Η ομιλία του ΥΕΘΑ Νίκου Δένδια στη Βουλή για την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, ήταν μια επανάληψη όσων κουραστικά επαναλαμβάνει τους τελευταίους μήνες. «Ασπίδες του Αχιλλέα», «θόλοι» , «Ατζέντες 2030» και άλλα πολλά χωρίς ουσία. Ο κ. Δένδιας δεν έχει πει μια κουβέντα για τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, όταν και τα μικρά παιδιά γνωρίζουν πως Ελλάδα χωρίς κυριαρχία στη θάλασσα δεν υπάρχει!

Είναι πλέον επικίνδυνος ο τρόπος με τον οποίο η κυβέρνηση Μητσοτάκη «παραμυθιάζει» τον κόσμο ότι «εξοπλίζει» την χώρα και ύποπτο το γεγονός ότι αν και είναι γνωστά τα προβλήματα του Στόλου, δεν γίνεται καν συζήτηση γι΄ αυτά. Μεγάλες οι ευθύνες της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού που δεν αντιδρά.

Σε απάντηση για όσα είπε και χθες ο ΥΕΘΑ, δημοσιεύουμε άρθρο Ανωνύμου Ναυάρχου, ο οποίος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα Πλοία μας και τα Στελέχη του Π.Ν. Η ανωνυμία απαραίτητη για ευνόητους λόγους.

Ο Στόλος σε Κρίση: Παραλληλισμοί μεταξύ του 7ου Αμερικανικού Στόλου και του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού

Το 2019 μετά από μια σειρά τραγικών ναυτικών ατυχημάτων στον 7ο Αμερικανικό Στόλο διεξήχθη μια πολύ σοβαρή δημοσιογραφική έρευνα της ProPublica (ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού ερευνητικής δημοσιογραφίας με έδρα τη Νέα Υόρκη), προσβάσιμη εδώ: https://features.propublica.org/navy-accidents/us-navy-crashes-japan-cause-mccain/ η οποία έφερε στο φως σοβαρές αδυναμίες και προβλήματα που ήταν τα βαθύτερα αίτια που οδήγησαν στα ατυχήματα. Παρόμοιες προκλήσεις αντιμετωπίζει σήμερα και το Πολεμικό μας Ναυτικό, με αντίστοιχες επιπτώσεις στη συνολική επιχειρησιακή του ικανότητα.

Το άρθρο της PROPUBLICA είχε αναδείξει ότι τα πληρώματα των αμερικανικών πλοίων ήταν ανεπαρκώς εκπαιδευμένα, συχνά εξαντλημένα και υποστελεχωμένα, γεγονός που συνέβαλε σε τραγικά ατυχήματα, όπως οι συγκρούσεις των USS John S. McCain και USS Fitzgerald το 2017 με εμπορικά πλοία. Αντίστοιχα, το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό αντιμετωπίζει μαζικές παραιτήσεις στελεχών λόγω χαμηλών αποδοχών και επιβαρυμένων συνθηκών εργασίας. Η έλλειψη προσωπικού σημαίνει ότι οι υπηρετούντες αναγκάζονται να εργάζονται πέρα από τα όριά τους, μειώνοντας την επιχειρησιακή τους ετοιμότητα και αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων.

Ενισχύστε το militaire.gr ,δείτε γιατί ΕΔΩ

Στον 7ο Αμερικανικό Στόλο, το διαρκές επιχειρησιακό στρες εμπόδιζε τις απαραίτητες επισκευές στα πολεμικά πλοία, με αποτέλεσμα αυξημένες βλάβες και ατυχήματα. Στην ελληνική πραγματικότητα, η συντήρηση των παλαιών φρεγατών τύπου “S” αλλά και των ΜΕΚΟ και των υπολοίπων μονάδων είναι δυσχερής, λόγω οικονομικών περιορισμών αλλά και της παλαιότητας των συστημάτων. Η έλλειψη ανταλλακτικών και η παράταση του επιχειρησιακού τους βίου επιβαρύνουν περαιτέρω την κατάσταση, κάνοντας το υλικό πιο ευάλωτο σε αστοχίες και ατυχήματα.

Το Πολεμικό Ναυτικό την τελευταία πενταετία αντιμετωπίζει συνεχώς αυξανόμενες επιχειρησιακές απαιτήσεις, λόγω της απειλής στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, το μεταναστευτικό, τις απαιτήσεις παρουσίας στη Λιβύη αλλά και στον Κόλπο του Άντεν, αλλά και για τη συνοδεία δυνάμεων Αεροπλανοφόρων συμμαχικών Ναυτικών. Ο αυξημένος επιχειρησιακός ρυθμός των μονάδων, σε συνδυασμό με την απαραίτητη επιχειρησιακή εν πλω εκπαίδευση, χωρίς τις απαραίτητες περιόδους συντήρησης και ξεκούρασης των πληρωμάτων, οδηγεί σε καταπόνηση και αυξημένο ρίσκο ατυχημάτων. Παρόμοια κατάσταση περιγραφόταν και στο αμερικανικό άρθρο, όπου η ηγεσία του Ναυτικού ανέθετε επιπλέον αποστολές, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την κατάσταση των μέσων και του προσωπικού. Ο παραλληλισμός της κατάστασης των δύο Στόλων είναι απλά ανατριχιαστικός

Η πραγματικότητα επιβεβαιώνει την κρισιμότητα αυτών των προβλημάτων μέσα από μια σειρά ατυχημάτων τα τελευταία 10 χρόνια:

  • Ελικόπτερο ΑΒ-212 (2016): Πτώση στην Κίναρο, με απώλεια του ελικοπτέρου και του πληρώματος.
  • Φρεγάτα ΚΑΝΑΡΗΣ (2017): Προσάραξη σε ξέρα κοντά στην Ψυτάλλεια.
  • Φρεγάτα ΕΛΛΗ (2019): Προσάραξη σε αβαθή στη Σαμοθράκη..
  • Ναρκοθηρευτικό ΚΑΛΛΙΣΤΩ (2020): Σύγκρουση με εμπορικό πλοίο στον Πειραιά, με αποτέλεσμα τη βύθισή του.
  • Περιπολικό ΚΥΚΝΟΣ (2021): Προσάραξη και καταστροφή του σκάφους στη Σάμο.

Η περίπτωση του 7ου Αμερικανικού Στόλου δείχνει πώς η παραμέληση της στελέχωσης, της εκπαίδευσης και της συντήρησης του στόλου μπορεί να οδηγήσει σε καταστροφικά αποτελέσματα. Το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό –δυστυχώς- βρίσκεται σε παρόμοια τροχιά, αντιμετωπίζοντας αυξημένο επιχειρησιακό φορτίο, περιορισμένους πόρους και συνεχιζόμενη απώλεια έμπειρου προσωπικού αφενός λόγω παραιτήσεων, αλλά και μειωμένων προσλήψεων λόγω της προηγούμενης οικονομικής κρίσης. Χωρίς μια στρατηγική αναδιάρθρωσης και ενίσχυσης, οι κίνδυνοι για περισσότερα ατυχήματα και μειωμένη αποτρεπτική ικανότητα θα συνεχίσουν να αυξάνονται.

Η ελληνική πολιτική (κυρίως) αλλά και στρατιωτική ηγεσία πρέπει να αντλήσει διδάγματα από τις αποτυχίες του 7ου Αμερικανικού Στόλου, λαμβάνοντας άμεσα μέτρα για τη βελτίωση της κατάστασης όπως:

-Μείωση των αποστολών και περιορισμό τους μόνο στις απολύτως εθνικά απαραίτητες. Για παράδειγμα ποια η αναγκαιότητα συμμετοχής με Φρεγάτα σε εκείνη την ξεχασμένη επιχείρηση IRINI στη Λιβύη, τη στιγμή μάλιστα που στις όποιες διαβουλεύσεις για τη Λιβύη η Ελλάδα είναι συνήθως απούσα σε διπλωματικό επίπεδο;

-Επίσπευση των διαδικασιών για πρόσκτηση νέων μονάδων –οι τρείς FDI που έρχονται είναι τραγικά λίγες. Έναρξη –επιτέλους- του πολύπαθου εκσυγχρονισμού των ΜΕΚΟ.

-Αύξηση του λειτουργικού προϋπολογισμού του ΠΝ. Η Ασφάλεια κοστίζει και η διατήρηση ενός αξιόμαχου Στόλου είναι ακριβό «σπορ».

-Πρόσληψη επιπλέον στελεχών και με άλλες διαδικασίες στα πρότυπα των Αμερικανικών και Αγγλικών Ναυτικών.

-Γενναία και πραγματική αύξηση στους μισθούς και τις συντάξεις των μονίμων στελεχών. Είναι ντροπή να πληρώνεται ένας Πλοίαρχος λιγότερο από έναν Κελευστή σε άλλα Ευρωπαϊκά Ναυτικά.

-Ταχεία αντιμετώπιση του οικιστικού προβλήματος των στελεχών. Το Ναυτικό της Αθήνας με στελέχη «μπον βιβέρ» της Αθηναϊκής ελίτ που δεν είχαν ανάγκη τους μισθούς, είναι φαιδρή εικόνα που παραπέμπει σε πολλές δεκαετίες πίσω. Τα οικονομικά προβλήματα των στελεχών ακόμα και των υψηλόβαθμων Αξιωματικών είναι υπαρκτά.

Ενισχύστε το militaire.gr ,δείτε γιατί ΕΔΩ

-Λήψη μέτρων για την εξασφάλιση της εργασιακής ηρεμίας και προοπτικής των στελεχών. Δεν είναι σωστό οι άνθρωποι να γερνούν στα πλοία χωρίς να ξέρουν τι τους ξημερώνει και να λείπουν από τα σπίτια τους 250 και 300 μέρες το χρόνο. Είναι άνθρωποι όχι υποζύγια. Χρειάζονται κανόνες και όρια όπως ανώτερο όριο ημερών εν πλω το χρόνο, ζυγισμένη εναλλαγή μεταξύ χρόνου υπηρεσιών πλοίων και ξηράς κ.α. (οι αρμόδιες διευθύνσεις του προσωπικού ξέρουν).

-Επανεξέταση και εξορθολογισμός των κοινωνικών διευκολύνσεων, που στερούν τα πλοία από συγκεκριμένες κατηγορίες στελεχών (κοινωνικά κριτήρια) και δημιουργούν αδικίες και καθεστώς άνισης μεταχείρισης. Στον αντίποδα θέσπιση κινήτρων και παροχών που θα αφορούν όλους και όλες. Για παράδειγμα επιβολή 10% (η και παραπάνω) έκπτωση σε όλα τα καταστήματα στα πρότυπα του αμερικανικού “military discount”.

Και κάτι τελευταίο: αυτό με τη διακλαδικότητα και την ισοπεδωτική διοίκηση και των τριών κλάδων στα πρότυπα του ενός ας το ξαναδούμε. Το Ναυτικό έχει ιδιαιτερότητες –αρέσει δεν αρέσει- με όλο το σεβασμό στους λοιπούς κλάδους. Τα πλοία του ταξιδεύουν μέρα νύχτα και συμμετέχουν σε πραγματικές επιχειρήσεις από τον καιρό της ειρήνης. Ως τέτοιο απαιτεί και ιδιαίτερη μεταχείριση και διοίκηση που λαμβάνει υπόψη τη Ναυτική κουλτούρα όπως σε όλα τα Ναυτικά κράτη.

Λύσεις υπάρχουν –κάποιες δεν είναι εύκολες- αλλά υπάρχουν. Απαιτούν αποφάσεις και θέληση από την Πολιτική και Στρατιωτική ηγεσία. Η ασφάλεια των στελεχών, η ετοιμότητα του Πολεμικού Ναυτικού και εν τέλει η ίδια η Εθνική ασφάλεια δεν είναι πολυτέλεια – είναι αναγκαιότητα.

militaire.gr

Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις