Με την “παραδοσιακή συνταγή” των παροχών και της “καλλιέργειας” πελατειακών σχέσεων με όχημα τις αναθέσεις βαδίζει η κυβέρνηση προς την κάλπη, ενώ λίγα χρόνια πριν είχε ως “λαβαρο” τις μεταρρυθμίσεις και τις δομικές αλλαγές στο κράτος. Αυτές οι επιδόσεις βέβαια, αν κρίνει κάποιος από την απονομή δικαιοσύνης, δεν δίνουν αίσθημα υπεροχής.
Κλίμα παροχών καλλιεργεί η κυβέρνηση στον δρόμο προς την κάλπη καθώς με αυτόν τον τρόπο “κλείνει το μάτι” σε κρίσιμα εκλογικά κοινά. Έτσι, λίγες μέρες μετά τις ανακοινώσεις για τις επτά δράσεις για τη στήριξη των νοικοκυριών ήρθαν νέες δηλώσεις που συντηρούν τη συζήτηση αυτή.
Συγκεκριμένα, μιλώντας, την Κυριακή, στον Τ/Σ Σκαϊ ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι έρχεται “νέα μόνιμη αύξηση τον επόμενο χρόνο στους συνταξιούχους”. Ουσιαστικά βέβαια ο υπουργός προανήγγειλε την πάγια διαδικασία που προβλέπει η νομοθεσία, ωστόσο είναι προφανές ότι ο τόνος δίνεται με την αναφορά σε νέες αυξήσεις.”Είναι προφανές ότι δεν έχουμε τελειώσει με τις συντάξεις. Ενδεικτικά θα πω ότι του χρόνου με βάση τον πληθωρισμό και τον ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης φέτος, θα υπάρξει μία νέα μόνιμη αύξηση στις συντάξεις περίπου 3,4%“ είπε ο κ. Σταϊκούρας και προσέθεσε:
Όλοι οι συμπατριώτες μας έχουν βοήθεια από αυτή την κυβέρνηση. Οι δημόσιοι υπάλληλοι, για μία δεκαετία και πλέον, είχαν περικοπές και δεν είχαν καμία βοήθεια. Φέτος, για πρώτη φορά, καταργήσαμε την εισφορά αλληλεγγύης στους δημοσίους υπαλλήλους, 200 εκ. ευρώ. Καταργήσαμε το 1% ως εισφορά στο Ταμείο των Δημοσίων Υπαλλήλων” δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών προσθέτοντας:
Τις επόμενες εβδομάδες θα μπουν και άλλες κατηγορίες που θα τις δείτε να ξεδιπλώνονται από το υπουργείο Οικονομικών με τα συναρμόδια υπουργεία. Η βοήθεια στο δημόσιο για τα βαρέα και ανθυγιεινά ήταν 170 εκ. ευρώ και γίνεται 250 εκ. ευρώ. Και έχουμε την πρόβλεψη, από 1-1-2024 για ένα νέο μισθολόγιο στο Δημόσιο, που θα καλύπτει όλους τους συμπατριώτες μας στο Δημόσιο, αρχικού κόστους 500 εκ. ευρώ. Πάνω από 1 δις ευρώ βοήθεια και στους δημοσίους υπαλλήλους. Υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα από την κυβέρνηση και για τους στρατιωτικούς και θα υπάρξουν και άλλες παρεμβάσεις” σημείωσε ο κ. Σταϊκούρας.
Πάντως μιλώντας αργά το βράδυ χθες σε ενημερωτική εκπομπή στον ALPHA σε πάνελ με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο, πρώην υπουργό Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ και τον Κώστα Σκανδαλίδη, ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ ο κ. Σταϊκούρας απαντώντας σε αιτιάσεις για την επιδοματική πολιτική, που κάποτε η Ν.Δ. απέρριπτε μετά “βδελυγμίας”, αντέτεινε ότι οι κινήσεις βασίζονται σε στάθμιση του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου κι έχουν χαρακτήρα, τόσο μονιμότητας όπως η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, όσο και προσωρινό, λόγω της συγκυρίας, όπως οι έκτακτες κινήσεις με τα επιδόματα. “Εκτιμώ ότι στην πορεία του χρόνου, έτσι όπως κινείται η ελληνική οικονομία, θα προκύψει επιπλέον δημοσιονομικός χώρος. Το πότε όμως θα προκύψει με ασφάλεια, είναι ένα άλλο στοιχείο. Εξακολουθούν να υπάρχουν κίνδυνοι, κανείς δεν είναι βέβαιος πως θα κινηθούν οι τιμές του φυσικού αερίου και κυρίως του πετρελαίου, το οποίο έχει αρχίσει και αυξάνει. Διότι το β΄ τρίμηνο του 2023, και αυτό είναι μία ανησυχία σε όλη την Ευρώπη, η ανάκαμψη της Κίνας μπορεί να έχει επιπτώσεις στο κόστος πετρελαίου. Άρα, πρέπει να έχουμε και εφεδρείες για τους κινδύνους που μπορεί να συναντήσουμε μπροστά” δήλωσε χαρακτηριστικά το πρωί της Κυριακής στο ΣΚΑΙ ο κ. Σταϊκούρας.
Πάντως, όπως ανέφερε ο κ. Τσακαλώτος, η κυβέρνηση περιορίζεται στις παρεμβάσεις της στη λογική των προσωρινών ενισχύσεων χωρίς να παρεμβαίνει “δομικά” σε θέματα λειτουργίας της αγοράς που διασφαλίζουν περαιτέρω ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα στην οικονομία. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρώην υπουργός Οικονομικών ανέφερε την κατάσταση στην αγορά ενέργειας όπου οι κερδοφορίες είναι στα ύψη και οι έκτακτες φορολογήσεις στο minimum, σε βάρος του κρατικού ταμείου αλλά και των επιχειρήσεων, αλλά και την εικόνα του εμπορικού ελλείμματος, που και πάλι ξεφεύγει, δείγμα της παραγωγικής υστέρησης της οικονομίας.
Οι μεταρρυθμίσεις
Πάντως στο μέτωπο των δομικών αλλαγών στο κράτος και την οικονομία, παρά τις όποιες προσπάθειες, ο δρόμος ακόμη είναι μακρύς. Με βάση τόσο τις παρατηρήσεις των θεσμών αλλά και άλλων διεθνών οργανισμών, ακόμη και του ΣΕΒ, π.χ. το θέμα απονομής της δικαιοσύνης, κομβικό ζήτημα για την ανάπτυξη και την προσέλκυση επενδύσεων, παραμένει προβληματικό. Χρονοβόρες διαδικασίες που παραπέμπουν σε αρνησιδικία παραμένουν ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά που έχει επισημανθεί από πολλούς. Κι αυτό την ώρα που βέβαια τα ζητήματα π.χ χωροταξικού σχεδιασμού, (π.χ. 1,5 χρόνο μετά την ψήφιση του 149 Ν.4819/2021, δεν έχουν συγκροτηθεί τα περισσότερα από Συμβούλια Ιδιοκτησίας Δασών, Δασικών, Χορτολιβαδικών και Βραχωδών Εκτάσεων που θα αποφαίνονται για την αναγνώριση της κυριότητας σε περιοχές όπου δεν ισχύει το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου) διαφάνειας, κομβικά σε μια ανοιχτή καπιταλιστική οικονομία, παραμένουν στο προσκήνιο λόγω και του θέματος των παρακολουθήσεων, αλλά και του όγκου των απευθείας αναθέσεων.
Χαρακτηριστική μια πρόσφατη αναφορά σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Στ. Αραχωβίτη για τα θέματα της ΚΑΠ. “Η Κυβέρνηση της ΝΔ διατηρεί επιδεικτικά απροετοίμαστο τον διοικητικό μηχανισμό για τη νέα ΚΑΠ αλλά και το πληροφοριακό σύστημα, που υποτίθεται ότι σε λιγότερο από δύο μήνες θα πρέπει να είναι έτοιμο για να υποδεχτεί τις αιτήσεις των αγροτών. Μετά δε και την τελευταία ματαίωση μεγάλου τμήματος του ανοικτού δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, μοιάζει προμελετημένο ένα νέο «σερί» απευθείας αναθέσεων, ένα απαράδεκτο “σπάσιμο” του πληροφοριακού συστήματος (ΟΣΔΕ) που θα υποστηρίζει τη συντήρηση αλλά και δυστυχώς τις νέες αιτήσεις” ανέφερε ο κ. Αραχωβίτης.
Καμπανάκι βορείων
Πάντως εν όψει και της συζήτησης για την νέα μορφή του Συμφώνου Σταθερότητας και των δημοσιονομικών κανόνων, ειδικά τα θέματα δημοσιονομικού χώρου, πέρα από αυτά της θεσμικής λειτουργίας, θα προκαλέσουν μετά τις εκλογές νέους “πονοκεφάλους” ειδικά εάν κυριαρχήσουν οι “φωνές” των βορείων για αυξημένα πλεονάσματα και συνταγές λιτότητας, ώστε να “βγει” η στοχοθεσία για το χρέος. Υπενθυμίζεται ότι μετά το 2024 οι στόχοι είναι για πλεόνασμα 2,5% το 2025, 2,8% το 2026 και 3% το 2027, έτσι ώστε το χρέος να πέσει στο 125% του ΑΕΠ το 2033, όταν και το πλεόνασμα θα πρέπει να είναι 3,2%.
Γιώργος Αλεξάκης
news247.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις