Το 2016, ο σημερινός Υπουργός Εθνικής Άμυνας (ΥΕΘΑ) είχε δηλώσει ότι «στη Δημοκρατία καθεστωτικές αντιλήψεις δεν χωρούν». Ωστόσο, τα πρόσφατα γεγονότα και οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί λίγο πριν τις ευρωεκλογές φαίνεται να τον διαψεύδουν.
Αρχές Μαΐου, τα ΜΜΕ δημοσίευσαν την απόκτηση 6 επί πλέον μαχητικών αεροσκαφών RAFALE, με πηγή πληροφόρησης το Μαξίμου, το οποίο αμφισβητήθηκε τις επόμενες ημέρες από τον ΥΕΘΑ.
Με την ένταξη της Ελλάδας στο Κοινό Ευρωπαϊκό Αμυντικό Σύστημα (ESSI) και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού για έναν « Ευρωπαϊκό Αμυντικό Θόλο», ο ΥΕΘΑ δήλωνε τη δημιουργία αντιπυραυλικού και αντιαεροπορικού θόλου με βάσει το IRON DOME του Ισραήλ.
Ο έχων την ευθύνη για το «φιάσκο στη Λιβύη» προήχθη σε στρατηγό παρά την απώλεια των πέντε (5) στρατιωτικών και παρά το σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο που είχε στην κοινωνία και στις οικογένειες των πεσόντων. Οι επιχειρησιακές του ικανότητες αγνοήθηκαν με βάσει το διδακτορικό, το οποίο έκρινε καθοριστικά την επιλογή του για τη θέση του Α/ΓΕΕΘΑ, σύμφωνα με δηλώσεις του ΥΕθΑ.
Αντικαταστάθηκε ο Υποναύαρχος Διευθυντής Υγειονομικού του ΓΕΕΘΑ με υποστράτηγο, πιθανώς για να ξεκινήσει το σχέδιο διάλυσης των Στρατιωτικών Νοσοκομείων μέσω της ενοποίησης, με τον ΥΕΘΑ να δηλώνει για τα χρέη του ΕΟΠΥΥ στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία ότι «εγώ θεωρώ ότι αν καταφέρουμε να πάρουμε το 99% συνολικά θα κάνω το σταυρό μου, άρα ας χάσουμε 1%». Ο νόμος αναφέρει ότι χαρίζεται το 10% και όχι το 1% στον ΕΟΠΥΥ, ενώ δεν διευκρινίζει τους λόγους για τους οποίους οι μερισματούχοι της Αεροπορίας πληρώνουν τριπλάσια εισφορά υπέρ ΝΙΜΤΣ από τους μερισματούχους του ΜΤΣ, ούτε γιατί δεν παύει η αντισυνταγματική εισφορά, όπως προέβλεπε ο νόμος με την ίδρυση του 251 ΓΝΑ.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου στη Βουλή «περί καινοτομίας» ο ΥΕΘΑ δήλωσε τη σύνθεση του δεκαμελούς (10) ΔΣ της ΕΛΚΑΚ ΑΕ (αριθμός ο οποίος δεν είναι σύνηθες ) στο οποίο θα συμμετέχει και ο νέος Διευθυντής της ΓΔΑΕ υποστράτηγος εν ενεργεία , «κατά διακοπή της μέχρι τώρα ακολουθούμενης διαδικασίας» , ενώ ο έλεγχος θα ασκείται από το ΓΕΕΘΑ και όχι από εξωγενείς παράγοντες. Υπενθυμίζεται ότι τους ελέγχους που έκανε το ΓΕΕΘΑ στο ΜΤΣ πριν το 2014 παρ ολίγον να το οδηγήσει σε πτώχευση, ενώ η τοποθέτηση ως Γενικού Διευθυντή στη ΓΔΑΕ εν ενεργεία ανώτατου αξιωματικού, αφήνει ερωτηματικά σχετικά με την σκοπιμότητα της απόφασης και τις όποιες πολιτικές επιπτώσεις!.
Στο ΜΤΣ και ΝΙΜΤΣ τοποθετήθηκε ως πρόεδρος ταξίαρχος ε.α του Σ.Ξ «ειδικότητας ταχυδρόμου» ο οποίος «βρέθηκε στο πολιτικό γραφείο του ΥΕΘΑ πριν την ανάληψη των καθηκόντων του!». Εύλογα διερωτάται κανείς, γιατί ο ΥΕΘΑ δεν τοποθέτησε έναν αντιστράτηγο ή υποστράτηγο με σκοπό την εξυγίανση του ΜΤΣ, ώστε να φανούν στην πράξη μετρήσιμα τα αποτελέσματα; Μέχρι σήμερα μετρήσιμα αποτελέσματα είχαμε στις τραγωδίες της Κύπρου και της Λιβύης. Μήπως η επιλογή του ταξίαρχου διασφάλιζε τη διαχείριση της περιουσίας του ΜΤΣ κατόπιν εντολών;
Επιχειρήθηκε η διαχείριση της περιουσίας των Μετοχικών Ταμείων (Μ.Τ) μέσω του ΥΠΕΘΑ με νομοθετική πράξη, με το παράδειγμα στη Βουλή, ότι « η διάθεση 300 m2 στην ΕΛΚΑΚ ΑΕ από το ΜΤΣ θα αποφέρει έσοδα από τα εξοπλιστικά». Σύμφωνα με άλλη δήλωση του ΥΕΘΑ, «το ΜΤΣ είναι ευνοημένο αφού πήρε €19,1 εκ. τον περασμένο χρόνο και €180 εκ. την τελευταία δεκαετία, χρήματα του Έλληνα φορολογούμενου». Δυστυχώς, κανείς δεν ανέφερε στη βουλή τον τζόγο του χρηματιστηρίου το 2000 και την οικονομική καταστροφή του 2011, όταν χάθηκαν εκατομμύρια ευρώ από τα αποθεματικά των Μετοχικών Ταμείων λόγω κακοδιαχείρισης και ευθύνης του πολιτικού συστήματος. Τα χρήματα αυτά ανήκαν στους μετόχους, τους μερισματούχους και τις ορφανικές οικογένειες, και όχι στο κράτος. Δεν αναφέρθηκε γιατί δεν λειτούργησαν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του ΓΕΕΘΑ, που επικαλείται σήμερα, για την απώλεια των €480 εκ. του ΜΤΣ, το σκάνδαλο της Γενικής Τράπεζας κ.α. Ο ΥΕΘΑ θα αποτελούσε παράδειγμα προς μίμηση αν επένδυε τη δική του περιουσία στην ΕΛΚΑΚ ΑΕ και όχι την περιουσία των Μ.Τ για να αποκομίσουν πιθανών οφέλη άλλοι, όπως έγινε στο παρελθών.
Η δήλωση του ΥΕΘΑ ότι « θα χαλαστούν, από ιδιωτική δωρεά που ζήτησα και πήρα, €300 χιλ για την επισκευή των γραφείων της ΕΛΚΑΚ ΑΕ στο ΜΤΣ » προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση. Το ΔΣ του ΜΤΣ είχε γνώση των ενεργειών του ΥΕΘΑ; Ή μήπως ο ΥΕΘΑ προέβη σε ενέργειες θεωρώντας ότι η ακίνητη περιούσια των Μετοχικών Ταμείων του ανήκει λόγω θέσεως; Οι εποχές όπου τα Μ.Τ εντέλλονταν, πέρασαν.
Η τοποθέτηση δύο αντιναυάρχων στο ΔΣ της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) ήταν άλλη μια προκλητική κίνηση του ΥΕΘΑ. Ο ένας εξ αυτών διορίσθηκε πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος στην ΕΑΒ, αντιπρόεδρος στο Πολεμικό Μουσείο, ενώ συμμετέχει και στο ΔΣ της Hellas Sat. Ο ίδιος είχε διατελέσει Σύμβουλος Ασφαλείας του πρωθυπουργού, απ όπου παραιτήθηκε τον Αύγουστο του 2020 μετά από ατυχείς δηλώσεις σχετικά με τις θαλάσσιες έρευνες του Τουρκικού ερευνητικού σκάφους Oruc Reis.
Επισημαίνεται ότι ο ΥΕΘΑ προχώρησε στον διορισμό του προέδρου χωρίς την έγκριση της επιτροπής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της βουλής όπως αυτό συνέβη με τον προηγούμενο πρόεδρο. Ερωτήματα γεννώνται για το ποια κριτήρια καθορίζουν την επιλογή ενός Αντιναυάρχου ε.α ως προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου στην Αεροπορική Βιομηχανία, «όταν δεν μπορεί να κουμαντάρει βάρκα» όπως ειπώθηκε μέσα στη βουλή, σε αντίθεση με τους αεροπόρους που μπορούν να κουμαντάρουν airbus A380 και Boeing 747 στην αποστρατεία τους. Επίσης δεν αιτιολογείται η καθυστέρηση παράδοσης των μαχητικών VIPER με την νέα Διοίκηση πράγμα που θα έχει επιπτώσεις στην επιχειρησιακή ικανότητα της Π.Α. Η αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 BLK 50, επίσης επηρεάζεται από αυτήν την καθυστέρηση με αβέβαιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και επί πλέον κόστος.
Οι νέες μισθολογικές απολαβές στο ΔΣ της ΕΑΒ δημιούργησαν σημαντική αντίδραση, ειδικά όταν « οι ισολογισμοί κραυγάζουν» σύμφωνα με δήλωση του ΥΕΘΑ Συγκεκριμένα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι ο μισθός του προέδρου από €2.500 άγγιξε τα 7.500. Η αντίθεση αυτή αποδεικνύει ότι δεν λήφθηκε υπόψη η συνολική οικονομική κατάσταση της Βιομηχανίας και η επαγγελματική δικαιοσύνη των εργαζομένων. Τέλος η απασχόληση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΑΒ θα πρέπει να διευκρινιστεί για να κατανοηθεί η συνολική εικόνα.
Η ίδρυση Κοινού Σώματος Πληροφορικής με Διοικητή Υποστράτηγο και όχι Υποναύαρχο ή Υποπτέραρχο, με το αιτιολογικό υποστήριξης του ΥΕΘΑ «ότι και οι νομικοί δεν έπαθαν κάτι από το Κοινό Σώμα» έχοντας υπόψη νομοθετικό διάταγμα της χούντας, φέρνει σε δεύτερο ρόλο τα Γενικά Επιτελεία Ναυτικού και Αεροπορίας . Ωστόσο τη λογική αυτή δεν είχε ακολούθησε ο αείμνηστος Αβέρωφ ο οποίος επανέφερε το θεσμό του Α/ΓΕΕΘΑ αντί να διατηρήσει την κάθετη δομή Διοίκησης του Αρχηγού των Ενόπλων Δυνάμεων (ΑΕΔ). Όσον αφορά τη θέση του Α/ΓΕΕΘΑ, Ναυτικό και Αεροπορία θα πρέπει να περιμένουν την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία για να τη δουν, όπως έγινε το 1982 μετά από 30 χρόνια από την κυβέρνηση του αείμνηστου Ανδρέα Παπανδρέου.
Η ξαφνική ανακοίνωση του ΥΕΘΑ τον περασμένο Μάρτιο για την απόσυρση των μαχητικών αεροσκαφών F-16 BLK 30 , F-4 και Μ-2000 -5 ήταν άλλη μια προκλητική ενέργεια η οποία προκάλεσε τεράστια ανησυχία και αβεβαιότητα στο προσωπικό της Π.Α και τις οικογένειές τους, πέραν των επιχειρησιακών προβλημάτων. Φυσικά, κανείς δεν περίμενε μια τόσο αιφνιδιαστική δήλωση από έναν πολιτικό που έχαιρε της εκτίμησης του στρατεύματος. Ο πολιτικός προϊστάμενος του ΥΠΕΘΑ θα πρέπει να εμπνέει εμπιστοσύνη στο στράτευμα, με συμπεριφορές που αποπνέουν το Εμείς αντί του Εγώ. Οι αποφάσεις του προβληματίζουν και δείχνουν μια έλλειψη σεβασμού προς τη συμβολή της Π.Α στην αντιμετώπιση της Τουρκικής απειλής και τις περιοδικές κρίσεις δεκαετίες τώρα. Ίσως έχει αγνοηθεί το θυσιαστικό έργο των πεσόντων αεροπόρων, η συνεχή ετοιμότητα του προσωπικού και μέσων, όταν άλλοι εστιάζουν σε προσωπικά συμφέροντα!.
Παρ όλου που ο ΥΕΘΑ δήλωσε «ότι η διακλαδικότητα είναι πολύ σημαντική», στην πράξη φαίνεται ότι ενεργεί μονομερώς. Ωστόσο διακλαδικότητα δεν σημαίνει κάθετη δομή Διοίκησης του Α/ΓΕΕΘΑ με συγκέντρωση εξουσιών και Μονάδων, περιορισμό της αυτοτέλειας των Γενικών Επιτελείων και Μειζόνων Σχηματισμών, όπως είχε ο ΑΕΔ στη χούντα με τα γνωστά αποτελέσματα στην Κύπρο. Η διακλαδικότητα μεγιστοποιεί το αποτέλεσμα και ελαχιστοποιεί το κόστος όταν η έννοια είναι κατανοητή απ όλους. Άλλος υπηρετεί στο πεζικό και άλλος στα F-16.
Η αλαζονεία στη συμπεριφορά και τη λήψη αποφάσεων οδηγούν σε επακούμβηση με καθεστωτικές αντιλήψεις, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την προσπάθεια υποβάθμισης της επαγγελματικής ικανότητας των στελεχών της Π.Α, με την τοποθέτηση δύο αντιναυάρχων στο ΔΣ της Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Ο ΥΕΘΑ θα πρέπει να γνωρίζει ότι την ποιοτική διαφορά στη Διοίκηση την κάνουν οι Πτέραρχοι με τις ηγετικές τους ικανότητες, τις γνώσεις, τις εμπειρίες, την κρίση και αντίληψή, κοινώς ως situation awareness ( S.A). Στην Π.Α ο Διοικητής Πτέρυγας Μάχης Διοικεί 1500 άτομα προσωπικό και δις ευρώ σε υλικά και μέσα, φέρει τον βαθμό του Σμηνάρχου και όχι του Αντιστράτηγου ή Αντιναυάρχου, γεγονός που κάνει τη διαφορά, ενώ χαίρει της εκτίμησης της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας και του Ελληνικού λαού όπως και το σύνολο του προσωπικού.
Οι αεροπορικές αρετές και αξίες, ο πατριωτισμός και το τεράστιο έργο του προσωπικού της Π.Α για την πατρίδα, είναι αδιαπραγμάτευτα σε κάθε αλαζονική συμπεριφορά.
Παναγιώτης Δημητριάδης
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α
militaire.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις