Μοιράσου το άρθρο

Σοβαρά ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων προκύπτουν για τον α’ υποδιοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, Βασίλειο Γκρίζη, σχετικά με το διδακτορικό το οποίο έχει αποκτήσει από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, αλλά και για συγκεκριμένα πανεπιστημιακά μέλη της επιτροπής που τον αξιολόγησε.

Όπως αποκαλύπτει σήμερα η «Εφ.Συν.», τίθεται τεράστιο ζήτημα δεοντολογίας καθώς δύο καθηγητές που συμμετείχαν στην επιτροπή αξιολόγησης είχαν συμβάσεις έργου με το ΚΕΜΕΑ (Κέντρο Μελετών Ασφάλειας) την περίοδο που ο κ. Γκρίζης ήταν διευθυντής εκεί, ενώ ένας τρίτος συμμετείχε στο ΚΕΜΕΑ ως μέλος του Δ.Σ.! Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ως γνωστόν, μία από τις πρώτες ενέργειες του Κυριάκου Μητσοτάκη μόλις ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας το 2019 ήταν η αναδιαμόρφωση της ΕΥΠ. Είναι ευρέως γνωστό ότι άλλαξε τον σχετικό νόμο για να «ταιριάξει» με τον εκλεκτό του για τη θέση του διοικητή Παναγιώτη Κοντολέοντα. Μαζί με τον διοικητή ανακοίνωσε και τρεις υποδιοικητές, εκ των οποίων ο ένας ήταν ο κ. Γκρίζης.

Οπως ανέφερε το σχετικό δελτίο Τύπου εκείνης της περιόδου, ο κ. Γκρίζης «είναι απόφοιτος της σχολής Αξιωματικών της ΕΛΑΣ έχοντας κάνει μεταπτυχιακές σπουδές στην Ασφάλεια στη Σχολή Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Στελεχών Επιτελών-ΕΛΑΣ». Εν συνεχεία γινόταν αναφορά στο διδακτορικό του: «Το 2017 απέκτησε διδακτορικό δίπλωμα από το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, έχοντας ολοκληρώσει διατριβή με θέμα “Γεωπολιτικές διαστάσεις της προστασίας των θαλάσσιων συνόρων και διαχείριση κινδύνων”».

Στο βιογραφικό του κ. Γκρίζη υπήρχε εκτενής αναφορά στις θέσεις τις οποίες είχε αναλάβει κατά καιρούς ως αξιωματικός, αν κι εδώ μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα το εξής γεγονός: «από το 2010 έως το 2017 ήταν διευθυντής του Κέντρου Μελετών Ασφάλειας (ΚΕΜΕΑ)». Να σημειωθεί εδώ ότι το ΚΕΜΕΑ ιδρύθηκε το 2005 και είναι επιστημονικός, ερευνητικός και συμβουλευτικός φορέας, αλλά και δεξαμενή σκέψης του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, με σκοπό τη διεξαγωγή θεωρητικής και εφαρμοσμένης έρευνας και την εκπόνηση μελετών, ιδίως σε στρατηγικό επίπεδο, για θέματα που αφορούν την Πολιτική Ασφάλειας, καθώς και την παροχή υπηρεσιών, γνωμοδοτικού και συμβουλευτικού χαρακτήρα, σε θέματα ασφάλειας γενικότερα».

Πώς πήρε το διδακτορικό;

Το 2017 ο κ. Γκρίζης αποκτά λοιπόν διδακτορικό δίπλωμα. Οπως σε κάθε αντίστοιχη διαδικασία υπάρχει μια συμβουλευτική επιτροπή και μια επταμελής επιτροπή που θα κρίνει την ποιότητα της διατριβής. Συνεπιβλέπων καθηγητής του διδακτορικού του κ. Γκρίζη ήταν ο κ. Νικήτας Νικητάκος, καθηγητής στο εν λόγω τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, ενώ στην επταμελή επιτροπή κρίσης (πλην του κ. Νικητάκου) βρίσκουμε άλλους δύο καθηγητές που θα μας απασχολήσουν παρακάτω: τον κ. Βασίλειο Ασημακόπουλο, καθηγητή στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και τον κ. Αλέξανδρο Κολοβό, επίκουρο καθηγητή στη Σχολή Ικάρων.

Οι συμβάσεις έργου με το Κέντρο Μελετών Ασφάλειας, την περίοδο που ο υποδιοικητής της ΕΥΠ κ. Γκρίζης ήταν διευθυντής εκεί (πάνω και κάτω)

Κάνοντας μια αναζήτηση στη «Διαύγεια» αλλά και στο οργανόγραμμα του ΚΕΜΕΑ, στο οποίο όπως αναφέραμε ο κ. Γκρίζης είχε διατελέσει διευθυντής για 7 χρόνια, βρίσκουμε ενδιαφέροντα στοιχεία. Εκεί αναγράφεται ο κ. Ασημακόπουλος ως μέλος του Δ.Σ. του ΚΕΜΕΑ κατά την ίδια περίοδο που διευθυντής στον φορέα είναι ο κ. Γκρίζης. Την ίδια ώρα βρίσκουμε συνολικά ούτε μία, ούτε δύο, αλλά 15 συμβάσεις έργου του ΚΕΜΕΑ με τους καθηγητές Νικητάκη και Κολοβό, οι οποίοι παρουσιάζονται ως «εξωτερικοί συνεργάτες του ΚΕΜΕΑ στον τομέα των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων» από το διάστημα 2012 έως 2016.

Με απλά λόγια ο συνεπιβλέπων καθηγητής του διδακτορικού του κ. Γκρίζη και άλλοι δύο καθηγητές που βρίσκονταν στην επιτροπή αξιολόγησης της διατριβής είχαν οικονομική και διοικητική σχέση με το ΚΕΜΕΑ κατά την περίοδο που ο υποψήφιος διδάκτορας ήταν διευθυντής εκεί!

Πανεπιστημιακοί κύρους στους οποίους απευθυνθήκαμε για το θέμα μάς ενημέρωσαν ότι τίθεται σαφώς ζήτημα δεοντολογίας και σύγκρουσης συμφερόντων και πως οι εν λόγω καθηγητές θα έπρεπε να έχουν ζητήσει την εξαίρεσή τους από τις επιτροπές διαχείρισης της διατριβής του κ. Γκρίζη. Αλλά δεν είναι μόνο αυτό που προβληματίζει και προκαλεί ερωτήματα.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία διδακτορικό μπορεί να κάνει κάποιος απόφοιτος Πανεπιστημίου, ο οποίος προηγουμένως έχει αποκτήσει μεταπτυχιακό. Στο βιογραφικό του κ. Γκρίζη αναφέρεται πως έκανε «μεταπτυχιακές σπουδές στη Σχολή Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Στελεχών Επιτελών-ΕΛΑΣ». Δεν αναφέρεται κάποια άλλη σχολή. Το πρόβλημα είναι πως η εν λόγω Σχολή δεν δίνει μεταπτυχιακά και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα στην ιστοσελίδα της, ενώ είναι γνωστό σε όλους που ασχολούνται με την ασφάλεια πως πρόκειται για μια σχολή που δίνει απλώς πιστοποιήσεις μετεκπαίδευσης και σε καμία περίπτωση μεταπτυχιακό τίτλο.

Στην ιστοσελίδα της σχολής (http://www.astynomia.gr/index.php?option=ozo_content&perform=view&id=1408&Itemid=416&lang=) διαβάζουμε ότι διαθέτει «Τμήμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Επιτελών-Στελεχών (ΤΕΜΕΣ)» όπου αναφέρονται τα εξής: «Στο Τμήμα αυτό μετεκπαιδεύονται υποχρεωτικά αξιωματικοί που έχουν το βαθμό του Αστυνόμου Β΄, προέρχονται από την παραγωγική Σχολή των Αξιωματικών και πρόκειται να προαχθούν στο βαθμό του Αστυνόμου Α΄. H φοίτηση στο Τμήμα διαρκεί από 3 έως 6 μήνες». Οπως είναι αντιληπτό δεν αναφέρεται πουθενά η λέξη «μεταπτυχιακό», ενώ άλλη μία απόδειξη είναι ο χρόνος σπουδών. Η φοίτηση στο τμήμα είναι από 3 έως 6 μήνες την ώρα που κάθε μεταπτυχιακό στην Ελλάδα χρειάζεται τουλάχιστον 1,5 χρόνο σπουδών.

Κατά συνέπεια τι είδους μεταπτυχιακό δίπλωμα έλαβε ο κ. Γκρίζης από την εν λόγω σχολή; Καλό θα ήταν να απαντηθεί αυτό το ερώτημα. Οπως καλό θα ήταν να μάθουμε πώς έλαβε την άδεια από το Τμήμα του Πανεπιστημίου Αιγαίου να κάνει τη διατριβή του τη στιγμή που στο βιογραφικό του δεν παρουσιάζεται κάποιο μεταπτυχιακό. Ας δούμε τι αναφέρει χαρακτηριστικά η ιστοσελίδα του εν λόγω τμήματος σε σχέση με τα διδακτορικά:

«Αρθρο 5, Δικαίωμα υποβολής αίτησης για εκπόνηση Διδακτορικής Διατριβής: Δικαίωμα υποβολής αίτησης (άρθρο 38 του Ν. 4485/17) για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής έχει ο/η κάτοχος Διπλώματος Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Μ.Σ.) Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή αναγνωρισμένου ως ισότιμου της αλλοδαπής ή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου του άρθρου 46 του Ν.4485/2017. Σε ειδικές περιπτώσεις που προβλέπονται από τον Κανονισμό».

«Ειδικές περιπτώσεις»

Στο αμέσως επόμενο άρθρο του κανονισμού σημειώνεται: «Σε ειδικές περιπτώσεις, λόγω εγνωσμένης ποιότητας και κύρους του επιστημονικού ή επαγγελματικού έργου κάποιου/ας ενδιαφερομένου/ης για εκπόνηση Διδακτορικής Διατριβής, ή λόγω εξαιρετικής ποιότητας και επιπέδου επιστημονικές δημοσιεύσεις ή λόγω ευρεσιτεχνίας και συναφών διακρίσεων, η Συνέλευση δύναται, μετά από αιτιολογημένη απόφασή της, να κάνει δεκτό/ή ως Υποψήφιο/α Διδάκτορα και μη κάτοχο Δ.Μ.Σ. (σ.σ. μεταπτυχιακού)». Το ερώτημα είναι αν συνέβη στην περίπτωση του κ. Γκρίζη η χρήση αυτού του άρθρου και κυρίως με ποια αιτιολογία. Ο κ. Γκρίζης είναι αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ., άρα ποιο είναι το «επιστημονικό έργο εγνωσμένης ποιότητας και κύρους» που θα μπορούσε να επικαλεστεί για να γίνει δεκτός και χωρίς μεταπτυχιακό τίτλο;

Σε κάθε περίπτωση τα γκρίζα σημεία στην ακαδημαϊκή πορεία του κ. Γκρίζη είναι πολλά και απαιτούνται απαντήσεις, και μάλιστα πειστικές, τόσο από τον ίδιο όσο και από το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Δυστυχώς η κυβέρνηση των «αρίστων» του κ. Μητσοτάκη έχει ήδη εκτεθεί ανεπανόρθωτα με ανύπαρκτους τίτλους σπουδών σε στελέχη της (περιπτώσεις Διαματάρη, Στεφανή, δύο πρώην υπουργών), ενώ το ίδιο συνέβη και στην περίπτωση του διοικητή της ΕΥΠ κ. Κοντολέοντα ο οποίος δεν είχε πανεπιστημιακό τίτλο, αναγνωρισμένο από τον ΔΟΑΤΑΠ, που απαιτούσε η θέση του.
Δημήτρης Τερζής
efsyn.gr-bloko.gr