Σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό έχουν οι συγκοινωνιακές εταιρίες τόσο στην Αθήνα όσο και στη Θεσσαλονίκη καθώς από τη μία οι μετατάξεις εργαζομένων σε άλλους φορείς που έχουν γίνει και από την άλλη οι συνεχείς παραιτήσεις των νεοπροσληφθέντων του τελευταίου διαγωνισμού στην ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ στην πρωτεύουσα απειλούν να τορπιλίσουν την επιστροφή του επιβατικού κοινού στα δημόσια μέσα μεταφοράς μετά την πανδημία.

 

Παράλληλα οι δύο εταιρίες έχουν εισέλθει σε ένα φαύλο κύκλο ανανέωσης προσωπικού εξαιτίας των παραιτήσεων καθώς εκπαιδεύονται επί μήνες άνθρωποι, οι οποίοι αμέσως μετά εγκαταλείπουν την εταιρία καθώς δεν αναγνωρίζεται μισθολογικά η προυπηρεσία τους στον ιδιωτικό τομέα.

 

Οπως μάλιστα μετέφεραν στη Βουλή στο πλαίσιο της εξέτασης φορέων για το νομοσχέδιο για τις ΔΕΚΟ, οι εργαζόμενοι, στην ΟΣΥ το προσωπικό έχει ανανεωθεί ήδη 7 φορές με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ να κάνει λόγο και για άδειες αποθήκες ανταλλακτικών!

 

Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση ενώ από τη μία διαμηνύει ότι τα πρώτα καινούρια λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους των δύο πόλεων την προσεχή άνοιξη, σπεύδει να ανανεώσει για μία ολόκληρη χρονιά τις συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ παρά τις αντιρρήσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Μάλιστα αυτό θα γίνει με αύξηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης κατά 25% ειτε σε οχηματοχιλιόμετρα, δρομολόγια ή γραμμές, κάτι που στην τελευταία περίπτωση σημαίνει ότι θα παραχωρηθούν ακόμα 15 γραμμές εκτός των 60 που ήδη εκτελούνται με οχήματα των ΚΤΕΛ.

 

Αξίζει να σημειωθεί μάλιστα ότι οι εν λόγω συμβάσεις ανανεώνονται και στη Θεσσαλονίκη χωρίς προηγουμένως να έχει αποσαφηνιστεί το μέλλον του ΟΑΣΘ, ο οποίος τελεί υπό καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης με την προθεσμία να λήγει στο τέλος της χρονιάς.

 

Στο μεταξύ την ώρα που από το βήμα συνεδρίου ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Γιάννης Γκόλλιας μιλούσε για την αύξηση των στάσεων της τηλεματικής στην Αθήνα σε 1.500 από 1.000 που υπάρχουν τώρα, ο πρόεδρος των τεχνικών στην ΟΣΥ κατήγγειλε ότι στις γραμμές που έχουν αναλάβει τα ΚΤΕΛ τα δρομολόγια παραμένουν δύο χρόνια μετά …έκπληξη για τους επιβάτες καθώς η τηλεματική δεν έχει προχωρήσει κι ας λήγει η σύμβασή τους σε ένα μήνα.

 

Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στις συγκοινωνιακές εταιρίες μίλησαν για δημιουργία εργαζομένων πολλαπλών ταχυτήτων, ενώ έκαναν σαφη την αντίθεσή τους στις προτεινόμενες ρυθμίσεις για υποβάθμιση του ρόλου του ΑΣΕΠ στις προσλήψεις, καθώς όπως είπαν αυτό «θα αναβιώσει φαινόμενα ανάπτυξης πελατειακών σχέσεων», ενώ διαφώνησαν και με τη δυνατότητα απασχόλησης «ενοικιαζομένων» εργαζομένων στις συγκοινωνιακές εταιρίες.

Σοβαρές οι ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά

 

Για τις σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό, αλλά και ανταλλακτικά μίλησε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής ο πρόεδρος του Δ.Σ του Σωματείου Εργαζομένων στον ΗΣΑΠ, Πάνος Κοντογιάννης: «Οι ελλείψεις σε εξειδικευμένο προσωπικό για όλες τις εταιρείες του ΟΑΣΑ είναι τεράστιες ωστόσο αυτές δεν θα αντιμετωπιστούν με τις διατάξεις του νομοσχεδίου που απλώς διαλύουν τις εργασιακές σχέσεις και δημιουργούν εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων στον ίδιο εργασιακό χώρο», είπε.

 

Αντίστοιχη κατάσταση περιέγραψε και για την ΟΣΥ ο πρόεδρος του Σωματείου Τεχνικών της εταιρίας, Αποστόλης Ραφτόπουλος, αποκαλύπτοντας ότι σε δύο χρόνια η εταιρία έχει αναγκαστεί να αναπληρώσει προσωπικό 7 φορές: «Το 2020, μετά από 14 χρόνια για πρώτη φορά προσλάβαμε 265 οδηγούς και 56 τεχνικούς. Βρισκόμαστε στο Σεπτέμβριο του 2022 και σήμερα έχουν γίνει 7 αναπληρώσεις, δηλαδή έχουν αναπληρωθεί 7 φορές το προσωπικό το οποίο προσλάβαμε το Μάρτη του 2020, γιατί υπάρχουν αυτή τη στιγμή σύμφωνα με τον νόμο 4354 εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων. Δηλαδή σε εργαζομένους, οι οποίοι προσλήφθηκαν το 2020 δεν δίνεται η δυνατότητα να προσμετρηθεί η προϋπηρεσία την οποία φέρνουν από τον ιδιωτικό τομέα, παρά μόνο από ΔΕΚΟ ή δημόσιο».

 

Εκτός των ελλείψεων σε προσωπικό όμως, οι εργαζόμενοι έκαναν λόγο και για δραματικές ελλείψεις σε ανταλλακτικά. Αναφορικά με το ζήτημα των προμηθειών, ο κ. Κοντογιάννης τόνισε ότι «οι αποθήκες μας, είναι σχεδόν άδειες από ανταλλακτικά. Πολλές φορές έχουμε τρένα ακινητοποιημένα και έχουμε δύσκολες στις συγκοινωνίες, λόγω αυτών των τραγικών ελλείψεων. Προφανώς η υπάρχουσα διαδικασία είναι προβληματική, χωρίς αυτό να αποτελεί τη μοναδική αιτία του προβλήματος».

 

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στους νεοπροσληφθέντες εργαζομένους, οι οποίοι βάσει των νέων ρυθμίσεων, δε θα καλύπτονται από τις επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις. «Ταυτόχρονα, θα αντιμετωπίζουν καθημερινά τον κίνδυνο της απόλυσης, καθώς διευκολύνεται η απόλυσή τους ακόμα κι αν προσληφθούν ως αορίστου χρόνου».

 

Εξέφρασε την αντίθεση των εργαζομένων στη δυνατότητα να έρχονται στις εταιρίες ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι καθώς αυτοί θα εργάζονται με ακόμα χειρότερους εργασιακούς όρους και δε θα έχουν καμία εξειδίκευση προσθέτοντας οι συγκοινωνιακές εταιρίες θα πρέπει να απεμπλακούν από τις ρυθμίσεις του ενιαίου μισθολογίου λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας.

 

Συνολικά τόνισε ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις «επιχειρείται η κατάργηση του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΑΣΑ της ΣΤΑΣΥ» κάνοντας λόγο για έμμεση ιδιωτικοποίησή τους αλλά και πλήρη διάλυση των εργασιακών σχέσεων. Εξήγησε ότι με την εφαρμογή ιδιωτικών κριτηρίων στη λειτουργία τους δεν θα είναι δυνατή η άσκηση κοινωνικής πολιτικής, «διότι ας μη γελιόμαστε κάτι τέτοιο θα σήμαινε ότι θα αρχίσουν να λειτουργούν με αποκλειστικό σκοπό το κέρδος με ότι αυτό συνεπάγεται».

 

Τεράστια προβλήματα στην εξυπηρέτηση των επιβατών και στη Θεσσαλονίκη περιέγραψε και ο Γιάννης Δήμκας, πρόεδρος Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ. Συγκεκριμένα, σημείωσε ότι «ο Οργανισμός αυτή τη στιγμή ενώ θα πρέπει να κυκλοφορεί 400 οχήματα με το ζόρι σήμερα μπορεί να κυκλοφορεί γύρω στα 280 με 290 οχήματα και αυτό από την τεράστια έλλειψη που υπάρχει σε ανθρώπινο δυναμικό».

 

Υπενθύμισε ότι στον ΟΑΣΘ έχουν να γίνουν προσλήψεις από το 2010, ενώ στο μεταξύ έχουν αποχωρήσει πολλοί εργαζόμενοι με μετάταξη – γύρω στα 300 άτομα – με αποτέλεσμα από το σύνολο των 2.300 εργαζομένων το 2016, ο Οργανισμός αυτή τη στιγμή να στελεχώνεται μετά βίας από 1.550 εργαζόμενους και να υπάρχει τεράστια αδυναμία στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου της Θεσσαλονίκης, στην οποία άλλωστε τα λεωφορεία είναι και το μοναδικό δημόσιο μέσο μεταφοράς που διαθέτει.

 

Κι όλα αυτά την ώρα που οι εργαζόμενοι αγνοούν το μέλλον του Οργανισμού: «Η λήξη του ΟΑΣΘ είναι στις 31/12/2022. ίμαστε σε ένα ιδιάζον καθεστώς και είμαστε επιχείρηση υπό εκκαθάριση. Ενώ, λοιπόν, δεν έχει δοθεί ακόμα παράταση στον χρόνο λειτουργίας του ΟΑΣΘ, δεν έχει περάσει καμία τροπολογία ούτως ώστε να ξέρουμε ποιο είναι το μέλλον του Οργανισμού στον οποίο εργαζόμαστε, παρόλα αυτά η κυβέρνηση δίνει παράταση για ένα χρόνο στην λειτουργία των ΚΤΕΛ. Το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να κάνει κατ’ αρχήν είναι να ξεκαθαρίσει το τι θα γίνει με τον ΟΑΣΘ, αν θα πάρουμε παράταση ή αν θα αλλάξει το νομικό καθεστώς και μετά να προχωρήσουμε σε όλα άλλα», κατέληξε.

Η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ λήγει, αλλά η τηλεματική δεν ήρθε

 

Χωρίς τηλεματική εξακολουθούν να εκτελούν δρομολόγια τα οχήματα των ΚΤΕΛ, στα οποία έχει παραχωρηθεί η εκτέλεση 60 λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ ακόμα και σήμερα λιγότερο ένα μήνα πριν τη λήξη της, όπως έχει γράψει και στο παρελθόν το ethnos.gr και κατήγγειλε στην Επιτροπή ο κ. Ραφτόπουλος.

 

«Αυτή τη στιγμή 21 μέρες πριν τελειώσει η αρχική σύμβαση, τα ΚΤΕΛ ενώ ήταν υποχρεωμένα να έχουν τηλεματική, προκειμένου να παρακολουθούνται τα δρομολόγια και το συγκοινωνιακό έργο που παρέχουν και όλα τα δρομολόγια τα οποία προβλέπει ο ΟΑΣΑ, ακόμα τηλεματική δεν έχουν βάλει και κοιτάνε μέσα από το σχέδιο νόμου και παράταση ενός έτους και επιπλέον, λεωφορειακές γραμμές», ανέφερε.

 

Την ίδια στιγμή περιέγραψε μια διαφορετική εικόνα των οχημάτων απ΄αυτήν που κατά καιρούς περιγράφει το αρμόδιο υπουργείο: «Τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ είναι παλαιάς τεχνολογίας και μένουν πάρα πολλές φορές στον δρόμο, από 3 έως 15 μέρες. Για παράδειγμα, χθες στη Λεωφόρο Δουκίσσης Πλακεντίας, λεωφορείο, παρέμεινε για τρεις ημέρες και σήμερα που μιλάμε ακόμα δεν το έχουμε πάρει μέσα και ο λόγος είναι, γιατί δεν υπάρχουν υποδομές στα ΚΤΕΛ, προκειμένου εκεί να τα επισκευαστούν, να τα συντηρήσουν και να τα διαθέσουν στους πολίτες, προκειμένου να κάνουμε το συγκοινωνιακό τους έργο», τόνισε.

 

Αναρωτήθηκε μάλιστα γιατί αφού, όπως είπε και ο υπουργός Μεταφορών τους επόμενους μήνες κάποια λεωφορεία θα μπουν στην κυκλοφορία, δίνεται παράταση και για επιπλέον 15 λεωφορειακές γραμμές.

ΣΤΑΣΥ: Στα 40 εκ. ευρώ το ενεργειακό κόστος – Στοίχημα η μείωσή του

 

Ενα αμιγώς «πράσινο» μέσο αποτελούν οι συρμοί της ΣΤΑΣΥ καθώς κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρισμό, ωστόσο αυτό είναι κάτι που η εταιρία αναμένεται να πληρώσει πολύ ακριβά φέτος, βάσει των στοιχείων που παρουσίασε στο συνέδριο «Green Mobility» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς, Θανάσης Κοτταράς.

 

«Υπολογίζουμε ότι φέτος το ενεργειακό κόστος μπορεί να ξεπεράσει και τα 40 εκατομμύρια ευρώ», τόνισε προσθέτοντας πως η ΣΤΑΣΥ έχει ήδη μελετήσει τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας από την πέδηση των τρένων στα πρότυπα άλλων χωρών του εξωτερικού: «Με τη μέθοδο αυτή μπορεί να επιστρέφει στο δίκτυο τουλάχιστον το 10% με 15% της ενεργειας». Η ΣΤΑΣΥ βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες συζητήσεις για το θέμα με τον ΔΕΔΔΗΕ και τη ΡΑΕ για να αποφασιστεί το σύστημα που θα τοποθετηθεί στους υποσταθμούς ώστε να γινεται καταμέτρηση και επιστροφη της ενέργειας. Οπως είπε ο κ. Κοτταράς, έχει καταταθεί σχετικός φακελος και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ για πιλοτική εφαρμογή του συστήματος σε δύο υποσταθμούς της Γραμμής 1 στο Φάληρο και το Ηράκλειο έως το τέλος χρόνου.

 

Επιπλέον με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας η εταιρία θα προχωρήσει και σε αντικατάσταση των μέσων φωτισμού στους 63 υπέργειους και υπόγειος σταθμούς της. Προτεραιότητα θα δοθει στους υπέργειους σταθμούς της Γραμμής 1 με την αντικατάσταση των υφιστάμενων ενεργοβόρων λαμπτήρων με λαμπτήρες Led.

 

Ο επικεφαλής της εταιρίας αναφέρθηκε και στην επέκταση του μετρό στον Πειραιά με την παράδοση των τριων τελευταίων σταθμών του έργου το πρώτο 10ήμερο του Οκτωβρίου που θα μειώσουν το χρόνο διαδρομής από το λιμάνι στο αεροδρόμιο σε λιγότερο από 1 ώρα.

 

Επίσης η εταιρία βρίσκεται ηδη σε διαδικασία αναβαθμισης 14 παλαιών συρμών του ΗΣΑΠ παραλαβής του 1985. Πρόκειται για ένα έργο προυπολογισμού 70 εκ. ευρώ, η σύμβαση για το οποίο αναμένεται να υπογραφεί τον επόμενο μήνα.

ΟΑΣΑ: Αύξηση των στάσεων της τηλεματικής και διασύνδεση με ΚΤΕΛ και άλλα μέσα

 

Την ικανοποίησή του από τη λειτουργία της τηλεματικής στα οδικά μέσα εξέφρασε ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ, Γιάννης Γκόλλιας μιλώντας στο συνέδριο «Green Mobility», σημειώνοντας ότι μπορεί όταν τοποθετήθηκε, το 2016, να εμφάνιζε κάποιες «παιδικές ασθένειες», αλλά πλέον έχει πιάσει το 90% του στόχου και οι αστοχίες είναι ελάχιστες.

 

Επανέλαβε για ακόμα μία φορά την πρόθεση του Οργανισμού να αυξήσει τον αριθμό των τηλεματικών στάσεων στο λεκανοπέδιο από τις 1.000 στις 1.500 χωρίς, πάντως, να δώσει ένα χρονικό ορίζοντα γι΄αυτό.

 

Ο κ. Γκόλλιας ανακοίνωσε ότι στον προγραμματισμό εντάσσεται και η διεύρυνση της λειτουργίας της τηλεματικής ώστε να περιλαμβάνει πληροφορίες και για τα υπόλοιπα μέσα και συγκεκριμένα για τα υπεραστικά ΚΤΕΛ, τα πλοία και τα αεροδρόμια ώστε να υπάρχει πλήρης διασύνδεση.

 

Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο χρήσης αυτόνομων οχημάτων χωρίς οδηγό, ο πρόεδρος του ΟΑΣΑ ανέφερε ότι η πρώτη ευρεία χρήση θα γίνει με τους νέους συρμούς του μετρό Θεσσαλονίκης μόλις αυτό ολοκληρωθεί στα τέλη του 2023. Για τα οδικά μέσα σημείωσε ότι το σύστημα δεν είναι απλό, αλλά βρίσκεται υπό μελέτη για πιθανή χρήση του στο μέλλον στο λεγόμενο «τελευταίο μίλι» μιας μετακίνησης πιθανότατα στο κέντρο της Αθήνας.

ΟΣΥ: Ερχεται το πρώτο λεωφορείο υδρογόνου

 

Εντός του φθινοπώρου αναμένεται να κάνει την εμφάνισή τους στους δρόμους της Αθήνας το πρώτο λεωφορείο υδρογόνου, όπως επεσήμανε στο ίδιο συνέδριο ο πρόεδρος της ΟΣΥ, Βασίλης Ξυπολυτάς.

 

Το όχημα της εταιρίας Solaris θα ανεφοδιάζεται στο Δημόκριτο καθώς το εγχείρημα αποτελεί συνεργασία των δύο φορέων. Η δοκιμαστική λειτουργία του λεωφορείου υδρογόνου εξετάζεται να πραγματοποιηθεί στη γραμμή “Άνω Κυψέλη – Παγκράτι – Καισαριανή” ή στην κυκλική διαδρομή “Ομόνοια – Κολυμβητήριο“, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει ανακοινωθεί επισήμως.

 

Αναφερόμενος στο ζήτημα της ηλεκτροκίνησης, ο κ. Ξυπολυτάς είπε ότι η εταιρία έχει ήδη παρελθόν στον τομέα καθώς τα ηλεκτροκίνητα τρόλει κυκλοφόρησαν στους δρόμους πριν και από τα λεωφορεία, ενώ και σήμερα εκτελούν το 12% έως 15% του συγκοινωνιακού έργου της ΟΣΥ.

 

Την παραλαβή των πρώτων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων την τοποθέτησε χρονικά μετά τον Απρίλιο του 2023 και των οχημάτων CNG γύρω στον Φεβρουάριο. Για την αυτονομία των ηλεκτρικών είπε ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 135 και 180 χιλιομέτρων, ενώ χαρακτήρισε την ηλεκτροκίνηση μονόδρομο για τις μεγάλες πόλεις εξαιτίας των μειωμένων ρύπων και θορύβου.

 

Σημείωσε ότι θα προηγηθεί εκπαίδευση των οδηγών της εταιρίας, ενώ αναφορικά με τις υποδομές φόρτισης επανέλαβε ότι στους μελλοντικούς στόχους συγκαταλέγεται αυτές να μην εξυπηρετούν μόνο τα οχήματα της εταιρίας, αλλά και οχήματα πολιτών.

 

 

ethnos.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις