Το σήριαλ με την υπόθεση των υπερσύγχρονων ελικοπτέρων ΝΗ-90 που αγόρασε η Ελλάδα από την Γαλλία, φαίνεται ότι ολοκληρώνεται μετά από 18 χρόνια!Ήταν το 2003 όταν η Ελλάδα υπέγραψε την συμφωνία προμήθειας 20 ελικοπτέρων ΝΗ-90, έναντι $ 657.523.069. Όμως παρελήφθησαν τα πρώτα 14 και τα υπόλοιπα 6 έμειναν στο… ράφι! Επί χρόνια η διαθεσιμότητά τους ήταν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, λόγω διαφωνιών της πολιτικής ηγεσίας κι εν μέσω φιλολογίας περί σκανδαλώδους συμφωνίας. Μάλιστα, υπήρξε και περίοδος που ήταν και τα 14 NH-90 καθηλωμένα!

Ο κυριότερος λόγος ήταν γιατί ποτέ δεν υπεγράφη συμφωνία υποστήριξης σε ανταλλακτικά. Η αρχή του προβλήματος ξεκίνησε το 2005, με την παραλαβή του πρώτου ελικοπτέρου, επί του οποίου προέκυψαν από τα στελέχη του ΓΕΣ 200 παρατηρήσεις. Έτσι ξεκίνησε ο πρώτος γύρος καθυστερήσεων, με την κατασκευάστρια εταιρεία το 2010 να αναλαμβάνει τις ευθύνες της αποδεχόμενη την ευθύνη καθυστέρησης στην παραλαβή των ελικοπτέρων και των ζητημάτων που προέκυψαν. Έτσι ενεργοποιήθηκε η ρήτρα των 34 εκατ. ευρώ περί καθυστερήσεων και μαζί με άλλες αξιώσεις της ελληνικής πλευράς φτάσαμε στα 70 εκατ. μείωσης του ποσού της αρχικής συμφωνίας συν πίστωση ύψους 20 εκατ. για υλικά και υπηρεσίες. Κι ενώ από το 2011 ξεκίνησε η σταδιακή παραλαβή των ελικοπτέρων, φτάσαμε στο 2015, οπότε όταν θα παραλαμβανόταν το 12ο, ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας, έθεσε ζήτημα τεχνικής υποστήριξης. Η χώρα είχε αποπληρώσει το 70% της αξίας των 20 ελικοπτέρων και τελικά, κι αφού ξεπεράστηκαν οι παλινωδίες βρέθηκε η προσωρινή λύση για την παραλαβή τριών ελικοπτέρων μέχρι το 2017, οπότε και τα υπόλοιπα 6 μπήκαν στα «αζήτητα» και την ελληνική κυβέρνηση να συζητά με την κατασκευάστρια εταιρεία και το υπουργείο Άμυνας τρόπους άρσης του αδιεξόδου.

Το ατού

Παρότι είναι πανάκριβα ως ελικόπτερα έχουν ένα πολύ θετικό ατού. Κι αυτό είναι το σέρβις. Σύμφωνα με την εταιρεία κατασκευής το σέρβις πρέπει να γίνεται ανά ένα μήνα, ανεξάρτητα από τις ώρες πτήσεις που έχει γράψει. Δηλαδή μπορεί να γράψει για παράδειγμα 500 ώρες πτήσεις σε ένα μήνα με την τιμή σέρβις να παραμένει η ίδια, σε αντίθεση για παράδειγμα με τα Chinook που ανά 250 ώρες χρειάζονται την καθιερωμένη συντήρηση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσο πιο πολύ χρησιμοποιούνται τα NH-90 τόσο πιο φθηνά βγαίνουν για τον προϋπολογισμό της Αεροπορίας Στρατού (ΑΣ), δημιουργώντας για να χρησιμοποιήσουμε και τον ακριβή όρο «οικονομία κλίμακος».

Την Τέταρτη υπεγράφη η 6η – κι απ’ ότι φαίνεται η τελευταία – τροποιητική σύμβαση, με την οποία λύνονται τα ζητήματα τεχνικής υποστήριξης, ανοίγοντας πλέον διάπλατα τον δρόμο παραλαβής των υπολοίπων 6 ελικοπτέρων, που θα δώσουν μεγάλες ανάσες στην Αεροπορία Στρατού.

Του Χρήστου Μαζανίτη

enikos.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις