Απαισιόδοξη για την φετινή ανάπτυξη της χώρα μας είναι Wood & Company η οποία επισημαίνει ότι η ακρίβεια και η αδύναμη ιδιωτική κατανάλωση, είναι βαρίδι για την ελληνική οικονομία.

Ο οίκος υπογραμμίζει ειδικά για το ΑΕΠ ότι είναι δύσκολο να εκτιμηθούν οι προοπτικές τη δεδομένη χρονική στιγμή, καθώς αυτό διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τις επενδύσεις και οι οποίες είναι δυσκολότερο να εκτιμηθούν σε μηνιαία βάση.

Η εκτίμησή της για το πραγματικό ΑΕΠ και την ανάπτυξη είναι στο 2,8% φέτος, αλλά αντιμετωπίζει σημαντικούς καθοδικούς κινδύνους, λόγω της αργής ανάκαμψης της κατανάλωσης.

Επιπλέον, το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης φέτος παραμένει καθοδηγούμενο από τη δυναμική του εισοδήματος: τα νοικοκυριά είναι εποικοδομητικά για τις οικονομικές προοπτικές και έχουν αυξήσει τα αποταμιευτικά τους αποθέματα, οπότε οδεύουν προς την απελευθέρωση ζήτησης.

Κοιτάζοντας προς το 2025, αναμένουμε ότι οι βελτιώσεις θα συνεχιστούν, αλλά θα εξαρτηθούν όλο και περισσότερο από την εξελισσόμενη νομισματική χαλάρωση και την ανάκαμψη του όγκου των εξαγωγών που θα προκύψει από το 3ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους», εξηγούν οι αναλυτές.

Τρεις καταλύτες για την Ελλάδα

Τα τρία σημεία στα οποία εστιάζει η Wood & Company είναι:

1.      Τα καθυστερημένα στοιχεία για την κατανάλωση που ανακοινώνει η Ελλάδα

2.      Οι έρευνες καταναλωτών που δείχνουν ότι οι δείκτες εμπιστοσύνης αγωνίζονται να κινηθούν ανοδικά από την περασμένη άνοιξη έτους στην ΕΕ, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ανεργίας παραμένει σταθερό ή μειώνεται, και αυτό το παράδοξο είναι το πιο έντονο στην Ελλάδα

3.      Το μεγάλο χάσμα μεταξύ της αντίληψης για το τι φαίνεται να συμβαίνει και της πραγματικότητας για τη συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών.

«Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών στο λιανικό εμπόριο μειώθηκε κατά 3,8% σε ετήσια βάση τον Φεβρουάριο και κατά 9,8% σε ετήσια βάση, σε όρους όγκου.

Η κατανομή δείχνει αδυναμία σε όλες τις κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων (μείωση κατά 11% σε ετήσια βάση σε αξία και -9,8% σε ετήσια βάση σε όρους όγκου) και στα τρόφιμα (-2,6% σε ετήσια βάση σε αξία, -8% σε ετήσια βάση σε όγκο)», εξηγούν οι αναλυτές.

Τα αποτελέσματα αυτά αναδεικνύουν ότι η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες (Τσεχία, Ρουμανία, Πολωνία και Ουγγαρία) αλλά και την Ευρωζώνη, όσον αφορά το πρότυπο ανάκαμψης των δαπανών.

Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι για τα αναγκαία είδη, η ζήτηση έχει ανακάμψει και σε ορισμένες χώρες οι δαπάνες παρουσιάζουν δειλά σημάδια βελτίωσης. Η Ελλάδα δημοσιεύει στοιχεία για την κατανάλωση ένα μήνα αργότερα από ό,τι οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επίσης, φέτος το Πάσχα έπεσε σε διαφορετικό μήνα σε σχέση με το 2023.

«Δεύτερον, οι έρευνες καταναλωτών δείχνουν ότι οι δείκτες εμπιστοσύνης αγωνίζονται να κινηθούν ανοδικά από την περασμένη άνοιξη έτους στην ΕΕ, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό ανεργίας παραμένει σταθερό ή μειώνεται, και αυτό το παράδοξο είναι το πιο έντονο στην Ελλάδα.

Οι καταναλωτές αναφέρουν πολύ μικρή βελτίωση του αντιλαμβανόμενου πληθωρισμού. Αυτό σημαίνει ότι παρόλο που ο μετρούμενος πληθωρισμός στην Ελλάδα ήταν 3,2% σε ετήσια βάση τον Μάρτιο, οι έρευνες δείχνουν ότι τα νοικοκυριά αισθάνονται πιθανότατα τριπλάσιο ρυθμό.

Τον Απρίλιο, οι καταναλωτές ανέφεραν μια σημαντική βελτίωση στην κατάσταση της οικονομίας και των αποταμιεύσεών τους, αλλά, μέχρι τον Μάρτιο, οι έρευνες αναφέρουν πολύ μικρή βελτίωση στην οικονομική τους κατάσταση και την οικονομία συνολικά. Αυτό συμβαίνει παρά τη σταθερή μείωση της ανεργίας», σύμφωνα με τη Wood.

topontiki.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις