“Η ακρίβεια τρώει τον παρά” λ
έει το γνωμικό που περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο το “σιχτίρισμα” μέσα στον περασμένο Δεκέμβρη. Οι περίφημες αυξήσεις σε συντάξεις και μισθούς από 8 έως 30 ευρώ μηνιαίως, εξαϋλώνονται μπροστά στις αυξήσεις σε πολλά από τα βασικά καταναλωτικά αγαθά. Αυξήσεις που έκαναν ποδαρικό ήδη το 2025 στα ράφια του σούπερ μάρκετ ακολουθώντας τις ανατιμήσεις στις τιμές του ρεύματος.

Το κερασάκι στην τούρτα για το Νέο Χρόνο είναι η εξαφάνιση των προσφορών από τα ράφια των σούπερ μάρκετ αμέσως μετά τις γιορτές αλλά και η σταδιακή κατάργηση στο “Καλάθι του νοικοκυριού”, κάτι που ζητάνε ήδη επίμονα οι μεγάλες αλυσίδες. Η κυβέρνηση από την πλευρά της συνεχίζει την τακτική της στρουθοκαμήλου “εξαφανίζοντας” το ζήτημα της ακρίβειας από την επικοινωνιακή της πραγματικότητα.

Τα …Κάλαντα των ανατιμήσεων

Η αισιόδοξη καταγραφή του Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) στο τέλος του περασμένου Δεκεμβρίου για την τάση συγκράτησης των τιμών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, κατέρρευσε πολύ γρήγορα με το έμπα του 2025. Με το που άνοιξε η αγορά μετά τις γιορτές διαπιστώθηκε σταδιακή ανηφόρα στις τιμές βασικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.

Η κυβέρνηση της ΝΔ προφανώς θεωρεί πως πολύ ασχολήθηκε με το ζήτημα της ακρίβειας τους περασμένους μήνες και τηρεί σιγή ιχθύος. Το μόνο που διαρρέεται από τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου οικονομικών είναι ότι θα αυξηθούν οι έλεγχοι για τις τιμές!  Στο μεταξύ, οι πολίτες – καταναλωτές βλέπουν το μισθό να εξανεμίζεται μαζί με τη μικρή αύξηση στα μισά κάθε μήνα.

Πολλές είναι οι κατηγορίες προϊόντων που σύμφωνα με την Ένωση εργαζομένων καταναλωτών, καταγράφουν σημαντικές ανατιμήσεις και εξαιτίας των διεθνών εξελίξεων αλλά και των επιπτώσεων από την κλιματική κρίση. Αυξήσεις “φωτιά” από 10% έως και 50% σε ορισμένες περιπτώσεις, δέχθηκαν προϊόντα όπως τα κηπευτικά- λαχανικά, οι χυμοί, οι φρυγανιές, τα μπισκότα, τα ζαχαρώδη προϊόντα, τα ορεκτικά, τα ψάρια, τα αναψυκτικά. Η κατάργηση των προσφορών “1 συν 1 δώρο” από τις αρχές του 2025 έχουν ως αποτέλεσμα σε ορισμένα προϊόντα, όπως για παράδειγμα τα καθαριστικά ή οι χυμοί, να κοστίζουν στο καλάθι του νοικοκυριού πολύ ακριβότερα, έως και 50% για κάθε προϊόν.

Από την άλλη τον περασμένο Δεκέμβριο και ως αποτέλεσμα της “εθελοντικής συμμετοχής” των μεγάλων αλυσίδων στην κυβερνητική καμπάνια της κυβέρνησης για πτώση τιμών στο ράφι, ορισμένα προϊόντα παρουσίασαν μείωση. Ως παράδειγμα το ΙΕΛΚΑ αναφέρει τα είδη καθαρισμού με μείωση έως και 10%, τα καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής καθώς και τα κατεψυγμένα είδη. Και πάλι όμως η μείωση τιμής δεν αφορά σε όλα τα προϊόντα αλλά σε συγκεκριμένα είδη μάρκας. Κάτι που διαπιστώνει κάθε αγοραστής μπροστά στο ράφι. Για παράδειγμα ένα είδος σαμπουάν συγκεκριμένης εταιρείας μπορεί να μείωσε την τιμή του αλλά την ίδια στιγμή όλα τα άλλα είδη σαμπουάν της ίδιας μάρκας ανατιμήθηκαν!

Οι μειώσεις του Δεκεμβρίου αποτυπώθηκαν και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που έκανε λόγο για “αρνητικό πληθωρισμό” στα τρόφιμα κατά 0,4%. Την ευκαιρία άρπαξε φυσικά ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, που έσπευσε πρόσφατα να πανηγυρίσει ότι το σχέδιο του υπουργείου για την αποκλιμάκωση των τιμών στα ράφια έχει αποτέλεσμα. “Συνεχίζουμε τη σκληρή δουλειά με αίσθημα ευθύνης και ευαισθησίας απέναντι στην κοινωνία”, δήλωσε, αλλά κανείς δεν βρέθηκε να τον ενημερώσει πως ο αρνητικός πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν παροδικός για την περίοδο των εορτών μονάχα. Με το που τελείωσαν οι γιορτές οι ανατιμήσεις επέστρεψαν με άγριες διαθέσεις και εξαιτίας της αύξησης του ρεύματος.

Προς κατάργηση “Το Καλάθι νοικοκυράς”

Αφού ο Άδωνις Γεωργιάδης αρχικά και ο Τάκης Θεοδωρικάκος στη συνέχεια έδωσαν προπαγανδιστικά σόου μπροστά στις κάμερες ποζάροντας σε “Καλάθια νοικοκυριού”, αυτά ήρθε η ώρα να αποσυρθούν! Γεγονός είναι ότι στα καλάθια οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντάσσουν τα φθηνότερα προϊόντα τους, τις περισσότερες δε φορές, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Όπως συμβαίνει με τον καφέ, ο οποίος γνωρίζει πρωτοφανή αύξηση στην τιμή τους έως και 50%.  Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής είναι ότι και οι ίδιοι οι καταναλωτές έχουν απαξιώσει το “Καλάθι του νοικοκυριού” το οποίο ελάχιστα τους προσφέρει. Την σταδιακή κατάργησή του θέλουν και οι ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ που επίσης διαπιστώνουν πως τα περισσότερα προϊόντα στα ειδικά ράφια μένουν αδιάθετα.

Αυτό το γνωρίζουν τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου. Είναι ενδεικτικό ότι έχει εξαφανιστεί από την προπαγανδιστική ανακοινωσιολογία του υπουργείου οτιδήποτε σχετίζεται με την περίφημη πλατφόρμα χαμηλών τιμών και προσφορών από σούπερ μάρκετ. Ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης αλλά και στελέχη του υπουργείου μιλάνε τώρα για “εντατικοποίηση” των ελέγχων για τις τιμές. Πρόκειται για μια ακόμη επικοινωνιακή φούσκα αφού στην πραγματικότητα η αρμόδια υπηρεσία ελέγχου της αγοράς, η ΔΙ.Μ.Ε.Α έχει ελάχιστο προσωπικό ως μόνιμους υπαλλήλους και μικρό αριθμό συνεργατών συμβασιούχων πανελλαδικά ώστε να ανταπεξέλθει σε πραγματικούς ελέγχους στην αγορά για τις τιμές και τις ανατιμήσεις. Τόσο η κυβέρνηση όσο και η αγορά γνωρίζουν ότι οι έλεγχοι είναι δειγματοληπτικοί και γίνονται συνήθως ηλεκτρονικά.

Όσο για τα επιμέρους πρόστιμα που κάποιες φορές ανακοινώνονται για τις βιομηχανίες, συνήθως εκπίπτουν μετά από ενστάσεις που καταθέτουν στο υπουργείο. Αυτή η κατάπτωση των προστίμων όμως δεν ανακοινώνεται πουθενά, σε αντίθεση με τα πρόστιμα.

Και εισαγόμενη ακρίβεια

Σαν να μην έφτανε η αισχροκέρδεια στην εγχώρια ανεξέλεγκτη αλυσίδα παραγωγής – διάθεσης των τροφίμων και η κυβερνητική πολιτική που πριμοδοτεί τις ανατιμήσεις γιατί έτσι γεμίζει τα ταμεία δημοσίων εσόδων από τον ΦΠΑ, στον ορίζοντα διαφαίνεται νέος γύρος ανατιμήσεων σε προϊόντα καθημερινής κατανάλωσης. Ανατιμήσεις που θα συμπαρασύρουν και όλα τα υπόλοιπα βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Στο τέλος του 2024 μια σειρά προϊόντων όπως το καλαμπόκι, το κρέας, τα γαλακτοκομικά, τα φυτικά έλαια, η ζάχαρη αυξήθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο κατά τουλάχιστον 2%. Το ποσοστό αυτό, όπως εκτιμάται, είναι πολύ μικρό σε σχέση με αυτό που έρχεται μέσα στο 2025. Εταιρείες προμηθευτών έχουν ενημερώσει τις μεγάλες αλυσίδες εμπορίας τροφίμων πως έρχονται αυξήσεις από 8% έως και 14% σε προϊόντα, όπως ο καφές, το κακάο, η σοκολάτα και οι χυμοί.

Η είδηση αυτή προφανώς και έφτασε στα αυτιά των ιθυνόντων του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά τηρούν σιγή ιχθύος νομίζοντας πως αν δεν ασχοληθούν με το πρόβλημα αυτό θα πάψει να υπάρχει. Κλασική περίπτωση στρουθοκαμηλισμού την οποία πληρώνουν οι καταναλωτές στην τσέπη τους.

neostrategy.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις