Το ποσοστό των καταναλωτών που εξοφλούν τους λογαριασμούς μετά το πέρας ενάμιση μήνα αυξήθηκε από 25% σε 50%, με το χρονικό διάστημα πλέον να φτάνει μέχρι και τους 3 μήνες.
«Βροχή» πέφτουν οι καταγγελίες τους τελευταίους μήνες, από τους καταναλωτές προς τη ΡΑΕ, αφού οι υψηλές τιμές χονδρικής του ρεύματος, έχουν εκτινάξει τους λογαριασμούς για νοικοκυριά και επαγγελματίες, που πλέον αδυνατούν να εξοφλήσουν τις οφειλές τους προς τους παρόχους, ενώ η επιδότηση που έχει θεσπιστεί δε φαίνεται να αντισταθμίζει τις μεγάλες αυξήσεις. Η μείωση της εισπραξιμότητας με τη σειρά της έχει δημιουργήσει πρόσθετο πρόβλημα ρευστότητας για τους προμηθευτές και κατά συνέπεια έχει ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση των υποχρεώσεων τους προς τους διαχειριστές.
Ειδικότερα, μεγάλη αύξηση παραπόνων παρατηρείται στο εργαλείο ενημέρωσης της ΡΑΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε πρόσφατα ο πρόεδρος της Αρχής, Αθανάσιος Δαγούμας, στο συνέδριο Power & Gas Forum του energypress. Συγκεκριμένα από 847 που υποβλήθηκαν τον Ιανουάριο, αυξήθηκαν σε 3194 το Μάρτιο, με το 90% των συνολικών παραπόνων να αφορούν τον ηλεκτρισμό για θέματα λογαριασμών και συμβάσεων. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι σύμφωνα με νεότερα στοιχεία πάνω από 1.000 καταναλωτές την εβδομάδα διαμαρτύρονται προς τη ΡΑΕ για τις ρήτρες αναπροσαρμογής.
Παράλληλα, όλο και περισσότεροι καταφεύγουν σε διακανονισμούς με τις εταιρείες προκειμένου να πληρώσουν τους «αδιανόητους» λογαριασμούς. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τους τελευταίους μήνες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ, τον νούμερο ένα πάροχο, έχουν αυξηθεί κατά 5%. Αντίστοιχα και για τους υπόλοιπους προμηθευτές οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με πέρυσι τέτοια περίοδο. Το ίδιο και οι διακανονισμοί, με τάση αύξησης μάλιστα 10% κάθε μήνα. Χαρακτηριστικά το ποσοστό των καταναλωτών που εξοφλούν τους λογαριασμούς μετά το πέρας ενάμιση μήνα αυξήθηκε από 25% σε 50%, με το χρονικό διάστημα πλέον να φτάνει μέχρι και τους 3 μήνες.
Ως συνέπεια των παραπάνω φουντώνει και ο «ενεργειακός τουρισμός», η τάση δηλαδή λόγω αδυναμίας των καταναλωτών να αποπληρώσουν τα τιμολόγια, να φεύγουν από τον ένα πάροχο, αφήνοντας χρέη και να στρέφονται σε άλλο. Γι’ αυτό άλλωστε σε πολλές περιπτώσεις οι ίδιες οι εταιρείες επιδιώκουν να συνάψουν διακανονισμούς με τους πελάτες, προκειμένου να πληρωθούν έστω και καθυστερημένα.
Σε κάθε περίπτωση, η ακρίβεια και η αδυναμία πληρωμών, έχει δημιουργήσει ένα φαύλο κύκλο που ταλανίζει την αγορά και τροφοδοτείται από την συνολικότερη κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πρόβλημα εισπραξιμότητας για τους προμηθευτές έχει ως αποτέλεσμα να διογκώνονται και τα χρέη αυτών προς τους διαχειριστές. Όπως ανέφερε ο κ. Δαγούμας, η ΡΑΕ έχει προβεί σε κυρώσεις σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμα χρέη προς διαχειριστές, καθώς και σε κλήση 12 προμηθευτών για τα ληξιπρόθεσμα το 2021.
Σ’ αυτό το πλαίσιο με την πρωτοβουλία «Θετική αναφορά», η Ρυθμιστική Αρχή επιδιώκει την εκπλήρωση από τους Προμηθευτές της υποχρέωσής τους προς απόδοση των ρυθμιζόμενων χρεώσεων, δημοσιεύοντας τη λίστα με τους «συνεπείς» προμηθευτές, σύμφωνα με το κανονιστικό-ρυθμιστικό πλαίσιο για τις χρεώσεις.
Στην κατεύθυνση εξομάλυνσης, η Αρχή έχει λάβει μια σειρά πρωτοβουλίες, τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική αγορά. Συγκεκριμένα αναπτύσσει εργαλείο παρακολούθησης της λιανικής αγοράς, όπου θα υπάρχουν συγκεντρωτικά στοιχεία με οικονομικά αποτελέσματα από τους προμηθευτές, καθώς και μια βάση δεδομένων με όλα τα στοιχεία τιμολόγησης ώστε να γίνεται υπολογισμός και επιβεβαίωση των επιμέρους χρεώσεων.
Θεσπίζεται επίσης ο “ενεργειακός διαμεσολαβητής” για την επίλυση των διαφορών. Σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν ικανοποιηθεί από την απάντηση του προμηθευτή σε παράπονό του, θα έχει την επιλογή για καταγγελία στη ΡΑΕ (σε ότι αφορά ρυθμιστικά θέματα) ή για χρήση του συγκεκριμένου εργαλείου
news247.gr
ISTOCK
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις