«Τροχιοδεικτικές βολές»
«Τροχιοδεικτικές βολές» για το που θα πρέπει να εστιάσει η συζήτηση που θα διεξαχθεί στις 2 Απριλίου στη Βουλή για τον προγραμματισμό των αμυντικών εξοπλισμών και την αμυντική πολιτική της χώρας, «εξαπέλυσε» χθες ο επικεφαλής του Ομίλου Metlen Ευάγγελος Μυτιληναίος, μιλώντας στο Συνέδριο του «Κύκλου Ιδεών» με θέμα «Η Ελλάδα Μετά VIII: Η Ευρώπη, η Ελλάδα και ο καταιγισμός των νέων προκλήσεων». Ο κ. Μυτιληναίος, επικεφαλής της ΜΕΤΚΑ, μιας εκ των κορυφαίων ελληνικών αμυντικών βιομηχανιών, άσκησε κριτική στις επιλογές της κυβέρνησης όσον αφορά στη μη αξιοποίηση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στα πρόσφατα εξοπλιστικά προγράμματα.
Όπως επεσήμανε, στον προηγούμενο μεγάλο εξοπλιστικό κύκλο, που ακολούθησε την κρίση των Ιμίων, αναδείχθηκαν ελληνικές εταιρείες που απέκτησαν τεχνογνωσία και εδραιώθηκαν στην αγορά, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν σε τρεις βάρδιες ημερησίως, επτά ημέρες την εβδομάδα, εξυπηρετώντας αποκλειστικά εξαγωγικές ανάγκες. Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος ήταν εξαιρετικά επικριτικός για το ότι τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση δεν αξιοποίησε τις δυνατότητες της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας και δεν φρόντισε να παραχθεί προστιθέμενη αξία για την εγχώρια βιομηχανία μέσα από εξοπλιστικά προγράμματα που δόθηκαν σε εταιρείες του εξωτερικού.
«Τον ισχυρισμό, ότι δεν υπάρχει αμυντική βιομηχανία για να προσδώσει μία προστιθεμένη ελληνική αξία για τις φρεγάτες τις γαλλικές, εγώ τον αποκρούω με άσχημο τρόπο. Δηλαδή, αυτό που έγινε με τις φρεγάτες Belharra είναι κατεξοχήν αυτό το οποίο δεν πρέπει να ξαναγίνει ποτέ», είπε ο κ. Μυτιληναίος. Παράλληλα, ανέφερε ότι στο παρελθόν η ελληνική βιομηχανία είχε καταφέρει να συμμετάσχει κατασκευαστικά σε απαιτητικά εξοπλιστικά προγράμματα, όπως αυτό των γερμανικών υποβρυχίων της HDW, τα οποία σήμερα αποτελούν βασικό παράγοντα στρατιωτικής ισορροπίας στο Αιγαίο. «Όταν μπορέσαμε να φτιάξουμε τέσσερα υποβρύχια μαζί με το ναυπηγείο του Σκαραμαγκά, 20 χρόνια μετά δεν μπορούμε να συμμετάσχουμε στις Belharra;», διερωτήθηκε, προσθέτοντας ότι τα πλοία επιφανείας είναι, από ναυτικής και βιομηχανικής άποψης, λιγότερο περίπλοκα από τα υποβρύχια.
Η πιο αιχμηρή παρατήρηση του κ. Μυτιληναίου αφορούσε στο χαμηλό ποσοστό προστιθέμενης αξίας που δόθηκε στις ελληνικές εταιρείες στο πλαίσιο της συμφωνίας για τις γαλλικές φρεγάτες Belharra, το οποίο, όπως αποκάλυψε, δεν ξεπέρασε το 0,5%. «Η προστιθέμενη αξία που έδωσαν οι Γάλλοι στις ελληνικές εταιρείες για τις φρεγάτες Belharra ανήλθε σε μόλις 0,5%», τόνισε. Μια διαπίστωση που, όπως φαίνεται, αναμένεται να τροφοδοτήσει τη συζήτηση της 2ας Απριλίου στη Βουλή, εγείροντας ερωτήματα για το πώς σχεδιάζεται η αμυντική πολιτική της χώρας και το κατά πόσο αξιοποιείται η εγχώρια τεχνογνωσία προς όφελος της εθνικής ασφάλειας και της ελληνικής οικονομίας.
Το αλαλούμ στο Χρηματιστήριο
Το αλαλούμ που επικράτησε χθες στο Χρηματιστήριο Αθηνών με το τεχνικό πρόβλημα στο σύστημα ΟΑΣΗΣ που τελικά οδήγησε σε αναστολή της συνεδρίασης, κατέδειξε το έλλειμμα ετοιμότητας της Διοίκησης του Χρηματιστήριου. Η ανακοίνωση της ΕΧΑΕ για «τεχνική δυσλειτουργία υλικού που επηρέασε τις υποδομές του συστήματος συναλλαγών» άφησε πολλά ερωτήματα αναπάντητα και δημιούργησε σοβαρές αμφιβολίες για την πραγματική αποτελεσματικότητα του σχεδίου επιχειρησιακής συνέχειας του Ομίλου.
Παρά τη διαφήμιση της ύπαρξης ενός ενεργού εναλλακτικού μηχανογραφικού κέντρου (Disaster Recovery Site), η πλήρης διακοπή της συνεδρίασης αποδεικνύει ότι είτε το σύστημα εφεδρείας απέτυχε, είτε δεν ενεργοποιήθηκε όπως προβλεπόταν. Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός ότι η ΕΧΑΕ διαθέτει πιστοποίηση ISO-22301 για τη διαχείριση επιχειρησιακής συνέχειας, ενώ επικαλείται την ύπαρξη εκπαιδευμένων ομάδων διαχείρισης κρίσεων. Ωστόσο, στην πράξη, τίποτα από αυτά δεν αποδείχθηκε αρκετό για να αποτραπεί η διακοπή των συναλλαγών, γεγονός που υπονομεύει τη φερεγγυότητα της αγοράς και την αξιοπιστία του μηχανισμού της. Η διοίκηση του Χρηματιστηρίου όφειλε να έχει διασφαλίσει τη συνέχεια των συναλλαγών έστω και με εναλλακτικές λύσεις, αντί να προχωρήσει σε μια γενικευμένη αναστολή που έπληξε την εικόνα του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Αν ένα τέτοιο πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί χωρίς διακοπή, τότε τι ακριβώς προβλέπει το περιβόητο Business Continuity Plan;
Οι βαρύγδουπες δηλώσεις περί τεχνολογικής ανθεκτικότητας και ετοιμότητας μοιάζουν κενές όταν στην πρώτη σοβαρή δοκιμασία το σύστημα καταρρέει. Το συμβάν αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία ενόψει της πιθανής αναβάθμισης της ελληνικής αγοράς από τους διεθνείς οίκους FTSE Russell και S&P DJI. Ενώ ο διευθύνων σύμβουλος του Χρηματιστηρίου Αθηνών, Γιάννος Κοντόπουλος, μιλά για μια νέα εποχή ανάπτυξης και επενδυτικών ευκαιριών, το χθεσινό φιάσκο δείχνει ακριβώς το αντίθετο: μια αγορά που δεν θυμίζει σε τίποτα αναπτυγμένο χρηματιστήριο.
Καθώς οι πάροχοι δεικτών έχουν ήδη θέσει την ελληνική αγορά σε watch list για μετάταξη στις ανεπτυγμένες αγορές, με τον FTSE Russell να αναμένεται να ανακοινώσει το χρονοδιάγραμμα της πιθανής αναβάθμισης εντός του μήνα, τέτοια ατυχή περιστατικά μόνο πλήγματα προκαλούν, τουλάχιστον σε επίπεδο εντυπώσεων, και θέτουν εν αμφιβόλω τη φιλόδοξη προσπάθεια αναβάθμισης. Και το ερώτημα είναι, ο κ. Κοντόπουλος και τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου του Χρηματιστηρίου, θα αναλάβουν κάποια ευθύνη;
Επιπόλαιες απαντήσεις
Καταλαβαίνουμε πως ο νέος υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης συνοδεύεται από τον ενθουσιασμό της νέας του θέσης, ωστόσο θα πρέπει πρώτα να ενημερωθεί για τις αρμοδιότητες του και ύστερα να κάνει τοποθετήσεις επί παντός επιστητού.
Το λέμε διότι χθες το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αιφνιδίασε του πάντες στέλνοντας στις 6.46 το απόγευμα διευκρίνιση για την αναστολή της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου αποδίδοντας το τεχνικό πρόβλημα στο σύστημα ΟΑΣΗΣ σε «αυξημένη επισκεψιμότητα». Λες και το ΟΑΣΗΣ είναι το Taxisnet, ήτοι ένα σύστημα που έχουν όλοι πρόσβαση… Η «πραγματικότητα» αποκαταστάθηκε 90 λεπτά αργότερα. Στις 8.17 το βράδυ ήλθε στα mail των διαπιστευμένων συντακτών η επίσημη ανακοίνωση του Χρηματιστηρίου που απέδιδε το πρόβλημα σε «τεχνική δυσλειτουργία υλικού». Δηλαδή διέψευδε τις κουταμάρες του υπουργείου περί «αυξημένης επισκεψιμότητας».
Αλλά η επιπολαιότητα του συνεργάτη του Κυριάκου Πιερρακάκη δεν εξαντλήθηκε στην ανερμάτιστη απάντηση για τον λόγο αναστολής της συνεδρίασης. Μας πληροφόρησε ο συντάκτης της διευκρίνησης του υπουργείου πως «ειδική ομάδα εξειδικευμένη στα τεχνολογικά θέματα θα μελετήσει τις ψηφιακές δυνατότητες και θα αναλάβει την αναβάθμιση όλων των συστημάτων του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και των εποπτευόμενων φορέων του». Με απλά λόγια ονομάτισε ως εποπτευόμενο φορέα το Χρηματιστήριο Αθηνών.
Ο συνεργάτης του υπουργού θα γλίτωνε χρόνο και κόπο αν ζητούσε από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να τον ενημερώσει για τις αρμοδιότητες του υπουργείου επί του Χρηματιστηρίου. Ας μάθει για αρχή πως το Χρηματιστήριο είναι ανώνυμος εταιρεία, εισηγμένη, και πως για τα ζητήματα λειτουργίας του αποφασίζουν οι μέτοχοί του, στους οποίους – εδώ και καιρό- δεν περιλαμβάνεται το Ελληνικό Δημόσιο. Το λέμε για να διευκολύνουμε τον Κυριάκο Πιερρακάκη πως δεν χρειάζεται να κάνει ΕΔΕ για την αναζήτηση ευθυνών για το χθεσινό αλαλούμ…. Προσοχή λοιπόν στο μέλλον…
Η Aegean Airlines
Τα στοιχεία για την επιβατική κίνηση της Aegean Airlines το 2024 που δόθηκαν χθες στη δημοσιότητα είναι εντυπωσιακά, κυρίως ως προς το τι δείχνουν για το 2025. Η Aegean Airlines κατέγραψε εντυπωσιακή αύξηση της επιβατικής της κίνησης το 2024, μεταφέροντας συνολικά 16,3 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ιδιαίτερα δυναμική ήταν η απόδοση του τέταρτου τριμήνου 2024, όπου σημειώθηκε αύξηση 7% στην επιβατική κίνηση, γεγονός που ξεχωρίζει, καθώς η συγκεκριμένη περίοδος θεωρείται παραδοσιακά αδύναμη για τις αερομεταφορές.
Η εταιρεία ενίσχυσε τη διαθεσιμότητα θέσεων, προσφέροντας 19,8 εκατομμύρια θέσεις, δηλαδή 1,2 εκατομμύρια περισσότερες σε σύγκριση με το 2023. Η στρατηγική ανάπτυξης εστίασε κυρίως σε περιόδους εκτός αιχμής, διατηρώντας σταθερά υψηλά τον συντελεστή πληρότητας, ο οποίος διαμορφώθηκε στο 82,5%, επιβεβαιώνοντας τη διαρκή ζήτηση για τις πτήσεις της Aegean Airlines. Στο εσωτερικό δίκτυο, οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 8%, φτάνοντας τα 6,7 εκατομμύρια, ενώ στο διεθνές δίκτυο, η εταιρεία μετέφερε 9,6 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 4%.
Η διαχείριση των δεσμευμένων
Η κυβέρνηση προχώρησε στη συγκρότηση ειδικής ομάδας εργασίας με στόχο τη διαχείριση δεσμευμένων περιουσιακών στοιχείων που προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, η ομάδα θα αναλάβει τη σύνταξη κανονιστικών πράξεων για τη βέλτιστη αξιοποίησή τους.
Στη σύνθεσή της περιλαμβάνονται εκπρόσωποι του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων, του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Η διαχείριση των κατασχεθέντων περιουσιακών στοιχείων αποτελεί κρίσιμη παράμετρο της οικονομικής πολιτικής, καθώς επιδιώκεται η αποτροπή της απαξίωσής τους και η ενδεδειγμένη αξιοποίησή τους προς όφελος της δημοσιονομικής σταθερότητας και της κοινωνικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με τον νόμο 5042/2023, τα κινητά περιουσιακά στοιχεία που δεσμεύονται περιέρχονται στην κυριότητα του Δημοσίου μετά από αμετάκλητη απόφαση δήμευσης.
Ο αρμόδιος Φορέας Διαχείρισης μπορεί είτε να προχωρήσει στην εκποίησή τους, εφαρμόζοντας τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, είτε να τα διαθέσει για την αποζημίωση θυμάτων ή για κοινωφελείς σκοπούς, ανάλογα με τη δικαστική απόφαση. Όσον αφορά τα ακίνητα, η εκποίησή τους απαγορεύεται, ωστόσο μπορούν να εκμισθωθούν ή να παραχωρηθούν για δημόσια χρήση. Για κάθε δεσμευμένο ή κατασχεμένο ακίνητο, συντάσσεται υποχρεωτικά έκθεση εκτίμησης της αξίας του, η οποία καθορίζει τη μελλοντική του διαχείριση. Ειδικό καθεστώς προβλέπεται για ακίνητα υψηλής οικονομικής αξίας, των οποίων η διαχείριση μπορεί να ανατεθεί στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου.
Η εκμίσθωση ή η παραχώρηση ισχύει μόνο για όσο διαρκεί η δέσμευση ή η κατάσχεση, ενώ σε περίπτωση αμετάκλητης δικαστικής απόφασης, που είτε επιβεβαιώνει τη δήμευση είτε οδηγεί στην επιστροφή του ακινήτου στον αρχικό ιδιοκτήτη, η σχετική σύμβαση λήγει αυτόματα. Εάν το ακίνητο ήταν ήδη μισθωμένο πριν από τη δέσμευση, η μίσθωση παραμένει σε ισχύ. Η ομάδα εργασίας αναμένεται να υποβάλει το τελικό πόρισμά της στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη, ο οποίος θα αποφασίσει τα επόμενα βήματα για την υιοθέτηση των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Ενεργοποιήθηκε η AMLA
Η νέα Ευρωπαϊκή Αρχή για την Καταπολέμηση του Ξεπλύματος Χρήματος και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας (AMLA) έκανε το πρώτο της θεσμικό βήμα, με τη Γενική Επιτροπή της (AMLA General Board) να συνεδριάζει για πρώτη φορά προ ημερών στην Φρανκφούρτη, υπό την προεδρία της Ιταλίδας Μπρούνα Σέγκο (Bruna Szego), της πρώτης προέδρου της Αρχής. Η συνεδρίαση σηματοδότησε την έναρξη της λειτουργίας της AMLA ως αποκεντρωμένης ρυθμιστικής υπηρεσίας της ΕΕ, με αποστολή την ενίσχυση της εποπτείας κατά της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.
Στο πλαίσιο της πρώτης αυτής συνάντησης, οι εκπρόσωποι των κρατών μελών ξεκίνησαν τη συνεργασία τους εντός της Αρχής, εγκρίνοντας τον κανονισμό λειτουργίας της Γενικής Επιτροπής και καθορίζοντας το πρόγραμμα συνεδριάσεων για το 2025. Την Ελλάδα εκπροσώπησαν ο Διευθυντής της Αρχής για το Ξέπλυμα Στάθης Τσίρμπας και ο Άγγελος Τζερμιαδιανός, αναπληρωτής διευθυντής για το ξέπλυμα χρήματος στην Τράπεζα της Ελλάδος. Σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο της AMLA, η Γενική Επιτροπή θα συνεδριάζει τουλάχιστον δύο φορές ετησίως, ενώ μπορεί να συγκληθεί επιπλέον κατόπιν πρωτοβουλίας της προέδρου ή αιτήματος του ενός τρίτου των μελών της. Για το 2025, αποφασίστηκε η διεξαγωγή έξι συνεδριάσεων, τριών δια ζώσης στη Φρανκφούρτη και τριών διαδικτυακά.
Οι συνεδριάσεις θα πραγματοποιηθούν τον Μάιο, τον Ιούνιο, τον Σεπτέμβριο, τον Οκτώβριο, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Η δημιουργία της AMLA αποτελεί κομβικό βήμα για την ενίσχυση της εποπτείας και της συνεργασίας μεταξύ των εθνικών Μονάδων Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών (FIUs), διασφαλίζοντας την ομοιόμορφη και αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ. Η νέα Αρχή θα λειτουργεί ως κεντρικός φορέας συντονισμού των εθνικών αρχών και θα ασκεί άμεση εποπτεία σε χρηματοπιστωτικές οντότητες που θεωρούνται υψηλού κινδύνου. Παράλληλα, θα ενισχύσει την αναλυτική ικανότητα των FIUs, διευκολύνοντας την αξιοποίηση χρηματοοικονομικών πληροφοριών από τις αρχές επιβολής του νόμου.
dnews.gr
Ακολουθήστε το HappenedNow.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε ολες τις ειδήσεις μας στο Facebook Group και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις