Πληθαίνουν τα περιστατικά ασφαλείας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της Αθήνας με συνεχή συμβάντα τόσο στα οδικά μέσα όσο και σε αυτά της σταθερής τροχιάς. Λεωφορεία που τυλίγονται στις φλόγες μέσα σε κατοικημένη περιοχή με τη φωτιά να επεκτείνεται και εκτός οχήματος, αλλά και συρμοί που βγάζουν καπνούς με αποτέλεσμα να εκκενωθεί ο σταθμός του μετρό στην Ηλιούπολη την περασμένη Κυριακή σχεδόν κοντεύουν να μετατραπούν σε ρουτίνα.
Τα ξημερώματα της Τετάρτης, περίπου μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα, λεωφορείο της ΟΣΥ τυλίχτηκε στις φλόγες στα Κάτω Πατήσια. Ευτυχώς το όχημα εκείνη την ώρα δεν μετέφερε επιβάτες καθώς ο οδηγός το μετακινούσε προς το αμαξοστάσιο. Ωστόσο έως και λίγη ώρα νωρίτερα εκτελούσε κανονικά δρομολόγια στη Γραμμή Α8 (Μαρούσι – Νέα Ιωνία – Πολυτεχνείο). Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, από τις πρώτες ενδείξεις προκύπτει πως η φωτιά που πήρε γρήγορα διαστάσεις οφείλεται σε κάποιο βραχυκύκλωμα στις καλωδιώσεις. Ωστόσο περαιτέρω λεπτομέρειες αναμένονται από το πόρισμα που θα εκδώσει η Πυροσβεστική. Γεγονός είναι, πάντως, ότι το λεωφορείο καταστράφηκε ολοσχερώς, ενώ τα αίτια δε θα πρέπει να αναζητηθούν στον κινητήρα ο οποίος δεν έχει καεί. Από το περιστατικό προκλήθηκε πανικός στην περιοχή καθώς η φωτιά επεκτάθηκε τόσο στη στάση όσο και σε παρακείμενο πάρκο μέχρι να φτάσει η πυροσβεστική.
Το όχημα, το οποίο είναι 15ετίας φέρεται να είχε περάσει κανονικά από τη νυχτερινή επιθεώρηση, χωρίς να εμφανίσει κάποιο πρόβλημα.
Λίγες ημέρες νωρίτερα την περασμένη Κυριακή ο σταθμός της Γραμμής 2 στην Ηλιούπολη εκκενωνόταν καθώς είχε γεμίσει καπνό, ενώ για αρκετή ώρα μετά την απόσυρση του συρμού, εκτελούνταν τοπική συγκοινωνία προκειμένου να αποκαπνιστούν και οι σήραγγες, στις οποίες είχε εισχωρήσει καπνός. Σύμφωνα με την απάντηση της ΣΤΑΣΥ σε ερώτημα του «Εθνους», ο συρμός αποσύρθηκε «αυτόνομα» στο αμαξοστάσιο των Σεπολίων για έλεγχο, από τον οποίο προέκυψε πρόβλημα υπερθέρμανσης στο σύστημα πέδησης. Ωστόσο έως και χθες οι έλεγχοι συνεχίζονταν: «Από τα μέχρι στιγμής δεδομένα, που απαιτούν ωστόσο περισσότερη ανάλυση, εντοπίζεται δυσλειτουργία στη βαλβίδα ελέγχου πίεσης του συστήματος πέδησης, που προκάλεσε υπερθέμανση των δίσκων πέδησης σε ένα βαγόνι του συρμού».
Η εταιρία σημειώνει πως ο συγκεκριμένος συρμός, σειράς ΙΙ, δεν έχει παρουσιάσει παρόμοιο πρόβλημα στο παρελθόν και «παραμένει στο αμαξοστάσιο για περαιτέρω έλεγχο». Δηλώνει, πάντως με βεβαιότητα ότι «το συγκεκριμένο περιστατικό, δεν έχει σχέση με περιστατικά έκλυσης καπνού που σημειώθηκαν στο παρελθόν», ενώ φαίνεται να αποδίδει το εκτεταμένο πρόβλημα καπνού που σημειώθηκε στον σταθμό της Ηλιούπολης την Κυριακή στην προσπάθεια κατάσβεσης: «Συνδυαστικά, η περιορισμένη έκλυση καπνού από τον συρμό και η έκλυση μεγάλης ποσότητας πυροσβεστικής σκόνης κατά τη χρήση πυροσβεστήρων από τον ηλεκτροδηγό, υπαγόρευσαν την εκκένωση του σταθμού Ηλιούπολη», αναφέρει η απάντηση της ΣΤΑΣΥ.
Να σημειωθεί ότι βάσει των στοιχείων της εταιρίας, οι συρμοί της σειράς 2 είναι κατασκευής του 2003.
Τα περιστατικά αυτά συνέβησαν ελάχιστες ημέρες μετά το συμβάν με πλαστικό τμήμα της οροφής λεωφορείου που εκτελούσε δρομολόγιο στη Γραμμή Β5, το οποίο έπεσε στον ώμο του οδηγού ενώ οδηγούσε το όχημα. Το λεωφορείο ήταν παραλαβής 1998 – 99 αλλά ακόμα εκτελεί δρομολόγια.
Φωτιά σε λεωφορείο είχε σημειωθεί και πριν από λίγες εβδομάδες στην Πεντέλη με την ΟΣΥ να αποδίδει το συμβάν σε βραχυκύκλωμα στο μοτέρ του εξαερισμού, ενώ το περασμένο καλοκαίρι στάχτη είχε γίνει ένα άλλο όχημα στην Ανάβυσσο.
Σύμφωνα με εργαζομένους των συγκοινωνιακών εταιριών, τα πολλαπλά περιστατικά σχετίζονται μετά βεβαιότητος με την παλαιότητα του τροχαίου υλικού στο σύνολο των ΜΜΜ, γεγονός το οποίο φρενάρει και την επαρκή συντήρησή τους δεδομένου ότι για σημαντικό τμήμα είναι δύσκολη ακόμα και η εύρεση ανταλλακτικών, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στους συρμούς του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, που μετρούν 42 χρόνια συνεχών δρομολογίων.
Τον περασμένο Φεβρουάριο και ύστερα από το σοβαρότατο περιστατικό που είχε συμβεί την Πρωτοχρονιά όταν οι πόρτες ενός από αυτούς τους συρμούς άνοιξαν αυτόματα ενώ βρισκόταν εν κινήσει, εργαζόμενοι είχαν ζητήσει με εξώδικό τους προς την ΣΤΑΣΥ, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, τον ΟΑΣΑ και το Υπερταμείο την απόσυρσή τους.
«Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζουμε την άθλια κατάσταση που βρίσκονται οι συρμοί της 8ης παραλαβής και αν θέλουμε να λέμε αλήθειες μεταξύ μας, θα έπρεπε αυτοί οι συρμοί να είχαν ήδη αποσυρθεί από την κυκλοφορία μιας και έχουν γίνει επικίνδυνοι σε ό,τι αφορά την ασφάλεια. Το γεγονός αυτό επιμελώς το κρύβει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ μιας και η απόσυρση των συρμών αυτών θα δημιουργήσει πολύ σοβαρά προβλήματα στο συγκοινωνιακό έργο», ανέφεραν οι εργαζόμενοι.
Σήμερα οι συρμοί που δρομολογούνται καθημερινά στην Γραμμή 1 με βάση την κατασκευή τους χωρίζονται στις παρακάτω κατηγορίες:
-
Συρμοί 8ης παραλαβής που αγοράστηκαν στο 1982 και σήμερα υπάρχουν 14 συρμοί 5 οχημάτων.
-
Συρμοί 10ης παραλαβής που αγοράστηκαν το 1992 και σημερα υπάρχουν 10 συρμοί 5 οχημάτων.
-
Συρμοί 11ης παραλαβής που αγοράστηκαν το 2002 και σήμερα υπάρχουν 16 συρμοί 6 οχημάτων και
-
Συρμοί 1ης γενιάς των Γραμμών 2 και 3 του μετρό που αγοράστηκαν το 2000 και σήμερα προς κάλυψη των αναγκών δρομολογούνται καθημερινά 4 από αυτούς στην Γραμμή 1.
Στο μεταξύ μετά ...προστίμων προχωρά και το περιβόητο έργο της ανάταξης 14 συρμών της 8ης παραλαβής, ο οποίο υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2022 χωρίς έως σήμερα να έχει αποδώσει …έτοιμους συρμούς μετρώντας ήδη περίπου ένα χρόνο καθυστερήσεων. Οι αλλεπάληλες αναβολές στη συμφωνημένη πρόοδο της σύμβασης με την ισπανική CAF SA, οδήγησαν τη ΣΤΑΣΥ στην επιβολή προστίμου στην ανάδοχο για καθυστέρηση 216 ημερών στην παράδοση του πρώτου αναβαθμισμένου συρμού ύψους 45.377,75 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ως αποτέλεσμα η νέα ημερομηνία παράδοσης απομακρύνθηκει και επανακαθορίστηκε γι α τον επόμενο Σεπτέμβριο με τον πρώτο συρμό όμως να εντάσσεται στην κυκλοφορία προς τα τέλη του 2025 καθώς θα απαιτηθούν τουλάχιστον δύο μήνες δοκιμών.
Αυτές τις ημέρες, πάντως, όπως έχει ανακοινωθεί, αναμένεται να παρουσιάσει ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ένα ολιστικό σχέδιο για τις συγκοινωνίες της Αθήνας. Η ανανέωση των λεωφορείων προχωρά. Αλλά δε συμβαίνει το ίδιο με τους συρμούς με αποτέλεσμα κυρίως η Γραμμή 3 του μετρό να «αναστενάζει» και μαζί της και το επιβατικό κοινό. Στην κατεύθυνση αυτή έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση ύψους 300 εκ. ευρώ για την απόκτηση 7 νέων διρευματικών συρμών που θα μπορούν να εξυπηρετούν και το Αεροδρόμιο. Παραμένει πάντως η ανάγκη για άλλους οκτώ συμβατικούς συρμούς με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου να έχει εξετάσει και τη λύση αναβάθμισης ορισμένων από τους συρμούς της σειράς 1 του μετρό, που κυκλοφόρησε το 2000 και πλησιάζει στο όριο ζωής της, ενώ παράλληλα δεν διαθέτουν κλιματισμό. Τέσσερις εξ αυτών μάλιστα παραμένουν παροπλισμένοι λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και προσωπικού για την ανάταξή τους.
ethnos.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις