Μετά από οκτώ μήνες ακροαματικής διαδικασίας στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Πειραιά και 7,5 χρόνια από την τεράστια οικολογική καταστροφή στον Σαρωνικό, κορυφώνεται η δίκη για τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ», τον Σεπτέμβριο του 2017.
Η Εισαγγελέας Πρωτοδικών Αικατερίνη Παππού πρότεινε την ενοχή των τεσσάρων βασικών κατηγορουμένων – του πλοιοκτήτη Θόδωρου Κουντούρη, του υπευθύνου απορρύπανσης, Μιχάλη Σπανόπουλου, του πλοιάρχου και του μηχανοδηγού – υιοθετώντας το πόρισμα του Τμήματος Ναυπηγικής και Τεχνολογίας του ΕΜΠ, το οποίο αποδίδει τη βύθιση σε εξωτερική έκρηξη και όχι σε τεχνική βλάβη ή ανθρώπινη αμέλεια, όπως είχε υποστηρίξει παλαιότερα το Ανώτατο Συμβούλιο Ναυτικών Ατυχημάτων (ΑΣΝΑ).
Παρά την κοινή αποδοχή του πορίσματος του ΕΜΠ, σφοδρή διαφωνία ξέσπασε στο ποιος ευθύνεται για την έκρηξη και κατά συνέπεια για το ναυάγιο. Η εισαγγελική αρχή υποστήριξε πως υπήρξε δόλος στην καθυστέρηση ειδοποίησης των λιμενικών αρχών, γεγονός που εμπόδισε την έγκαιρη αντιμετώπιση της διαρροής και την αποτροπή της ρύπανσης. «Ήταν ένα οικονομικό έγκλημα», τόνισε η Εισαγγελέας, σημειώνοντας και τις 84 αιτήσεις αποζημιώσεων που υποβλήθηκαν, συνολικού ύψους 77 εκατομμυρίων ευρώ.
Ειδική αναφορά έγινε και στο γεγονός πως το πλοίο και το φορτίο ήταν ανασφάλιστα, ενώ τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του πλοίου έληγαν μόλις 17 ημέρες μετά το ναυάγιο. Η επιχείρηση απορρύπανσης ξεκίνησε με καθυστέρηση ωρών, στοιχείο που βαραίνει, σύμφωνα με την Εισαγγελέα, και τον επιχειρηματία Μιχάλη Σπανόπουλο, υπεύθυνο για την ανέλκυση και την απάντληση, παρά τις δικές του ενστάσεις ότι έδρασε εντός δυνατοτήτων και χρόνου.
Από την πλευρά τους, οι συνήγοροι υπεράσπισης τόνισαν πως η έκρηξη – την οποία δεν αμφισβητούν – δεν μπορεί να αποδοθεί στους κατηγορούμενους, κάνοντας λόγο για άγνωστους δράστες και κατηγορώντας τις αρχές για καθυστέρηση στην αξιολόγηση κρίσιμων στοιχείων ήδη γνωστών από το 2018. Ιδιαίτερη υπερασπιστική γραμμή ακολουθήθηκε για τον πλοίαρχο, που έλειπε από το πλοίο για φαγητό, αλλά και για τον άπειρο ναύτη, που δεν ήξερε κολύμπι και «έπεσε στη θάλασσα κάνοντας τον σταυρό του», όπως ανέφερε ο συνήγορός του.
Η Εισαγγελέας πρότεινε την απαλλαγή του ναύτη λόγω αμφιβολιών, ενώ ήταν καταδικαστική για τον μηχανοδηγό, τον οποίο κατηγόρησε για ανακριβείς καταθέσεις και αδράνεια.
Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται αύριο Πέμπτη 15/5, ενώ η υπόθεση αυτή αποτελεί ορόσημο για την απόδοση ευθυνών σε περιβαλλοντικά εγκλήματα που πλήττουν τόσο τη φύση όσο και την κοινωνία.
edolio.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις