Σαν σήμερα, στις 15 Αυγούστου 2005, σημειώθηκε μια από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες. Το αεροσκάφος Boeing 737-400 της κυπριακής εταιρείας “Helios” που είχε απογειωθεί από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα και ενδιάμεση στάση στο “Ελευθέριος Βενιζέλος” στην Αθήνα, συνετρίβη στο Γραμματικό. Το τελευταίο και μοιραίο ταξίδι για τους 121 επιβαίνοντες.
Το χρονικό της τραγωδίας
Η μοιραία πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways αναχώρησε στις 09:07 από τη Λάρνακα. Στις 10:37 εισήλθε στο FIR Αθηνών αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου. Αφού διαπιστώθηκε ότι δεν υπάρχει επαφή με το αεροπλάνο ενεργοποιήθηκε η διαδικασία σύμφωνα με το σχέδιο για ανάλογες περιπτώσεις και διατάχτηκε από τον Α/ΓΕΕΘΑ να απογειωθούν αεροσκάφη για να βρουν το αεροπλάνο.
Στις 11:05 απογειώθηκαν από τη Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο. Στις 11:18 διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος, ο κυβερνήτης δεν ήταν στην θέση του και είχε ενεργοποιηθεί το σύστημα παροχής οξυγόνου με μάσκες. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια σε κάποια στιγμή έστριψε νότια και στις 11:41 οι πιλότοι των μαχητικών είδαν τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που είχε πτυχίο πιλότου να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.
Έπειτα από λίγο τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός (11:50) και ο δεξιός κινητήρας (12:00) και στις 12:05 συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στη βόρεια Αττική.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις υπήρξε απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροσκάφους, καθώς ανάμεσα στα πτώματα των επιβατών υπήρχαν πολλά που φορούσαν μάσκες οξυγόνου. Το αεροπλάνο είχε ιστορικό προβλημάτων στο σύστημα κλιματισμού. Οι ειδικοί πάντως δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την πτώση από αυτήν μόνο την βλάβη και για ποιον λόγο δεν μπόρεσε ο κυβερνήτης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα κατεβαίνοντας σε χαμηλό ύψος, όπως και γιατί δεν βρισκόταν στην θέση του. Τα «μαύρα κουτιά» που καταγράφουν το ιστορικό της πτήσης βρέθηκαν στο σημείο συντριβής και στάλθηκαν στη Γαλλία για ανάλυση.
Πόρισμα
Τον Οκτώβριο του 2006, δεκατέσσερις μήνες μετά τη συντριβή του αεροπλάνου, δόθηκε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων για τα αίτια της πτώσης.
Τα ενεργά αίτια της πτώσης:
Συνυπευθυνότητα στους μηχανικούς που έλεγξαν το αεροσκάφος για την τελευταία πτήση και τους χειριστές του αεροπλάνου της πτήσης HCY522, για διόρθωση των ρυθμίσεων – κυρίως της ρύθμισης manual στο ρυθμιστή συμπίεσης- που τροχοδρόμησαν τα επόμενα γεγονότα.
Σημειώνεται ότι για το ίδιο θέμα, η Boeing έχει ήδη αποδεχθεί, ότι στα καθοδηγητικά δεσμευτικά εγχειρίδια των μηχανικών και του συγκεκριμένου τύπου αεροπλάνου δεν υπήρχε σαφής υπόδειξη για τοποθέτηση του διακόπτη στο «manual». Επίσης στο Πόρισμα εξετάζεται το τι υπήρχε στις υποδείξεις του ανάλογου εγχειριδίου των χειριστών στο συγκεκριμένο αεροπλάνο.
Ευθύνη στους χειριστές, επειδή δεν έκαναν έγκαιρα τις διορθωτικές επεμβάσεις με βάση τις προειδοποιήσεις που ελάμβαναν, έχοντας όμως υπόψη τα όσα έγιναν γνωστά για τις «διπλές» ηχητικές προειδοποιήσεις και ενδείξεις, τις οποίες επίσης μετά την αεροπορική τραγωδία άλλαξε η Boeing.
Αποτέλεσμα ήταν οι χειριστές σε ελάχιστο χρόνο να καταβληθούν από τα συμπτώματα υποξαιμίας και να μην έχουν τον έλεγχο.
Το σύστημα ενεργειών του πληρώματος και η συνεννόηση μεταξύ χειριστών στο πιλοτήριο και αεροσυνοδών στην καμπίνα επιβατών (CRM), που δεν προέβλεπε καμία εκπαίδευση για ενέργειες, σε περίπτωση σοβαρού συμβάντος όπως το πέσιμο των μασκών οξυγόνου, παρά το γεγονός ότι για ώρα μετά το αεροσκάφος δεν προχωρούσε στην προβλεπόμενη άμεση κάθοδο και συνέχιζε πορεία στο ίδιο ύψος.
Τελικό αίτιο της πτώσης, ως απόρροια των προηγουμένων, ήταν η διακοπή της λειτουργίας των κινητήρων λόγω έλλειψης καυσίμων.
enikos.gr
Αεροπορική τραγωδία στο Γραμματικό: Γιατί δεν πρόλαβε ο φροντιστής πιλότος – Πώς οι υπεύθυνοι καταδικάστηκαν στην Αθήνα και αθωώθηκαν στην Κύπρο
Ποιος ξεχνάει την αεροπορική τραγωδία στο Γραμματικό; Τα ερωτήματα πολλά: Γιατί δεν πρόλαβε ο φροντιστής που είχε δίπλωμα πιλότου; – Γιατί οι υπεύθυνοι καταδικάστηκαν στην Αθήνα και αθωώθηκαν στην Κύπρο;
Από το 2005 έχουν περάσει 17 χρόνια. Ήταν μεσημέρι, 14 Αυγούστου του 2005, μια μέρα σαν σήμερα δηλαδή, παραμονή του Δεκαπενταύγουστου.
Το αεροσκάφος Boeing 737-300 της εταιρείας Helios Airways συντρίβεται στις πλαγιές του Γραμματικού Αττικής παρασύροντας στον θάνατο και τους 121 επιβαίνοντες.
Το αεροσκάφος που είχε αναχωρήσει από τη Λάρνακα είχε προορισμό την Πράγα με ενδιάμεση στάση στην Αθήνα.
Λίγη ώρα μετά την απογείωση, συνέβη ταχεία αποσυμπίεση της καμπίνας, η οποία προκάλεσε τη λιποθυμία επιβατών και πληρώματος.
Όλοι οι επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους. Οι συγγενείς των θυμάτων, εκτός από την οδύνη για τον χαμό των ανθρώπων τους, είχαν να αντιμετωπίσουν και την αδυναμία ταυτοποίησης των σορών, καθώς οι περισσότεροι είτε κάηκαν από την πυρκαγιά που ξέσπασε από την πρόσκρουση, είτε τα σώματά τους διαμελίστηκαν.
Κορμιά διαμελισμένα, ανθρωπινά κομμάτια
Αλλά ας διαβάσουμε πώς περιγράφει ο βετεράνος δημοσιογράφος Πάνος Σόμπολος στο βιβλίο του «Τα τραγικά γεγονότα της τελευταίας 35ετίας όπως τα έζησα» (εκδόσεις Πατάκη), την εμπειρία του από το τραγικό δυστύχημα: «Το τι αντικρίσαμε είναι δύσκολο να το περιγράψει κάποιος. Κορμιά διαμελισμένα, ανθρωπινά κομμάτια διάσπαρτα σε διάφορες κατευθύνσεις, τμήματα μικρότερα ή μεγαλύτερα του μοιραίου αεροσκάφους στραπατσαρισμένα και πάνω σε αυτά σάρκες ή ρούχα των άτυχων επιβατών. Καμένα κορμιά και αντικείμενα σκορπισμένα σε ακτίνα πολλών εκατοντάδων μέτρων. Η άτρακτος, σε μία κατηφόρα σφηνωμένη και καπνισμένη από τη φωτιά. Παντού φρίκη, συμφορά, πόνος δυστυχία, καταστροφή…
»Στον τόπο της τραγωδίας άρχισαν να καταφτάνουν συγγενείς των θυμάτων για να μάθουν νεότερα για τους ανθρώπους τους. Ήταν βέβαιοι όλοι, ότι δεν υπήρχε περίπτωση να έχει ζήσει κάποιος από τη συντριβή του Boeing, αλλά ο λαός λέει ότι η ελπίδα πεθαίνει πάντα τελευταία! Οι αστυνομικοί είχαν κλείσει παντού τις διόδους, που οδηγούσαν στην περιοχή της τραγωδίας και δεν επέτρεπαν σε κανέναν να πλησιάσει.
»Ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, περιπολικά με τις σειρήνες να ουρλιάζουν, φόρτιζαν ακόμα περισσότερο την πνιγηρή ατμόσφαιρα. Τα συνεργεία με τους διασώστες συγκέντρωναν ανθρώπινα κορμιά και τα μετέφεραν στα ασθενοφόρα για να τα οδηγήσουν στα νεκροτομεία της Αθήνας και του Πειραιά. Το έργο τους ήταν ιδιαίτερα δύσκολο και επίπονο καθώς πολλά από τα κορμιά ήταν διαμελισμένα.
»Θυμάμαι ότι με σόκαρε μία μαυροφορεμένη Κύπρια. Την ρώτησα ποιον είχε στο αεροπλάνο και μου απάντησε με λυγμούς: Πέντε ήρθα να πάρω, όχι έναν. Μας έκλεισαν για πάντα τα σπίτια οι καταραμένοι… Αν θυμάμαι καλά, θα πρέπει να ήταν της οικογένειας Πυρίλλη. Η οικογένεια από το δήμο Παραλιμνίου της Κύπρου ξεκληρίστηκε καθώς τα μέλη της έσβησαν στα υψώματα του Γραμματικού!».
Σύμφωνα με τη νεκροψία – νεκροτομή όλοι οι επιβάτες ήταν ζωντανοί όταν συνετρίβη το Boeing. Όμως δεν ήταν γνωστό εάν διατηρούσαν τις αισθήσεις τους.
Απότομη αποσυμπίεση η αιτία
Σύμφωνα με το πόρισμα για την αιτία της συντριβής, το πρόβλημα στο αεροσκάφος προκλήθηκε από απότομη αποσυμπίεση του εσωτερικού του αεροπλάνου. Παράλληλα, στα ενεργά αίτια συγκαταλέγεται και η παραμονή του διακόπτη συμπίεσης του αεροσκάφους στη χειροκίνητη ρύθμιση κατά τον έλεγχο πριν από την πτήση. Αυτό είχε ως επακόλουθο να μειώνονται όσο περνούσε η ώρα τα επίπεδα της ατμοσφαιρικής πίεσης και κατ’ επέκταση τα επίπεδα του οξυγόνου στο εσωτερικό του αεροπλάνου. Το αεροσκάφος πετούσε με αυτόματο πιλότο και με όλους τους επιβαίνοντες να έχουν χάσει τις αισθήσεις τους εκτός από τον αεροσυνοδό Ανδρέα Προδρόμου που έκανε προσπάθειες να αναλάβει τον έλεγχο του. Οι προσπάθειες του κύπριου φροντιστή απέβησαν μάταιες.
Το μυστήριο με τον φροντιστή
Ο Πάνος Σόμπολος γράφει σχετικά: «Νομίζω ότι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να πούμε περισσότερα πράγματα για τον ηρωικό ιπτάμενο φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε καθώς και από τα στοιχεία της τακτικής ανάκρισης, ο Προδρόμου ήταν ένας από τους τρεις του μοιραίου αεροσκάφους που έκανε χρήση της φορητής φιάλης οξυγόνου. Έτσι κατάφερε να διατηρήσει τις αισθήσεις του μέχρι την τελευταία στιγμή, δηλαδή την ώρα που κατέπεσε και συνετρίβη το αεροσκάφος.
»Ο Ανδρέας Προδρόμου κατείχε πτυχίο επαγγελματία χειριστή που το είχε πάρει στην Αγγλία. Είναι ο άνθρωπος, που κατάφερε λίγα λεπτά πριν από τη συντριβή να μπει στο πιλοτήριο. Πήγε και κάθισε στην άδεια θέση του κυβερνήτη και προσπάθησε να πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους πάνω από την Κέα· δυστυχώς δεν τα κατάφερε.
Και το ερώτημα που γεννάται είναι: για ποιο λόγο ο φροντιστής που ήταν και πιλότος δεν προσπάθησε νωρίτερα να αναλάβει τον χειρισμό του αεροσκάφους και να το προσγειώσει στην Αθήνα; Δανείζομαι ειδικά για τη συγκεκριμένη περίπτωση, την άποψη που διατυπώνει στην εμπεριστατωμένη έκθεση του, ο εμπειρογνώμονας αεροναυπηγός – μηχανικός Αλέξανδρος Φίσερ: «Μη έχοντας καμία ανταπόκριση, διότι ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης είχαν ήδη υποστεί τα συμπτώματα της υποξίας, αφού από την πρώτη στιγμή δεν έκαναν χρήση των μασκών τους, το αεροπλάνο είχε ήδη οριζοντιωθεί στο ύψος των 34.000 ποδών και συνέχιζε κανονικά την πορεία του μέσα στον αεροδιάδρομο προς Ρόδο και ΚΕΑ με τον αυτόματο πιλότο.
»Εξαντληθείσης της ποσότητας παροχής οξυγόνου στις μάσκες, αναμφίβολα για την επιβίωσή τους θα έκαναν στη συνέχεια χρήση των φορητών φιαλών οξυγόνου, που ήταν τέσσερις, όσες και το πλήρωμα καμπίνας και ενώ πλέον αντικειμενικός σκοπός ήταν η είσοδος στο πιλοτήριο για να δουν τι συνέβαινε… Θα έπρεπε όμως να πληκτρολογήσουν τον κωδικό, τον οποίο κατείχε η προϊσταμένη σύνοδος, για να ανοίξει η θωρακισμένη πόρτα του πιλοτηρίου, σύμφωνα με την εταιρική διαδικασία… Όπως προέκυψε, η θωράκιση της πόρτας με τον κωδικό της δεν επέτρεψε την έγκαιρη πρόσβαση στο πιλοτήριο του φροντιστού, ο οποίος ήταν κάτοχος πτυχίου επαγγελματία χειριστή που θα μπορούσε κατά πάσα πιθανότητα να προσγειώσει το αεροσκάφος με την επάρκεια καυσίμων που είχε ακόμα…».
Αν… Η ουσία είναι ότι ο φροντιστής δεν πρόλαβε και το αεροσκάφος καρφώθηκε στα πλευρά των βουνών του Γραμματικού συμπαρασύροντας στον θάνατο 121 ανθρώπους.
Το χρονικό της μοιραίας πτήσης
09:07: Η πτήση HCY 522 των Κυπριακών αερογραμμών Helios Airways αναχωρεί από τη Λάρνακα με προορισμό την Πράγα.
09:37: Εισήλθε στο FIR Αθηνών, όπου έγινε αυτομάτως η ταυτοποίηση του αεροσκάφους στο ραντάρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Ελλάδας.
10:07: Ο Πύργος Ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» επιχείρησε να επικοινωνήσει με το αεροσκάφος για να αρχίσει η διαδικασία καθόδου, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση. Ο Πύργος Ελέγχου συνέχισε τις επανειλημμένες κλήσεις και στη συχνότητα κινδύνου, χωρίς να καταστεί δυνατή η επικοινωνία.
10:20: Ο ελεγκτής της εναερίου κυκλοφορίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) τηλεφώνησε στο αεροδρόμιο Λάρνακας, απ’ όπου ενημερώθηκε ότι είχε αναφερθεί πρόβλημα στο σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους. Λίγα λεπτά αργότερα, το αεροσκάφος χωρίς να επικοινωνεί, άρχισε να κάνει δεξιόστροφους κύκλους γύρω από την περιοχή Κέας, Κύθνου.
10:30: Αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας τίθενται σε ετοιμότητα
11:05: Απογειώθηκαν από την Νέα Αγχίαλο δύο μαχητικά F-16 τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο.
11:25: Οι πιλότοι των F-16 πλησιάζουν σε κοντινή απόσταση. Ο χειριστής του πρώτου F-16 διαπίστωσε ότι ο συγκυβερνήτης ήταν πεσμένος στο πιλοτήριο, ίσως λιπόθυμος, ενώ ο κυβερνήτης δε βρισκόταν στη θέση του. Στην οπτική επαφή τους, οι χειριστές των πολεμικών αεροσκαφών διαπίστωσαν ότι οι μάσκες οξυγόνου στην καμπίνα του αεροσκάφους ήταν ενεργοποιημένες
11:41: Οι πιλότοι των μαχητικών είδαν έναν άνθρωπο να προσπαθεί να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου.
11:50: Τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός
12:00: Σταμάτησε και ο δεξιός κινητήρας
12:05: Το αεροσκάφος συνετρίβη στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού…
Καταδίκη στην Αθήνα, αθώωση στη Λευκωσία!
Όπως σημειώνει στο βιβλίο του ο Πάνος Σόμπολος: Έπειτα από εκτεταμένες έρευνες και ανακρίσεις η υπόθεση παραπέμφθηκε στη δικαιοσύνη και ασκήθηκε ποινική δίωξη εναντίον πέντε υπευθύνων της εταιρείας, στους: Δημήτρη Πανταζή διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Γιώργο Κικκίδη διευθυντή πτητικής εκμετάλλευσης, Ιάνκο Στοϊμένοβ, βουλγαρικής υπηκοότητας, αρχιχειριστή των ιπτάμενων πληρωμάτων της εταιρείας, Μπράιαν Φλιν επιχειρησιακό υπάλληλο – προϊστάμενο εκμετάλλευσης της εταιρείας και Άλαν Ίργουιν μηχανικός αεροσκαφών και υπεύθυνος για την ασφαλή πτήση των αεροσκαφών της εταιρείας.
Με βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών παραπέμφθηκαν σε δίκη οι τέσσερις από τους πέντε κατηγορούμενους. Δεν αποδόθηκαν κατηγορίες σε βάρος του Μπράιαν Φλιν.
Η δίκη κράτησε πολλούς μήνες και τελικά το δικαστήριο της Αθήνας εξέδωσε την απόφαση του με την οποία καταδίκασε και τους τέσσερις κατηγορούμενους σε πολυετείς ποινές φυλάκισης, αφού τους έκρινε ενόχους για ενσυνείδητη ανθρωποκτονία από αμέλεια. Όλοι τους δικάστηκαν ερήμην. Δεν αναγνώρισε κανένα ελαφρυντικό στους καταδικασθέντες το δικαστήριο.
Συγκεκριμένα, το τριμελές Πλημμελειοδικείο επέβαλε συνολικά στον καθένα ποινή φυλάκισης 123 ετών με ποινή βάσης τα 3 έτη για το πρώτο θύμα και επιπλέον ένα χρόνο για κάθε θύμα. Από αυτά – τα χρόνια – εκτιτέα ήταν τα 10 χρόνια. Στην εκτέλεση της ποινής των καταδικασθέντων δόθηκε αναστολή με την επιβολή χρηματικής εγγύησης 10.000 ευρώ στον καθένα.
Αυτά στην Αθήνα, γιατί το Κυπριακό Δικαστήριο αθώωσε τους κατηγορούμενους με το σκεπτικό ότι το κατηγορητήριο σε βάρος τους ήταν ατεκμηρίωτο, καθώς απουσιάζει μαρτυρία που να τους συνδέει με την τραγωδία… Ασκήθηκε αναίρεση από την Εισαγγελία, αλλα… αιωνία η μνήμη 121 ανθρώπων!
ethnos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις