Το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑ.ΣΥ καταγγέλλει την εταιρεία για -αποκλειστικά- επικοινωνιακό χειρισμό του όλου ζητήματος

Σε μια περίοδο όπου η εθνική τραγωδία των Τεμπών έχει φέρει στο προσκήνιο τα δεκάδες κακώς κείμενα των ελληνικών σιδηροδρόμων, με τις ευθύνες να αναζητούνται σε… περασμένες εποχές, οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ παρουσιάζουν μια -αντίστοιχα- ιδιαίτερα ανησυχητική εικόνα για τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, η οποία είναι ικανή να μάς κάνει να… κόψουμε εντελώς τις μετακινήσεις με τα μέσα σταθερής τροχιάς.

Ληγμένοι από καιρό πυροσβεστήρες, πίνακες πυρανίχνευσης που έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας, συστήματα εξαερισμού που δε λειτουργούν εδώ και χρόνια, σταθμοί χωρίς επαρκείς εξόδους κινδύνου, σε περίπτωση εμπλοκής των πυλών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, αλλά και εργαζόμενοι, οι οποίοι δεν έχουν πάρει ποτέ μέρος σε ασκήσεις εκκένωσης εγκαταστάσεων… Αυτά, μέσες άκρες, συνθέτουν την -σοκαριστική, αν μη τι άλλο- εικόνα που δίνουν οι εργαζόμενοι για τις εγκαταστάσεις της Γραμμής 1 (ηλεκτρικός), με την οποία μετακινούνται καθημερινά χιλιάδες κάτοικοι του λεκανοπεδίου, ως απάντηση στην ανακοίνωση της ΣΤΑ.ΣΥ, που τα παρουσιάζει (σχεδόν) «όλα καλά».

«Μοναδικό μέλημα της κυβέρνησης και των διοικήσεων των Οργανισμών είναι ο επικοινωνιακός χειρισμός του θέματος», σημειώνει χαρακτηριστικά το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑ.ΣΥ, με τον πρόεδρο του Σωματείου, Πάνο Κοντογιάννη, να διευκρινίζει: «Σε αυτό το πλαίσιο της απαξίωσης των καταγγελιών των εργαζόμενων, η διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ, αντί να δρομολογήσει ουσιαστικές λύσεις για να αποκατασταθούν σοβαρές ελλείψεις σε θέματα ασφάλειας, που αναδεικνύουν οι εργαζόμενοι, προσπαθεί με επικοινωνιακές κινήσεις να αποκρύψει την πραγματικότητα. Αυτό έκανε και σήμερα εκδίδοντας δελτίο Τύπου, για να απαντήσει στις καταγγελίες μας, για τη Γραμμή 1 (ΗΣΑΠ)».

Ειδικότερα, οι εργαζόμενοι στον ΗΑΣΠ, με ανακοίνωση – απάντηση στο δελτίο Τύπου της ΣΤΑ.ΣΥ, υποβάλλουν μια σειρά συγκεκριμένων ερωτημάτων, από τα οποία προκύπτουν σοβαρότατα κενά ασφαλείας, ως ακολούθως:

  • Ποιος πιστοποιεί ότι το σύστημα εξαερισμού στο σταθμό της Ομόνοιας είναι σε λειτουργία και μπορεί να γίνει χειρισμός του από το σταθμαρχείο ή το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας; Οπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, το εν λόγω σύστημα σε περίπτωση ανάγκης πρέπει να τεθεί σε λειτουργία τόσο από τον σταθμάρχη όσο και από το Κέντρο Ελέγχου, σε περίπτωση κατά την οποία και ο ίδιος ο σταθμάρχης έχει εξουδετερωθεί π.χ. από την εισπνοή αερίων. Ωστόσο εδώ και καιρό το σύστημα λειτουργεί μόνο αν το ανοίξει τεχνίτης χωρίς να δουλεύει ο χειρισμός από τον σταθμάρχη.
  • Τι ακριβώς έκανε το συνεργείο τεχνικών στον σταθμό της Ομόνοιας που επέσπευσε η εταιρία να στείλει περίπου πέντε ημέρες πριν και μετά τις καταγγελίες μας; «Οι εργαζόμενοι λένε ψέματα ή κάποιοι προσπαθούν να κρύψουν κάτω από το «χαλί» τα προβλήματα;» αναρωτιούνται.
  • O κλιματισμός που είναι εκτός λειτουργίας θα είναι διαθέσιμος πριν από το καλοκαίρι; Το περσινό καλοκαίρι λειτουργούσε; Πότε λειτούργησε τελευταία φορά;
  • Στους σταθμούς της Γραμμής 1 το σύστημα πυρασφάλειας είναι επαρκές και προσαρμοσμένο στις σύγχρονες ανάγκες; Οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι υπάρχουν ληγμενοι πυροσβεστηρες, δε γίνονται δοκιμες για πυρασφαλεια στα συστήματα, ενω και στις ομάδες πυρασφάλειας που έχουν συγκροτηθεί, κανεις δεν ξέρει τα καθηκοντα του σε περίπτωση ανάγκης. Πληροφορίες των εργαζομένων μάλιστα κάνουν λόγο για τελευταίες δοκιμές, ίσως και πριν την Ολυμπιάδα.
  • Το σύστημα πυρανίχνευσης λειτουργεί σε όλους τους σταθμούς; Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν ότι βρίσκονται ακόμα σε εξέλιξη οι εργασίες.
  • Υπάρχει πιστοποίηση πυρασφάλειας για όλους τους σταθμούς;
  • Υπάρχουν διαδικασίες σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης εκκένωσης συρμού εντός της σήραγγας Μοναστηράκι – Αττική;
  • Πότε έγινε η τελευταία άσκηση για θέματα ασφάλειας στη Γραμμή 1;
  • Πότε ελέγχθηκαν τελευταία οι έξοδοι κινδύνου; Οπως μεταδίδουν οι εργαζόμενοι, με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηριου και τη λειτουργία των κλειστών πυλών, υπάρχουν σταθμοί όπως π.χ το Μοσχάτο που στερούνται εξόδων διαφυγής με αποτέλεσμα εάν για κάποιο λόγο μπλοκάρουν τα συστήματα των πυλών ο κόσμος να κινδυνεύει να εγκλωβιστεί.
  • Οι πυροσβεστήρες έχουν ελεγχθεί ως προς την ημερομηνία λήξης τους;

Όσον αφορά την εκπαίδευση του προσωπικού σε θέματα ασφάλειας, που αναφέρεται στην ανακοίνωση της ΣΤΑ.ΣΥ, οι εργαζόμενοι σημειώνουν ότι «οι αριθμοί που επικαλείται απλά επιβεβαιώνουν τις καταγγελίες μας».

Μάλιστα, οι εργαζόμενοι απαντούν στη ΣΤΑ.ΣΥ και με φωτογραφικά ντοκουμέντα, όπου παρουσιάζονται χαλασμένα συστήματα εξαερισμού, ληγμένοι πυροσβεστήρες και έλλειψη ελέγχων πυρασφάλειας.

Και, για την «ιστορία», η ανακοίνωση της ΣΤΑ.ΣΥ, σχετικά με τη λειτουργία του δικτύου της Γραμμής 1 και ειδικότερα του τμήματος Μοναστηράκι – Αττική, είχε ως εξής:

«Σε ολόκληρο το μήκος της σήραγγας, καθώς και στους σταθμούς είναι εγκατεστημένο και λειτουργεί πυροσβεστικό δίκτυο εφοδιασμένο με σύστημα πυρανίχνευσης.

Αυτόνομα συστήματα αερισμού είναι εγκατεστημένα και λειτουργούν στην υπόγεια σήραγγα, ενώ στα σημεία διασύνδεσης με τις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό η λειτουργία του συστήματος είναι σε φάση περαιτέρω ενίσχυσης.

Στον σταθμό ΟΜΟΝΟΙΑ είναι εγκατεστημένο σύστημα αερισμού και κλιματισμού. Το σύστημα αερισμού είναι σε λειτουργία και επαρκές για την απαγωγή, εάν απαιτηθεί, καπνού από τις αποβάθρες. Το σύστημα κλιματισμού είναι σε διαδικασία συντήρησης, ώστε να είναι διαθέσιμο πριν το καλοκαίρι.

Κατά μήκος του υπόγειου τμήματος υπάρχει επαρκής φωτισμός με φωτιστικά τοποθετημένα, τόσο στο μέσο, όσο και στα πλευρικά τοιχώματα. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και διακοπής λειτουργίας τους, ενεργοποιείται αυτόματα εφεδρικός φωτισμός ασφαλείας.

Επιπλέον, κατά μήκος του υπόγειου τμήματος μεταξύ των σταθμών ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ – ΑΤΤΙΚΗ υπάρχουν έξοδοι διαφυγής ανά 250μ. περίπου, με την απαιτούμενη σήμανση, για να κατευθύνει το επιβατικό κοινό προς αυτές. Οι έξοδοι διαφυγής απελευθερώνονται και χειροκίνητα από το εκπαιδευμένο προσωπικό της ΣΤΑ.ΣΥ, είναι όμως και τηλεχειριζόμενες από το Κέντρο Ελέγχου. Επιπλέον, οι σχάρες των εξόδων διαφυγής βοηθούν και στον αερισμό της σήραγγας.

Το 2022 για τη γραμμή 1 εκπαιδεύτηκαν σε θέματα ασφαλούς εργασίας επί ή πλησίον της τροχιάς 140 εργαζόμενοι στις τεχνικές υπηρεσίες και 20 οδηγοί Συρμών και εντός του 2023 αναμένεται η ολοκλήρωση της εκπαίδευσης 80 ακόμη ηλεκτροδηγών. Επιπλέον, έχει προγραμματιστεί η επανεκπαίδευση των οδηγών συρμών σε θέματα υγείας και ασφάλειας επί της εργασίας.»

Οι βανδαλισμοί και οι επιθέσεις μεγάλος κίνδυνος για επιβάτες και εργαζομένους

Εκτός των προβλημάτων στις εγκαταστάσεις, ωστόσο, οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ έχουν πολλές φορές εκφράσει τους φόβους και την αγωνία τους και για τους βανδαλισμούς και τις επιθέσεις στο δίκτυο του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, καθώς θέτουν σε διαρκή κίνδυνο επιβάτες και εργαζομένους. Στο παρελθόν, μάλιστα, έχει καταγραφεί περιστατικό εκτροχιασμού συρμού εξαιτίας δολιοφθοράς.

Τα τελευταία χρόνια, όπως έχουν καταγγείλει οι εργαζόμενοι, η βία και η παραβατικότητα στο δίκτυο της ΣΤΑ.ΣΥ έχουν αυξηθεί δραματικά, ενώ το σχέδιο «Αριάδνη», σύμφωνα με τους ίδιους, έχει αποτύχει παταγωδώς. Η ιδιαιτερότητα της ανοιχτής γραμμής καθιστά το δίκτυο ευάλωτο σε δολιοφθορές, όπως στην περίπτωση που άγνωστοι είχαν πετάξει από γέφυρα ξύλα στη γραμμή, με αποτέλεσμα να εκτροχιαστεί ένας συρμός στο Ηράκλειο.

Την ίδια στιγμή, εργαζόμενοι και επιβάτες έρχονται συχνά αντιμέτωποι με εξαγριωμένους οπαδούς ομάδων μετά από αθλητικές διοργανώσεις, με την Πολιτεία να αδυνατεί να εγγυηθεί την ασφάλειά τους και να είναι καθαρά θέμα τύχης το ότι τα πράγματα δεν έχουν πάρει χειρότερη τροπή μέχρι τώρα. Εκτός από τους κινδύνους για τη σωματική ακεραιότητα των επιβαινόντων στους συρμούς όμως, τεράστια είναι και τα κόστη από τους βανδαλισμούς, αλλά και η ταλαιπωρία του κοινού. Κι αυτό, γιατί αποτελεί συχνό φαινόμενο το ημερήσιο πρόγραμμα της Δευτέρας να ξεκινά έως και με 5 συρμούς λιγότερους, οι οποίοι πρέπει να επισκευαστούν.

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις