Για την φωτιά που στοίχισε τη ζωή σε 30 ανθρώπους τα Χριστούγεννα του 2014

Δεν ήταν νομικά υπεύθυνοι οι αρμόδιοι της ακτοπλοϊκής εταιρείας ΑΝΕΚ για την φωτιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο «Norman Atlantic» που στοίχισε τη ζωή σε 30 ανθρώπους τα Χριστούγεννα του 2014 στην Αδριατική.

Την άποψη αυτή έχει η Εισαγγελέας της Έδρας Αρετή Σκαφίδα στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων Πειραιά όπου δικάζονται ο διευθύνων σύμβουλος και μέτοχος της ΑΝΕΚ Γιάννης Βαρδινογιάννης, ο πρόεδρος της εταιρείας, πρώην δήμαρχος και Νομάρχης Χανίων Γιώργος Κατσανεβάκης και τρεις υπεύθυνοι της ακτοπλοϊκής εταιρείας για την φόρτωση του πλοίου που είχε ναυλωθεί από ιταλική εταιρεία, κατηγορούμενοι κατά περίπτωση για τα αδικήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, του εμπρησμού από αμέλεια από τον οποίο προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους και των επικίνδυνων παρεμβάσεων στη συγκοινωνία πλοίων από αμέλεια από τις οποίες προέκυψε κίνδυνος για ξένα πράγματα και ανθρώπους.

Το πρωτοβάθμιο δικαστήριο είχε καταδικάσει ομόφωνα τον πρόεδρο και το διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΝΕΚ σε συνολική ποινή φυλάκισης 16 ετών στον καθένα (εκ των οποίων εκτιτέα είναι τα πέντε έτη), τον υπεύθυνο της ΑΝΕΚ που επέβαινε στο πλοίο ποινή φυλάκισης 14 ετών, ενώ σε δύο ναυτικούς υπεύθυνους στη φόρτωση επέβαλε ποινή 6 ετών και 5 ετών και 2 μηνών στον καθένα.

Όμως η Εισαγγελέας της Έδρας στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο έχει την άποψη πως δεν είναι νομικά υπεύθυνοι.

Στη σημερινή της αγόρευση η κ. Σκαφίδα υποστήριξε πως υπεύθυνος για την κακή φόρτωση του πλοίου που προκάλεσε την φωτιά και το θάνατο των επιβαινόντων, ήταν ο Ιταλός πλοίαρχος του «Norman Atlantic» ο οποίος δικάζεται σε αντίστοιχη δίκη στην Ιταλία.

«Ο κυβερνήτης του πλοίου έπρεπε να ρωτήσει για το είδος των εμπορευμάτων για να καταρτίσει σχέδιο φόρτωσης. Δεν υπάρχει ιδιαίτερη νομική υποχρέωση, κατά την γνώμη μου, δια παραλείψεως των υπευθύνων της ΑΝΕΚ. Παρέλειψαν πράγματι, όπως λέει και η έκθεση πραγματογνωμοσύνης που συνέταξαν οι Ιταλοί πραγματογνώμονες, ο πλοίαρχος και ο πρώτος αξιωματικός. Συνεπώς ορθώς οι εγκαλούντες διατείνονται ότι δεν έχουν την ευθύνη», ανέφερε στην αγόρευσή της η Αντεισαγγελέας Εφετών.

Η εισαγγελέας ρίχνει την ευθύνη στον Ιταλό πλοίαρχο

Ως προς τα αίτια της τραγωδίας, η Εισαγγελέας ανέφερε:

«Στη συγκεκριμένη περίπτωση έγινε λάθος για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η επιβίβαση των φορτηγών επειδή είχε αργήσει πάρα πολύ η φόρτωση.

Τα φορτηγά μπαίνανε στο πλοίο χωρίς συγκεκριμένο πλάνο.

Είναι μια τακτική που ακολουθείται…

Πριν φύγει το πλοίο έπρεπε ο πλοίαρχος να έχει χρόνο να φτιάξει σχέδιο να μπουν τα φορτηγά στο κατάστρωμα που πρέπει.

Το γεγονός ότι είτε από συνήθεια είτε τακτική που κακώς ακολουθείται είτε για να μην υπάρξουν ρήτρες καθυστέρησης, έγιναν όπως συνήθως γίνονται χωρίς σχέδιο.

Κατά τη γνώμη μου πριν την αναχώρηση του πλοίου για τη λανθασμένη φόρτωση των φορτηγών και τη μη σύνδεση τους στις παροχές του ρεύματος, αρμόδιος είναι ο πλοίαρχος και αν είχε δώσει εντολές στο δικό του πλήρωμα θα ήταν και ο πρώτος αξιωματικός».

Ως προς τα όσα ακολούθησαν με την καθυστερημένη αντιμετώπιση της φωτιάς και εγκατάλειψης του πλοίου, η κ. Σκαφίδα ανέφερε πως «μόνο ιστορικά διηγούμενα θα πρέπει να αποτελέσουν τα πραγματικά περιστατικά που ακολούθησαν την εκδήλωση της φωτιάς, γιατί η δική τους ευθύνη αν υπάρχει θα είναι μέχρι την έναρξη της φωτιάς.

Ως εκ τούτου θεωρώ ότι δεν υπάρχει ποινική ευθύνη των εκπροσώπων και υπαλλήλων της ΑΝΕΚ. Η όποια ευθύνη πηγάζει από την εντολή του πλοιάρχου. Τέτοια εντολή δεν δόθηκε, όπως προκύπτει από την πραγματογνωμοσύνη και τις καταθέσεις μαρτύρων».

Υπενθυμίζεται πως η φωτιά ξέσπασε σε φορτηγό-ψυγείο στο γκαράζ του πλοίου που τροφοδοτούνταν με ηλεκτρικό ρεύμα έχοντας αναμμένη τη μηχανή του οχήματος, αν και απαγορεύεται κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

Το πρωτοβάθμιο δικαστήριο είχε καταδικάσει τους υπεύθυνους της ΑΝΕΚ κρίνοντας ότι γνώριζαν πως δεν λειτουργούσαν κάποιες από τις πρίζες του ναυλωμένου πλοίου «Norman Atlantic» με αποτέλεσμα οδηγοί φορτηγών-ψυγείων να ανάψουν τις μηχανές τους για να τροφοδοτήσουν με την αναγκαία ηλεκτρική ενέργεια τα ψυγεία τους για τη συντήρηση των εμπορευμάτων.

Ακολούθησαν σκηνές χάους με τους επιβάτες αλλά και ναυτικούς να προσπαθούν να εγκαταλείψουν το φλεγόμενο καράβι, ενώ τα μέλη του πληρώματος δεν ήταν στη θέση τους για την παροχή βοήθειας.

Αποτέλεσμα ήταν να πνιγούν ή να σκοτωθούν κατά την εγκατάλειψη συνολικά 12 επιβαίνοντες, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν βρεθεί 18 άνθρωποι που έπεσαν στη θάλασσα.

Αξίζει να σημειωθεί πως στο πρωτοβάθμιο δικαστήριο ήταν παρόντες για την υποστήριξη της κατηγορίας δικηγόροι συγγενών θυμάτων και διασωθέντων επιβατών.

Όμως μετά από συμβιβασμό με την ιταλική πλοιοκτήτρια και ασφαλιστική εταιρεία του «Norman Atlantic» και την καταβολή αποζημιώσεων για την βλάβη που υπέστησαν, δεν παρέστησαν ως πολιτική αγωγή στο Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων Πειραιά.

Η δίκη σε δεύτερο βαθμό συνεχίζεται με τις αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης των κατηγορουμένων.

newsbreak.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις