Αντιμέτωπη με κρίσιμα ερωτήματα που αφορούν τη διαχείριση του όγκου των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού (Α.Σ.), επιθετικών και μεταφορικών, τα οποία για διαφορετικούς λόγους παρουσιάζουν σειρά προβλημάτων, βρίσκεται η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας.
Μετά την ολοκληρωτική καταστροφή των υποδομών της βάσης του Στεφανοβικείου, η οποία βρέθηκε κάτω από εννέα μέτρα νερό τον Σεπτέμβριο του 2023, μετά την κακοκαιρία «Daniel», επιθετικά ελικόπτερα τύπου Απάτσι μεταφέρθηκαν στην αεροπορική βάση της Λάρισας, ενώ τα υπόλοιπα (Χιούι και Καϊόβα) είναι διεσπαρμένα στα Μέγαρα και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, με τη στρατιωτική ηγεσία να προσανατολίζεται σε μόνιμη στάθμευσή τους στη Θεσσαλονίκη, από όπου θα μπορούν να εξυπηρετήσουν τον βασικό επιχειρησιακό σκοπό τους.
Η ολοκληρωτική καταστροφή των υποδομών στο Στεφανοβίκειο οδήγησε τους επιτελείς στην αναζήτηση λύσεων και σε επίπεδο υλικού. Εως αυτή τη στιγμή, μια συμφωνία με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) οδήγησε στην προμήθεια κάποιων ανταλλακτικών που είναι χρήσιμα
Αντιθέτως, χρονίζουν και δεν έχουν αποτέλεσμα οι διαπραγματεύσεις με τη Σαουδική Αραβία για την παροχή ανταλλακτικών ύψους μόλις 2,5 εκατ. ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι Σαουδάραβες μετακυλίουν την ευθύνη στους Αμερικανούς (για την άδεια εξαγωγής) και τούμπαλιν. Σε κάθε περίπτωση, η στάση του Ριάντ στο συγκεκριμένο θέμα δεν θεωρείται στην Αθήνα απολύτως κατανοητή, καθώς η Ελλάδα έχει σταθμεύσει μια πυροβολαρχια Patriot και θα ανέμενε σε αυτά τα ζητήματα πολύ καλύτερη συνεργασία.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζεται στα ελικόπτερα της Α.Σ., που αποτελούν εργαλείο μεταφορών και ειδικών επιχειρήσεων, καθώς επίσης και αεροδιακομιδών (σε συνεργασία με τα Σούπερ Πούμα της Πολεμικής Αεροπορίας), όπου υπάρχει ακόμα κενό.
Από τον αριθμό 25 ελικοπτέρων τύπου Σινούκ που διαθέτει η Α.Σ., σε κατάσταση πτήσης βρίσκονται όχι πάνω από πέντε. Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα εννέα παλαιότερα Σινούκ, οι κινητήρες των οποίων πρακτικά δεν είναι δυνατόν να συντηρηθούν. Υπάρχει ήδη ζήτημα με την προσπάθεια της Αθήνας να τροποποιήσει την παραγγελία 18 κινητήρων (είναι δικινητήρια) για τα παλαιότερα ελικόπτερα, που ωστόσο δεν προχωράει, καθώς είναι τόσο παλιοί που ούτε συντηρούνται ούτε υποστηρίζονται. Είναι, όμως, σαφές ότι από την αμερικανική πλευρά προκρίνεται η προώθηση μιας συμφωνίας αγοράς νέων Σινούκ (CH-47F) πολύ υψηλότερης τεχνολογίας σε θέματα ναυτιλίας.
Τεράστιο ζήτημα υφίσταται και με τα ελικόπτερα ΝΗ-90, με τις γνωστές καθυστερήσεις στην παράδοση. Το πρώτο ΝΗ- 90 προσγειώθηκε στην Ελλάδα το 2005 και το 17ο πριν από περίπου δύο μήνες. Το 20ό και τελευταίο αναμένεται να έχει φτάσει έως το τέλος Μαρτίου, εφόσον ακολουθηθεί το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την άφιξη ενός κάθε μήνα από τις 15 Ιανουαρίου και έπειτα. Και για τα NH-90 οι διαθεσιμότητες είναι εξαιρετικά χαμηλές, καθώς, όπως είναι γνωστό, τα ελικόπτερα αγοράστηκαν χωρίς συμφωνία υποστήριξης. Αποτέλεσμα είναι ότι αυτή τη στιγμή πετούν μόλις πέντε από τα συνολικά 17 που διατίθενται ως ονομαστική δύναμη. Εφόσον η σύμβαση για την εν συνεχεία υποστήριξη των συγκεκριμένων ελικοπτέρων, που βρίσκεται εδώ και μήνες στο Ελεγκτικό Συνέδριο, αρχίσει να υλοποιείται, τότε τα συγκεκριμένα ελικόπτερα είναι βέβαιο ότι σύντομα θα αυξήσουν τις διαθεσιμότητές τους
Δεδομένου ότι τα νέα εξοπλιστικά προσανατολίζονται στην ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας, τα επόμενα καλά μαντάτα για την Α.Σ. θα αρχίσουν να καταφθάνουν κατά το πρώτο μισό του 2027, όταν υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμα τα πρώτα από τα συνολικά 35 ελικόπτερα τύπου Μπλακ Χοκ, που πρόκειται να αποτελέσουν τη νέα ραχοκοκαλιά του Σώματος.
neostrategy.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις