«Δεν μπορούμε να παρακολουθούμε την αναλγησία παρεμβάσεων των εισπρακτικών εταιρειών στην ζωή των πολιτών σ’ αυτές τις δύσκολες συνθήκες»

 

Στην Ολομέλεια της Βουλής στη συζήτηση επί της επίκαιρης ερώτησης προς το  Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα «Απαράδεκτες οι πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών εν μέσω πανδημίας», τοποθετήθηκε η βουλευτής Β2 Δυτ. Τομέα Αθήνας του Κινήματος Αλλαγής, κα Νάντια Γιαννακοπούλου, τονίζοντας πως «Διανύουμε παραπάνω από έναν χρόνο αντιμέτωποι με την πανδημία του covid-19 και είναι προφανές ότι πέρα από τον χώρο της υγείας που δοκιμάζεται, δοκιμάζεται εξίσου και η αγορά, η οικονομία, αλλά και το σύνολο της κοινωνίας ευρύτερα. Τόσο η οικονομική κατάσταση όσο και η ψυχολογία των Ελλήνων πολιτών έχουν ξεπεράσει τα όριά τους, κάτι το οποίο είναι δυστυχώς πολύ λογικό μέσα σε όλες αυτές τις συνθήκες.

 

Δέχονται οι πολίτες, λοιπόν, εν μέσω πανδημίας, ασφυκτικές πιέσεις, ασφυκτικές οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες, τραπεζικά funds και δικηγορικά γραφεία. Δέκτες αυτής της απαράδεκτης και ανάλγητης συμπεριφοράς χιλιάδες νοικοκυριά, τα οποία στενάζουν, είναι ακόμα και ευάλωτες, κοινωνικές ομάδες, μακροχρόνια άνεργοι, συνταξιούχοι, ΑμεΑ».

 

Ερώτημα στο οποίο ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεσμεύτηκε να απαντήσει είναι το εξής:: «αναρωτιέμαι πώς εξηγείται ότι εν έτει 2019 υπήρξαν περισσότερες κυρώσεις με λιγότερες καταγγελίες, ενώ το 2020  υπήρξαν περισσότερες καταγγελίες με λιγότερα πρόστιμα. Κύριε Υπουργέ, αποτελεί αυτό ένα τυχαίο γεγονός; Αποτελεί αδράνεια των ελεγκτικών μηχανισμών του Υπουργείου σας; Ή αποτελεί αυτό ευνοϊκή μεταχείριση των εταιρειών αυτών;». Επιπλέον, ερωτήθηκε αν σκοπεύει να προβεί στη ρύθμιση ενός πλαισίου λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών με βάση τα νέα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα, λόγω της πανδημίας.

 

Ο Υπουργός ενημέρωσε ότι «Στις 31 Δεκεμβρίου 2020, πανευρωπαϊκά, με απόφαση των ευρωπαϊκών εποπτικών τραπεζικών αρχών απαγορεύθηκε το μορατόριουμ. Δεν υπάρχει πλέον μορατόριουμ σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν δύναται καμία κυβέρνηση νομοθετικά να παρέμβει για να το δημιουργήσει.».

 

Στη δευτερολογία της, η κα Γιαννακοπούλου δεν παρέλειψε τονίσει προς τον Υπουργό το εξής:  «Μας λέτε ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα και ότι απλά θα πρέπει να παρακολουθούμε αυτήν την αναλγησία, αυτήν τη ζούγκλα, αυτήν τη δυνατότητα να καλούν μέσα σε τέτοιες συνθήκες και πολλές φορές με προσβλητικό τρόπο, πολλές φορές χωρίς έλεγχο, πολλές φορές στον εργασιακό χώρο, πολλές φορές σε παντελώς ακατάλληλες συνθήκες ανθρώπους οι οποίοι έχουν χάσει τη δουλειά τους, οι οποίοι έχουν μηδενικά εισοδήματα, οι οποίοι είναι τόσο πιεσμένοι με κάθε τρόπο, αλλά, ναι, οι τράπεζες, τα funds, οι εισπρακτικές εταιρείες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο σαν να μη συμβαίνει τίποτα; Η ελληνική κοινωνία, δηλαδή, να βυθίζεται, αλλά οι τράπεζες να κάνουν την δουλειά τους;».

 

Τέλος, κάλεσε τον Υπουργό και την κυβέρνηση να αναλάβει μία ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, αφού αποτελεί ευρωπαϊκό ζήτημα, προκειμένου να υπάρξει μία ευαισθησία πάνω σε αυτό το ζήτημα.

 

Χρειάζεται στην παρούσα φάση να υπάρξει μία κρατική μέριμνα, προκειμένου να μπει ένα πιο σοβαρό ρυθμιστικό πλαίσιο και να βλέπετε ότι τηρείται το συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο. Και, ναι, μέχρι να μπορέσουμε να απαλλαγούμε από τον κορωνοϊό, να συνεχίσει αυτό το μορατόριουμ.

 

 

Ακολουθεί λινκ  στο  you tube με την ομιλία της Κας Νάντιας Γιαννακοπούλου:

 

Ολόκληρη η τοποθέτηση:

 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Κύριε Υπουργέ, διανύουμε παραπάνω από έναν χρόνο αντιμέτωποι με την πανδημία του covid-19 και είναι προφανές ότι πέρα από τον χώρο της υγείας που δοκιμάζεται, δοκιμάζεται εξίσου και η αγορά, η οικονομία, αλλά και το σύνολο της κοινωνίας ευρύτερα. Τόσο η οικονομική κατάσταση όσο και η ψυχολογία των Ελλήνων πολιτών έχουν ξεπεράσει τα όριά τους, κάτι το οποίο είναι δυστυχώς πολύ λογικό μέσα σε όλες αυτές τις συνθήκες.

Χιλιάδες συμπολίτες μας, λοιπόν, μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχουν δει πολύ σημαντική μείωση των εισοδημάτων τους και σε πολλές περιπτώσεις ολικό αφανισμό των εισοδημάτων τους.

Πραγματικά είναι τρομακτικό το ερώτημα, πόσες επιχειρήσεις και πόσες θέσεις εργασίας θα μπορέσουν να διατηρηθούν μετά από όλον αυτό τον αρμαγεδδώνα, τον οποίο βιώνουμε και πόσοι θα μπορέσουν να ξαναμπούν σε μια κανονικότητα. Είναι ορατός ο κίνδυνος χιλιάδες επιχειρήσεις να κλείσουν, άρα και να χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας και αυτό, άλλωστε, το αποδεικνύουν και οι έρευνες από όλα τα επιμελητήρια.

Μέσα, λοιπόν, σε αυτό το πλαίσιο, την ίδια ώρα που συμβαίνουν όλα αυτά, συμβαίνει και το εξής καταπληκτικό, κύριε Υπουργέ. Το διαβάζουμε μέσα από δημοσιεύματα, το βλέπουμε μέσα από ανακοινώσεις ενώσεων καταναλωτών και δανειοληπτών, αλλά οφείλω να σας ομολογήσω ότι και πάρα πολλές μεμονωμένες περιπτώσεις πολιτών από τον Δυτικό Τομέα της Αθήνας έχουν έρθει σε εμένα προσωπικά και μου έχουν καταγγείλει αυτά τα γεγονότα, τα οποία θα σας πω.

Δέχονται, λοιπόν, εν μέσω πανδημίας, ασφυκτικές πιέσεις, ασφυκτικές οχλήσεις από εισπρακτικές εταιρείες, τραπεζικά funds και δικηγορικά γραφεία. Δέκτες αυτής της απαράδεκτης και ανάλγητης συμπεριφοράς χιλιάδες νοικοκυριά, τα οποία στενάζουν, είναι ακόμα και ευάλωτες, κοινωνικές ομάδες, μακροχρόνια άνεργοι, συνταξιούχοι, ΑμεΑ.

Καταλαβαίνετε ότι όλο αυτό προσβάλλει τους Έλληνες πολίτες σε αυτήν την πάρα πολύ δύσκολη συγκυρία, προσβάλλει το θεμελιώδες δικαίωμα ελεύθερης ανάπτυξης προσωπικότητας του ατόμου και μη προσβολής αυτής, όπως κατοχυρώνονται από το άρθρο 5 του Συντάγματος, αλλά και από τα άρθρα 57 και επόμενα του Αστικού Κώδικα.

Περνάω τώρα στο ερώτημα, κύριε Πρόεδρε. Έχουν υπάρξει καταγγελίες στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή στο Υπουργείο σας και έχουν οδηγήσει σε μία συγκεκριμένη επιβολή προστίμων.

Συγκεκριμένα, το 2019 υπήρξαν εκατόν ογδόντα πέντε καταγγελίες και επιβλήθηκαν σαράντα εννιά διοικητικές κυρώσεις, ενώ το 2020, εν μέσω πανδημίας, υπήρξαν διακόσιες εβδομήντα τέσσερις καταγγελίες και επιβλήθηκαν δεκαεννιά κυρώσεις.

Με απλά μαθηματικά, δηλαδή, κύριε Υπουργέ, αναρωτιέμαι πώς εξηγείται ότι εν έτει 2019 υπήρξαν περισσότερες κυρώσεις με λιγότερες καταγγελίες, ενώ το 2020  υπήρξαν περισσότερες καταγγελίες με λιγότερα πρόστιμα. Κύριε Υπουργέ, αποτελεί αυτό ένα τυχαίο γεγονός; Αποτελεί αδράνεια των ελεγκτικών μηχανισμών του Υπουργείου σας; Ή αποτελεί αυτό ευνοϊκή μεταχείριση των εταιρειών αυτών;

Τα ερωτήματα είναι αμείλικτα. Και εγώ, οφείλω να σας ομολογήσω, κύριε Υπουργέ, και να σας πω την αλήθεια, δεν πιστεύω και πάρα πολύ στις συμπτώσεις.

Σε κάθε περίπτωση, το ερώτημα είναι εάν σκοπεύετε να προβείτε στη ρύθμιση ενός πλαισίου λειτουργίας των εισπρακτικών εταιρειών με βάση τα νέα οικονομικά και κοινωνικά δεδομένα, λόγω της πανδημίας.

Ευχαριστώ πολύ.

 

ΣΠΥΡΙΔΩΝ – ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρία συνάδελφε, η ερώτησή σας δείχνει και κοινωνική ευαισθησία, αλλά είναι χρήσιμη για να ξεκαθαρίσουμε ορισμένα πράγματα για το τι ισχύει και τι δεν ισχύει σήμερα, κυρίως διότι διαβάζω διαρκώς σε διάφορα δημοσιεύματα, σε sites,  σε σχόλια στο διαδίκτυο ότι «μα, είχε πει ο Άδωνις ότι δεν θα παίρνουν τηλέφωνο οι εισπρακτικές εταιρείες». Διότι οι εταιρείες παίρνουν τηλέφωνο και υπάρχουν περιπτώσεις που παίρνουν και πολλά τηλέφωνα και κάνουν και όχληση, όπως είπατε, και θα τα πω στη συνέχεια.

Άρα, πρώτα απ’ όλα πρέπει να καταλάβουμε τι ισχύει. Πράγματι, όταν ξεκίνησε η πανδημία πέρυσι τον Μάρτιο υπήρξε μία παρέμβαση πολύ έντονη της Κυβερνήσεως και δική μου προσωπικά, αλλά και του κ. Σταϊκούρα. Κάναμε μία συνάντηση με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών και όλες τις εταιρείες διαχειρίσεως των διαφόρων οφειλών και εκδόθηκε και ένα κοινό δελτίο τύπου, και το δικό μας και δικό τους, για ένα μορατόριουμ το οποίο υπεβλήθη τότε στη διαδικασία εισπράξεως των οφειλών.

Τότε, αν θυμάστε, είχα βγει και είχα πει ότι δεν μπορούν να παίρνουν τηλέφωνο και είχα κάνει και δημόσια έκκληση, φυσικά, ότι όσοι δύνανται να πληρώνουν, θα πρέπει να μην σταματήσουν την πληρωμή τους, διότι θα ήταν καταστροφική για την ελληνική οικονομία η μαζική παύση πληρωμών.

Θέλω να ξεκαθαρίσω εδώ ότι άλλο πράγμα η συζήτηση του πώς θα διευκολύνουμε τους ανθρώπους να πληρώσουν τα χρέη που είχαν προ της πανδημίας, εν μέσω της πανδημίας και των νέων οικονομικών δεδομένων που αυτή έχει δημιουργήσει και είναι διαφορετικό πράγμα να πούμε στον κόσμο «μην πληρώνετε τα χρέη σας». Τα χρέη είναι για να πληρώνονται. Αυτή είναι η βασική αρχή του οικονομικού συστήματος στο οποίο ζούμε. Αν υπάρχει μια γενικευμένη αίσθηση ότι τα χρέη πρέπει να μην πληρώνονται, τότε θα υπάρξει γενικευμένη χρεοκοπία των πάντων και καταστροφή της οικονομίας και απώλεια θέσεων εργασίας και όλων των άλλων πραγμάτων που είπατε.

Η αρχική ιδέα για το μορατόριουμ αυτό ήταν ότι θα κρατούσε τρεις μήνες, καθόσον η ιδέα μας τότε, αν θυμάστε, ήταν ότι μπαίνοντας στο καλοκαίρι του 2020 η πανδημία θα υποχωρούσε και σιγά-σιγά θα μπορούσαμε να επιστρέψουμε στην παλιά μας ζωή. Δυστυχώς, όμως, η πανδημία δεν υποχώρησε. Έτσι αυτό το μορατόριουμ συνεχίστηκε και με την άδεια πια των ευρωπαϊκών τραπεζικών υπηρεσιών και αρχών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020.

Στις 31 Δεκεμβρίου 2020, πανευρωπαϊκά, με απόφαση των ευρωπαϊκών εποπτικών τραπεζικών αρχών απαγορεύθηκε το μορατόριουμ. Δεν υπάρχει πλέον μορατόριουμ σε κανένα κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν δύναται καμία κυβέρνηση νομοθετικά να παρέμβει για να το δημιουργήσει.

Τι υπάρχει; Υπάρχει μία σύσταση των ευρωπαϊκών τραπεζικών αρχών προς τις τράπεζες, τους providers και τους χειριστές των δανείων να προσπαθήσουν να βρουν με τους πελάτες τους, με τους οφειλέτες τις καλύτερες δυνατές λύσεις πληρωμής, έτσι ώστε και οι άνθρωποι που είναι σε αδυναμία λόγω του κορωνοϊού, να πληρώνουν αυτό που μπορούν, αλλά και τα τραπεζικά ιδρύματα και οι υπόλοιπες εταιρείες που κινούνται γύρω από την είσπραξη των οφειλών, να μην καταστραφούν, δημιουργώντας ανυπέρβλητες ζημίες στις οικονομίες των κρατών-μελών.

Στη δευτερολογία μου θα εξηγήσω πώς λειτουργεί αυτό.

Άρα, θα πω τα εξής, για να ξέρει ο κόσμος τι ισχύει σήμερα: Σήμερα οι εισπρακτικές εταιρείες νομίμως τηλεφωνούν. Και εμείς τι μπορούμε να κάνουμε ως Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή; Να ελέγξουμε εάν τηρούν το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει ήδη από τον νόμο του 2009, εάν, δηλαδή, τηλεφωνούν μία φορά την ημέρα, εάν τηλεφωνούν μόνο σε εργάσιμες ώρες και ημέρες και όχι το Σαββατοκύριακο, εάν δεν τηλεφωνούν στο χώρο εργασίας, εάν δεν τηλεφωνούν σε συγγενικά πρόσωπα κ.ο.κ.. Διότι υπάρχουν νόμοι που λένε, ναι, μπορείς να πάρεις τηλέφωνο για να προκαλέσεις την πληρωμή του χρέους, αλλά πρέπει αυτή η όχληση να γίνεται -και αυτό είναι το μήνυμά μας στις εισπρακτικές εταιρείες τώρα- με αξιοπρέπεια. Γιατί αν δεν υπάρχει σεβασμός στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια, τότε έρχεται ο νόμος και επιβάλλει πολύ αυστηρές ποινές. Κι εμείς στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή έχουμε ήδη επιβάλλει πολύ αυστηρές ποινές σε αρκετές εισπρακτικές εταιρείες τους τελευταίους μήνες.

Θέλω να πω κάτι για άλλη μία φορά, για να το ξέρει ο κόσμος. Είναι άλλο πράγμα να λέμε ότι μπορούν να πάρουν τηλέφωνο για να ειδοποιήσουν για την πληρωμή ενός χρέους και άλλο πράγμα να παίρνουν δέκα, είκοσι, τριάντα φορές την ημέρα, να παίρνουν στο χώρο εργασίας, να παίρνουν σε συγγενικά πρόσωπα. Όλα αυτά απαγορεύονται απολύτως και οι σχετικές καταγγελίες πρέπει να γίνονται για να επιλαμβάνουμε αμέσως των σχετικών παραβάσεων του νόμου.

Τα υπόλοιπα στη δευτερολογία μου.

 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΚΟΠΟΥΛΟΥ: Άρα, κύριε Υπουργέ, αυτό το οποίο μας λέτε είναι ότι και με ευρωπαϊκή βούλα, με ευρωπαϊκή νότα, πλέον οι ευρωπαίοι πολίτες και οι Έλληνες πολίτες βρίσκονται απολύτως στο έλεος των τραπεζών, των funds των εισπρακτικών, ακόμα κι αν βρισκόμαστε σε μία τόσο πρωτόγνωρη, αδιανόητη οικονομική κατάσταση. Αυτό μας λέτε. Μας λέτε ότι δεν μπορεί να γίνει τίποτα και ότι απλά θα πρέπει να παρακολουθούμε αυτήν την αναλγησία, αυτήν τη ζούγκλα, αυτήν τη δυνατότητα να καλούν μέσα σε τέτοιες συνθήκες και πολλές φορές με προσβλητικό τρόπο, πολλές φορές χωρίς έλεγχο, πολλές φορές στον εργασιακό χώρο, πολλές φορές σε παντελώς ακατάλληλες συνθήκες ανθρώπους οι οποίοι έχουν χάσει τη δουλειά τους, οι οποίοι έχουν μηδενικά εισοδήματα, οι οποίοι είναι τόσο πιεσμένοι με κάθε τρόπο, αλλά, ναι, οι τράπεζες, τα funds, οι εισπρακτικές εταιρείες θα συνεχίσουν να λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο σαν να μη συμβαίνει τίποτα; Η ελληνική κοινωνία, δηλαδή, να βυθίζεται, αλλά οι τράπεζες να κάνουν την δουλειά τους;

Από πού να τα βρουν, κύριε Υπουργέ, οι Έλληνες πολίτες, που δεν μπορούν να πληρώσουν το δάνειό τους, δεν μπορούν να πληρώσουν τη ΔΕΗ, δεν μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους και, επιπλέον, κάθε τρεις και πέντε έχουν αυτή την ασφυκτική και ψυχολογική πίεση μέσα από τα τηλέφωνα των εισπρακτικών εταιρειών;

Εσείς τι κάνετε, λοιπόν; Ο ρόλος του κράτους πού είναι, κύριε Υπουργέ; Απέναντι στους ευρωπαίους ομολόγους σας δεν θα έπρεπε να αναληφθεί μία πρωτοβουλία; Μόνο τα «καλά παιδιά» της Ευρώπης θα πρέπει να είμαστε;

Σας καλώ να αναλάβετε μία ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, εάν μας λέτε ότι αυτό είναι ευρωπαϊκό ζήτημα, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ή δεν ξέρω ποιων άλλων, προκειμένου να υπάρξει μία ευαισθησία πάνω σε αυτό το ζήτημα. Χρειάζεται στην παρούσα φάση να υπάρξει μία κρατική μέριμνα, προκειμένου να μπει ένα πιο σοβαρό ρυθμιστικό πλαίσιο και να βλέπετε ότι τηρείται το συγκεκριμένο ρυθμιστικό πλαίσιο. Και, ναι, μέχρι να μπορέσουμε να απαλλαγούμε από τον κορωνοϊό, να συνεχίσει αυτό το μορατόριουμ.

Ναι, τα χρέη είναι για να τα πληρώνουμε, κύριε Γεωργιάδη, αλλά μέσα σε αυτές τις συνθήκες αυτή η διαπίστωσή σας ακούγεται πιο κυνική από ποτέ. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες λοιπόν οφείλετε να λάβετε μέριμνα, προκειμένου οι άνθρωποι οι οποίοι βρίσκονται σε αντικειμενική αδυναμία πέρα από άγχος τους για το πώς θα πληρώσουν και θα ρυθμίσουν τα χρέη τους στο κράτος, στις τράπεζες, στους φορείς, παντού, να μην έχουν και τις εισπρακτικές εταιρείες να τους τρελαίνουν πρωί, μεσημέρι, βράδυ στα τηλέφωνα για να αποπληρώσουν σε καταστάσεις αντικειμενικής, παγκόσμιας οικονομικής αδυναμίας.

 

ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων): Κατ’ αρχάς, κυρία συνάδελφε, η φράση μου για τα χρέη ήταν σε κανονικές οικονομικές συνθήκες. Είπα την ίδια στιγμή –ίσως δεν το προσέξατε- ότι αυτή είναι η γενική αρχή. Παρά ταύτα –σας είπα- μέσα στην πανδημία κάναμε μορατόριουμ. Και το μορατόριουμ κράτησε από τον Μάρτιο μέχρι τον Δεκέμβριο.

Επίσης, το να κατηγορείτε την Κυβέρνηση ότι δεν έχει δείξει ευαισθησία στους ανθρώπους που έχουν αδυναμία πληρωμής χρεών, είναι άδικο για τον εαυτό σας, γιατί είστε μία υπεύθυνη πολιτικός. Καθίστε να θυμηθούμε τι μέτρα έχει λάβει μέχρι σήμερα η Κυβέρνηση, ακριβώς γιατί υπάρχουν αυτές οι αντικειμενικά πολύ δύσκολες συνθήκες.

Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων πλήρωσε επί πέντε μήνες όλα τα τοκοχρεολύσια των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων και επίσης το ίδιο έκανε για το πρώτο τρίμηνο του 2021. Το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης πλήρωσαν –και πληρώνουν- το Πρόγραμμα «Γέφυρα» για αρκετούς μήνες πληρωμές των στεγαστικών τόκων και των τοκοχρεολυσίων των στεγαστικών δανείων εκατοντάδων χιλιάδων δανείων νοικοκυριών, ακριβώς γιατί αναγνωρίζουμε ότι δεν μπορούν να τα πληρώσουν.

Το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με το Υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε το Πρόγραμμα «Γέφυρα ΙΙ» για να πληρώνουμε για τους επόμενους εννέα μήνες τα τοκοχρεολύσια και των ενήμερων και των μη ενήμερων επιχειρηματικών δανείων εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων.

Όλα αυτά, κυρία Νάντια Γιαννακοπούλου, δεν είναι η έμπρακτη απόδειξη της μέριμνας του κράτους να βοηθήσει τους ανθρώπους υπό τις έκτακτες οικονομικές συνθήκες να μπορούν να πληρώσουν τα χρέη τους; Και ενώ κάνουμε όλα αυτά και έχουμε διαθέσει ποσά που κανείς σας δεν μπορούσε να φανταστεί ότι θα τα βρίσκαμε να τα δώσουμε μέσα στην πανδημία, μας λέτε ότι είμαστε κυνικοί και αδιαφορούμε; Εσείς είστε –επαναλαμβάνω- μία υπεύθυνη πολιτικός, δεν μπορείτε να ενδύεστε λόγο που αξίζει σε άλλο κόμμα στην Αίθουσα.

Είναι προφανές ότι δείχνουμε μεγάλη ευαισθησία. Είναι προφανές ότι έχουμε διαθέσει δισεκατομμύρια για να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να πληρώσουν τα χρέη τους. Και όλα αυτά τα δισεκατομμύρια τα έχουμε διαθέσει και είναι επιδοτήσεις, είναι χάρισμα, δεν είναι χρέη προς εμάς, ακριβώς γιατί αντιλαμβανόμαστε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες.

Αυτό που σας είπα είναι ότι όλα αυτά είναι είσπραξη χρεών. Όλα αυτά είναι η αναγνώριση του κράτους ότι πρέπει να βοηθήσουμε τον κόσμο να πληρώσει τα χρέη του. Όλα αυτά είναι εργαλεία του κράτους που αναγνωρίζουμε έμπρακτα τις έκτακτες οικονομικές συνθήκες.

Το ερώτημα που θέτετε είναι άλλο. Αυτές οι έκτακτες οικονομικές συνθήκες, θα έπρεπε να οδηγήσουν σε γενικευμένη στάση πληρωμών; Σας απαντώ, όχι. Γιατί η γενικευμένη στάση πληρωμών, κυρία Νάντια Γιαννακοπούλου, θα οδηγούσε σε κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος και τότε εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι θα έμεναν χωρίς δουλειά.

Αντίθετα –σας άκουσα που στην πρωτολογία σας είπατε ότι έχετε αγωνία για να μην χάσει ο κόσμος τη δουλειά του, όπως και εμείς έχουμε την ίδια αγωνία- θα πρέπει να αναγνωρίσετε ότι τα μέτρα που έχει λάβει μέχρι σήμερα η ελληνική Κυβέρνηση, όπως αναγνωρίζονται από τους Θεσμούς, τις αγορές, τον ξένο Τύπο, ήταν καίρια και αποτελεσματικά.

Η Ελλάδα είχε τη μικρότερη άνοδο της ανεργίας σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καταφέραμε να έχουμε και πτώση της ανεργίας για συνεχόμενους μήνες στο τέλος του 2020, εν μέσω αυτής της πανδημία και εν μέσω της καραντίνας. Άρα, προφανώς ενδιαφερόμαστε για τις θέσεις εργασίας των ανθρώπων και προφανώς τα μέτρα που έχουμε λάβει λειτουργούν και έχουν πιάσει τόπο.

Πάω στις εισπρακτικές τώρα. Ξαναλέω ποιες είναι οι βασικές παραβάσεις για τις οποίες έχουμε ήδη επιβάλλει πρόστιμα για να ξέρει ο κόσμος ποια είναι η υποχρέωσή του. Να πω και ένα ευχάριστο νέο για την οικονομία.

Όταν τελείωσε το μορατόριουμ, δηλαδή μετά τις 31 Δεκεμβρίου του 2020, όλες οι εισπρακτικές πήραν τηλέφωνο όλους τους οφειλέτες για να δουν ποιος μπορεί να πληρώσει κλπ. Ο ένας στους δύο συνεχίζει και πληρώνει απολύτως κανονικά τη δόση του. Άρα, ευτυχώς οι Έλληνες πολίτες, με πολύ μεγαλύτερη σύνεση και σωφροσύνη από αυτά που άκουσα προηγουμένως, συνεχίζουν να πληρώνουν, εφ’ όσον μπορούν, γιατί αντιλαμβάνονται ότι το κοινό μας συμφέρον είναι να μην καταρρεύσει η οικονομία μας, που θα κατέρρεε σε αντίθετη περίπτωση.

Δεύτερον, τι υποχρεούνται να κάνουν τώρα οι διαχειριστικές εταιρείες και οι τράπεζες; Ποια είναι η σύσταση και από εμάς και από τις ευρωπαϊκές τραπεζικές αρχές; Όταν σε παίρνουν τηλέφωνο και λες «δεν έχω να πληρώσω», σε αυτήν την περίπτωση οι τράπεζες και ο διαχειριστής είναι υποχρεωμένος να σου προσφέρει εναλλακτικές λύσεις πληρωμών με μειωμένη δόση, ακόμα και κάτω από το 50%, ακόμα και κάτω από το 60%, ακόμα και κάτω από το 70% της δόσης. Αν δεν σου προσφέρει -το λέω για να το ακούσει ο κόσμος- μειωμένη πληρωμή, τότε παρανομεί η εισπρακτική και ο provider και τότε πρέπει να κάνεις καταγγελία στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.

Είναι, λοιπόν, υποχρεωμένες οι εταιρείες να προσφέρουν στους οφειλέτες, όταν θα επικαλεστούν αυτοί αδυναμία πληρωμής, πολύ ευνοϊκότερα προγράμματα πληρωμής για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, έτσι ώστε να προλάβουμε να αποκαταστήσουμε τη λειτουργία της οικονομίας και μετά να μπορέσει να ξαναμπεί ο ρυθμός πληρωμής στον κανονικό ρυθμό που ήταν πριν από την πανδημία.

Άρα, δεν έχουμε αφήσει τον κόσμο απροστάτευτο, όπως είπατε. Αντιθέτως, επαναλαμβάνω, όχι για να το ακούσετε εσείς, αλλά για να το ακούσει ο κόσμος που βλέπει τη Βουλή ή που θα το δει αργότερα: Πρώτον, δεν μπορούν οι εταιρείες να σας παίρνουν όσες φορές θέλουν ανεξέλεγκτα. Αυτό είναι παρανομία. Αν σας συμβαίνει, μπορείτε να κάνετε καταγγελία στο 1520 στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή και θα βάλουμε αμέσως πρόστιμο.

Δεύτερον, δεν μπορούν να σας ενοχλούν σε τηλεφωνικό αριθμό εργασίας. Αυτό απαγορεύεται από το νόμο και επιβάλλεται πρόστιμο.

Τρίτον, δεν μπορούν να σας ενοχλήσουν αν δεν περάσουν δέκα μέρες από την ημέρα που κατέστη ληξιπρόθεσμη η οφειλή. Έχουμε βάλει πρόστιμο για παρέκκλιση από τον αποκλειστικό σκοπό της παρέμβασης της εταιρείας, παρέκκλιση από τις εντολές του δανειστή, παραδείγματος χάρη το να μην προσφέρουν εναλλακτική μορφή πληρωμής με χαμηλότερη δόση. Είναι υποχρεωμένοι να προσφέρουν στον άνθρωπο που θα επικαλεσθεί -το ξαναλέω- αδυναμία πληρωμής, λόγω πανδημίας, χαμηλότερη δόση.

Δεν μπορούν να σου κάνουν όχληση για ληξιπρόθεσμες οφειλές που έχεις ήδη βάλεις σε διακανονισμό. Αυτό απαγορεύεται.

Άρα, όχι μόνο δεν έχουμε αφήσει απροστάτευτο τον οφειλέτη, αλλά ο οφειλέτης έχει πολλά δικαιώματα τα οποία του έχουμε εξασφαλίσει. Είμαστε από πάνω και παρακολουθούμε και βάζουμε συνεχώς πρόστιμα όταν γίνονται καταγγελίες, αλλά ούτε θα φτάσουμε και στο άλλο άκρο και να πούμε «Παιδιά, μην πληρώνετε. Ευκαιρία η πανδημία να μην πληρώνουμε τα χρέη». Διότι αν γίνει αυτό, τότε αυτό που θα συμβεί θα είναι να καταρρεύσει το χρηματοπιστωτικό σύστημα και τότε θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, θα καταστραφεί η ελληνική οικονομία και να πάμε ξανά εκεί που ήμασταν πριν το πρώτο μνημόνιο. Κανείς δεν το θέλει αυτό. Πρέπει να τηρήσουμε την ισορροπία.

Η Κυβέρνηση τηρεί την ισορροπία και λέει: Όσοι μπορείτε να πληρώσετε, καλό είναι να πληρώνετε τα χρέη σας. Αυτό κάνει καλό και σε εσάς, γιατί τα εξοφλείτε χωρίς να χρεώνεστε τόκους, καλό στην εθνική οικονομία, γιατί δίνει κανονικότητα. Όσοι δεν μπορείτε, σας έχουμε εξασφαλίσει πάρα πολλά δικαιώματα για να πιέζετε τις εισπρακτικές, για να έχετε ευνοϊκότερους τρόπους πληρωμής και σας έχουμε φτιάξει μια σειρά εργαλείων, εφ’ όσον το θέλετε, να συνεχίσετε να έχετε οικονομική δραστηριότητα για να μπορέσετε να πληρώσετε τα χρέη σας τους επόμενους μήνες, έως ότου περάσει αυτή η πανδημία και μπούμε σε οικονομική κανονικότητα.

Με καλόπιστο και λογικό τρόπο, κυρία Γιαννακοπούλου, όλα θα πάνε καλά, αρκεί να μην επικρατήσει ο λαϊκισμός για άλλη μια φορά στην Ελλάδα, γιατί ο λαϊκισμός είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τη δημοκρατία.

Ευχαριστώ πολύ.

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις