Πολύ πιο πέρα από μια απλή αναθεώρηση του συστήματος της «ζώνης Σένγκεν», φαίνεται πως στοχεύει η πρόσφατη πρόταση του Γάλλου προέδρου, Εμμανουέλ Μακρόν.
Από τα λεχθέντα του προκύπτει ότι προωθεί μια στενή σχέση μεταξύ των κρατων – μελών της ΕΕ, αντίστοιχη με αυτή της «ζώνης του ευρώ». Ενα νέο Eurogroup, αλλά στον τομέα της ασφάλειας.
Εμμέσως πλην σαφώς, δε, αφήνει να εννοηθεί ότι στις προθέσεις του είναι ένας μηχανισμός, κάτι σαν ευρωπαϊκό «υπερυπουργείο Ασφάλειας»-«ομπρέλα» σε ένα ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα εσωτερικής ασφάλειας, Μετανάστευσης, φύλαξης συνόρων και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των μυστικών υπηρεσιών.
Απότοκο του Brexit
Η πρόταση Μακρόν, μπορεί να κατατέθηκε με την αφορμή των τζιχαντιστικών -σύμφωνα τουλάχιστον με τα εξωτερικά χαρακτηριστικά τους- επιθέσεων το τελευταίο διάστημα στη Γαλλία και την Αυστρία, αλλά δεν είναι τυχαία.
Με το Brexit, και την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ, φαίνεται πως έχει παρουσιαστεί ένα σοβαρό κενό στον συντονισμό μεταξύ των ευρωπαϊκών υπηρεσιών ασφαλείας και των μυστικών υπηρεσιών τους, ειδικά στον τομέα της έγκαιρης ανταλλαγής πληροφοριών.
Αυτό τουλάχιστον εικαλούνται πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, οι οποίες από την πρώτη στιγμή της εκδήλωσης του Brexit, επισήμαιναν ότι η «γέφυρα» συγκέντρωσης και ανταλλαγής πληροφοριών ειδικά ανάμεσα στις δύο σημαντικότερες χώρες στον τομέα, Γαλλία και Βρετανία, κινδύνευε να καταρρεύσει.
«Eurogroup» για την ασφάλεια
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι ο Ε.Μακρόν, στην πρόσφατη τοποθέτησή του «για τη μάχη κατά της τρομοκρατίας και την ενίσχυση των ελέγχων στα σύνορα», εστίασε σε δύο τομείς:
1. Η Ευρωπαϊκή Ενωση πρέπει να λειτουργεί εξίσου «σφιχτά» στον τομέα της ασφάλειας και των συνόρων της, όπως λειτουργεί και στον τομέα του ευρώ.
«Θέλω να αλλάξουμε τους κανόνες του παιχνιδιού -είπε χαρακτηριστικά- δίνοντας στους υπουργούς Εσωτερικών τη δυνατότητα να συνέρχονται με τρόπο αποτελεσματικότερο και τακτικότερο, λαμβάνοντας αποφάσεις για τους κοινούς κανόνες του χώρου Σένγκεν.
Ξέρουμε να το κάνουμε για το νόμισμά μας. Πρέπει να το πράξουμε για την ασφάλειά μας».
Ουσιαστικά, δηλαδή, ο φιλόδοξος στόχος του Ε. Μακρόν είναι ένα Eurogroup, αλλά στον τομέα της ευρωπαϊκής ασφάλειας.
Το Eurogroup, είναι το άτυπο όργανο των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης. Πασιγνωστο, όχι μόνο στους Ελληνες για τις σκληρές μνημονιακές αποφάσεις του, αλλά και σε πολλούς άλλους λαούς της Ευρώπης, οι αποφάσεις του οποίου θεωρούνται «ευαγγέλιο».
«Υπερυπουργείο»
2. Η θέσπιση ενιαίων μηχανισμών, κάτι σαν ένα «υπερυπουργείο» Εσωτερικών.
Ειδικότερα, αφού υπογράμμισε ότι είναι αναγκαίο να «μεταρρυθμίσουμε ριζικά» τη ζώνη Σένγκεν, τόνισε ότι πρέπει:
– Να οικοδομηθεί «μια κοινή λειτουργία των υπουργών Εσωτερικών και υπεύθυνων για την ασφάλεια, ώστε η Ευρώπη να λειτουργήσει με πολύ πιο συλλογικό τρόπο στο ζήτημα αυτό».
Να σημειωθεί πως στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες τα θέματα «δημόσιας ασφάλειας» τα χειρίζονται τα υπουργεία Εσωτερικών.
Στην Ελλάδα, βέβαια, η κατάσταση είναι συγκεχυμένη, αφού αυτα τα ζητήματα είναι αρμοδιότητας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, το Μεταναστευτικό ανηκει στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, και η ΕΥΠ, παρ’ ότι τυπικώς υπάγεται στο πρώτο υπουργείο, ουσιαστικά λογοδοτούσε και λογοδοτεί στο μέγαρο Μαξίμου.
– Να αναθεωρηθεί «η οργάνωση της Σένγκεν, αυξάνοντας την κοινή μας προστασία με μια πραγματική αστυνομική δύναμη στα εξωτερικά της σύνορα».
Χώρες εισόδου και προορισμού
– Να «αναδιοργανωθεί ο χώρος της Σένγκεν, με στόχο τη μεγαλύτερη συνοχή, την καλύτερη προστασία των κοινών συνόρων, και την καλύτερη ισορροπία μεταξύ της υπευθυνότητας του καθενός (σ.σ. κράτους – μέλους) για την προστασία των κοινών συνόρων και της αλληλεγγύης ώστε να μην επιβαρύνονται μόνο οι χώρες πρώτης εισόδου».
«Η Γαλλία -όπως πρόσθεσε- το πραγματοποιεί για τα δικά της σύνορα, διπλασιάζοντας τις υπάρχουσες δυνάμεις. Είναι σειρά της Ευρώπης να το πράξει».
Οι παραπάνω επισημάνσεις, όπως και ο «μηχανισμός του Δουβλίνου», αφορούν άμεσα την Ελλάδα, και, βέβαια, τις υπόλοιπες χώρες-μέλη της ΕΕ που αποτελούν πύλες εισόδου.
Ειδικότερα, ο Ε. Μακρόν εστίασε στις ενδοευρωπαϊκές μετακινήσεις προσώπων, από τη στιγμή που καταφέρουν να περάσουν στο έδαφος ενός κράτους-μέλους.
Να σημειωθεί ότι σε μια περίπτωση, στις πρόσφατες αιματηρές επιθέσεις, ένα πρόσωπο είχε περάσει ως μετανάστης στην Ιταλία, και στη συνέχεια μετακινήθηκε στη Γαλλία.
«Απαιτείται -είπε- αποτελεσματικότερη λειτουργία προς αποφυγή των παρενεργειών της δευτερογενούς μετανάστευσης, όπως συμβαίνει με τον μηχανισμό του Δουβλίνου.
Η Γαλλία είναι μια από τις κύριες χώρες άφιξης μεταναστών από δευτερογενείς μετακινήσεις. Κάτι που συμβαίνει και με τις ροές που περνούν από την Ιταλία και την Ισπανία».
Επίκληση τρομοκρατικής απειλής
Το ιδανικό πρόσχημα για μια τέτοια πρόταση, η οποία, όπως όλα δείχνουν, είναι έτοιμη εδώ και καιρό, δεν ήταν άλλο από τις πρόσφατες επιθέσεις.
«Οι επιθέσεις στη Γαλλία και στην Αυστρία πριν από λίγες μέρες -ανέφερε ο Ε. Μακρόν- μας δείχνουν ότι ο κίνδυνος της τρομοκρατίας είναι παντού, ότι τα δίκτυα έχουν παγκοσμιοποιηθεί, ότι οι τρομοκράτες οργανώνονται σε παγκόσμιο επίπεδο αφενός μέσω του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφετέρου στέλνοντας πράκτορες που διασχίζουν τα σύνορά μας».
Ως γνωστόν, με αφορμή τις επιθέσεις στη Γαλλία και την Αυστρία, εκδηλώθηκε ένας νέος γύρος έντασης ανάμεσα στο Παρίσι και την Αγκυρα, η οποία έχει ήδη κατηγορήσει τη Γαλλία για «ισλαμοφοβία», ενώ έχει αφήσει να διαφανεί ότι πρόκειται για στημένες τρομοκρατικές επιθέσεις.
Σύνοδος Κορυφης Δεκεμβρίου
Τις πρώτες προτάσεις του, όπως είπε ο Ε.Μακρόν, ότι θα τις καταθέσει στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ, τον Δεκέμβριο. Τότε, μεταξύ των άλλων, έχει προγραμματιστεί, σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις των Ευρωπαίων αρμοδίων, να συζητηθεί και το θέμα της Τουρκίας.
Στόχος του Μακρόν, όπως ο ίδιος εξήγησε, είναι να έχει «ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση υπό τη γαλλική προεδρία».
Η Γαλλία θα έχει την προεδρία της ΕΕ από τον Ιανουάριο έως τον Ιούνιο του 2022.
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις