Τις προάλλες, σε μια από τις προσυνεδριακές περιοδείες του, ο Αλέξης Τσίπρας ερχόμενος αντιμέτωπος με την θερμή υποδοχή απλών πολιτών -που ίσως και να μην ήταν ψηφοφόροι του- επιτέθηκε στα «πετσομένα» Media που δεν μεταδίδουν αυτές τις σκηνές λατρείας του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Βλέπω το απόσπασμα στο Instagram και τηλεφωνώ στον Αλέξη και του λέω: «Μα γιατί κυνηγάς ανεμόμυλους. Κάνε εσύ την δουλειά σου, τις περιοδείες σου, πάρε δύναμη από το σφίξιμο του χεριού σου από τους απλούς πολίτες που αποτελούν το πολιτικό πιεσόμετρο και άσε τα κανάλια να ζουν τον μύθο τους».
Ο Αλέξης απορεί: Τον μύθο τους;
Ναι, τον μύθο τους! Διότι δεν έχουν την ισχύ της παρέμβασης που νομίζουν ότι έχουν. Τα Δελτία Ειδήσεων «κατα-κατα-κατά- καταρρέουν», ο τομέας Ενημέρωσης των Media τελεί υπό καθίζηση. Οι πολίτες σε ολόκληρο τον κόσμο -κυρίως οι νέοι- γυρίζουν την πλάτη στην ενημέρωση.
Η έλλειψη εμπιστοσύνης του σύγχρονου κόσμου στον ειδησεογραφικό τομέα των παραδοσιακών media καταγράφεται τα τελευταία χρόνια σε όλες τις διεθνείς έρευνες. Ωστόσο το προβλήματα διογκώνεται χρόνο με τον χρόνο και σταματημό δεν έχει.
Την περασμένη βδομάδα δημοσιεύτηκε μια σημαντική έρευνα του ινστιτούτου Reuters που έγινε σε 46 χώρες χρηματοδοτούμενη από το Ίδρυμα Thomson Reuters. Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι άκρως εντυπωσιακά, καθώς καταδεικνύουν ότι ένας μεγάλος αριθμός πολιτών επιλέγει να μην ακούει, να μην βλέπει και να μην διαβάζει ειδήσεις που αφορούν την πανδημία, τον πόλεμο στην Ουκρανία και το κόστος της εν εξελίξει κρίση…
Η απαξίωση των ειδήσεων αποτελεί απειλή για την ίδια την κοινωνία, την υγεία της και την ευημερία της. Κίνδυνο για την Δημοκρατία. Ο κόσμος μπορεί να έχει περάσει στην ψηφιακή εποχή, όμως οι ίδιες οι κοινωνίες έχουν σταματήσει να εκπαιδεύονται στην ανάγνωση και τον διαχωρισμό της είδησης. Αυτό καθίσταται η αιτία που κάνει τους πολίτες , ιδιαίτερα τους νέους να είναι μη φιλικοί στην ενημέρωση διότι αυτή απαιτεί υπόβαθρο – πνευματικό, μορφωτικό- και σκακιστική ικανότητα από την πλευρά του αναγνώστη, του ακροατή και του τηλεθεατή της είδησης.
Για την ανάγνωση μιας εφημερίδας θέλει τέχνη, οξυδέρκεια και αντίληψη για το τι διαβάζει και για το τι αφομοιώνει ο αναγνώστης. Απαιτεί εκπαίδευση και κόπο από μικρή ηλικία. Η ανάγνωση της εφημερίδας είναι ιεροτελεστία, κουλτούρα, ιδεολογία.. Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς βλέπουμε πια ολοένα και πιο λίγους επιβάτες να διαβάζουν εφημερίδα. Σταθερά στην θέση του, στον καφενέ του Φάρου Ψυχικού, ο υπέργηρος συνταξιούχος δικαστής κάθε πρωί μελετάει – όχι απλώς διαβάζει- την “ΕΣΤΙΑ” και αναρωτιέται κανείς εάν τα εγγόνια του μπορούν να διαβάσουν, όχι την ΕΣΤΙΑ αλλά έστω και την Espresso;
Σ´ ένα έχει δίκιο ο Τσίπρας! Στο ότι τα ΜΜΕ τροφοδοτούν τον κατακερματισμό, την μεροληψία και την δυσανεξία στον τομέα των Ειδήσεων προκαλώντας χάος και στα Media αλλά και στην ίδια την κοινωνία!
Η ελεύθερη διάδοση της πληροφορίας είναι ζωτικής σημασίας για την Δημοκρατία. Η πληροφορία- είδηση είναι κοινωνικό αγαθό και διέπεται τους χάρτες που εγγυώνται την αντικειμενικότητα και την αμεροληψία.
Η ψηφιακή επανάσταση αντί να αποτελέσει επιταχυντής της πληροφόρησης, αποδεικνύεται ακριβώς το αντίθετο. Γίνεται τροχοπέδη για την παραδοσιακή – άδολη – ερευνητική δημοσιογραφία που αγγίζει τις καρδίες και διεισδύει στα μυαλά των αναγνωστών – τηλεθεατών. Εννοούμε την δημοσιογραφία που προβληματίζει και όχι αυτή που αποχαυνώνει. Την δημοσιογραφία που ενημερώνει και ταυτόχρονα εκπαιδεύει, που σε πάει ένα βήμα παραπέρα.
Δημοσιογραφία είναι ο άνθρωπος και όχι οι μηχανές. Γράδι δεν είναι τα like. Στις μέρες μας οι διαδυκτιακές μηχανές επηρεάζουν και χειρίζονται τις καρδιές και τα μυαλά σε παγκόσμια κλίμακα. Το φαινόμενο αποκαρδιωτικό και άκρως ανησυχητικό. Διαπιστώθηκε εντονότερα την περίοδο της πανδημίας και με το πρόβλημα ασχολήθηκε το Κογκρέσο, με την κλήση σε ακρόαση των CO του fb – Twitter – Instagram…
Οι πλατφόρμες αυτές δεν είναι απλώς μεταφορείς περιεχομένου. Είναι διαμορφωτές συνειδήσεων. Η τεχνητή νοημοσύνη και ο αλγόριθμος βασίζονται στο κέρδος και επηρεάζουν απόλυτα την υγεία των Εθνών
και τη σταθερότητα της παγκόσμιας σφαίρας.
Στην πρόσφατη έρευνα του Reuters το 38% δήλωσε ότι αποφεύγει τα νέα των ειδήσεων, ενώ στην αντίστοιχη έρευνα του 2017 το ποσοστό ήταν 29%. Ηλικιακά το ποσοστό εκείνων που γυρίζει την πλάτη στην ενημέρωση αυξάνεται (36%) σε εκείνους των κάτω των 35 ετών.
Η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις μειώνονται σε όλο τον κόσμο και ιδιαιτέρως στις ΗΠΑ.
Οι νεότερες ηλικίες προσεγγίζουν τις ειδήσεις μέσω πλατφορμών όπως το Tik-Tok. Το 78% των νέων ηλικίας 18 έως 24 ετών αποκτήσουν πρόσβαση στις ειδήσεις μέσω των συγκεντρωτών, των μηχανών αναζήτησης και των κοινωνικών μέσων.
Τα παραπάνω στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι τα παραδοσιακά Media έχουν χάσει την πολιτική επιρροή που διέθεταν μέχρι πρόσφατα.
Τα τελευταία χρόνια , τα πολιτικά, εμπορικά και ιδεολογικά συμφέροντα διαστρεβλώνοντας την αλήθεια χρησιμοποιούν τα ΜΜΕ ως όπλο στο πεδίο της μάχης για την επίτευξη των στόχων τους. Τα συμφέροντα αυτά εκδηλώνουν μια απαξία και συνολική αδιαφορία για τη Δικαιοσύνη, την κοινή λογική, την ηθική και, πάνω απ ‘όλα τον σεβασμό στο κοινό. Πρόκειται για την λεγόμενη βιομηχανία που στοχεύει στο να κερδίσει τους διστακτικούς πιθανούς καταναλωτές.
Τα ΜΜΕ θα πρέπει να επιστρέψουν στον ρόλο τους που είναι η διαχείριση των ειδήσεων και ας αφήσουν τις ηλεκτρονικές αξιολογήσεις με τα φθηνά κλικ και τις ιδιοτροπίες των προστατών
τους που στρέφονται σε βάρος έγκαιρων, ακριβών και αμερόληπτων ειδήσεων.
Η έκθεση του ινστιτούτου Reuters παρατηρεί ότι στο διαδίκτυο αναπτύσσεται η τάση της επι πληρωμής πρόσβασης σε ακριβείς και αξιόπιστες ειδήσεις. Οι εφαρμογές μηνυμάτων όπως το WhatsApp και το telegram βελτιώθηκαν σε μεγάλο βαθμό ως προς την προσέγγιση των ανθρώπων στο Global South, αλλά παραμένουν ολοένα και περισσότερο στο έλεος της παραπληροφόρησης, όπως την περίοδο της πανδημίας.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τα Media είναι η μελλοντική τους ικανότητα να συνδέσουν τη λεγόμενη γενιά z σε αξιόπιστες ιστοσελίδες και εφαρμογές, με την ελπίδα ότι θα αποσυνδεθούν από τις τοξικές κοινωνικές πρίζες των social media, όπου οι ειδήσεις και η παραπληροφόρηση διοχετεύονται μέσω ειδοποιήσεων από την κινητή τηλεφωνία.
Η δημιουργία ενός παράγοντα αισθητικής δεν ήταν ποτέ ο ακρογωνιαίος λίθος της ενημέρωσης. Η αποστολή του τομέα ειδήσεων δεν είναι η δημιουργία αισθητικής. Αυτό επαφίεται στην ευθύνη του τομέα ψυχαγωγίας για να κάνουν τον κόσμο πιο ευτυχισμένο. Η ενημέρωση είναι αποκλειστική ευθύνη της μάχιμης ερευνητικής και διεισδυτικής δημοσιογραφίας.
Αντιθέτως οι επενδυτές της βιομηχανίας των Media, έχουν ως στόχο:
- Να ενημερώσουν και να αποσπάσουν την συναίνεση του κόσμου στα όσα γίνονται..
- Να επηρεαστεί η γνώμη τους.
- Να αποσπαστεί η προσοχή τους από τα ουσιώδη πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν.
- Να εκτρέψει ή να παραμορφώσει και να αναπτύξει μάχες και πολέμους πληροφοριών.
Ζούμε σε περίοδο χάους στα ΜΜΕ.
Οι εφημερίδες έχουν αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις από την ανεξαρτησία τους μέχρι το αυξανόμενο κόστος και την συρρίκνωση της διαφημιστικής αγοράς. Οι αναδυόμενες ηλεκτρονικές πλατφόρμες δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την εγκυρότητα των εφημερίδων. Οι αναγνώστες , οι ακροατές και οι τηλεθεατές δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις έγκαιρες και έγκυρες ειδήσεις με μη εξειδικευμένες πληροφορίες και συχνά μισοψημένες αλήθειες, ακόμη και αν συσκευάζονται με έναν πιο ελκυστικό τρόπο που φαίνεται να είναι η όρεξη ενός νεότερου, συχνά απασχολημένου, καταναλωτή. Η κονσέρβα αυτή έχει ημερομηνία λήξης. Το ζητούμενο είναι η επόμενη μέρα στα Media ποια θέση θα καταλάβει η ενημέρωση. Μην χαμογελάτε σαρδόνια. Αλίμονο εάν χάσουμε την ελπίδα και την αισιοδοξία μας. Τι είπαμε
λίγο πριν ; Η ενημέρωση είναι το οξυγόνο της Δημοκρατίας και όσο μειώνεται το οξυγόνο της ενημέρωσης τόσο πιο πολύ ασφυκτιά η Δημοκρατία!
ieidiseis.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις