Ιδιαίτερα δυσαρεστημένοι εμφανίζονται οι συμβολαιογράφοι τόσο της Μαγνησίας, όσο και της υπόλοιπης χώρας με την τακτική της ΑΑΔΕ, να τους επιφορτίζει με νέες υποχρεώσεις, οι οποίες δημιουργούν καθυστερήσεις στην εξυπηρέτηση των πολιτών, που θέλουν να μεταβιβάσουν κάποιο ακίνητο.

Ταυτόχρονα εντύπωση προξενεί το γεγονός του διαφορετικού κάθε φορά υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας ενός ακινήτου, με αποτέλεσμα ο φορολογούμενος να μη γνωρίζει τελικά τι θα πληρώσει. Για παράδειγμα ο αγοραστής αναθέτει στον συμβολαιογράφο να κινήσει τις διαδικασίες, ώστε στη συνέχεια να καταβάλει τον απαραίτητο φόρο. Έχει υπολογίσει να πληρώσει 1.200 ευρώ βάσει της αντικειμενικής αξίας, ωστόσο, μετά από 60 περίπου μέρες μαθαίνει πως θα πρέπει να βάλει βαθύτερα το χέρι στην τσέπη, αφού η Εφορία του ζητεί 1.600 ευρώ, επειδή η κάθε ΔΟΥ έχει διαφορετικό τρόπο υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του κάθε ακινήτου… «Με αυτόν τον τρόπο δεν πρόκειται να έρθουν επενδυτές στην Ελλάδα, καθώς δεν γνωρίζουν εκ των προτέρων, πόσα θα πληρώσουν, κάτι που είναι απαράδεκτο για χώρα της Ε.Ε.» υπογραμμίζει ο πρόεδρος του Συλλόγου Συμβολαιογράφων Εφετείου Λάρισας Γιάννης Κόνσουλας, ο οποίος επισημαίνει πως το κράτος βρίσκει συνεχώς νέους τρόπους, για να καθυστερεί την ταχύτερη ολοκλήρωση των συναλλαγών για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Η λειτουργία της πλατφόρμας από πλευράς ΑΑΔΕ για τις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων, δημιουργεί μεγάλο φόρτο εργασίας και ως εκ τούτου καθυστερήσεις στην τακτοποίηση των εκκρεμών υποθέσεων.

«Οι συμβολαιογράφοι έχουμε επιδοθεί σε έναν αγώνα δρόμου, για να τελειώσουμε με τις υποθέσεις των πελατών μας, δουλεύοντας Σαββατοκύριακα, με τη λειτουργία της πλατφόρμας», υπογραμμίζει. Μάλιστα με εγκύκλιό της η ΑΑΔΕ υποχρεώνει στην υποβολή δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, μεταφέροντας την πίεση στους συμβολαιογράφους και στη συνέχεια στις Εφορίες (Τμήμα Κεφαλαίου), που προσπαθούν να διεκπεραιώσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις μεταβιβάσεις, με τη δημιουργία καθυστερήσεων, να μην είναι σπάνιο φαινόμενο. Ο κ. Κόνσουλας σημειώνει πως χρονοτριβή καταγράφεται ήδη και πρόκειται μάλιστα να ενταθεί το επόμενο διάστημα, μετά από τη μετατροπή των κτηματολογικών γραφείων σε υπηρεσίες του Δημοσίου, με ταυτόχρονη κατάργηση των υποθηκοφυλακείων, και την πλειονότητα των υπαλλήλων τους σε δημοσίους.

Επικοινωνία με Χρ. Τριαντόπουλο
Για τον λόγο αυτό ο πρόεδρος του Συλλόγου είχε επικοινωνία την Τετάρτη με τον γ.γ. Οικονομικής Πολιτικής του υπουργείου Οικονομικών, Χρήστο Τριαντόπουλο, ζητώντας την παρέμβασή του, στο να απλοποιηθούν οι διαδικασίες για την υποβολή των ηλεκτρονικών δηλώσεων του ΦΜΑ. Από την πλευρά του ο κ. Τριαντόπουλος συμφώνησε να εξεταστούν όλες οι παράμετροι του ζητήματος, για να δοθεί η κατάλληλη λύση. Ταυτόχρονα σε επιστολή των προέδρων της συντονιστικής επιτροπής των Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, στον υφυπουργό Οικονομικών Απ. Βεσυρόπουλο, τον διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή και τον γ.γ. Οικονομικής Πολιτικής Χρήστο Τριαντόπουλο, αναφέρεται πως η απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, παρόλα τα θετικά της στοιχεία, δυστυχώς δεν επιλύει τα προβλήματα που προκαλούνται από την πολύπλοκη, αλληλοσυγκρουόμενη και ατελή νομοθεσία για τον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών, σε θέματα όπως η παλαιότητα, η χρήση και ο χαρακτηρισμός των κτισμάτων.

Αντίθετα, με δεδομένο ότι σύμφωνα με την παραπάνω απόφαση, οι δηλώσεις φόρου μεταβίβασης θα ελέγχονται από την αρμόδια Δ.Ο.Υ., μετά την υπογραφή του συμβολαίου, επιτείνεται η ανασφάλεια, που προκύπτει από την παραπάνω νομοθεσία. Οι συμβολαιογράφοι υπογραμμίζουν πως η μη αναγνώριση από τις φορολογικές αρχές, της βεβαίωσης του μηχανικού του ν. 4495/2017 ως εγγράφου αποδεικτικού της παλαιότητας του είδους και της χρήσης του ακινήτου, συνεχίζει να αποτελεί το απόλυτο παράδοξο. Καλούν την Πολιτεία, να επιληφθεί άμεσα και να επιλύσει νομοθετικά το ζήτημα της παλαιότητας, της χρήσης και του χαρακτηρισμού των ακινήτων, προκειμένου να υπάρξει ένας ορθός και δίκαιος υπολογισμός της αξίας των μεταβιβαζόμενων ακινήτων. Σε διαφορετική περίπτωση θα υφίσταται πάντοτε ο κίνδυνος διαφορετικής ερμηνείας των υφιστάμενων διατάξεων εκ μέρους της Δ.Ο.Υ., που θα προβεί σε έλεγχο της δήλωσης, μετά την υπογραφή του συμβολαίου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των συναλλαγών και την εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης των συναλλασσομένων πολιτών προς την Πολιτεία και προς τους αρμόδιους επαγγελματίες συμβολαιογράφους.

«Οι συμβολαιογράφοι καλούμαστε να εφαρμόσουμε τους νόμους και τις αποφάσεις της Πολιτείας και έχουμε εμπράκτως υποστηρίξει κάθε πρωτοβουλία της Πολιτείας, που διευκολύνει και προάγει τη συναλλαγή. Για τον λόγο αυτό, έχοντας την εμπειρία της καθημερινότητας της συναλλαγής και έχοντας εντοπίσει τα ζητήματα, που ανακύπτουν σε αυτή από τους νόμους και τις αποφάσεις της Πολιτείας, θεωρούμε καθήκον μας να σας αναδείξουμε τα προβλήματα, που έχουν ανακύψει σχετικά με τον προσδιορισμό της παλαιότητας και του αντικειμενικού, προτείνοντας ταυτόχρονα πρόσφορη, δίκαιη και εφικτή λύση, που δεν ζημιώνει το ελληνικό Δημόσιο και προάγει τη συναλλαγή», τονίζουν οι συμβολαιογράφοι μεταξύ άλλων.

Ζητούν ως διαχειριστές του όποιου συστήματος υποβολής δήλωσης ΦΜΑ με πρωτοβουλία και ευθύνη της Πολιτείας και τη συνδρομή τους, να δημιουργηθεί ένα λειτουργικό σύστημα από τη διοίκηση, το οποίο θα υπολογίζει την αντικειμενική αξία του προς μεταβίβαση ακινήτου, σε τρόπο ώστε η σχετική δήλωση φόρου μεταβίβασης να θεωρείται εκκαθαρισμένη και ο καταβαλλόμενος φόρος οριστικός. Υπό τις παρούσες συνθήκες παρέχεται η παραπάνω δυνατότητα μέσω του λογισμικού υπολογισμού της αξίας του ακινήτου, με βάση την εικόνα του ΕΝ.Φ.Ι.Α. κατά τον χρόνο της μεταβίβασης. «Συνεπώς, και μέχρι την υλοποίηση της δυνατότητας του υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του προς μεταβίβαση ακινήτου από το ίδιο το σύστημα, ο υπολογισμός της αξίας των μεταβιβαζόμενων ακινήτων σύμφωνα με τον τρόπο υπολογισμού της αντικειμενικής αξίας του ΕΝΦΙΑ αποτελεί τη μία και μοναδική ενδεδειγμένη λύση», καταλήγουν.

Δυσανασχετούν για την καθυστέρηση
Περισσότερος χρόνος απαιτείται πλέον για να ολοκληρωθεί μια αγοραπωλησία ακινήτου, με την πανδημία να ρίχνει βαριά τη σκιά της, επιδρώντας προς αυτή την κατεύθυνση, επισημαίνεται και από τους μεσίτες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ηλία Κοκμοτό, οι άδειες ειδικού σκοπού στις δημόσιες υπηρεσίες και η τηλεργασία που εφαρμόζεται, έχουν οδηγήσει σε αύξηση την καθυστέρηση ολοκλήρωσης μιας συναλλαγής. «Πας σε μια υπηρεσία και δεν βρίσκεις υπάλληλο, ενώ τα ραντεβού προγραμματίζονται μετά από ημέρες σε Πολεοδομία, Εφορία, και αλλού. Οι πελάτες μας δυσανασχετούν με αυτή την κατάσταση», υποστηρίζει ο πρόεδρος των μεσιτών του Βόλου, αναρωτώμενος πώς γίνεται να έρθουν από το εξωτερικό κάποιοι, για να επενδύσουν στην περιοχή, όταν πρόκειται να συναντήσουν στην προσπάθειά τους τόσα εμπόδια.

Έντυπη Έκδοση

e-thessalia.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις