Ήταν, ή δεν ήταν παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων;
Έχοντας περάσει τόσες ημέρες και με τόσες εξελίξεις να έχουν διαδραματιστεί, τόσο η Ελλάδα, όσο και η Κομισιόν, δεν μπορούν να απαντήσουν στο ερώτημα, εάν η κατάσχεση από τη χώρα μας του ρωσικού τάνκερ υπό ιρανική σημαία Lana (μετέφερε ιρανικό πετρέλαιο), συνιστά παραβίαση των ευρωπαϊκών κανόνων!
Αυτό είναι το θέμα του άρθρου της Euractiv, καθώς η κατάσχεση αυτή στην Κάρυστο (με εντολή των ΗΠΑ), προκάλεσε τα αντίποινα από τους Φρουρούς της Ισλαμικής Επανάστασης, οι οποίοι στις 27 Μαΐου κατέλαβαν δύο ελληνικά τάνκερ στον Περσικό Κόλπο, προκαλώντας αναταραχή στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία.
Το μπλέξιμο
Θυμίζουμε ότι το Lana (σ.σ. πρώην Pegas) βρισκόταν κοντά στην Κάρυστο και οι λιμενικές αρχές το κατέσχεσαν με εντολή της Αρχής Καταπολέμησης του Ξεπλύματος Χρήματος, επειδή ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, η οποία βρισκόταν στη λίστα κυρώσεων της ΕΕ.
Ο Πρόεδρος της Αρχής Χαράλαμπος Βουρλιώτης, δήλωσε στην EURACTIV Greece ότι τρεις ημέρες αργότερα το πλοίο απελευθερώθηκε από την Αρχή Καταπολέμησης του Ξεπλύματος Χρήματος καθώς είχε μεταφερθεί η ιδιοκτησία του στις 17 Μαρτίου στην Transmorflot, μια εταιρεία που δεν υπόκειται στις κυρώσεις της ΕΕ.
Όμως στις 20 Απριλίου, το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ζήτησε το πάγωμα του φορτίου του Lana, επειδή υποστήριξε τα έσοδα από την πώληση του πετρελαίου, θα χρηματοδοτούσαν την τρομοκρατία με βάση.
Το αίτημα των ΗΠΑ βασίστηκε στις κυρώσεις της Ουάσιγκτον κατά της Τεχεράνης μετά την απόφαση της κυβέρνησης του Ντόναλντ Τραμπ το 2018 να αποχωρήσει από την πυρηνική συμφωνία του Ιράν. Από την άλλη πλευρά, η ΕΕ και τα κράτη μέλη της παρέμειναν δεσμευμένα στη συμφωνία.
Το δικαστήριο της Χαλκίδας έκανε δεκτό το αίτημα των ΗΠΑ και ενέκρινε τη μεταφορά του πετρελαίου από το Lana σε δύο πλοία ελληνικής ιδιοκτησίας μισθωμένα από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την EURACTIV Greece, αν και υπήρξαν αντιδράσεις από νομικούς και διπλωματικούς κύκλους για την κατάσχεση και τη μεταφορά του ιρανικού πετρελαίου η διαδικασία προχώρησε κανονικά.
Ερωτηθείς από την EURACTIV εάν υπήρξε παραβίαση του Κανονισμού 2271/96 του Συμβουλίου, ο οποίος προστατεύει τους φορείς της ΕΕ από την εξωεδαφική εφαρμογή των νόμων τρίτων χωρών, αξιωματούχος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέστησε σαφές ότι το Λιμενικό Σώμα εκτελεί εντολές και υλοποιεί δικαστικές αποφάσεις που βασίζονται στο διεθνές δίκαιο.
«Δεν εμπλέκεται σε δικαστικές αποφάσεις, απλώς τις εκτελεί», σχολίασε ο αξιωματούχος.
Η Κομισιόν «δεν έχει αρκετές πληροφορίες»
Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω εκπροσώπου της με τον οποίο επικοινώνησε η EURACTIV, δεν μπόρεσε να απαντήσει με σαφήνεια αν η Αθήνα είχε παραβιάσει τον ευρωπαϊκό κανονισμό.
«Έχουμε εξετάσει λεπτομερώς και φοβάμαι ότι δεδομένου του επιπέδου πληροφοριών που έχουμε αυτή τη στιγμή, δεν έχουμε συγκεκριμένο σχόλιο να κάνουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά παραπέμποντας στις αρμόδιες ελληνικές αρχές…
Με λίγα λόγια όλοι κυνηγάνε την ουρά τους σε αυτή την ιστορία, η οποία αποδεικνύεται επιζήμια για την Ελλάδα.
Η σημερινή ακύρωση δε της απόφασης κατάσχεσης του φορτίου του Lana στην Κάρυστο από το Συμβούλιο Εφετών Χαλκίδας (που σημαίνει την επιστροφή του πετρελαίου στο πλοίο), αναμένεται να ανοίξει νέους… ορίζοντες σε αυτή την υπόθεση, η οποία μοιάζει με κουβάρι που, αντί να ξετυλίγεται, μπλέκεται ολοένα και περισσότερο.
newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις