Στο βάθος επιχειρηματικά συμφέροντα
Υπό κανονικές συνθήκες η συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου του ΣΥΡΙΖΑ την περασμένη Τετάρτη θα είχε χαρακτήρα διεκπεραίωσης εν όψει της προγραμματικής συνδιάσκεψης που έχει προγραμματιστεί για το τριήμερο 2-4 Ιουλίου στην Κοκκινιά.
- του Γιώργου Χατζηδημητρίου
Όλα αυτά, όμως, μέχρι τη στιγμή που ο πρώην υπουργός Άμυνας Δημήτρης Βίτσας ζήτησε τον λόγο και εκτός ημερήσιας διάταξης αξίωσε να εξηγήσει ο πρόεδρος για ποιον λόγο οι βουλευτές του κόμματος θα έπρεπε να υπερψηφίσουν την κυβερνητική ρύθμιση με βάση την οποία η γερμανική εταιρία Fraport, η οποία νέμεται με αποικιοκρατικούς όρους 14 ελληνικά αεροδρόμια, θα αποζημιωθεί γενναιόδωρα από το Ελληνικό Δημόσιο για την τουριστική χασούρα εξαιτίας του κορωνοϊού στην τριετία 2019-2022.
Χωρίς αμφιβολία -το παραδέχονται αυτό και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ- η συμφωνία μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Fraport, που μπήκε στις ράγες επί κυβερνήσεως Σαμαρά – Βενιζέλου και ολοκληρώθηκε με την υπογραφή Τσίπρα, είναι κατάπτυστη. Με το πιστόλι της Μέρκελ στον κρόταφο οι γονυπετείς κυβερνήσεις της χώρας σύρθηκαν σε μια ταπεινωτική συνομολόγηση για να διασωθεί από τη χρεοκοπία μια ακόμα προβληματική γερμανική εταιρία, πάνω στις κατάκοπες πλάτες των καθημαγμένων και λοιδορούμενων από το αξιοκαταφρόνητο Βερολίνο και τους δορυφόρους του, «τεμπέληδων» κατά τα άλλα, Ελλήνων φορολογουμένων.
Η συνεδρίαση του Πολιτικού Συμβουλίου του ΣΥΡΙΖΑ το βράδυ της περασμένης Τετάρτης δεν ήταν τελικά και τόσο αναίμακτη όσο επιχειρήθηκε από τους επαγγελματίες της κομματικής ενημέρωσης να εμφανιστεί. Κατέδειξε, μάλιστα, ότι πίσω από την κλασική διαίρεση μεταξύ εκείνων που εμφανίζονται ως αυθεντικοί ιστορικά κληρονόμοι και των νέων δυνάμεων, οι οποίες οραματίζονται μια δεύτερη ορμητική έφοδο στα «θερινά ανάκτορα», υφέρπει και η διαμάχη για τον τρόπο με τον οποίο το κόμμα θα μοιράσει το παιχνίδι ανάμεσα στα αντιμαχόμενα επιχειρηματικά στρατόπεδα. Ο τόπος μπορεί να είναι μικρός, αλλά η «πίτα» είναι δυσανάλογα μεγάλη και αυτό δεν χρειάζεται ιδιαίτερη πρόσβαση στα ρετιρέ της εξουσίας για να το αντιληφθεί κανείς.
Στους διαδρόμους της Κουμουνδούρου ακούγονται και ονόματα, όπως Κοπελούζος, Μαρινάκης, Λάτσης, Βαρδινογιάννης κ.ά., που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της επιχειρηματικής δραστηριότητας πολλά χρόνια τώρα. Προκαλεί αυτή η διαμάχη μια αμήχανη έως παραλυτική ακινησία για την ώρα, όπως διαπιστώνουν όσοι συνομιλούν με όλες τις εσωκομματικές πλευρές που δεν αφορά προφανώς ζητήματα μονάχα ιδεολογικής καθαρότητας. Ανάγεται πλέον, όπως σημειώνουν στη «κυριακάτικη δημοκρατία» μετριοπαθή στελέχη, στη δυνατότητα του ΣΥΡΙΖΑ να ορίσει δεσμευτικούς κανόνες στο παιχνίδι ή τον κίνδυνο να ενσωματωθεί στο σύστημα σαν ένας απολύτως προβλέψιμος πόλος συστημικής εναλλαγής.
Στην περίπτωση της Fraport, τα πράγματα είναι κουκιά μετρημένα. Όπως ενημέρωσε «εξωδίκως» τους εισηγητές των κομμάτων ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, το Ελληνικό Δημόσιο θα αποζημιώσει την εταιρία με 178.000.000 ευρώ, απαλλάσσοντας τους Γερμανούς από την ετήσια αμοιβή παραχώρησης για την τριετία 2019-2021. Είναι, μάλιστα, πολύ πιθανόν η απαλλαγή αυτή να επεκταθεί και στο 2022, αν η επιβατική κίνηση καθηλωθεί κάτω από τα 30.000.000 επιβάτες τη χρονιά που τρέχει (σ.σ.: ατυχώς για τον Κ. Χατζηδάκη που αισθάνεται και… υπερήφανος, οι πολίτες συνεχίζουν να πληρώνουν τις αβαρίες των «επενδυτών»).
Ανάλογη πρόβλεψη στη ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή θα ισχύσει για τη μεταβλητή αμοιβή παραχώρησης, δηλαδή για το 28% των κερδών από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που υποχρεούται να αποδίδει η Fraport στα δημόσια ταμεία μετά την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού τους. Μετατίθεται και αυτή για μετά το 2023 και πάλι υπό τον όρο ότι η φετινή επιβατική κίνηση δεν θα υποχωρήσει κάτω από τα 30.000.000 επιβάτες.
«Δεν θα μείνει πίσω ο σοσιαλισμός»
Στη συνεδρίαση του Π.Σ του ΣΥΡΙΖΑ ο Νίκος Φίλης, σύμφωνα με αυτόπτες, διαφώνησε ζωηρά όταν άκουσε τον Τσίπρα να εισηγείται την αποζημίωση της Fraport. Πρόεδρος και ιστορικό στέλεχος λέγεται ότι αντάλλαξαν διαλόγους σε έντονο ύφος, προτού επανέλθει ο Τσίπρας μέσα σε ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα με συμβιβαστική θέση, προτείνοντας -όπως και έγινε- να ψηφίσει το κόμμα την περασμένη Πέμπτη στη Βουλή «παρών».
Είχε τηρήσει ανάλογη στάση ο Φίλης και τον περασμένο Μάρτιο όταν μαζί με τον Θοδωρή Δρίτσα απείχε από την ψηφοφορία για τη νέα σύμβαση στο Ελληνικό, δηλώνοντας: «Η σύγχρονη Αριστερά οφείλει να στέλνει καθαρό μήνυμα δημοκρατίας, σεβασμού του δημόσιου χώρου και οικολογικής προοπτικής».
Πόσοι σοβαρά μπορεί κανείς να αξιολογήσει αυτές τις περιπέτειες του ΣΥΡΙΖΑ; Όσο δείχνει η φράση που εξομολογήθηκε (capital.gr) στέλεχος των διαφωνούντων ανάλαφρα μετά τη συνεδρίαση: «Δεν θα μείνει πίσω ο σοσιαλισμός λόγω της στάσης μας στο θέμα της Fraport».
newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις