Μετά τα μακαρόνια και τα μπισκότα, έρχεται και το αλκοόλ «ιδιωτικής ετικέτας»

32

Άνοδο καταγράφει η κατανάλωση των private label αλκοολούχων ποτών – Τι συμβαίνει με τα premium spirits.

Το 2022 η Άμβυξ, leader στην ελληνική αγορά στην εμπορία σαμπάνιας αντιπροσωπεύοντας τον οίκο Moet Hennessy (LVMH), δεν προλάβαινε να πουλάει πανάκριβο καμπανίτη οίνο, με το 33% του τζίρου να προέρχεται από τη Μύκονο.

Και δεν ήταν μόνο τα εκλεκτά αφρώδη κρασιά που γέμιζαν τα ταμεία των εταιρειών διανομής αλκοολούχων ποτών, όπως η Diageo και η Β.Σ. Καρούλιας. Η ζήτηση για vintage βότκες, super premium ουίσκι, ακόμη και luxury τεκίλες είχε εκτιναχθεί. Άλλωστε οι αποταμιεύσεις του covid επέτρεπαν και στη μεσαία τάξη να ονειρευτεί μέσω του premiumization.

Με την πολύτιμη συνδρομή των αυξημένων τουριστικών ροών, οι όγκοι πωλήσεων αλκοολούχων ποτών κινήθηκαν ανοδικά και το 2023 (από 8% έως 15% ανάλογα με την κατηγορία αλκοολούχου ποτού). Ωστόσο η κατανάλωση super premium spirits είχε λιγότερες… φυσαλίδες σε σχέση με το 2022.

Η «κόπωση» του premiumization

Και φτάνουμε στη φετινή χρονιά που η «κόπωση» στο fine drinking είναι πλέον διακριτή, αφού εκτός των συγκρατημένων δαπανών στην εσωτερική αγορά, διαψεύστηκαν και οι προσδοκίες για «καλό» τουρισμό σε ό,τι έχει να κάνει με την εισαγόμενη κατανάλωση.

Και μόνο τα «κεσάτια» που κατέγραψαν οι επιχειρήσεις της εστίασης στη Μύκονο και στη Σαντορίνη το τρίτο τρίμηνο εφέτος, δηλαδή στην καρδιά του καλοκαιριού, εξηγεί τη μείωση. Συγκεκριμένα στο νησί των ανέμων, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος του κλάδου Υπηρεσιών Εστίασης έφθασε το γ’ τρίμηνο 2024 στα 109 εκατ. ευρώ ή 10 εκατ. ευρώ λιγότερα σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

 

Η ανθεκτικότητα της μπύρας

Αντίθετα με τα ακριβά ουίσκι και τους σπάνιους αφρώδεις οίνους, που, εκτός των άλλων, σηματοδοτούν μια ευημερία για τη μεσαία τάξη, οι μπύρες και το κρασί (όχι το πανάκριβο) είχαν την τιμητική τους, σημειώνοντας θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις πωλήσεις σε όγκο.

Ειδικά για την μπύρα που ευνοήθηκε, τόσο από τον καιρό και τον τουρισμό όσο και από τα μεγάλα αθλητικά γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, δεν αποκλείεται το 2024 ο όγκος κατανάλωσης να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, επουλώνοντας τις «πληγές» που άνοιξε στον κλάδο το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού το 2020. Υπενθυμίζεται ότι το 2019 στην εγχώρια αγορά μπύρας η κατανάλωση είχε διαμορφωθεί κοντά στα 4 εκατ. εκατόλιτρα.

 

Μετατοπίζεται η κατανάλωση αλκοόλ κατ’ οίκον;

Αν και οι Έλληνες συνηθίζουν να καταναλώνουν αλκοόλ εκτός σπιτιού, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στις βορειοευρωπαϊκές χώρες, μια τάση που διαπιστώνεται εφέτος είναι οι αυξημένες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών από το κανάλι των σούπερ μάρκετ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, στο εννεάμηνο του 2024, τα αλκοολούχα ποτά ήταν η κατηγορία των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προïόντων που σε επίπεδο τεμαχίων παρουσίασε τη μεγαλύτερη άνοδο (+7,5%) σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.

Την τάση κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών στο σπίτι επεσήμανε ο Παναγιώτης Μπορέτος, διευθύνων σύμβουλος της Circana, στο πρόσφατο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Κι αυτό γιατί «ο Έλληνας καταναλωτής είναι ίδιος με τον Ευρωπαίο καταναλωτή, η κρίση του πληθωρισμού είναι παντού ίδια», όπως τόνισε.

Αναμφίβολα στις πωλήσεις αλκοολούχων ποτών μέσω των σούπερ μάρκετ βοήθησαν και οι τουρίστες, που επιλέγουν όλο και περισσότερο ενοικιάσεις καταλυμάτων τύπου Airbnb, περιορίζοντας τις εξόδους τους σε ταβέρνες και καφέ.

Μετά τα PL γιαούρτια, τώρα και PL αλκοόλ!

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία της αγοράς αλκοολούχων ποτών από τα σούπερ μάρκετ.

Όπως λοιπόν προκύπτει από τα στοιχεία της Circana, καταγράφεται θεαματική άνοδος στον όγκο πωλήσεων των φθηνότερων αλκοολούχων ποτών ιδιωτικής ετικέτας, με εξαίρεση το ουίσκι.

Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις στα «ανώνυμα» μπουκάλια με τζιν, τεκίλα και βότκα τα «σπάνε» στο εννεάμηνο εμφανίζοντας αύξηση πωλήσεων σε όγκο +31,9%, +17,8% και +18% αντίστοιχα.

Και να σκεφτεί κανείς ότι πέρσι με βάση τα ευρήματα της παγκόσμιας έρευνας, Future Consumer Index, την οποία πραγματοποίησε η ΕΥ, στα αλκοολούχα ποτά είχε καταγραφεί το χαμηλότερο ποσοστό προθυμίας από πλευράς των Ελλήνων να εγκαταλείψουν τις μάρκες (20%).

On fire η κατανάλωση της τεκίλας

Ειδική μνεία όμως αξίζει να γίνει στην τεκίλα που κατατάσσεται στη 2η θέση στο top20 των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων στο εννεάμηνο 2024 όσον αφορά τον όγκο παρότι η τιμή ανά τεμάχιο αυξήθηκε κατά 2,5% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2023.

Η αύξηση της δημοφιλίας της τεκίλας, που δίνει επιπλέον ώθηση στην κατηγορία, δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην αμερικανική αγορά η κατανάλωση κατέγραψε πτωτική πορεία πέρυσι, με μοναδική εξαίρεση την τεκίλα και ορισμένα έτοιμα προς κατανάλωση (ready to drink – rtd) κοκτέιλ.

Το μέγεθος της αγοράς της τεκίλας αναμένεται να φτάσει παγκοσμίως τα 457,96 εκατομμύρια λίτρα το 2024, από 432,86 εκατομμύρια λίτρα το 2023, ενώ αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό (CAGR) 5,48% εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 600 τα εκατομμύρια λίτρα έως το 2029, σύμφωνα με έρευνα της Mordor Intelligence.

Ο υψηλός ρυθμός ανάπτυξης κατά την περίοδο πρόβλεψης μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των καταναλωτών millennial και Gen Z και στην επέκταση της κουλτούρας των κοκτέιλ, σημειώνεται.

Margarita, Paloma και El Diablo είναι κάποια από τα κοκτέιλ με βάση την τεκίλα που οδηγούν την άνοδο του εν λόγω αλκοολούχου ποτού και στην Ελλάδα.

Πηγή: ΟΤ

Ξανθή Γούναρη

in.gr

 

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Αν σας άρεσε το άρθρο

Κάνετε Like