Από το νέο έτος αναμένονται νέοι τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις, ενώ η ανασφάλεια λόγω ακρίβειας κρατά τους καταναλωτές μακριά από τα καταστήματα με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Η εκτόξευση του μεταφορικού κόστους, των πρώτων υλών, των λειτουργικών εξόδων λόγω ενεργειακού ράλι οδηγούν πολλές επιχειρήσεις που είχαν συγκρατήσει τις τιμές σε αναθεώρηση της τιμολογιακής τους πολιτικής.
Με βάση όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς από το νέο έτος αναμένονται νέοι τιμοκατάλογοι με ανατιμήσεις, που όπως τονίζουν είναι απαραίτητες για να αντιμετωπιστεί η εκτόξευση των κοστολογίων.
Χαρακτηριστική ήταν η αναφορά την περασμένη Παρασκευή της διοίκησης του ομίλου Fourlis, στο περιθώριο της εκδήλωσης εγκαινίων του νέου city IKEA στο The Mall Athens. Όπως αναφέρθηκε αναμένονται ανατιμήσεις με το νέο κατάλογο της ΙΚΕΑ, που πάντως έχει διατηρήσει σταθερές τιμές στην πανδημία, αλλά πλέον αντιμετωπίζει προκλήσεις από τις αυξήσεις στα μεταφορικά κόστη, στις πρώτες ύλες και ειδικά στο ξύλο, καθώς και στην ενέργεια, με τις ελλείψεις, όπως αναφέρθηκε, να φτάνουν στο 13-14% των κωδικών του χαρτοφυλακίου της
Εκτόξευση στον “εισαγόμενο πληθωρισμό”
Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την ΕΛΣΤΑΤ περαιτέρω σημαντική αύξηση, της τάξης του 33,9%, σημείωσε ο γενικός δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία τον Οκτώβριο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2020, έναντι μείωσης 12,7% που σημειώθηκε κατά τη σύγκριση των αντίστοιχων δεικτών το 2020 με το 2019.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η νέα αύξηση στον λεγόμενο «εισαγόμενο πληθωρισμό» οφείλεται:
α. Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες εκτός ευρωζώνης κατά 52,8%, και
β. Στην αύξηση του δείκτη τιμών εισαγωγών από χώρες ευρωζώνης κατά 7,1%.
Παράλληλα, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 4,8% τον Οκτώβριο 2021 σε σύγκριση με τον δείκτη του Σεπτεμβρίου 2021, έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2020.
Επίσης με βάση και πάλι την ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση 3,7% σημείωσε ο δείκτης παραγωγής στις κατασκευές το γ’ τρίμηνο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του γ’ τριμήνου του 2020, έναντι μείωσης 3,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2020 με το 2019.
Σύμφωνα επίσης με την ΕΛΣΤΑΤ, ο δείκτης παρουσίασε αύξηση 5,7% το γ’ τρίμηνο 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του β’ τριμήνου 2021, έναντι αύξησης 18,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του γ’ τριμήνου 2020 με το β’ τρίμηνο 2020.
Ενώ, ο εποχικά διορθωμένος δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,7% το γ’ τρίμηνο 2021 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του β’ τριμήνου 2021.
Συνεχής άνοδος στις τιμές
Υπενθυμίζεται ότι μεγάλη άνοδο κατά 4,8% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος, από αύξηση 3,4% τον Οκτώβριο και έναντι μείωσης 2,1% τον Νοέμβριο 2020.
Μέσα σε ένα έτος, οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα «απογειώθηκαν», καθώς καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), Άλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).
Ενώ, μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου εφέτος οι κυριότερες αυξήσεις τιμών αφορούσαν σε: Φυσικό αέριο (31,7%), Ηλεκτρισμό (15,9%), Φρούτα νωπά (3,5%), Πατάτες (3,2%), Αρνί και κατσίκι (2,9%), Χοιρινό (2,1%), Άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,1%), Τυριά (2,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%), Καύσιμα και λιπαντικά (1,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,3%), Πουλερικά (1,2%), Ψάρια νωπά (1,1%) και Μοσχάρι (0,7%).
Μειωμένος ο χριστουγεννιάτικος τζίρος
Στο μεταξύ μειωμένος θα είναι εφέτος οι χριστουγεννιάτικες αγορές, καθώς λόγω τιμών και πληθωρισμού αλλά και γενικότερου κλίματος οι καταναλωτές εμφανίζονται συγκρατημένοι. Ήδη χτες, μια Κυριακή πριν τα Χριστούγεννα, παρά τη μεγάλη κίνηση στους εμπορικούς δρόμους, οι αγορές που έγιναν ήταν περιορισμένες με βάση όσα ανέφεραν παράγοντες του εμπορίου..
Σύμφωνα, δε, με έρευνα που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) καταγράφεται σημαντική αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες του καταναλωτικού κοινού τον τελευταίο χρόνο.
Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 9-11 Δεκεμβρίου 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 859 καταναλωτών.
Με βάση, έτσι, τα στοιχεία της έρευνας, οι 6 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν λιγότερα χρήματα σε σύγκριση με το 2020, πάνω από τους μισούς (52%) θα δαπανήσουν λιγότερο από 100 ευρώ για χριστουγεννιάτικες αγορές, ένα αρκετά σημαντικό 16% θα προτιμήσει τις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ οι 6 στους 10 αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο τη χρηματική δαπάνη.
Γιώργος Αλεξάκης
news247.gr
INTIME
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις