Euractiv: Το παρασκήνιο για το χαρτοφυλάκιο μεταφορών της ΕΕ και στο βάθος… Τέμπη

405

Στη «στόχευση» της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη να αναλάβει κύριους πολιτικούς ρόλους στον τομέα μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το βλέμμα στα Τέμπη, αναλύει σε μεγάλο ρεπορτάζ το Euractiv.

Αρχικά η εκλογή της Ελίζας Βόζεμπεργκ στην προεδρία της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (TRAN) και τώρα η «στόχευση» να εξασφαλιστεί το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών στην επερχόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Το Euractiv φιλοξενεί εκτενές ρεπορτάζ για την επίμονη προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να αναλάβει κομβικούς πολιτικούς ρόλους στον τομέα μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωση, αποκαλύπτοντας ένα έντονο παρασκήνιο με άρωμα… Τεμπών.

Έντονες πολιτικές ζυμώσεις για τα χαρτοφυλάκια των Επιτρόπων της ΕΕ

Με τις πρόσφατες ευρωεκλογές να αναδεικνύουν το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) πρώτη δύναμη οι ζυμώσεις για την επερχόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έντονες με την Ελλάδα να έχει λόγο και να διεκδικεί συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο, σύμφωνα με πηγές του Euractiv από την Αθήνα και τις Βρυξέλλες.

Η ενημερωτική ιστοσελίδα που έχει άριστη γνώση στα ευρωπαϊκά θέματα γράφει πως η Ελλάδα φημολογούνταν ότι επρόκειτο να διεκδικήσει το χαρτοφυλάκιο της διεύρυνσης στη νέα Κομισιόν και συνεχίζει με αναφορά στην τοποθέτηση του Απόστολου Τζιτζικώστα -περιφερειάρχη της Κεντρικής Μακεδονίας- από τον Κυριάκο Μητσοτάκη ως υποψήφιο επίτροπο.

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας

Γιατί το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών;

Το ρεπορτάζ του Euractiv εμβαθύνει και συνδέει το ελληνικό ενδιαφέρον για το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών με τα Τέμπη. Από πολιτική άποψη, γράφει, «η ελληνική κυβέρνηση μπορεί να ενδιαφέρεται για το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών εξαιτίας του σιδηροδρομικού δυστυχήματος το 2023 που σκότωσε 57 ανθρώπους –κυρίως νέους– στα Τέμπη, το οποίο είχε βαρύ πολιτικό αντίκτυπο στο εσωτερικό».

Η δικαστική έρευνα για τους υπεύθυνους πίσω από το έγκλημα στα Τέμπη προχωρά με αργό ρυθμό, με τους γονείς των θυμάτων και την ελληνική αντιπολίτευση να ισχυρίζονται ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να συγκαλύψει την τραγωδία και τους υπευθύνους της.

Το θέμα απασχόλησε τη Γενική Εισαγγελία της ΕΕ Λάουρα Κοβέσι, η οποία είχε –πριν το δυστύχημα– ξεκινήσει έρευνα για σύμβαση που υπογράφηκε το 2014 για την ανακατασκευή και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης και τηλεχειρισμού στα ελληνικά τρένα.

Ο Κοβέσι έχει πει ότι οι ελληνικές αρχές θέτουν εμπόδια για την «εύρεση της αλήθειας και την εφαρμογή της δικαιοσύνης» και πέρυσι έστειλε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνοντας ότι η διάταξη στο Σύνταγμα της Ελλάδας που παρέχει στους υπουργούς ασυλία πρέπει να αλλάξει.

Από την πλευρά της, η ελληνική κυβέρνηση αντέδρασε λέγοντας ότι η Κοβέσι υπερέβη το όριο των αρμοδιοτήτων της.

Ανοιχτή πληγή για την Ελλάδα η τραγωδία των Τεμπών

«Σύμβαση 717»

Η έρευνα αποκάλυψε ότι η «σύμβαση 717» δεν είχε ποτέ εφαρμοστεί, με τους ειδικούς να υποστηρίζουν ότι το ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν υπήρχε ένα σύγχρονο σύστημα σηματοδότησης.

Επιπλέον, η Κομισιόν «αναγνώρισε» την έλλειψη μόνιμου και ανεξάρτητου φορέα διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα από το 2019 ως παραβίαση της νομοθεσίας της ΕΕ, αν και δεν ελήφθη κανένα μέτρο.

Η συνολική υπόθεση σιδηροδρομικού δυστυχήματος τέθηκε επίσης στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου τον Μάρτιο του 2023, όταν πραγματοποιήθηκε ακρόαση με τα θύματα των γονέων.

Οι πολιτικές ομάδες στην Επιτροπή Αναφορών αποφάσισαν ομόφωνα να διατηρήσουν την υπόθεση ανοιχτή και να παρακολουθήσουν στενά τις εξελίξεις στην επόμενη θητεία. Η απόφαση αυτή όμως δεν εμπόδισε τη Νέα Δημοκρατία να βάλει αντιπρόεδρο αυτής της επιτροπής έναν άλλο ευρωβουλευτή, τον Φρέντι Μπελέρι.

«Τα αναπάντητα ερωτήματα για τα Τέμπη και τις κακές σιδηροδρομικές υποδομές της Ελλάδας μπορεί να φέρουν τον Τζιτζικώστα σε πολιτικά άβολη θέση. Κάποιοι μπορεί να εγείρουν αμφιβολίες για το εάν η Ελλάδα μπορεί να χειριστεί τις μεταφορές σε επίπεδο ΕΕ, καθώς, όσον αφορά τα τρένα, η χώρα δεν εκπλήρωσε τα καθήκοντά της παρά το γεγονός ότι έλαβε χρηματοδότηση από την ΕΕ για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων της», γράφει το Euractiv.

Να ξαναμπούν στις ράγες τα μεγάλα έργα υποδομών για τον σιδηρόδρομο

Ανάρτηση – κόλαφος από τη Μαρία Καρυστιανού

Θυμίζουμε πως για την εκλογή της Ελίζας Βόζεμπεργκ στην προεδρία της επιτροπής μεταφορών, η Μαρία Καρυστιανού, με μια ανάρτηση-καταπέλτη, σχολίαζε μεταξύ άλλων: «Μετά το φονικότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα στην Ευρώπη, μετά το μεγαλύτερο σκάνδαλο συγκάλυψης αναλαμβάνουν οι ΙΔΙΟΙ οι ΕΝΟΧΟΙ το σχετικό χαρτοφυλάκιο μεταφορών. Χωρίς να έχει αποδειχτεί εμπράκτως ούτε η ικανότητα ούτε η εντιμότητα ούτε και η γνώση που θα αποτελέσει την αρχή για την έρευνα και τη μελέτη , αναλαμβάνουν με το γνωστό δόλιο τρόπο το χαρτοφυλάκιο μεταφορών. Αστειότητες…. Τους έχουμε στριμώξει για τα καλά.

 

Νέα κατάσταση

Το Euractiv υπενθυμίζει πως η υπόθεση των Τεμπών και η κατάσταση της δικαιοσύνης σχετίζονται με μια ευρύτερη και συνεχή συζήτηση για το Κράτος Δικαίου στην Ελλάδα.

Το ευρωκοινοβούλιο

Στην προηγούμενη θητεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι Σοσιαλιστές, οι Πράσινοι, οι Φιλελεύθεροι και η Αριστερά της ΕΕ σχημάτισαν πλειοψηφία για να ασκήσουν πίεση στην Επιτροπή να αξιολογήσει την Ελλάδα σύμφωνα με τον Κανονισμό Προϋποθέσεων για το Κράτος Δικαίου. Αυτό εγκρίθηκε ως ψήφισμα από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Φεβρουάριο του 2023.

Ωστόσο, στο νέο Κοινοβούλιο, αυτές οι προοδευτικές ομάδες δεν διαθέτουν επαρκή πλειοψηφία για να το επαναλάβουν. Σύμφωνα με πηγές της Euractiv, ο ΣΥΡΙΖΑ και η ευρωομάδα Left του Ευρωκοινοβουλίου σχεδιάζουν να ασκήσουν ισχυρή πίεση στον Τζιτζικώστα κατά τη διάρκεια της εκκρεμούς ακροαματικής διαδικασίας, ειδικά για την υπόθεση των Τεμπών.

in.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αν σας άρεσε το άρθρο

Κάνετε Like