Σε αδιέξοδο τεχνικές εταιρίες, δήμοι και Περιφέρειες, λόγω αυξήσεων από 45% έως 65% στα υλικά κατασκευής
Στο «πάγωμα» πολλών δημόσιων και ιδιωτικών τεχνικών έργων, που πλέον θα αργήσουν να παραδοθούν μέσα στη χρονιά, έχει οδηγήσει το περιβάλλον ασφυξίας που επικρατεί στην ελληνική οικονομία και επιδεινώθηκε με τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ανεξάρτητα από το είδος του έργου καταγράφονται πλέον αυξήσεις από 45% έως 65% στα υλικά κατασκευής. Μόνο στον χάλυβα, οι αυξήσεις φτάνουν το 70%. Η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει αυξηθεί κατά 30% τις τελευταίες εβδομάδες, γεγονός που έχει συμπαρασύρει προς τα πάνω όλες τις εργασίες που απαιτούν χρήση βαρέων μηχανημάτων, όπως π.χ. χωματουργικά έργα, οδοποιίες, έργα ύδρευσης κ.λπ.
Πρόκειται για εργασίες που δεν καλύπτονται από την αναθεώρηση που έγινε στις τιμές 495 κωδικών υλικών, στο πλαίσιο σχετικής παρέμβασης από το υπουργείο Υποδομών στο τέλος του 2021.
Πάνω από 100%
Ταυτόχρονα, οι συνεχείς ανατιμήσεις των υλικών που ενσωματώνονται στα τεχνικά έργα (σίδηρος, τσιμέντο, ξυλεία, χαλκός, άσφαλτος, πολυαιθυλένιο, PVC, αλουμίνιο, πετρελαιοειδή κ.λπ.) ακολουθούν φρενήρεις ρυθμούς τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, αφού οι αυξήσεις έχουν υπερβεί το τελευταίο διάστημα σε ποσοστό το 100%.
Ο πονοκέφαλος
Το μεγαλύτερο πρόβλημα καταγράφεται σε συμβάσεις μικρών έργων, που αφορούν κυρίως δήμους και Περιφέρειες. Τα έργα αυτά έχουν ανατεθεί με σημαντικές εκπτώσεις της τάξης του 40% ή και ακόμα παραπάνω, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι αδύνατη η εκτέλεσή τους λόγω της τεράστιας ζημιάς που θα υποστούν οι ανάδοχοι, ακόμα και με την αναθεώρηση των τιμών που έχει πραγματοποιήσει το υπουργείο.
Δεν δίνουν υλικά…
Πολλές εταιρίες προμηθειών αρνούνται να δώσουν καν προσφορά για δομικά υλικά. Είναι εμφανές ότι οι τεχνικές εταιρίες βρίσκονται προ αδιεξόδου και ουσιαστικής αντικειμενικής αδυναμίας να προχωρήσουν στην ομαλή εκτέλεση των έργων.
Τις ήδη δύσκολες συνθήκες στον κλάδο επιδεινώνει η άνοδος της τιμής του πετρελαίου, η οποία επηρεάζει πλήθος υλικών, από τα αδρανή μέχρι τα τούβλα, με αποτέλεσμα σε κάποια υλικά, όπως ο χαλκός και το πλαστικό, να έχει εκτιναχθεί το κόστος.
Οι συμβάσεις που ανέλαβαν οι τέσσερις μεγάλοι όμιλοι
Προσεγγίζουν τα 2,8 δισ. ευρώ οι νέες συμβάσεις έργων που αναλαμβάνουν το προσεχές διάστημα οι 4 μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας.
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω της θυγατρικής ΤΕΡΝΑ, επικράτησε σε δύο από τους τρεις μεγαλύτερους διαγωνισμούς, σε κοινοπραξία με ΑΚΤΩΡ και Intrakat. Ειδικά, το συγκεκριμένο σχήμα πρόκειται να υπογράψει τις συμβάσεις για το έργο επέκτασης της λεωφόρου Κύμης, της τάξης των 434.000.000 ευρώ, αλλά και για το τμήμα του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη. Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 350.000.000 ευρώ.
Η ΤΕΡΝΑ πρόκειται να αναλάβει και τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου (Γαστούνη – Πύργος).
Δύο ακόμα τμήματα του έργου θα κατασκευαστούν από την ΑΒΑΞ και την ΑΚΤΩΡ. Το έργο είναι συνολικού προϋπολογισμού 250.000.000 ευρώ. Ενα ακόμα έργο στο οποίο συμμετέχει η ΤΕΡΝΑ, σε κοινοπραξία με τον Ομιλο Μυτιληναίου, αφορά τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αιγίου – Ρίου, προϋπολογισμού 175.000.000 ευρώ. Η κοινοπραξία μειοδότησε πρόσφατα, προσφέροντας έκπτωση 8,29%.
Σημαντικό αντικείμενο εξασφάλισε και ο Ομιλος Μυτιληναίου, καθώς, εκτός από το σιδηροδρομικό έργο Αίγιο – Ρίο, ανέλαβε και το μεγαλύτερο σε αξία έργο ΣΔΙΤ, συμπράττοντας με την ΑΒΑΞ. Ο λόγος για τη νέα, υπερυψωμένη ανατολική οδό Θεσσαλονίκης (Flyover), εκτιμώμενου προϋπολογισμού 370.000.000 ευρώ.
Επίσης στη Θεσσαλονίκη ο Ομιλος Μυτιληναίου επικράτησε στον διαγωνισμό για το έργο επέκτασης της προβλήτας ΣΤ΄, για λογαριασμό του ΟΛΘ. Το έργο είναι προϋπολογισμού 150.000.000 ευρώ και θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με τις εταιρίες Rover Maritime SL και HDK SA. Ο Ομιλος Μυτιληναίου μειοδότησε και στο έργο της παράκαμψης Χαλκίδας, προϋπολογισμού 200.000.000 ευρώ.
Αντίστοιχα, ο Ομιλος Ελλάκτωρ εξασφάλισε σημαντικό κατασκευαστικό αντικείμενο. Εντός της εβδομάδας επισημοποιήθηκε η ανάδειξή του ως προσωρινού μειοδότη για το τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Νεάπολη μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Πρόκειται για έργο αξίας 186.000.000 ευρώ, για το οποίο η ΑΚΤΩΡ προσέφερε έκπτωση μόλις 7,1%.
Παράλληλα, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις εξασφάλισε και το οδικό έργο ΣΔΙΤ Καλαμάτα – Ριζόμυλος, σε κοινοπραξία με την Intrakat. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 250.000.000 ευρώ. Αντίστοιχα, η εταιρία συμμετέχει μαζί με την Intrakat και στην κοινοπραξία που θα κατασκευάσει την επέκταση της Λ. Κύμης και το έτερο τμήμα του ΒΟΑΚ (Χερσόνησος – Νεάπολη).
Η ΑΒΑΞ ανέλαβε το σιδηροδρομικό έργο Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, σε κοινοπραξία με την Alstom. Πρόκειται για έργο αξίας 56.700.000 ευρώ. Επίσης, θα κατασκευάσει το τμήμα Μιντιλόγλι – Καραίικα της Ολυμπίας Οδού.
Ποια μεγάλα έργα πρέπει να παραδοθούν μέσα στο καλοκαίρι
To ερχόμενο καλοκαίρι εντοπίζονται αρκετές ολοκληρώσεις, με σημαντικότερη αυτήν της επέκτασης της γραμμής 3 μέχρι το Δημοτικό Θέατρο από την Αττικό Μετρό. Με αυτήν προστίθενται στο δίκτυο οι σταθμοί Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο, και ενώνεται με το μετρό το κέντρο του Πειραιά με εκείνο της Αθήνας.
Παράλληλα, τελειώνουν τα έργα πρώτης φάσης στον Φαληρικό Ορμο. Εδώ δεν θα έχουμε «κορδέλες» από την Περιφέρεια Αττικής, μια και προετοιμάζεται ο διαγωνισμός β’ φάσης που θα ολοκληρώσει την εικόνα. Μένουμε στην Αττική, καθώς στα ανατολικά ολοκληρώνεται το «αιώνιο» έργο του ΚΕΛ Κορωπίου – Παιανίας που θα εξυπηρετήσει δεκάδες χιλιάδες συνδέσεις.
Στην περιοχή της Χαλκιδικής θα έχουμε μια σημαντική ολοκλήρωση έργου που αφορά το περίφημο «ορφανό χιλιόμετρο» στο τμήμα Μουδανιά – Ποτίδαια από την Εγνατία Οδό, που δημιουργούσε ουρές χιλιομέτρων το καλοκαίρι. Εκεί θα έχουμε την κορδέλα παράδοσης περίπου τον Ιούνιο.
Εντός του έτους περιμένουμε και άλλες παραδόσεις. Η σημαντικότερη αφορά την περίφημη παράκαμψη Αμφιλοχίας του αυτοκινητοδρόμου Ακτιο – Αμβρακία, έργο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Αφορά μεγάλο τμήμα άνω των 15 χιλιομέτρων που θα αντικαταστήσει αντίστοιχο υφιστάμενο τμήμα εθνικής οδού.
Μέσα στο έτος περιμένουμε την ολοκλήρωση της μονάδας απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα, μέσα στο έτος αναμένεται η ολοκλήρωση για τις μονάδες σε Αμάρι και ίσως και σε Ζάκυνθο.
Φέτος ολοκληρώνονται επίσης η γ’ φάση των έργων στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, η ηλεκτροκίνηση στο σιδηροδρομικό τμήμα Ισθμός – Λουτράκι, οι νέες σιδηροδρομικές γέφυρες στον Γαλλικό ποταμό και η σύνδεση Ιόνιας Οδού – Τζουμέρκων.
newsbreak.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις