Έντονες αντιδράσεις έχει προκαλέσει το νομοσχέδιο που παρουσίασαν (31 – 10 – 24) ο υπουργός και ο υφυπουργός Άμυνας, Νίκος Δένδιας, και Γιάννης Κεφαλογιάννης, στο Υπουργικό Συμβούλιο, υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, με θέμα «Ρύθμιση Υγειονομικών Θεμάτων Ενόπλων Δυνάμεων και άλλες διατάξεις».

Για «αιφνιδιαστική ενέργεια, που περιφρονεί όχι μόνον τους άμεσα ενδιαφερόμενουςμερισματούχους του ΜΤΣ, αλλά και τις βασικές δημοκρατικές αξίες, του κοινωνικού διαλόγου και της διαφάνειας», κάνουν λόγο οι Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ), Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας (Ε.Α.Α.Α) , Πανελλήνια Ομοσπονδία Αποστράτων Σωμάτων Ασφαλείας (Π.Ο.Α.Σ.Α.).

Την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου ζητάει ο Σύνδεσμος Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωματων (ΣΣΑΣ), που εκπροσωπεί όλους τους εν ενεργεία αξιωματικούς Σωμάτων και τα εν αποστρατεία στελέχη των ΕΔ (Ιατρικού, Οικονομικού, Νομικού, Οδοντιατρικού, Φαρμακευτικού, Κτηνιατρικού, Ψυχολογικού και Πληροφορικής).

Από τη μεριά του, το ΠΑΣΟΚ σε ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή επισημαίνει ότι:

-«Το σχέδιο ενοποίησης των στρατιωτικών νοσοκομείων έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις και προβληματισμό τόσο στο εσωτερικό των Ενόπλων Δυνάμεων (ΕΔ) όσο και στον χώρο των αποστράτων, κυρίως σε ό,τι αφορά στην εκτιμώμενη πλέον υποβάθμιση της πληρότητας και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.

-Η ενοποίηση των στρατιωτικών νοσοκομείων εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας προς τους εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικούς και τις οικογένειές τους.

-Η ενοποίηση των στρατιωτικών νοσοκομείων δεν προκύπτει από συγκεκριμένη μελέτη, ανάγκη, πρόβλημα ή δυσλειτουργία.

-Η ενοποίηση των στρατιωτικών νοσοκομείων δεν διαφαίνεται ότι θεραπεύει κάποιο διαπιστωμένο πρόβλημα, αντιθέτως εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που πιθανολογείται ότι θα επιλύσει.

Η ενοποίηση των στρατιωτικών νοσοκομείων καλύπτει κυβερνητικές αδυναμίες και παραλείψεις εν γένει στα θέματα της δημόσιας υγείας.

-Σχεδιάζεται στο πλαίσιο της επανεξέτασης τους τρόπου λειτουργίας του ΝΙΜΤΣ η μερική ή πλήρης διάθεσή του στο ΕΣΥ; Αν ναι, υπό ποιες προϋποθέσεις; Έχει ληφθεί υπόψη ότι χιλιάδες Αξιωματικοί του Στρατού Ξηράς, εν ενεργεία και αποστρατεία, της Ελληνικής Αστυνομίας και της τέως Χωροφυλακής, εν ενεργεία και εν αποστρατεία, καθώς και της Πολεμικής Αεροπορίας, εν αποστρατεία, καταβάλουν ειδικές εισφορές στο ΝΙΜΤΣ (3% επί του μερίσματος); Θα συνεχίσουν οι Αξιωματικοί αυτοί να καταβάλουν αυτές τις εισφορές; Ποια θα είναι η τύχη των εισφορών που για τόσα χρόνια καταβάλουν;»

Σε κοινή ανακοίνωσή τους η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού (Ε.Α.Α.Σ), η Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Αεροπορίας (Ε.Α.Α.Α) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αποστράτων Σωμάτων Ασφαλείας (Π.Ο.Α.Σ.Α.)αναφέρουν:

«Με μια αιφνιδιαστική ενέργεια, που περιφρονεί όχι μόνον τους άμεσα ενδιαφερόμενους, μερισματούχους του ΜΤΣ αλλά και τις βασικές δημοκρατικές αξίες, του κοινωνικού διαλόγου και της διαφάνειας, το ΥΠΕΘΑ διευρύνει τη σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΙΜΤΣ και δίνει τη δυνατότητα στον εκάστοτε ΥΕΘΑ να διορίζει τους «δικούς» του στη θέση του Διοικητή του ΝΙΜΤΣ. Ειδικότερα:

Α. Η ύποπτη μεθόδευση: Στο προς δημόσια διαβούλευση, σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο: «Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις», η οποία ολοκληρώθηκε στις 08 Οκτ 24, σε κανένα άρθρο δεν υπήρχε αναφορά στο ΔΣ/ΝΙΜΤΣ, αφού επρόκειτο για ένα νομοσχέδιο αποκλειστικής αρμοδιότητας και λόγω του περιεχομένου του, του Υπουργείου Υγείας. Ακολούθως στο σχέδιο νόμου που κατατέθηκε στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της ΒτΕ, έχει εισαχθεί από το ΥΠΕΘΑ, το άρθρο 37, με το οποίο ρυθμίζονται θέματα του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ. Επομένως το συγκεκριμένο άρθρο ουδέποτε ετέθη προς δημόσια διαβούλευση, αλλά προστέθηκε εκ των υστέρων και εν αγνοία των ενδιαφερομένων κοινωνικών εταίρων.

Β. Η ύποπτη νέα σύνθεση του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ: Με το άρθρο 37, που εισήχθη αιφνιδίως από το ΥΠΕΘΑ, προβλέπεται πλέον ότι ο εκάστοτε Διοικητής του ΝΙΜΤΣ (μέχρι τώρα Διευθυντής), θα είναι και πρόσωπο που δεν θα προέρχεται από τις ΕΔ. Δηλαδή πρόσωπο που δεν έχει άμεσο έννομο συμφέρον για την τύχη του ΝΙΜΤΣ, ως μέτοχος ή μερισματούχος του ΜΤΣ ή δικαιούχος του ΝΙΜΤΣ. Επίσης διευρύνεται το ΔΣ/ΝΙΜΤΣ με την προσθήκη 2 επιπλέον μελών με δικαίωμα ψήφου, της επιλογής του εκάστοτε ΥΕΘΑ, που δεν θα προέρχονται απαραιτήτως από τις ΕΔ, δηλαδή και αυτοί θα είναι πρόσωπα, που δεν έχουν άμεση σχέση με την πορεία του ΝΙΜΤΣ, αφού οι εκάστοτε αποφάσεις του ΔΣ δεν θα επηρεάζουν τις παρεχόμενες υγειονομικές υπηρεσίες στους ίδιους και τα μέλη της οικογενείας τους.

Γ. Η υποβάθμιση του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ: Με το προτεινόμενο άρθρο 37, καταργείται από μέλος του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ ο εκάστοτε Υπαρχηγός ΓΕΣ και αντ΄αυτού τοποθετείται οποιοσδήποτε ανώτατος αξιωματικός. Δηλαδή ο Υπαρχηγός ο οποίος έχει διοικητικές αρμοδιότητες επί όλων των Διευθύνσεων του ΓΕΣ, καθώς και πειθαρχική δικαιοδοσία, οπότε και μπορεί λόγω της θέσεώς του, να επιτύχει αποτελέσματα σε σύντομο χρόνο, τώρα αντικαθίσταται από κάποιον ανώτατο αξιωματικό, που δεν θα έχει ενδεχομένως καμιά δύναμη. Ομοίως και ο Δντής της Δνσης Υγειονομικού του ΓΕΣ, που μπορεί λόγω της θέσεως να κινήσει διαδικασίες, αντικαθίσταται από οποιονδήποτε ανώτερο αξιωματικό του Υγειονομικού, χωρίς καμιά διοικητική δυνατότητα, στο περιβάλλον του ΓΕΣ. Εν ολίγοις δυο θέσεις συμβούλων, που τις κατείχαν θεσμικά πρόσωπα (Υ/ΓΕΣ και Δντης ΓΕΣ/ΔΥΓ) θα πληρώνονται από αξιωματικούς, που θα ορίζει ο Α/ΓΕΣ.

Δ. Η αδιαφάνεια γεννά την υποψία: Η συνεχιζόμενη απαξίωση του ΝΙΜΤΣ, που οφείλεται στον οικονομικό στραγγαλισμό του και στην αδιαφορία της πολιτείας να συμπληρώσει το προσωπικό σύμφωνα με τον ισχύοντα πίνακα οργανώσεώς του, εύλογα δημιουργεί έντονη ανησυχία στα μέλη μας, όλα μερισματούχοι του ΜΤΣ και δικαιούχοι του ΝΙΜΤΣ, για τη βιωσιμότητα του Ιδρύματος-Νοσοκομείου. Όμως η ανησυχία αυτή γίνεται βάσιμη υποψία, όταν με αδιαφανείς διαδικασίες, όπως περιγράφηκαν ανωτέρω, επιχειρείται ο απόλυτος έλεγχος του, όχι από τους άμεσα ενδιαφερόμενους, που καταβάλλουν -μόνον αυτοί- και ειδικές εισφορές υπέρ του νοσοκομείου, αλλά από αλλότριους. Αυτό επίσης γεννά υποψίες για την ενδεχόμενη αλλαγή του χαρακτήρα αλλά και του ιδιοκτησιακού καθεστώτος του ΝΙΜΤΣ στο μέλλον. Ήδη υπάρχει μεγάλη διακίνηση πληροφοριών ότι η απαξίωσή του αποσκοπεί στο να περιέλθει αυτό στα χέρια ιδιωτικών συμφερόντων, στην οποία προστίθεται και η αλλαγή του στρατιωτικού χαρακτήρα του νοσοκομείου με τη είσοδο πολιτών στα διοικητικά του όργανα.

Ε. Η έλλειψη διαλόγου και έγκαιρης ενημέρωσης: Κατά το διαρρεύσαν χρονικό διάστημα, από ανάρτησης του σχετικού νομοσχεδίου προς διαβούλευση, μέχρι την ολοκλήρωσή της, ουδόλως είχαν ενημερωθεί από το ΥΠΕΘΑ τα ΔΣ/ΝΙΜΤΣ, ΔΣ/ΜΤΣ, τα ΔΣ/ΕΑΑΣ – ΕΑΑΑ – ΠΟΑΣΑ, για τις σχεδιαζόμενες τροποποιήσεις. Επομένως η όλη διαδικασία που έχει επιλεγεί από το ΥΠΕΘΑ, δεν είναι απλά μια καθ’ όλα ύποπτη μεθόδευση αλλά και ύπουλη και έχουμε κάθε ηθικό δικαίωμα να την χαρακτηρίζουμε και ΑΝΤΙΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ. Διότι δεν περιποιεί τιμή για τη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ μας, να δίδεται χρόνος στους κοινωνικούς εταίρους και μάλιστα άμεσα ενδιαφερόμενους, επεξεργασίας προτάσεων για κατατεθέν σχέδιο νόμου, μόλις τριών (3) εργασίμων ημερών! Αν αυτή είναι η λογική του εκάστοτε ΥΕΘΑ, τότε θα πρέπει να αποκαλούμε το πολίτευμά μας διαφορετικά, πάντως όχι δημοκρατία.

ΣΤ. Ο Εμπαιγμός: Ακόμη και στην αιτιολογική έκθεση, που συνοδεύει το σχέδιο νόμου, δεν παρέχονται οι απαραίτητες δικαιολογητικές σκέψεις, για τις προτεινόμενες υπό του ΥΠΕΘΑ, τροποποιήσεις στη σύνθεση και στην προέλευση των μελών του ΔΣ και του διοικητή του ΝΙΜΤΣ, παρά αναγράφονται ως στόχοι το «ΤΙ» προτάθηκε και όχι το «ΔΙΑΤΙ» προτάθηκε. Εν ολίγοις, ουδόλως αιτιολογείται στην έκθεση, με ποιον τρόπο οι νέες ρυθμίσεις θα βελτιώσουν τη λειτουργία του ΝΙΜΤΣ σε σχέση με την υφισταμένη κατάσταση, από πλευράς λειτουργίας του ΔΣ ή επάρκειας του εκάστοτε στρατιωτικού διοικητή.

Κατόπιν των παραπάνω, προσκαλούμε τα ΔΣ/ΜΤΣ και ΔΣ/ΝΙΜΤΣ να εκδώσουν σχετικές ανακοινώσεις για τον πραξικοπηματικό τρόπο με τον οποίο ενήργησε το ΥΠΕΘΑ, για θέμα του ΔΣ/ΝΙΜΤΣ και με κοινό ψήφισμα των τριών φορέων, να εκπροσωπηθούμε στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της ΒτΕ, που έχει προγραμματισθεί για την 1η Νοεμβρίου 2024».

Επιπλέον, ο Σύνδεσμος Αποφοίτων Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωματων (ΣΣΑΣ), σε ενοικτή επιστολή του προς τον υπουργό Αμυνας, με τίτλο «Απαιτούμε την απόσυρση», σημειώνει:

«1. Η διαχρονική πολιτική ιστορία πάντα επιβεβαιώνει ότι οι βιαστικές, πρόχειρες και αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις σε οποιονδήποτε τομέα είναι θνησιγενείς και δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από το να τα λύνουν. Ιδιαίτερα όταν δεν ακολουθείται η προβλεπόμενη συνήθης κοινοβουλευτική διαδικασία, όπως δηλ. τώρα συμβαίνει σε μια μείζονα θεσμική παρέμβασή σας για το 417 ΝΙΜΤΣ με την εμφανέστατη αποφυγή της δημόσιας διαβούλευσης που εύλογα οδηγεί σε σκέψεις για σχεδιαζόμενες σκοπιμότητες. Προφανώς οι σύμβουλοί σας που εισηγούνται μια τέτοια πρακτική δεν συμβάλουν στην εν γένει πολιτική εικόνα του Υπουργείου όσον αφορά στη μέριμνα σας για το προσωπικό στα ζητήματα υγείας και στην ατζέντα 2030.

2. Ειδικότερα μια μείζονα και σοβαρή διάταξη του Υπουργείου Άμυνας που έπρεπε να τεθεί σε διαβούλευση, ενσωματώθηκε ξαφνικά σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας που κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση στις 25 Οκτωβρίου 2024 ως νέο άρθρο 37, ενώ η δημόσια διαβούλευσή του είχε λήξει στις 8 Οκτωβρίου 2024 και δεν εμπεριείχε το άρθρο αυτό με το οποίο τροποποιείται ο Ιδρυτικός νόμος της Στρατιωτικής Μονάδας «417 ΝΙΜΤΣ». Η εσπευσμένη δε συζήτησή του στη αρμόδια επιτροπή της Βουλής στις 1 Νοεμβρίου δημιουργεί περαιτέρω σκέψεις.

3. Το Νοσοκομείο «417 ΝΙΜΤΣ» όπως δηλώνει και ό τίτλος του είναι Νοσηλευτικό Ίδρυμα και περιουσία του Μετοχικού Ταμείου Στρατού, λειτουργεί ως Στρατιωτική Μονάδα και δεν είναι δυνατό να διοικείται από μη Στρατιωτικό, όπως επιχειρείται να γίνει με την σχετική ως άνω νέα διάταξη του άρθρου 37, που μεταξύ άλλων για το ΔΣ προβλέπει 2 νέα μέλη και αυξάνει σε 13 τον αριθμό των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου στο ΝΙΜΤΣ, καθιστώντας το δύσκαμπτο και βεβαιότατα αναποτελεσματικό, όταν πχ το ΔΣ του «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΥ» του μεγαλύτερου νοσοκομείου της χώρας, με 4πλάσιες κλίνες, απαριθμεί 9 μέλη.

4. ΖΗΤΟΥΜΕ Την άμεση απόσυρση του άρθρου 37 για να μην διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία του Νοσοκομείου 417 ΝΙΜΤΣ από μια πρόχειρη και αποσπασματική νομοθετική παρέμβαση που θα έχει μηδενική συμβολή στη λειτουργία του Ιδρύματος. Το μόνο που φαίνεται να επιδιώκει η ρύθμιση αυτή είναι τα τυχόν ελάσσονα ζητήματα ισορροπιών-καθοδήγησης των αποφάσεων του ΔΣ, ενώ θέτει νέα εμπόδια στην ευελιξία και στην αυτονομία διοίκησης του νοσοκομείου, χωρίς καν να ακολουθείται η ισχύουσα διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης υποψηφιοτήτων για τη διοίκηση παρόμοιων με το ΝΙΜΤΣ οργανισμών (νόμος Κεραμέως).

5. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ, και εφόσον το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο για το ΝΙΜΤΣ χρήζει αντικειμενικά συνολικής επανεξέτασης, να αξιολογηθεί με την κοινοβουλευτικά προβλεπόμενη οδό και ένα νέο, πλήρες και ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση σε εύθετο χρόνο κατά τα προβλεπόμενα στη δημοκρατία μας. Για παράδειγμα και ενδεικτικά :

Σε ένα νέο σχέδιο νόμου για το ΝΙΜΤΣ ο Σύνδεσμός μας ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ όπως ο Διοικητής και ο Υποδιοικητής του ΝΙΜΤΣ να είναι μόνον Απόφοιτοι από τη ΣΣΑΣ, ειδικοτήτων Ιατρικού και Οικονομικού αντιστοίχως, δεδομένου ότι το έργο του νοσοκομείου είναι η παροχή υπηρεσιών υγείας αφενός και η αναγκαία οικονομική διοίκηση-διαχείριση των πόρων αφετέρου. Στελέχη μας δε, Ιατρικού και Οικονομικού Κλάδου, ε.ε. και ε.α., διαθέτουν ανάλογη πολύχρονη εμπειρία διοίκησης παρόμοιων Μονάδων Υγείας και σχετικά μεταπτυχιακά και διδακτορικά.

6. Κατόπιν των ανωτέρω κύριε Υπουργέ σας γνωρίζουμε ότι :

α. Ο Σύνδεσμος Αποφοίτων ΣΣΑΣ, που εκπροσωπεί όλους τους ε.ε. Αξιωματικούς Σωμάτων και τα ε.α. στελέχη των ΕΔ (Ιατρικού, Οικονομικού, Νομικού, Οδοντιατρικού, Φαρμακευτικού, Κτηνιατρικού, Ψυχολογικού και Πληροφορικής), έχοντας έννομο συμφέρον, ΖΗΤΕΙ μετ΄ επιτάσεως ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΕΙ να αποσύρετε την προωθούμενη για το 417 ΝΙΜΤΣ διάταξη για το καλό του Ιδρύματος αυτού καθ΄ εαυτού, καθώς και για το καλό των ασθενών και των εν γένει δικαιούχων νοσηλείας στο Ίδρυμα.

β. Ο Σύνδεσμος Αποφοίτων ΣΣΑΣ, ΔΗΛΩΝΕΙ ότι θα είναι αρωγός σας σε μια εκ του μηδενός ορθή, σύγχρονη, λειτουργική και ολοκληρωμένη θεσμική παρέμβαση για την Στρατιωτική Μονάδα 417 ΝΙΜΤΣ που θα έχει διαχρονική, και μετά το 2030, ισχύ. Άλλωστε ένας από τους λόγους που επανειλημμένως ζητήσαμε εγγράφως εδώ και ένα χρόνο να σας συναντήσουμε και που απορρίψατε, αφορούσε και το Νοσοκομείο 417 ΝΙΜΤΣ».

 

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις