους μαχητικών, πρώην διοικητή της μοίρας MiG-29, ο οποίος αποφοίτησε από το πρόγραμμα, μόλις τον Αύγουστο, όταν ένα από τα λίγα F-16 που διαθέτει η Ουκρανία κατέπεσε». Συμβάν, το οποίο είχε επισημάνει τότε το Neostrategy.gr.

Δεν χρειαζόταν, βέβαια, αυτό το περιστατικό για να κατανοήσει κανείς ότι τους στέλνουν ως πρόβατα επί σφαγή. Οι Ελληνες πιλότοι των μαχητικών γνωρίζουν πολύ καλά ότι χρειάζεται πολυετής και επίπονη εκπαίδευση, προκειμένου στη συνέχεια να βγουν στο Αιγαίο για να αναχαιτίσουν τουρκικά μαχητικά και για να πάρουν μέρος σε σύνθετες επιχειρήσεις πολεμικού χαρακτήρα, όπως άλλωστε παρόμοιες είναι και αυτές στον εναέριο χώρο στο Αιγαίο και στη Μεσόγειο. Απλά, τώρα, οι Δυτικοί παραδέχονται το λάθος τους ευθέως, έστω και μέσω της WSJ. Το Κίεβο, πάντως, σιωπά.

«Καμπανάκι»

Το ουκρανικό F-16, αναφέρει η Wall Street Journal, «συνετρίβη φέτος τον Αύγουστο, μόλις την πρώτη μέρα που η Ουκρανία χρησιμοποίησε F-16. Συνέβη κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης ρωσικής επίθεσης με drones και πυραύλους. Αυτό προκάλεσε ερωτηματικά ως προς το εάν η εκπαίδευση ήταν πολύ βιαστική και εάν οι πιλότοι στέλνονταν σε αποστολές είχαν την κατάλληλη εκπαίδευση».

Να σημειωθεί πως «η προετοιμασία ενός πιλότου στις Πολεμικές Αεροπορίες σε Δυτικές χώρες, προκειμένου να πετάξει F-16 μπορεί να πάρει χρόνια. Ακόμη και μετά την εκπαίδευση, οι δυτικοί πιλότοι συνήθως πετούν σε πολλές εκπαιδευτικές ασκήσεις προτού πάνε σε πολεμικές επιχειρήσεις. Αντίθετα, οι Ουκρανοί περνούν κατευθείαν από την εκπαίδευση σε μάχιμες αποστολές, χωρίς να διαθέτουν την εμπειρία που συνήθως απαιτείται για τον έλεγχο του αεροσκάφους».

Η εφημερίδα τονίζει ότι «οι ΗΠΑ επιτάχυναν την εκπαίδευση παλιών – έμπειρων Ουκρανών πιλότων σε πρόγραμμα μόλις έξι – εννέα μηνών, ανάλογα με την εμπειρία τους, και εστιάζοντας την εκπαίδευσή τους σε συγκεκριμένες αποστολές, κυρίως στην αεράμυνα». Από τα έως τώρα στοιχεία, προκύπτει ότι τα F-16 που έχουν δοθεί στην Ουκρανία, ουσιαστικά χρησιμοποιούνται μόνο για αποστολές αεράμυνας.

Ωστόσο, τονίζει, «Αμερικανοί εκπαιδευτές αναφέρουν ότι οι Ουκρανοί αντιμετωπίζουν δυσκολίες με το πρόγραμμα σπουδών, καθώς και με την αγγλική γλώσσα. Διαπίστωσαν επίσης ότι ορισμένοι από τους πρώτους Ουκρανούς πιλότους που πέρασαν την εκπαίδευση, με εμπειρία να πετούν μαχητικά αεροσκάφη σοβιετικής κατασκευής και με εμπειρία πολεμικών επιχειρήσεων, δεν μπορούσαν να ακολουθήσουν τις αμερικανικές μεθόδους εκπαίδευσης».

Μάλιστα, «συχνά υπήρξαν εντάσεις μεταξύ των εκπαιδευτών του ΝΑΤΟ και των Ουκρανών. Πόσο μάλλον, αφού οι δεύτεροι έχουν πολύ μεγαλύτερη εμπειρία από τους δυτικούς εκπαιδευτές τους στην αντιμετώπιση των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων».

Προπαγάνδα και πραγματικότητα

Είναι προφανές ότι η ωραιοποίηση της πραγματικότητας δεν σημαίνει ότι ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Ετσι, μπορεί χάριν προπαγανδιστικών σκοπών να παρουσιάζεται η προμήθεια των F-16 ή άλλων οπλικών συστημάτων στην Ουκρανία ως πανάκεια, όμως η πραγματικότητα είναι σκληρή. Γι’ αυτό, τώρα, όπως αναφέρει η WSJ, οι ΗΠΑ θέλουν να αναθεωρήσουν το πρόγραμμα εκπαίδευσης των Ουκρανών.

«Θα επικεντρώσουν την εκπαίδευση σε νεαρούς και όχι σε έμπειρους παλιούς πιλότους της ΠΑ. Σύμφωνα με Αμερικανούς αξιωματούχους, υπάρχει έλλειψη παλιών – έμπειρων Ουκρανών πιλότων που να ξέρουν καλά την αγγλική γλώσσα. Εκτιμάται ότι νεαροί πιλότοι θα είναι πιο επιδεκτικοί στην εκπαίδευση με βάση τα δυτικά πρότυπα».

Ωστόσο, κάτι τέτοιο «θα καθυστερήσει κατά πολλούς μήνες τον σχηματισμό μιας πλήρους μοίρας F-16. Σύμφωνα με πρόσωπο, το οποίο είναι καλός γνώστης του εκπαιδευτικού προγράμματος των Ουκρανών πιλότων, ακόμη και εάν δεν εφαρμοστεί η απόφαση για αναθεώρηση του προγράμματος, η Ουκρανία το πιθανότερο δεν θα διαθέτει μια πλήρη μοίρα F-16 (20 αεροσκάφη και 40 πιλότους) πριν από την άνοιξη ή το καλοκαίρι του 2025».

 

Σύμφωνα με την WSJ, η Ουκρανία «χρειάζεται απεγνωσμένα περισσότερα F-16 και πιλότους για να ενισχύσει την αεράμυνα της από τις ρωσικές αεροπορικές επιθέσεις. Οι ρωσικοί βομβαρδισμοί προκαλούν πλήγμα στις στρατιωτικές δυνάμεις της Ουκρανίας και σε κρίσιμες μη στρατιωτικές υποδομές». Ως γνωστόν, κατά καιρούς αναπτύχθηκε έντονη φημολογία, σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα θα δώσει παλαιά μαχητικά F-16 στην Ουκρανία. Αρμόδιοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι αρνούνται κάτι τέτοιο.

Οσον αφορά το ουκρανικό προσωπικό που έχει «εκπαιδευτεί» στα F-16, η WSJ αναφέρει ότι «το 2023, οι ΗΠΑ και εταίροι τους εκπαίδευσαν έναν μικρό αριθμό Ουκρανών πιλότων: Στη βάση της Εθνοφρουράς, Morris, στην Αριζόνα, στην αεροπορική βάση της Δανίας, Σκρίντστρούπε (έκλεισε πρόσφατα λόγω της μετάβασης της Δανίας στα F-35) και στο κέντρο εκπαίδευσης Φετέστι, το οποίο άνοιξε πρόσφατα στη Ρουμανία. Τώρα, 11 από αυτούς τους πιλότους πετούν στην Ουκρανία».

Επίσης, «οκτώ Ουκρανοί που πέρυσι πέρασαν το βασικό πρόγραμμα σε εκπαιδευτικά αεροσκάφη, Alpha Jets, στη Γαλλία, ξεκίνησαν την εκπαίδευσή τους σε F-16 στη Ρουμανία τον περασμένο μήνα. Άλλοι οκτώ, όλοι παλιοί έμπειροι πιλότοι μαχητικών, ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους στα F-16, στην Αριζόνα, και θα είναι στην Ουκρανία στην αρχή του 2025. Επιπλέον, βασική εκπαίδευση πιλότων γίνεται και στη Βρετανία».

Ρωσικά σενάρια πτώσης του F-16

Με το περιστατικό της πτώσης του πρώτου ουκρανικού F-16, τον Αύγουστο, ασχολήθηκαν εκτεταμένα τόσο Δυτικοί όσο και Ρώσοι αναλυτές και ειδικοί. Γεγονός, στο οποίο έχει εστιάσει επανειλημμένως το Neostrategy.gr.

Υπάρχουν οι εξής εκδοχές: 1. Το F-16 καταρρίφθηκε από πύραυλο αέρος – αέρος που εκτοξεύτηκε από ρωσικό μαχητικό αεροσκάφος. 2. Δέχτηκε «φίλια πυρά» από την ουκρανική αεράμυνα. 3. Ενώ εκτελούσε αποστολή αναχαίτισης ρωσικών UAV, ο πιλότος έκανε λάθος, με αποτέλεσμα να προσκρούσει το αεροσκάφους του στο έδαφος και να σκοτωθεί.

Σύμφωνα με ρωσικές εκτιμήσεις, «η 1η και η 2η εκδοχή είναι μάλλον απίθανες. Το αεροσκάφος συνετρίβη πιθανότατα λόγω της ανεπαρκούς προετοιμασίας του Ουκρανού πιλότου. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι ότι, έχοντας εξαντλήσει τους πυραύλους που έφερε το αεροσκάφος για να αναχαιτίσει τα ρωσικά UAV, προσπάθησε να τα καταρρίψει με το πολυβόλο του αεροσκάφους. Επειδή όμως τα UAV πετούσαν σε χαμηλό ύψος, έκανε λάθος με συνέπεια να προσκρούσει στο έδαφος».

Βάσει αυτής της ρωσικής υπόθεσης, «το «πιθανό σενάριο» του ανθρώπινου λάθους λόγω ελλιπούς εκπαίδευσης, είναι αυτό που οδήγησε την αμερικανική ΠΑ να επανεξετάσει το πρόγραμμα εκπαίδευσης των Ουκρανών πιλότων στα F-16. Χαρακτηριστικά, ο στρατηγός, Τζέιμς Χέκερ, επικεφαλής της διοίκησης της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας στην Ευρώπη και την Αφρική, είπε ότι το πρόγραμμα εκπαίδευσης μπορεί να αλλάξει. Ανέκαθεν υπήρχαν αμφιβολίες για το εάν οι Ουκρανοί πιλότοι που πέρασαν αυτό το ταχύρρυθμο πρόγραμμα ήταν επαρκώς προετοιμασμένοι για επιχειρήσεις στο θέατρο του πολέμου, αλλά μετά την απώλεια του ουκρανικού F-16 οι αμφιβολίες έγιναν βεβαιότητα.

»Η εκδοχή αυτή μάλλον ενισχύεται και από το γεγονός ότι την περασμένη εβδομάδα, η Lockheed Martin Aeronautics ανέλαβε συμβόλαιο ύψους 22 εκατομμυρίων δολαρίων για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος αυτόματης αποφυγής σύγκρουσης στο έδαφος (Auto-GCAS) που είναι εγκατεστημένο στα μαχητικά F-16. Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι η ανάγκη αυτή προέκυψε μετά από έρευνα εμπειρογνωμόνων για τη συντριβή του ουκρανικού F-16. Πόσο μάλλον, αφού δεν έχουν γίνει γνωστά παρόμοια πρόσφατα περιστατικά με F-16».

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις