Η αλήθεια είναι πως με αυτή την κυβέρνηση δεν πλήττεις ποτέ. Κάθε υπουργός που σέβεται τον εαυτό του οργανώνει ένα επικοινωνιακό σόου για να δείξει πως βρίσκεται κοντά στον πολίτη. Αυτή τη φορά ήταν η σειρά του Τάκη Θεοδωρικάκου υπουργού ανάπτυξης να “διασκεδάσει” τον τρόμο της κοινωνίας απέναντι στην ακρίβεια. Περιχαρής ανακοίνωσε συμφωνία με τους ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ για πτώση τιμών στα ράφια έως και 15%. Μέσα στην καλή χαρά τα πλήρως ελεγχόμενα από το Μαξίμου μέσα ενημέρωσης, διέδωσαν τη μείωση τιμών σε 123(!) προϊόντα ως το τέλος Οκτώβρη. Μόλις όμως ο δύσμοιρος καταναλωτής είδε τη λίστα διαπίστωσε πως δεν πρόκειται για 123 προϊόντα αλλά για 123 κωδικούς στο ράφι. Όποιος δε είχε την ψυχραιμία να τη διαβάσει αναλυτικά μέτρησε μόλις 32 προϊόντα! Κι από αυτά μόνο τα 14 αφορούν σε τρόφιμα και με πολύ μικρή μείωση. Η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας που καμία ανάγκη να διακσεδάσει έχει, ξεκαθάρισε πως κατά μέσο όρο η πτώση τιμών είναι της τάξης του 6% (και όχι 15% που διακηρύσσει ο υπουργός) και ότι θα διαρκέσει δυο μήνες, μετά θα δούν τα σούπερ μάρκετ τι θα κάνουν. Δήλωσε επίσης πως σταδιακά θα αυξηθούνοι κωδικοί σε 600 συνολικά.

Αυτή ήταν η “ασπιρίνη” που προσφέρει ο υπουργός ανάπτυξης κατά της ακρίβειας, του μεγαλύτερου προβλήματος που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική κοινωνία. Όλες οι έρευνες από τις αρχές του 2024 καταδεικνύουν πως η συνεχιζόμενη ακρίβεια είναι αυτή που προκαλεί άγχος, απαισιοδοξία, απόγνωση στα νοικοκυριά. Μαζί με τις τιμές στο ρεύμα έχουν εξελιχθεί στον εφιάλτη της επιβίωσης. Το σούπερ επικοινωνιακό αφήγημα Θεοδωρικάκου γκρέμισε και ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ Γιώργος Λεχουρίτης ο οποίος έριξε ευθείες βολές κατά της κυβέρνησης, μίλησε για “σταγόνα στον ωκεανό” όταν στα σούπερ μάρκετ υπάρχουν 25.000 κωδικοί προϊόντων.

Απόγνωση όλη τη χρονιά για τις συνεχόμενες αυξήσεις 

Η τακτική επικοινωνιακού βομβαρδισμού είναι πολύ συνηθισμένη στην κυβέρνηση για όλα τα θέματα. Ειδικά όμως για την ακρίβεια που ταλανίζει τα δύο τελευταία χρόνια την ελληνική κοινωνία γίνεται γελοίος. Ο Τάκης Θεοδωρικάκος δεν είναι ο πρώτος υπουργός που ανακοινώνει “πτώσεις τιμών” στα ράφια. Τον Φλεβάρη του 2024 κι ενώ οι τιμές σε ρεύμα και σούπερ μάρκετ ανέβαιναν με εκθετικό βαθμό, ο τότε υπουργός ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε μεγάλες μειώσεις στις τιμές σε  περισσότερα από 3.000 προϊόντα. Και τότε αποδείχθηκε η κοροιδια των πολιτών αφού το 3000 αφορούσε σε κωδικούς και πάλι ελάχιστα ήταν τρόφιμα. Ακόμη κι αυτή η μικρή μείωση καταργήθηκε σε δεκάδες προϊόντα τα οποία όχι μόνο επανήλθαν στις προ συμφωνίας τιμές, αλλά αυξήθηκαν σε μεγάλο ποσοστό.

Ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ πάντως δεν μάσησε τα λόγια του για το σόου Θεοδωρικάκου-σούπερ μάρκετ. “Είναι ένα αφήγημα επικοινωνιακό και όχι ουσιαστικό. Αν δεν παρέμβει η κυβέρνηση στη διαμόρφωση της τιμής από το χωράφι στο ράφι, δεν σημαίνει τίποτα το να πέσει η τιμή σε μια οδοντόπαστα και σε μια οδοντόβουρτσα”, είπε. Για να σημειώσει στη συνέχεια πως αναμένει από το υπουργείο ανάπτυξης να ανακοινώσει εκείνα τα προϊόντα “στα οποία διαπιστώνεται ότι έχει αυξήσει το περιθώριο κέρδους τους”. Ένα προϊόν που πωλείται από τον παραγωγό 50 λεπτά δεν μπορεί να πωλείται στο ράφι πάνω από 1,5 ευρώ, ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ επέμενε ότι η ακρίβεια είναι αποκλειστικά ελληνικό φαινόμενο και όχι εισαγόμενο – σε αντίθεση με το κυρίαρχο αφήγημα της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

Προφανώς το ΙΝΚΑ γνωρίζει ότι εκεί κρύβεται το “μυστικό” της ακρίβειας αλλά και της αναποτελεσματικότητας των όποιων μέτρων ανακοινώσει η κυβέρνηση. Σε αντίθεση με πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη αρνείται να παρέμβει στη διαδρομή “χωράφι- ράφι” όπου τις τιμές καθορίζει ασύδοτα το καρτέλ των σούπερ μάρκετ.

Το γεγονός αυτό το συνειδητοποιούν και οι πολίτες. Για αυτό και σε διάφορες έρευνες για την ακρίβεια δηλώνουν πως το πρόβλημα της ακρίβειας δεν είναι “διεθνές και ευρωπαϊκό” αλλά “εθνικό”. Η μόνιμη δικαιολογία των κυβερνώντων για τις συνθήκες πολέμου και τη γεωπολιτική αστάθεια, δεν πείθουν πια ούτε τους ορκισμένους οπαδούς τους.

Η τελευταία έρευνα, από την Metron Analysis για την ακρίβεια παρουσιάστηκε πρόσφατα σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Αλέξη Τσίπρα. Τα κύρια συμπεράσματα συμπίπτουν με την έρευνα του ΙΝΚΑ τον περασμένο Σεπτέμβριο. Η πλειονότητα των ερωτώμενων χαρακτηρίζει την ακρίβεια ως “εθνικό και όχι εισαγόμενο πρόβλημα”. Η πλειονότητα είναι απαισιόδοξη για την επόμενη μέρα, οι περισσότεροι δηλώνουν πως η καταναλωτική δυνατότητα τους χειροτέρεψε και δεν διαβλέπουν αλλαγή στο ορατό μέλλον.

Στην έρευνα της Metron Analysis σημειώνεται ότι οι περισσότεροι είτε οριακά τα βγάζουν πέρα, είτε ότι τα χρήματα τελειώνουν πριν τελειώσει ο μήνας. Αυτό που βαραίνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό είναι οι καθημερινές δαπάνες παρά οι μηνιαίοι λογαριασμοί. Αυτές είναι οι αγορές από σουπερμάρκετ, οι μετακινήσεις και τα ιατρικά έξοδα). Οι λογαριασμοί ρεύματος είναι η σημαντικότερη επιβάρυνση, ενώ ακολουθούν οι ιδιωτικές δαπάνες εκπαίδευσης και στέγασης, ενοίκιο ή στεγαστικό δάνειο. Στο άμεσο μέλλον η πλειονότητα σκοπεύει να περιορίσει τις δαπάνες της σε όλες τις καταναλωτικές συνήθειες της, σουπερ μάρκετ, θέρμανση, ψύξη, διασκέδαση, διακοπές.

Στην έρευνα του ΙΝΚΑ η συντριπτική πλειονότητα των ερωτώμενων, ποσοστό 79,7% δήλωσε πως δεν είναι “καθόλου ικανοποιημένοι” από τα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια. Το 97,2% είχε απαντήσει πως οι μεγαλύτερες αυξήσεις είναι στα προϊόντα σούπερ μάρκετ. Ποσοστό 96% ανέφερε πως αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες εξαιτίας της ακρίβειας.

Τα αποτελέσματα των παραπάνω ερευνών αποτυπώνουν σε μεγάλο βαθμό την πλήρη απογοήτευση και απόγνωση της ελληνικής κοινωνίας έναντι της ακρίβειας. Είναι φανερό ότι η κυβέρνηση επειδή δεν θέλει να παρέμβει -όχι μόνο επειδή κάνει τα χατίρια των τράστ αλλά, όπως έχουμε ήδη γράψει, και επειδή αυξάνει τα έσοδα του κράτους από ΦΠΑ- καταφεύγει σε φτηνά επικοινωνιακά σόου για την πτώση τιμών στα ράφια δίμηνης διάρκειας.

Της Ιωάννας Αναστασίου

neostrategy.gr

 

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις